Even heel trots delen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Even heel trots delen

Bericht door mamavans »

Aangezien ik hier al vaker mijn vragen heb gesteld over S haar taalgebruik... Van de één op de andere dag is ze ineens zinnen gaan maken vorige week. Ze spreekt natuurlijk de woorden niet meteen goed uit en ik weet ook niet of ze voor anderen verstaanbaar is maar ik vind het een enorme opluchting dat ze het ineens door lijkt te hebben.
Gisteren bijvoorbeeld buiten onderweg naar het winkelcentrum was ze aan het vertellen: mama lopen, Saja lopen, wòh (nichtje L otte) lopen, bibi (baby, H ugo) nie lopen!
Vanmorgen: poes doen? Oooh, toute poes!
En o.a. dagelijks: nee Saja doen! Poes eten. Eten lekker. Kaar eten (of eten op), pelen? Mama doe je?

Het zijn maar kleine dingetjes maar zoveel meer dan gebrabbel! Oja, ze heeft het nog wel altijd over zichzelf in de derde persoon, ze gebruikt nog niet het woordje ik. Maar dat is nu nog niet erg, toch?
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11958
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Even heel trots delen

Bericht door MarietteD »

Leuk hoor! Fijn dat het nu 'los komt', daar was je toch altijd een beetje gespannen over. Geniet maar lekker van deze nieuwe fase!
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Even heel trots delen

Bericht door Gerrie »

Wat een fijne ontwikkeling. Vaak gaat zoiets in sprongen en maakt de een die sprongen eerder dan een ander. Ik heb me stiekum wel een beetje zorgen gemaakt met je over je Sara omdat ik haar naamgenootje van net iets ouder hier heb rondlopen waardoor je toch dingen gaat vergelijken en meten.
Hopelijk wordt ze ook wat makkelijker in gedrag naar jou toe nu ze zich meer verbaal kan uiten.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Even heel trots delen

Bericht door monika »

he fijn dat het opeens begint. Waarschijnlijk klaag je over een paar maanden dat ze haar mond niet houdt.
En naar jezelf verwijzen als 'ik' kan best lang duren zag ik mijn koters. Komt ook een beetje omdat je een Friesisme gebruiken thuis 'moet Heit doen?' 'Mama gaat nu weg' ipv 'ik ga nu weg'.

Ik moet er echt aan denken om naar mezelf te verwijzen als 'ik'.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Even heel trots delen

Bericht door mamavans »

Ik merk ook vaak dat ik dingen zeg als "geef maar aan mama" en "laat mama dat maar even doen". Dus ook naar mezelf verwijs in de derde persoon. Moet ik niet doen maar op een of andere manier gaat dat vanzelf bij kinderen. Ook trouwens dat ik tegen haar zeg "wil Sara ook drinken?" ipv "wil jij ook drinken?"
Maar ja, het is ook nooit goed, jaren geleden had ik een gastkindje van wie de moeder consequent jij tegen hem bleef zeggen en ik tegen zichzelf en hij dacht dus dat hij echt jij heette en zijn moeder ik heette. Zei dan dingen als "ik komt mij halen" en "mag jij een koekje?"

Bizar overigens ook hoe verschillend die taalontwikkeling kan zijn bij kleintjes. Ons nichtje is 18 maanden en praat in bijna volzinnen de oren van je hoofd. Wel goed voor Sara, ik denk dat ze veel van haar leert op de dagen dat zij hier is.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Even heel trots delen

Bericht door muppet »

Wat goed om te lezen! Gebruik van de derde persoon voor zichzelf is heel normaal, voorlopig lekker laten gebeuren. Ik en jij zijn best verwarrende woorden, iedereen is IK en iedereen is JIJ. Maar er is maar één S. etc. Dat is voor een peuter erg belangrijk aangezien ze net hun eigen ik aan het ontdekken zijn.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
mamavans

Re: Even heel trots delen

Bericht door mamavans »

Ik smelt, zo leuk dat praten..

- Mama doe je?
- Mama ligt even op de bank.
- Mama moe?
- Ja, mama is erg moe.
- Mama sapen?"
- Nee, ik kan niet gaan slapen, ik moet op jou letten.
- Mama sapen.
- En jij dan?
- Mama sapen, Saja ook sapen.

:verliefd:
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Even heel trots delen

Bericht door muppet »

Lief!
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14119
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Even heel trots delen

Bericht door jikke »

heerlijk als ze het eenmaal kunnen. Lekker van genieten voor je het weet is het de hele dag. MAMA JE MOET...
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6290
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Even heel trots delen

Bericht door drus »

wat snoezig en heerlijk als ze zo babbelen....
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Plaats reactie