Peuter weerbaar maken

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Peuter weerbaar maken

Bericht door mamavans »

Sara is echt totaal niet weerbaar. We hebben hier wel eens haar nichtje van 16 maanden over de vloer en hoe ouder zij word hoe harder zij speelt met Sara. Speelgoed afpakken maar ook slaan, knijpen, bijten en krabben. Gisteren was nichtje hier en aan het eind van de dag had Sara een paar goede krabben op haar wang staan. En ze laat het dus allemaal gebeuren. Ze gaat huilen maar doet niets om een beetje voor zichzelf op te komen en komt zelfs niet eens voor troost naar een van ons.
Eerder viel het al op als we bijvoorbeeld met haar in de speeltuin waren en daar andere kinderen haar duwden of speelgoed afpakten ed. Ze gaat zielig zitten huilen maar laat die andere kinderen gewoon alles doen.

Leert ze vanzelf om voor zichzelf op te komen als ze meer met andere kinderen in aanraking komt (daar zijn we nu volop mee bezig)? Of moeten/kunnen we wat extra's doen om haar te helpen? Ik ben bang dat ze straks een makkelijk slachtoffer word voor pesten op deze manier en dat wil ik voorkomen.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10993
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door Dorien »

Toevallig gaat Finn naar ninjitsu en daar hebben ze ook weerbaarheidscursussen voor peuters. Niet echt de focus daarop maar gewoon in spel je grenzen durven aangeven. Sommige kinderen leren het niet uit zichzelf.

Is het alleen bij dit nichtje? Kan natuurlijk ook zijn dat dit meisje gewoon extra fysiek is. Doet ze het ook bij andere leeftijdsgenoten? Gaat ze naar een psz of kdv?
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
mamavans

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door mamavans »

Nee het is niet alleen bij haar, ook in speeltuinen bijvoorbeeld waar ze het gewoon laat gebeuren. Maar dit nichtje is inderdaad wel een fel ding hoor, vergeleken met andere kinderen van die leeftijd. In de speeltuin blijft het bij een onschuldig duwtje of speelgoed afpakken. Thuis houd ze beten en krabben over aan een dagje oppassen op een dreumes.

Ze gaat niet naar een psz omdat mijn vrouw daar fel tegen is. We gaan wel steeds vaker met haar naar de kinderboerderij, speeltuin en bieb en vanaf september starten we met peutergym en muziek op schoot. Maar ik vraag me dus af vooral of ze het dan allemaal vanzelf wel leert of dat we haar nog kunnen of moeten ondersteunen en zo ja, hoe leer je een peuter weerbaar worden? En reageren we eigenlijk wel goed als een ander kindje iets doet, zij begint te huilen en wij lopen op haar af om haar te troosten?
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12021
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door Esther »

Zeg je ook iets tegen het nichtje als het gebeurt?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door Hemmie »

Hmm, ik vind het niet acceptabel dat een kind, van welke leeftijd dan ook, een ander kind duwt of slaat. Ik snap best dat sommige jonge kinderen dat gewoon doen, maar dat is dan inderdaad gedrag dat moet worden aangepakt.
Mijn kinderen zijn ook nooit 'weerbaar' geweest, zeker op die leeftijd niet, maar wat wil je er aan doen? Ik ga ze niet leren terug te slaan, want dat keur ik niet goed. Ik zal ze alleen vertellen weg te lopen als een ander kind zoiets doet en evt bij mij te komen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10993
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door Dorien »

Ik vind dat de ouders van nichtje best mag aanspreken hierover. Dat meisje moet dat ook leren. Een duwtje in de speeltuin gebeurt altijd wel
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
mamavans

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door mamavans »

Ja voor mijn zusje (moeder van mijn nichtje) is het haar eerste en ik geloof dat zij gewoon denkt dat zulk gedrag bij de leeftijd hoort. Maar ja, ik ben jarenlang gastouder geweest en heb nog nooit een 16 maanden oude dreumes gehad die zo reageerde op andere kinderen.
Als ze hier is spreken we haar er zeker op aan voor zover dat gaat bij zo'n kleintje. En wij zijn totaal niet van het straffen maar gisteren nadat ze Sara zo krabde (en Sara deed niets, ze zat gewoon te eten) heeft ze in de hoek gezeten. Ik geloof niet dat zo'n kleintje in de hoek zitten al associeert met niet mogen krabben maar er zat niets anders op dan haar uit de situatie halen want voor het krabben zat ze al de hele tijd bestek af te pakken, haren trekken.

Maar afgezien van of dit normaal gedrag is of niet. Straks word Sara ouder. Dan gaat ze naar school en buiten spelen met andere kinderen. En als dat dan zo blijft. Dan is ze misschien een makkelijk slachtoffer voor treiterende kleuters en die zijn nog veel harder voor elkaar dan peuters. Ze hoeft de ander geen mep te verkopen natuurlijk, daar ben ik ook niet voor. Maar voor zichzelf opkomen, met woorden, stevig in haar schoenen staan enzo. Ik hoop wel dat ze dat gaat kunnen.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10993
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door Dorien »

Heeft je vrouw hier ook zo'n moeite mee? Heeft die dezelfde angsten m.b.t. jullie dochter?
Volgens heb je al eens verteld waarom je vrouw zo pertinent tegen een psz is toch?
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8220
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door Mara »

Op deze leeftijd kunnen ze het nog niet met woorden oplossen maar ze begrijpen al wel veel van wat er gezegd wordt. Ik zou het goed in de gaten houden en Sara laten zien wat je kunt doen, zoals tegen je nichtje zeggen: nee je mag niet slaan, krabben etc. en dan afleiden of wat verder uit elkaar laten spelen. Aan tafel wat verder weg zetten zodat je nichtje niet bij Sara kan.
Sarahgaat het vast wel leren als ze naar school gaat, zeker als de leerkracht weet dat het een aandachtspunt is.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mamavans

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door mamavans »

Nee mijn vrouw heeft er geen moeite mee, die is overal zo nuchter over. Iets té denk ik soms. Maar misschien ben ik juist wel een paniekvogel :lol:

Bedankt voor de tips Mara, dat gaan we de volgende keer dan zo proberen.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13396
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door Chantal »

Hier mag er ook niet geduwd of geslagen worden. Dan ga ik er naartoe en zeg tegen het kind wat slaat: X, ik wil niet dat jij P slaat, dat doet pijn.
En tegen het kind wat geslagen wordt probeer ik zo goed mogelijk te zeggen dat hij moet zeggen: P, stop hou op! Niet slaan want dat doet pijn.

Ze hoeft inderdaad niet alles over zich heen te laten komen.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door monika »

Nic leert op de creche dat ze zeggen 'STOP I don't like it' (ik weet niet wat lekker bekt in het NL). En Nic is nu in het terug sla stadium, dat helpt toch wel hoor. Z'n broer was nooit zo actief met dingen terug doen, maar toch wel opstaan, weglopen, stop roepen, speelgoed niet afgeven na een poosje oefenen.

Wat het kleine nichtje doet zou ik niet toleren in mijn huis. Als haar moeder er niets aan doet zou ik zeggen 'stop in ons huis slaan / krabben we niet' kind op pakken en een meter verder op zetten. Beide kinderen moeten leren dat dit onacceptabel is.

Ik zou zeker niet wachten met leren om voor zichzelf op te komen tot ze op school zit, maar nu al vast proberen om haar wat weerbaarder te maken. Lekker veel tussen andere kinderen laten spelen zoals jullie nu doen. Van te voren gewenst gedrag benoemen 'als iemand je duwt mag je roepen 'he stop dat', als iemand iets afpakt roep je 'dat is van mij' en leren heel hard te roepen.

Misschien wat meer fysiek spelen met hi-fives, kietelen, rennen, tikkertjezodat ze leert dat hard, groot en luid ook lekker is. Volgens mij wonen jullie in een klein huis waar zo binnen ook niet zo kan rennen en stampen dus misschien heeft ze het een beetje afgeleerd.

Op onze creche hebben ze een 'inside voice' en een 'outside voice' of te wel binnen schreeuwen we niet, buiten mag het wel. Lekker heel hard zingen op de fiets of in het park.... leren om ruimte in te nemen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Peuter weerbaar maken

Bericht door mamavans »

Ja dat soort dingen bedoel ik inderdaad. Dat ze stop durft te zeggen en van mij mag ze ook wel speelgoed terugpakken als het van haar word afgepakt. Stop zeggen kan ze nog niet maar nee zeggen kan ze heel goed. Tegen ons dan want tegen andere kinderen zegt ze dat dus niet. Tegen ons heeft ze lekker haar eigen mening en willetje en wat ze niet wil gebeurt ook niet, zo is ze wel. Maar bij andere kinderen is dat karaktertje spontaan verdwenen.

We wonen inmiddels al een paar maanden in een groter huis met achtertuin en groot park vlakbij waar we vaak gaan wandelen en spelen met haar. Maar ja inderdaad, in ons vorige huis kon dat niet. Misschien moet ze dat ook nog een beetje leren. Ik hoop ook dat ze op peutergym wat "harder" spelen leert. Thuis is ze vooral van het tekenen, puzzelen of op de grond zitten met speeltjes. Dus misschien dat ze "schrikt" als een ander kindje harder speelt omdat ze dat niet gewend is.
Plaats reactie