Nu echt voorbij?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Nu echt voorbij?

Bericht door mamavans »

Ik heb al heel vaak gedacht dat het middagslaapje eraf zou gaan omdat Sara niet ging slapen of wel 's middags goed sliep maar 's nachts vervolgens niet. En dat ging steeds weer over en dan was het niet meer dan een fase.
Nu sinds een week bij elk middagslaapje ligt ze eerst een uur te kletsen en spelen en uiteindelijk valt ze nog wel in slaap maar voor een half uurtje, niet meer. Ze is 2 jaar en 8 maanden. Zou dit dan echt het eind zijn van het middagslaapje? Het is nog wel even lekker, die uurtjes rust 's middags :wink: .
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13396
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door Chantal »

Zou zomaar kunnen natuurlijk, Femke was ook al ver voor haar derde verjaardag van haar slaapje af.
Maar... de jongens heb ik allebei voordat ze 4 werden maar afgeleerd om te slapen! Dus wie weet houdt je zoon het langer vol ;)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14120
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door jikke »

kan maar ik zou het gewoon zo laten. Lekker rustig toch als ze een uurtje in haar bed kletst en speelt. Ik heb ze tot ze naar school gingen een 'middagdutje' laten doen kon ik ook even liggen. misschien speelt mee dat de jongste pas met 3.5 ging doorslapen en ik het middagdutje echt nodig had.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door Gerrie »

Als ze gewoon een uurtje op bed ligt te kletsen en jij zo even tijd hebt voor jezelf is het toch prima? Haal je haar er daarna uit.
Onze Sarah doet al vanaf 1 jaar en 8 maanden geen middag slaapje meer. Als ze wat vaker laat naar bed gaat wil ze tussen de middag nog wel eens een half uurtje op bed een boekje 'lezen'. Vind ik wel fijn.
Onze Sarah heeft een vriendinnetje, ook Sarah, 2 weken jonger dan onze Sarah en die slaapt nog 5 van de 7 dagen tussen de middag (en gaat s avonds rond 19:00 naar bed om om 6:30 wakker te worden. Onze Sarah ligt rond 19:30 op bed en is ook rond 6:30 wakker. Ze heeft dus duidelijk minder slaap nodig.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
mamavans

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door mamavans »

Ja ik vind dat dan weer zo lullig, in bed leggen terwijl ze dat niet meer nodig heeft. Maar dat is mijn zwakte denk ik. Maar inderdaad, zolang ze niet protesteert kan het best.
Valt me nu vooral op dat ze niet meer moe is nu ze 's middags zoveel minder slaapt. Dat was de vorige keren dat ze met slaapjes rommelde wel zo, dan stortte ze eind van de middag/begin van de avond in en nu red ze het gewoon makkelijk tot haar normale bedtijd.

Als die zoon van ons doorgaat zoals hij nu slaapt dan zie ik hem nog wel tot 4 jaar middagslaapjes doen. Die kan slapen als een vent :D .
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door monika »

Kan maar zo, ja. Kan ook nog een fase zijn. Toen Nic bijna drie was sliep hij vrijwel niet smiddags. Tegenwoordig stort hij om de andere dag in rond 15:00-16:00, waarna z'n avond routine weer een bende is.
als ze toch lekker vrolijk even tijd alleen op bed heeft in de middag, gewoon zo laten. Desnoods benoem je het niet als slapen, maar als even rustig op bed wat spelen en lezen. of even rustig alleen zijn. Als ze het niet meer leuk vindt zal ze het wel laten weten denk ik zo.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door Annet »

mamavans schreef:Ja ik vind dat dan weer zo lullig, in bed leggen terwijl ze dat niet meer nodig heeft. Maar dat is mijn zwakte denk ik. Maar inderdaad, zolang ze niet protesteert kan het best.
Valt me nu vooral op dat ze niet meer moe is nu ze 's middags zoveel minder slaapt. Dat was de vorige keren dat ze met slaapjes rommelde wel zo, dan stortte ze eind van de middag/begin van de avond in en nu red ze het gewoon makkelijk tot haar normale bedtijd.

Als die zoon van ons doorgaat zoals hij nu slaapt dan zie ik hem nog wel tot 4 jaar middagslaapjes doen. Die kan slapen als een vent :D .
Het is ook gewoon een vorm van rust aanbieden.
Ik rust ook geregeld uit zonder te slapen.
Het is dan toch even anders dan in de huiskamer waar andere prikkels en zo helemaal alleen.
Dus vervelend hoef je het niet te vinden, en de vraag is is het wel jouw zwakte of gewoon even het beste zo?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
mamavans

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door mamavans »

Ik bedoel met mijn zwakte dat ik het zo sneu vind om haar in bed te leggen. Dat heb ik dus altijd, dat ik iets zielig vind voor haar terwijl het helemaal niet zielig hoeft te zijn. Maar het daarom niet doe omdat ik denk dat het wel zielig is. Snap je? :wink:

(Nee, ik snap mezelf ook regelmatig niet.)
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door muppet »

Ik snap je wel hoor, herken het gevoel ook zeker. Wat mij hielp was de situatie vanuit een andere hoek benaderen. Je leert haar dat het goed en fijn is om even zichzelf te vermaken, leert haar omgaan met stilte en hoe ze zichzelf even kan terugtrekken om "op te laden". Door zelf ook die tijd te pakken om even uit te rusten (lezen of liggen of wat dan ook) kan ze zien dat het heel normaal is om die momenten op een dag te hebben. Daarna heb dan toch weer meer energie om wat leuks te gaan doen en (is mijn ervaring en invulling) blijft het ook gezelliger.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6758
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door petra1969 »

Sarah en Elise waren anderhalf toen ze geen middagslaapje meer wilden doen. Cay heeft het langer volgehouden. Tot een jaar of 2,5 geloof ik. Als S.ara er geen moeite mee heeft, kun je haar rustig naar bed brengen toch? Ook al slaapt ze niet. Het is toch een rustpuntje op de dag.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Miem

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door Miem »

Zielig? Als ze lekker in haar bedje ligt te spelen en kletsen?

Lynn wilde op den duur niet meer slapen tussen de middag maar had het nog wel nodig om even te rusten. Ik zette dan vaak een film op, dan moest ze op de bank, dekentje, knuffel. Vaak viel ze dan toch wel in slaap. Meestal keek ze Monsters&Co ::roll: Als je die al 100x gezien hebt dan is het natuurlijk niet meer spannend en dus slaapverwekkend, denk ik hahaha.

Als zij op de bank lag dan ging ik even iets voor mezelf doen, ook even liggen, wat lezen, of zo iets.
mamavans

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door mamavans »

Het bleek uiteindelijk weer maar een tijdelijke actie. Ze slaapt weer gewoon 2 uur 's middags. Ik snap soms niets van peuters :D
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8006
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Nu echt voorbij?

Bericht door Sarina »

Oh, dat deed R3ns ook hoor; dan een fase met minder slapen, dan weer gewoon wel slapen en dan weer niet. Tot hij gewoon niet meer ging slapen 's middags.
Denk je een ritme te hebben, verandert het gelijk ;)
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Plaats reactie