Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Moderators: Ester, Yvonne

mamavans

Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Sara is nu 2 jaar en 2 maanden en praat nog steeds niet. Ze heeft een stuk of 5 woordjes die ze dagelijks gebruikt en misschien 5 tot 10 extra woordjes die ze heel af en toe eens zegt maar vaker niet dan wel wil of kan zeggen. Soms horen we een woordje maar 1 keer en daarna nooit meer. Verder kwebbelt ze wel de hele dag door in babytaal. Met haar taalgevoel is niets mis volgens mij want ze begrijpt zowel in het Nederlands als Spaans alles wat er tegen haar gezegd word. Voert opdrachtjes uit bijvoorbeeld en doet dan precies wat we zeggen. Maar het praten komt maar niet. Nu zijn wij zelf van: lekker op eigen tempo laten ontwikkelen en het komt heus wel een keer. Ze word tweetalig opgevoed dus het is normaal dat het wat langer kan duren. Maar ik vroeg me ineens af: wanneer is langer te lang? Wanneer zit je op een punt dat je moet gaan beseffen dat ze er op eigen tempo misschien niet helemaal komt en er hulp bij nodig heeft
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

Als logopedist zeg ik altijd: kom zo vroeg mogelijk! Zeker bij die hele kleintjes is vaak met wat adviezen aan ouders (indirecte therapie) al heel veel te bereiken. Dan is het niet altijd nodig om meteen elke week langs te komen, maar is er wel iemand die meekijkt en in kan grijpen als de taalontwikkeling echt niet goed op wil starten. Ik zou in jullie geval gewoon eens langsgaan bij een logopedist voor advies.
Deze link is wel fijn: http://kindentaal.logopedie.nl/site/min ... reeknormendit is echt het minimale qua taalontwikkeling dat een kind behoort te kunnen op een bepaalde leeftijd. Tweetaligheid geeft wel iets meer ruimte.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10993
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Dorien »

Ik heb ook ervaring met later sprekende kinderen. Finn zei toen hij 2 was nog bijna niets, nog niet eens mama! 2 dagen na zijn verjaardag werd ik mama i.p.v papa ;)
Uiteindelijk sprak hij met ruim 2,5 hele volzinnen.

Toen Liv ook niet zoveel praatte maakte ik mij er totaal geen problemen van. Is goed gekomen, ze praat soms iets te veel :lol:
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Hmm als ik zo die link kijk kan ze nu wat ze met 1,5 moest kunnen. Zinnetjes van 2 woorden zegt ze absoluut nog niet. Hoewel ze wel 1 keer "mama jief" heeft gezegd maar dat was eenmalig en ook het woordje "jief" hoor ik sindsdien nog amper. Dat is vooral opvallend: een woordje leren, het een paar keer zeggen en dan daarna wekenlang niet meer.
Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt maar vanmorgen ging ik het me ineens afvragen toen ze weer eens een heel verhaal aan me aan het vertellen was in brabbeltaal. Ze communiceert goed. Wij verstaan alleen haar taal niet ;). En het word lastig omdat ik denk dat het haar dwarszit dat ze zich niet echt kan uiten. Ze kan soms echt goed driftig zijn.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Truus »

In dit geval zou ik het nog even aankijken, geloof ik. Ze is nog maar jong. Inderdaad, meertalig opgevoed, dus het kan wat langer duren. Je merkt wel dat ze alles begrijpt. Dat is belangrijk.
Ik kan me wel voorstellen dat het haar wel erg zou helpen als ze meer zou zeggen. Misschien kijken hoe je haar meer kan uitdagen om te gaan praten?
Toen 1 van onze kids heel veel met gebaren en 'die' toch wel gedaan kreeg, had ze praten niet eens zo nodig. Ze bereikte toch wel haar doel. Op een gegeven moment besloten we haar toch wat meer te stimuleren om te vragen en te zeggen wat ze wilde, door daar niet meer op te reageren.
Maar door haar mondeling uit te lokken tot een antwoord 'wat wil je graag?' 'Hoe heet dat?' Leg eens uit. Etc.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

mamavans schreef: En het word lastig omdat ik denk dat het haar dwarszit dat ze zich niet echt kan uiten. Ze kan soms echt goed driftig zijn.
Vooral dit! Sommige kinderen hebben net even een klein zetje nodig. Frustratie rondom het spreken/communiceren is zo lastig voor jonge kinderen. Natuurlijk kan het vanzelf goed komen, maar jouw kind zal maar net het kindje zijn waarbij het niet vanzelf goedkomt. Dan wil je er toch liever vroeg bij zijn?
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Annet »

Ik heb wel eens eerder geschreven over D. ook als reactie op zoiets als bovenstaande, maar dan werd het afgedaan met kom nu niet meteen met zulke dingen aan, zo erg is het niet etc. daarom twijfel ik om er nu weer over te beginnen, want het laatste wat ik wil is dat je denkt dat ik zeg dat S het ook heeft, en ik wil ook niet dat wat ik zeg/schrijf wordt weg gezet van kom met zoeits niet aan.
Maar omdat ik eerst zelf niets geen problemen zag en het toch wil meegeven om misschien toch op Saskia's voorstel in te gaan.

D was laat met praten, brabbelde wel, maar einig waar anderen bij waren.
vanuit de hulpdie we hadden voor G kregen we vragen of ze misschien niet doof was, maar wij waren overtuigd van niet. Ze hoorde echt wel wat wij zeiden.
Het cb stelde met 2 jaar en 1 maand voor om toch voor de zekerheid te testen.
Ik wilde ondanks dat ik niet geloofde dat er wat met haar gehoor was dit toch uitsluiten en besloot via het cb dit aan te vragen.
Door bepaalde redenen had ze het onderzoek pas bij 2,5 jaar.
doof was ze niet,
kwa iq zat ze zeer goed
kwa taal onwikkelijng liep ze flink achter.
Inmiddels had ik ookwel door dat het niet helemaal klopte, want G sprak op die leeftijd echt al vloeiend
Ik dacht dus steeds G was snel met praten en motorisch later, en D was motorisch snel, dus heeft zij het net andersom, kan niet alles tegelijk toch?

Zij is naar een vroegbehandeling gegaan, daar leerde ze ook gebaren en nam haar drift>frustratie af
Nu zit ze met TOS (taal onwikkelings stoornis) op cluster 2 onderwijs het gaat beter met haar, maar ze is er nog lang niet.

Wat ik meekreeg met alle gesprekken etc op de behandeling was dat bij 2 talige kinderen met TOS ook de andere taal niet (goed) opgepakt werd.
Terwijl normaal bij deze kinderen 1 van de 2 talen beter is of beide deels.

nogmaals ik zeg niet dat dit voor S geld, maar misschien wel goed om er even naar te laten kijken.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Zou in dat geval dan niet ook haar taalbegrip achter moeten zijn? Want opdrachtjes voert ze perfect uit zowel als het in het Nederlands als in het Spaans aan haar word gevraagd (tenzij ze niet wil maar ze blijft een peuter natuurlijk, haha). Ik heb het idee dat ze de beide talen perfect begrijpt. Het is echt het spreken wat lastig lijkt voor haar.

Verder is ze enorm snel. Met 8 maanden los lopen, met 16 maanden een heel uur met ons mee wandelen, net na haar 2e verjaardag zindelijk en nu gaat ze zelfs 's ochtends zonder hulp naar de wc. En ze was laatst slim genoeg om te bedenken dat ze een stoel kon pakken zodat ze bij het aanrecht kon :lol: . Dus ja, ze kan niet alles tegelijk leren. Het is ook niet echt dat ik me nu zorgen maak over haar taal. Wel dat ik me afvraag wanneer ik wel aan de bel moet trekken. Nu al of over een tijdje.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Emmy »

Kijk ook even goed naar hoe jullie met haar communiceren. Wij deden dat duidelijk niet goed, en gingen heel makkelijk in op zoonlief zijn gewijs, gepiep en gegil, vooral zijn broers wist hij haarfijn te bespelen met zijn perfecte non-verbale communicatie. :mrgreen:
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

nee dat hoeft niet. Taalbegrip en taalproductie zijn twee verschillende onderdelen van de taalontwikkelingen. Je kan in 1 van beide achter lopen, maar ook in allebei. Een verminderd gehoor kan een oorzaak zijn van een vertraagde taalontwikkeling en is zeker goed om naar te laten kijken. Er zijn verschillende oorzaken en soms is er helemaal geen duidelijke oorzaak te vinden.
Zo zijn er ook heel veel adviezen die vooral gericht zijn op het makkelijker leren van de taal, nog zonder dat er echt geoefend hoeft te worden met het kind zelf. Denk dan aan achtergrondgeluiden verminderen (radio en tv uit als je gaat voorlezen bv), tempo van spreken aanpassen, lengte van de zinnen aanpassen etc. etc. Dat zal een goede logopedist je ook vertellen, uitleggen en evt. oefenen met de ouders.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Hemmie »

Dan wil ik je graag weer even gerust stellen ;-)

Hier ook meertalige kinderen, oudste was in principe 2-talig, middelste meer 3-talig, en jongste hoort 4 talen. Allemaal late praters, en ook steeds later. Middelste was wel heel vlot met 1e woordjes, en nam toen een jaar 'pauze' waarin ze maar af en toe een woordje bij leerde. Een maand na haar 2e verjaardag zei ze haar eerste 2-woord zinnetje, een jaar later had ze haar achterstand helemaal ingehaald en sprak juist goed voor een 3-jarige (terwijl we niet in NL woonden!). En naast NL nog 2 andere talen op prima niveau. Oudste begon laat en het hele proces verliep vrij rustig. Rond zijn 2e verjaardag begon hij met 2-woord zinnetjes, en daarna bleef het langzaam maar zeker verbeteren. Rond de kleutertijd sprak hij 3 talen op niveau. Jongste was laat met de 1e woordjes, sprak rond zijn 2e verjaardag ook maar weinig. Begon daarna wel vrij snel met 2-woord zinnetjes en spreekt nu, ruim 3, toch wel redelijk volgens mij. Het houdt zeker nog niet over, maar toen mijn ouders laatst op bezoek waren konden ze hem toch aardig goed begrijpen. Wel is het bij hem nog een mix, Fries en Nederlands wat door elkaar, met ook geregeld een Engels woord en af en toe wat Portugees. Hij begint nu net wat meer onderscheid te maken, dus steeds meer Nederlands tegen mij, Fries tegen zijn vader, en ik hoor hem nu Portugees spreken tegen onze hulp ;-)

Alledrie begrepen ze al heel jong alles, konden prima in verschillende talen opdrachten begrijpen.

Ik denk dat de invloed van meertaligheid op de taalontwikkeling wel eens wat onderschat wordt. Mijn ervaring is dat het toch flink vertraagt, maar uiteindelijk wel weer goed komt. Al kan het natuurlijk geen kwaad eens bij een logopedist langs te gaan. Bij ons geen optie, maar voor jullie denk ik een kleine moeite.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3343
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door diane76 »

Ik vind het knap vam je Saskia, dat je de moeite neemt om te antwoorden. Wij geven steeds onze proffesionele mening en eigenlijk wordt daar nooit iets mee gedaan. Ik werk in de vroegbehandeling en zie kinderen met TOS, maar ook met andere stoornissen die de communicatie in de weg staat. Sommige kinderen hebben even een zetje in de rug nodig en gaan dan opeens als een speer, bij andere blijkt er meer aan de hand te zijn en blijft het moeizamer.

Laat er even naar kijken en neem de tips van de logopedist ter hand. Zij weet waar ze het over heeft en zal echt niet zo maar een kind in behandeling nemen.


Pfff. Toch me laten verleiden een antwoord te geven....
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Emmy »

diane76 schreef:Ik vind het knap vam je Saskia, dat je de moeite neemt om te antwoorden. Wij geven steeds onze proffesionele mening en eigenlijk wordt daar nooit iets mee gedaan...
Nou ja....waar gaat dit nou over?
Ik heb lang geleden goed advies gehad over het aanleren van de r bij mijn jongste zoon, ik meen van Esther. Wel degelijk heb ik haar advies opgevolgd en de voorgestelde oefeningen gedaan. Zijn r-uitspraak is wel degelijk verbeterd, maar het zal mede door zijn engelse taalgebruik komen dat het nog altijd niet de mooie rollende r is.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

ik begrijp die reactie wel Emmy. Zeker bij vragen op het gebied van de taalontwikkeling worden onze antwoorden vaak afgedaan als onzinnig/bangmakerij/te zwaar tillen etc. Terwijl we niet zomaar antwoord geven, daar zit een studie van 4 jaar aan vast. Dat kan behoorlijk frustreren.

Zoals al eerder geschreven, bij veel kinderen kan je inderdaad afwachten en zal de taalontwikkeling vanzelf goed komen. Maar er blijven kinderen bij wie dat niet zo is. En helaas is er niet te voorspellen of te zien bij welke kinderen het wel en bij welke kinderen het niet goed gaat. Vaak zien we in de praktijk kinderen die aangemeld worden met een taalachterstand als ze al ruim 3 zijn. Ouders verwachten dan dat de achterstand opgelost is als het kind naar school gaat. Maar er wordt vergeten dat deze kinderen niet alleen de achterstand van vaak 1 of meer jaar in te halen hebben, maar OOK de normale ontwikkeling nog bij te halen hebben. Dat lukt niet in een jaar, daar is meer tijd voor nodig. Gevolg is dat de kinderen op school ook vast gaan lopen, met alle frustratie die daarbij komt. Als je er eerder bij bent, en ZEKER als een kind al frustratie laat zien op jonge leeftijd, dan voorkom je een hele hoop ellende. In de meeste gevallen is de behandeltijd ook korter en minder intensief. Met kinderen van 2 jaar is al heel goed te werken en zijn adviezen aan de ouders vaak al voldoende om het kind net dat zetje te geven dat het nodig heeft. Dus waarom niet even laten kijken door een professional? Een goede logopedist gaat echt niet zomaar behandelen en neemt ook zeker de meertaligheid mee in het hele plaatje.

ow, sorry mamavans voor het vervuilen van je draadje. Als je meer vragen hebt, kan je me altijd een pb sturen.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3343
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door diane76 »

Emmy schreef:
diane76 schreef:Ik vind het knap vam je Saskia, dat je de moeite neemt om te antwoorden. Wij geven steeds onze proffesionele mening en eigenlijk wordt daar nooit iets mee gedaan...
Nou ja....waar gaat dit nou over?
Ik heb lang geleden goed advies gehad over het aanleren van de r bij mijn jongste zoon, ik meen van Esther. Wel degelijk heb ik haar advies opgevolgd en de voorgestelde oefeningen gedaan. Zijn r-uitspraak is wel degelijk verbeterd, maar het zal mede door zijn engelse taalgebruik komen dat het nog altijd niet de mooie rollende r is.

Ik bedoeld het niet als persoonlijke aanval. Door de jaren heen hebben de logopedisten hier veel en uitvoerig advies gegeven, waarna het probleem meestal wordt afgedaan met 'het komt wel goed'. Mamavans, ik doel ook niet op jou. Het is mijn eigen frustratie wat boven komt drijven.... Sorry voor het vervuilen van het draadje.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Emmy »

diane76 schreef:
Emmy schreef:
diane76 schreef:Ik vind het knap vam je Saskia, dat je de moeite neemt om te antwoorden. Wij geven steeds onze proffesionele mening en eigenlijk wordt daar nooit iets mee gedaan...
Nou ja....waar gaat dit nou over?
Ik heb lang geleden goed advies gehad over het aanleren van de r bij mijn jongste zoon, ik meen van Esther. Wel degelijk heb ik haar advies opgevolgd en de voorgestelde oefeningen gedaan. Zijn r-uitspraak is wel degelijk verbeterd, maar het zal mede door zijn engelse taalgebruik komen dat het nog altijd niet de mooie rollende r is.

Ik bedoeld het niet als persoonlijke aanval. Door de jaren heen hebben de logopedisten hier veel en uitvoerig advies gegeven, waarna het probleem meestal wordt afgedaan met 'het komt wel goed'. Mamavans, ik doel ook niet op jou. Het is mijn eigen frustratie wat boven komt drijven.... Sorry voor het vervuilen van het draadje.
Er zullen altijd mensen zijn die vinden "het komt wel goed". Soms ben ik er ook zo een van. En ik vind dat dit best mag. Zoveel mensen, zoveel meningen. En natuurlijk hebben jullie er meer verstand van dan wij, maar bedenk wel dat jullie de kinderen niet kennen, niet gezien hebben en niet getest hebben.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

Emmy schreef:
diane76 schreef: Ik bedoeld het niet als persoonlijke aanval. Door de jaren heen hebben de logopedisten hier veel en uitvoerig advies gegeven, waarna het probleem meestal wordt afgedaan met 'het komt wel goed'. Mamavans, ik doel ook niet op jou. Het is mijn eigen frustratie wat boven komt drijven.... Sorry voor het vervuilen van het draadje.
Er zullen altijd mensen zijn die vinden "het komt wel goed". Soms ben ik er ook zo een van. En ik vind dat dit best mag. Zoveel mensen, zoveel meningen. En natuurlijk hebben jullie er meer verstand van dan wij, maar bedenk wel dat jullie de kinderen niet kennen, niet gezien hebben en niet getest hebben.
jullie toch ook niet...? wat is er dan mis met het advies om een logopedist te zoeken die WEL naar het kind kijkt? zo'n advies komt niet uit de lucht vallen. Gezien de leeftijd, het verhaal, kennis van de taalontwikkeling zou ik in dit geval zeker even laten kijken.

iig succes mamavans met jullie beslissing. Kijk gewoon wat voor jullie goed voelt. En wat ik al schreef, mocht je nog vragen hebben dan kan je gerust een pb sturen.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Emmy »

muppet schreef:
Emmy schreef:
diane76 schreef: Ik bedoeld het niet als persoonlijke aanval. Door de jaren heen hebben de logopedisten hier veel en uitvoerig advies gegeven, waarna het probleem meestal wordt afgedaan met 'het komt wel goed'. Mamavans, ik doel ook niet op jou. Het is mijn eigen frustratie wat boven komt drijven.... Sorry voor het vervuilen van het draadje.
Er zullen altijd mensen zijn die vinden "het komt wel goed". Soms ben ik er ook zo een van. En ik vind dat dit best mag. Zoveel mensen, zoveel meningen. En natuurlijk hebben jullie er meer verstand van dan wij, maar bedenk wel dat jullie de kinderen niet kennen, niet gezien hebben en niet getest hebben.
jullie toch ook niet...?
Maar de moeder wel, en zij neemt de uiteindelijke beslissing, gebaseerd op jullie informatie/adviezen, ervaringen en meningen van andere ouders en haar eigen moederinstinct (op basis van de kennis van haar eigen kind). Dat dit misschien niet al te vaak uitkomt op jullie advies is dus ook omdat er meerdere factoren meespelen in hun beslissing. Wellicht wat frustrerend voor jullie, maar wel heel logisch vind ik.

Mijn kind startte ook al jong met logopedie, ergens tussen de 2 en 2 1/2 jaar. Ik heb daar achteraf toch wel spijt van en vraag me af of dit wel echt nodig is geweest. Hij vond het niet fijn, had er een hekel aan, hoe ongedwongen en spelenderwijs het ook gebracht werd. Hij had er wel baat bij maar toen hij 3 was snapte hij het allemaal veel beter, was hij beter trainbaar en zag je ook een veel groter effect van de oefeningen. Maar goed, deze mening is dus helemaal gebaseerd op de ervaring met mijn kind, en elk kind is anders. Bij een ander kind kan het juist heel goed werken. Maar ik denk dat het goed is dat je als ouder kijkt naar je kind. Met mijn strong-willed kind valt gewoon niks te beginnen als hij er geen zin in heeft.....terwijl andere kinderen prima te porren zijn.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Emmy »

muppet schreef:. Dus waarom niet even laten kijken door een professional? Een goede logopedist gaat echt niet zomaar behandelen
Ik trap vast op heel veel tenen, maar is dit zo? Ik vraag het me serieus af....Ze is duidelijk laat in haar taalontwikkeling, ziet dan niet elke logopedist een potiëntele klant? Er valt altijd wat bij te schaven, toch?
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Annet »

diane76 schreef:

Ik bedoeld het niet als persoonlijke aanval. Door de jaren heen hebben de logopedisten hier veel en uitvoerig advies gegeven, waarna het probleem meestal wordt afgedaan met 'het komt wel goed'. Mamavans, ik doel ook niet op jou. Het is mijn eigen frustratie wat boven komt drijven.... Sorry voor het vervuilen van het draadje.
Ik snap het ook wel, dit is ook wel het stukje wat ik voelde. De laatse periode heb ik wel ervaren dat wat er geschreven werd door een logepediste of als ik iets over TOS deelde dat we weggezet werden als overdreven en zulke antwoorden niet willen horen etc.
Teminste zo voelde dat voor mij, daarom twijfelde ik ook of ik wat wilde delen.

Ik denkt dat ik ik misschien ook wel zo gerageerd zou kunnen hebben hoor in de periode toen D net 2 was.
Anderzijds wilde ik dat ik er eerder van gehoord had en dat die onderzoeken niet die omstandig heden had gehad, waardoor ze eerder hadden plaats gevonden en we eerder hulp hadden gehad.
Na 8 mnd behandelen hoorden we dat het iets neurologisch was, en dat bevrijde mij van opmerkingen welke de hulpverlening had gezegt en verweten.
Ik heb perioden van twijfel gehad nadat D was aangemeld en we wisten dat ze over een paar maanden zou starten bij de vroegbehandeling. zeker als ik andere hoorden over ach mijn kind was ook laat etc. Ik dacht dan zou dat voor D ook niet zo zijn?
Maar ik ben blij dat ik wel heb laten onderzoeken, ookal dacht ik dat er niet veel aande hand was.
Maar nogmaals, ik wil nooit zeggen dat ik denk dat het bij andere kinderen ook zo is, meestal niet denk ik, maar weten dat er meer kan zijn dan gewoon laat kan best fijn zijn en advies van een specialist vargen kan hierin denk ik nooit geen kwaad.

Maar volgens mij ben ik verschrikkelijk in herhaling aan het vallen.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Truus »

Ik denk dat er gewoon meer zulke reacties komen, omdat het meestal ook goed komt. Iedereen schrijft vanuit haar eigen referentiekader. Als logopodist kom je meer 'probleemgevallen' tegen, ben je ook gekleurd.
Ik schrijf van wat ik zelf denk op basis van de info die ik hier krijg. En dat is (absoluut) niet anti-logo, maar dat mijn ervaring (en ik heb heel wat kinderen meegemaakt) is dat het met de meeste kinderen vanzelf goedkomt en dat je zelf als ouders ook een zetje kan geven.
En als je het gevoel hebt, dat het een probleem wordt dat buiten je macht ligt, dan hulp.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Oei, wat een hoop reacties ineens.

Er spelen hier meerdere dingen mee. Ten eerste zijn wij zelf heel bewust bezig met de kinderen zich laten ontwikkelen in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. We willen niets pushen en ze niet dwingen tot ontwikkelingen waar ze nog niet klaar voor zijn. Alleen begint nu bij mij de vraag te spelen of we daar in dit geval van taalontwikkeling eigenlijk wel goed aan doen. De reacties hier zijn erg verschillend maar ik denk dat ik er wel naar neig om in ieder geval één keer langs een logopedist te gaan en te kijken wat die erover te zeggen heeft. Dan kunnen we altijd daarna nog beslissen of we wel of niet laten behandelen.

Mijn vrouw vind logopedie overigens onzin maar dat komt omdat het in haar land van herkomst tot voor kort niet bestond en nu enkel voor kinderen die echt hele zware problemen hebben (achterstandsgezinnen, lichamelijke of psychische afwijkingen, zulke dingen). Zij vind logopedie voor Sara grote onzin omdat ze niet bekend is met gewoon gezonde kinderen uit gezonde gezinnen die naar logopedie gaan. Dus hier ook opnieuw een beetje een cultuurprobleem dat dit in de weg staat. Zij heeft zoiets van: voor haar 18e kan ze heus wel praten. Ik heb meer zoiets: dit is een andere samenleving dan die zij kent en hier word, of we het nu willen of niet, op jonge leeftijd al meer van een kind verwacht. Dan kunnen we beter zorgen dat Sara dat kan bijhouden. (Overigens wil mijn vrouw ook thuisonderwijs gaan geven en veegt ze daarmee het argument van in groep 1 moeten kunnen praten meteen van de tafel)

We gaan er nog even over overleggen aan de hand van de reacties hier en nemen zeker de reacties van de logopedisten hier mee in ons besluit.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Ana »

Wij liepen met J0ela ongeveer tegen hetzelfde aan (als ik het zo hoor - ze sprak nauwelijks toen ze 2,5 was) en ik ben blij dat ik zodra we in NL woonden naar een logopedist gegaan ben. Ik heb gewoon op het consultatiebureau gevraagd wat ik kon doen en daar was een logopedie-spreekuur. Zij nam tijd om een eerste indruk te krijgen en haar advies te geven. In ons geval vond ze dat er aan de klankvorming e.d. niets ontbrak, maar dat J0ela een zogenoemde blootstellingachterstand had. (Ze was toen bijna 3,5 jaar al) Daarom kreeg ze een VVE-verklaring waarmee ze extra dagdelen naar de peuterspeelzaal kon. Daar heeft ze een enorme inhaalslag gemaakt en daar ben ik nog altijd heel blij mee. Ze is daardoor goed aan de basisschool begonnen en nu ze daar eenmaal zit gaat het al helemaal snel met de taal.

Mijn advies, vanuit mijn ervaring is dan ook: vraag op het bureau na wat zij daar bieden mbt logopedie, ik vond dat ook nog eens heel laagdrempelig. En wellicht mag ze straks als ze 2,5 is extra dagdelen naar de psz - dat zou ik dan echt aanraden.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door ailay »

Emmy schreef:
muppet schreef:. Dus waarom niet even laten kijken door een professional? Een goede logopedist gaat echt niet zomaar behandelen
Ik trap vast op heel veel tenen, maar is dit zo? Ik vraag het me serieus af....Ze is duidelijk laat in haar taalontwikkeling, ziet dan niet elke logopedist een potiëntele klant? Er valt altijd wat bij te schaven, toch?
Ik sluit me hierbij aan.

Mijn jongste was precies zo op net 2 jaar, ik heb er hier toen ook nog een draadje over geopend.
En hier is het toch echt vanzelf goed gekomen. Vanaf 2,5 ging de knop om bij hem en vanaf dat moment is hij met sprongen vooruitgegaan. Er waren echt dagen dat hij wel 10 woorden op een dag leek "te leren." Hij praat nu beter dan de meeste van zijn even oude vriendjes.

Er is niets mis met langs een logopedist gaan als je het gevoel hebt dat het nodig is. En nodig zijn, kan ook zijn dat je je gerust laat stellen.
Maar we hebben het over een meisje van net 2! Met even aankijken als je als ouder niet de indruk hebt dat er iets onder ligt aan problematiek, is ook geen man over boord.

Wat voor mij de doorslag gaf om niet naar een logo te gaan, was het feit dat zijn focus op het motorische gedeelte lag en hij de buitenwereld verder prima leek te begrijpen.
De hulp met praten was er met 2,5 ook nog wel als dat nodig zou zijn.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

Emmy schreef:
muppet schreef:. Dus waarom niet even laten kijken door een professional? Een goede logopedist gaat echt niet zomaar behandelen
Ik trap vast op heel veel tenen, maar is dit zo? Ik vraag het me serieus af....Ze is duidelijk laat in haar taalontwikkeling, ziet dan niet elke logopedist een potiëntele klant? Er valt altijd wat bij te schaven, toch?
ik geloof dat ik hier maar even niet inhoudelijk op ga reageren... :roll:
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Mijn vrouw wil niet naar het consultatiebureau en niet dat Sara naar een peuterspeelzaal gaat. Eigenwijs ding :lol: .

Over logopedie riep ze meteen: absoluut niet! Maar we zijn in ieder geval zo ver nu dat het bespreekbaar is en het een optie is. Denk dat Sara het wel leuk zal vinden trouwens, die maakt contact met alles en iedereen en "op bezoek" bij een vreemde mevrouw is voor haar alleen maar leuk denk ik.
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door JasmijnLinde »

Heeft Sara er last van? (of heb ik daar overheen gelezen?)
IK bedoel daarmee, kan ze zich nu moeilijk uiten en vertellen wat ze wil? Gebruiken jullie misschien gebarentaal?

Mijn jongste is ook heel laat gaan praten maar had en heeft heel veel moeite met zich uiten. En daar kwam agressie uit voort. Als ze het niet kon zeggen, ging ze wel slaan. Heel frustrerend voor haar.

En nu is ze 6 jaar (en 2 jaar logopedie verder maar de taalachterstand ligt ten grondslag bij haar autisme) en gaat het heel veel beter en kletst ze je de oren van het hoofd.

Ik denk echt dat er niets mis mee is om een keertje naar een logopedist te gaan. Mijn dochter vindt het enorm leuk (behalve de opdrachten voor thuis) en gaat er met heel veel plezier naar toe.

Overigens ben ik ook erg voor het zelf ontwikkelen in eigen tempo en naar het kind kijken maar ik wilde toch dat ik eerder naar een logopedist was gegaan. En eerlijk gezegd ken ik alleen maar logopedisten die ook gewoon eerlijk zeggen als het niet noodzakelijk is.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Ik vind het lastig te beoordelen of ze er last van heeft. Ze kan echt flink driftig zijn als ze het niet eens is met wat er gebeurd of als ze iets wil wat wij niet van plan zijn. Maar of dat te maken heeft met het niet kunnen praten of gewoon met het 2 jaar zijn weet ik niet zo goed.

Maar goed, we gaan dus inderdaad maar gewoon een keer met haar langs een logopedist. En dan n.a.v. wat die te zeggen heeft beslissen we verder.
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamaanna »

Het kan ook best door de tweetaligheid komen. Juliane is 4-talig, maar sprak tot haar 3de alleen Frans (taal van de crèche). Todat ze naar school ging met 3,5 en daar Luxemburgs gesproken werd. Omdat dat (een beetje) op het Nederlands lijkt, ging ze daar (!) en thuis ook ineens NL spreken, zo goed als vloeiend. Die taal zat er dus wel, maar kwam nog niet naar buiten. Misschien dat jouw dochter ook zo'n zetje nodig heeft, en hoe dat zetje eruit ziet, kan je natuurlijk zelf bepalen, logopedie, via vriendinnetjes die komen spelen, op een peuterclubje o.i.d? Pushen hoeft niet, maar een stimulerend omgeving creeeren mag misschien wel van je vrouw :mrgreen: ?
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Emmy »

muppet schreef:
Emmy schreef:
muppet schreef:. Dus waarom niet even laten kijken door een professional? Een goede logopedist gaat echt niet zomaar behandelen
Ik trap vast op heel veel tenen, maar is dit zo? Ik vraag het me serieus af....Ze is duidelijk laat in haar taalontwikkeling, ziet dan niet elke logopedist een potiëntele klant? Er valt altijd wat bij te schaven, toch?
ik geloof dat ik hier maar even niet inhoudelijk op ga reageren... :roll:
Ik probeer het uit te leggen. Het heeft eigenlijk niks met de logopedisten van doen maar met de heersende norm in Nederland. Er is in Nederland een hoog streven naar perfectie. Je ziet dat bijv. ook terug in de tandartspraktijken. Heel veel tieners hebben een beugel, vaak om cosmetische redenen.
Hier in Oz zie je bijna geen beugels. De meeste mensen gaan alleen naar de tandarts als ze wat hebben, kinderen gaan hooguit een maal per 2 jaar (want dat wordt (een beetje) vergoed, vaker niet). Het gebit boeit ze gewoon niet zo, als er een slechte kies is, dan laten ze hem liever trekken (is goedkoper) dan dat er bijv. een kroon op moet.
Met logopedie net zo. Er zijn hier legio kinderen die de th (bijv. that) niet uit kunnen spreken, ze maken er een f van. Dat dit problemen oplevert met de spelling op school, so be it, daar komen ze ook wel weer overheen. Zelfs 12-jarigen spreken het nog altijd niet goed uit (zo ook mijn zoon) maar niemand die zich daar druk over maakt. Het komt vanzelf wel goed als ze volwassen zijn, of zo....
Tja, een heel andere instelling dan in Nederland dus. In Nederland wordt er gewoon vroeg en snel behandeld want dat is de norm. Dat is hier duidelijk niet zo, men laat hier alles op zijn beloop. (Uiteraard heb ik het dan niet over bijv. levensbedreigende ziektes, zoals kankerbehandelingen).
Ik denk dat voor beide kanten wat te zeggen valt.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

mamavans schreef:Ik vind het lastig te beoordelen of ze er last van heeft. Ze kan echt flink driftig zijn als ze het niet eens is met wat er gebeurd of als ze iets wil wat wij niet van plan zijn. Maar of dat te maken heeft met het niet kunnen praten of gewoon met het 2 jaar zijn weet ik niet zo goed.

Maar goed, we gaan dus inderdaad maar gewoon een keer met haar langs een logopedist. En dan n.a.v. wat die te zeggen heeft beslissen we verder.
fijn dat jullie er samen uitgekomen zijn.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8220
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Mara »

In hoeverre is interactie met andere kinderen nog een stimulans? Als jullie geen peuterspeelzaal willen, komt ze dan op een andere manier in contact met andere (evt. oudere) kinderen die net weer andere woorden gebruiken e.d.? En hoe communiceert ze met hen? Misschien geeft dat ook een aanwijzing of er al dan niet ondersteuning nodig is voor haar.
Wel goed dat je het gaat voorleggen aan een logopediste denk ik.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

We hebben een hoop vrienden met kinderen dus contact met andere kinderen is er wel. Vind ze ook erg leuk trouwens. En ik denk eraan om binnenkort weer mijn werk als gastouder op te pakken maar dan bij ons thuis dus dan komt ze sowieso met kinderen, ook oudere in contact. Wie weet stimuleert dat het praten ook wel.

Vanmorgen: Sara wat doe je?
Badadiedaba oeshi!
Oeshi is de kat, die was ze aan het molesteren :lol: Ze praat een hoop maar het meeste is echt eigen taaltje.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Gerrie »

Wij hebben een neefje die met 2 jaar en 4 maanden nog onwijs zijn eigen taaltje sprak, behalve z'n ouders snapte echt niemand er iets van. Nu is hij ruim 4 en is er niets meer van te merken dat hij laat ging praten. Spreekt alles prima uit en heeft ook een ruime woordenschat. Zijn ouders hebben er toen voor gekozen geen logopedie in te schakelen. Ik zou het toen wel hebben gedaan, maar dat komt denk ik omdat onze kids zich ontzettend goed uitdrukken op die leeftijd en ze dus daarmee vergelijken zich wel heel anders aan het ontwikkelen was, dus als dan een extra paar ogen met ervaring meekijken is dat wel fijn.
Op school sprak ik vandaag nog een juf die zich verbaasde over Sarah, haar dochter begon op deze leeftijd net verstaanbaar te praten, dus zo'n uitzondering is jullie dochter niet.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
wennetje

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door wennetje »

Eigen taaltje was hier ook lang....vanuit een behoorlijk gehoorprobleem. Joris hoorde wel geluiden en reageerde ook (ik dacht zelf echt niet aan een gehoorprobleem) maar hij hoorde klanken, geen nuances dus articuleren deed hij zelf ook niet.

Mijn ervaring met logopedie is dat als alle voorwaarden goed zijn, ze echt niet heel lang gaan behandelen en zich vooral richten op wat jij kunt doen om de spraak te bevorderen. Joris vond het geweldig daar, al schommelend, springend en spelend werd er heel veel geoefend.

Nu met pleegzoon van 18 maanden naar logopedie. Die zegt nog maar 1 woord (ete) maar daar speelt sterk onderstimulatie mee. Logopedist doet daar nu niets mee, weet dat ik alle stimulans geef die nodig is. Daarentegen wilde ik haar mening over zijn mondmotoriek, die vond ik slap en 'anders'. Hij blijkt niets met zijkanten en achterkant mond te doen, niet qua eten en drinken maar ook klanken als ggggg kan hij niet. Ja, daar gaat ze wel wat mee doen: mij aan het werk zetten want daar zijn dingen voor nodig die zij toch niet kan doen als 'vreemde', zoals extra zijn kaken en tong stimuleren bij het poetsen. Ik kom er dus over een week of 4 weer om de voortgang te bekijken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat logopedie naar meer kijkt dan (mede)ouders, zoals de voorwaarden voor spraak. Daarnaast geven ze jou als ouder tips om alle stimulans te geven. En als je gedurende de behandeling het nut er niet van ziet, bespreek je dat toch?
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

We zijn uiteindelijk met haar naar logopedie geweest. Die vond dat ze inderdaad wat achterstand had maar wel te verklaren met het tweetalige en dat het voor een tweetalig kind niet heel opvallend was, ze zag het vaker. Tip gekregen om veel voor te lezen (tja, weet dat dat goed is maar het schiet/schoot er vaak bij in) en dan ook te kiezen voor boekjes waarbij ze actief betrokken is met bijvoorbeeld dingen aanwijzen, vragen in de tekst etc. en vooral zelf stoppen met haar peuterwoordjes te gebruiken. De kat is gewoon kat of poes, niet oeshi. Een vliegtuig is gewoon een vliegtuig, niet tieg. En lekker veel praten tegen haar in verschillende situaties. Aan tafel, tijdens het spelen, tijdens het tekenen etc. En dan in gewone taal natuurlijk. Nu ik erop let valt het me ineens op hoe snel je dat peutertaaltje eigenlijk gaat overnemen, moet mezelf de hele dag door corrigeren als ik weer eens "kijk Sara, een tieg" of "laat de oeshi met rust" roep :? .

Logopediste wilde een nieuwe afspraak maken, maar dat hebben wij nog even gelaten. Gezegd dat we kijken hoever ze komt tot ze 2,5 is en als ze dan nog steeds geen korte zinnetjes maakt gaan we terug. Oja, ze vond ook dat we haar moesten inschrijven bij een peuterspeelzaal voor haar taalontwikkeling in andere situaties dan thuis maar daar staat mijn vrouw nog steeds niet achter. Iets als peutergym is wel een optie maar daar is veel minder interactie tussen de kinderen geloof ik al heb ik er niet echt een goed beeld bij. Maar als iemand nog iets weet waar ze met andere kinderen kan spelen wat geen psz is?
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12021
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Esther »

Klinkt goed!

Is er bij jullie een mama-cafe, of peuterochtenden bij de bieb?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Kan op Google niets vinden in ieder geval. We wonen hier nog niet zo lang (pas 2,5 maand) dus ik ken verder de omgeving niet zo goed.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door muppet »

Muziek op schoot! Hebben jullie dat in de buurt? Is zo ontzettend leuk, lekker dansen en zingen. Is heel goed voor de taalontwikkeling.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Deborah »

En een soort psz voor mama en kind? Veel afspreken met vriendinnen met kindjes. Waar wonen jullie ongeveer?
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Muziek op schoot zie ik aangeboden worden in een stad verderop. Betekent wel een aardig eindje op de fiets of anders met het OV maar misschien een goed idee, ik ben erg voor kennismaking met muziek dus dat zou mooi zijn!

We wonen net ten zuiden van Rotterdam.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Ana »

Hier hebben ze speelochtenden bij de Speel-o-theek. Misschien bij jullie ook?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Greetje

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Greetje »

Nou het is al een hele discussie waarin het meeste al gezegd is. Maar even aansluitend op wat de laatsten nu toevoegen: inderdaad interactie met andere kinderen en ook een andere omgeving met andere regels heeft hier enorm geholpen.

Onze kinderen horen ook 3 talen thuis en in de omgeving. Waarbij Nederlands prevaleert. Hannah sprak al best een hoop thuis (v.a. 2 jaar) vond ik, maar op de psz maakten ze zich zorgen omdat ze daar vrij weinig tot niets zei. Daar wilden ze haar ook op de Peuterplus groep doen. Dat wilde ik niet omdat ik wist dat het aan haar gevoel van veiligheid op de psz lag. Hannah moet gewoon heel erg lang wennen (lees: een paar maanden en dat voor een kind van destijds 2 jr). En inderdaad een paar weken laten bloeide ze helemaal op en ging ze ook op de psz praten. Het heeft haar enorm geholpen om meer woordjes te leren zoals kleuren en tellen etc.

Dus psz of iets gelijkaardigs zou ik inderdaad wel aan kunnen bevelen!
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door monika »

ik weet niet of het bij jullie bestaat, maar onze bibliotheek heeft rhythm & rhyme voor 6 weken tot ongeveer 2,5 jaar en voorlees ochtendjes (30 minuten) voor 2-5 jaar. Kan je van te voren of na afloop nog wat kletsen met moeders en oma's en de kindjes spelen met wat speelgoed. Wordt erg veel gebruikt door buitenlanders om hun kind in aanraking te laten komen met Engels. En bewegen op kinderliedjes is gewoon altijd leuk, ook al met je kleine man.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Weer even gegoogled. Inderdaad hebben ze hier wel heel af en toe peuterochtenden in de bieb. Maar dat is maar heel weinig, kan vinden dat er eentje is geweest op 21 januari en de volgende staat nog nergens aangegeven.

Als het mij nou wil lukken om hier weer als gastouder aan de slag te gaan, dan kan ik misschien een soort psz achtige omgeving thuis creeeren. Ik kan me op zich vinden in mijn vrouw haar bezwaren tegen een psz. Dit zou misschien een mooie oplossing zijn waar zij zich goed bij voelt en waar Sara veel van kan leren.
Toch maar eens werk van maken.
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3343
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door diane76 »

Wat zijn haar bezwaren tegen een psz?
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Voornamelijk het te schoolse principe op jonge leeftijd.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door monika »

is het nog wel zo schools? Bij ons op kdv heerst de visie van vrij spelen en ontwikkelen door zelf dingen ontdekken. Er is weinig gestructureerd behalve eten en drink tijden, start van het middagslaapje bij de 2+ (jonger gewoon wat ze nodig hebben) en 'show en tell'. Nu zijn er weer ouders die klagen dat ze te weinig worden voorbereid op school. Maar misschien heersen er andere stromingen in NL.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door mamavans »

Hier werken alle peuterspeelzalen in de stad met een vve programma, zelfs die op Montessori. Dat was nog hoop dat het daar wel helemaal vanuit het kind zou gaan maar zelfs daar niet. Kinderen moeten allemaal een programma volgen en het ergste dat er word gekeken naar wat het kind volgens zijn of haar leeftijd zou moeten kunnen, niet naar het kind als individu. Daarnaast is voorbereiding voor school hier niet aan de orde, mijn vrouw wil ze helemaal niet naar een "westerse" school hebben. Als het aan haar lag emigreerden we naar haar geboorteland en gaan de kinderen straks naar school zoals zij zelf naar school is geweest. Het is jammer dat van ons beide onze gezondheid dat niet toestaat en vooral die van haar niet. Dus dan maar het beste maken van hier. Ondertussen kan ik me goed vinden in haar ideeen (misschien wat door haar gehersenspoeld de afgelopen jaren :lol: ) maar ik zie het ook niet zo demonisch als haar kijk op politiek en onderwijs in Nederland ;) . Maar vecht maar eens om dat cultuurverschil heen, ik denk dat ik of iemand anders een psz er nooit door gaat krijgen bij haar.

Ter info: ze is dus geboren en getogen in een afgelegen bergdorpje in centraal Amerika, daar is alles héél anders dan hier.
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3556
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: Wanneer duurt "op eigen tempo" te lang?

Bericht door Althea »

Gaan jullie dan aan thuisonderwijs doen, eens de schoolplicht/leerplicht eraan komt? (als je de kinderen niet op een westerse school wil hebben, bedoel ik)
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Plaats reactie