"Ik luister toch niet"

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

"Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

- S ara kom eens van de gang!
- Nee!
- Ja, kom van die gang weg nu!
- Nee, wil gang spelen!
- Kom met die kat van de gang af!
- Nee, oeshi gang spelen. Saja gang spelen!
- *Zucht* Nu, S ara!
- Nee!

Oftewel, ik kan roepen wat ik wil maar ze luistert niet. Het enige wat helpt is opstaan en haar gaan halen.

Dus, ik ga deze maar bestellen voor haar ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Emmy »

Misschien kun je haar ook de reden vertellen waarom je wil dat ze van de gang af komt? :wink:
Gebruikersavatar
rees
J&J SANTORINI
Berichten: 1126
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:36 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door rees »

Bij mijn kinderen werkte de goeie ouwe 1,2,3 altijd het beste in die fase ;)
Wat er anders aan is geen idee, maar het idee dat ik ze dan bij hun arm pakte en ze zonder verder iets te zeggen gewoon meenam was blijkbaar wel zo erg dat ze bij 3 wel zorgden dat ze binnen waren :)
Bij mijn jongste werkt het trouwens nog steeds, haha, bij de oudste heeft het denk ik toch ook wel tot een jaar of 12 gewerkt.
Je moet alleen wel consequent zijn dat er bij 3 dus wel het gevolg is dat je echt ze komt halen, bij ons mam heeft het bij de kinderen dus nooit gewerkt, want die zei bij drie niet meer als, kom meisje kom nou en wist dan verder niet wat ze moest doen als ze niet luisterden, haha.
groetjes van rachel, moeder van raven(19-08-1999) en gallyon (11-07-2005)
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

S ara zit momenteel helemaal in de fase van tellen dus als ik begin te tellen dan telt zij vrolijk mee. Als ik zeg 1, 2, 3 dan roept zij er gewoon 4 achteraan maar luistert vervolgens niet ;).

O ja, uitleggen waarom doe ik meestal wel. Maar echt, soms na 500 keer uitleggen heb ik wel zoiets van: je weet inmiddels heel goed waarom dat niet mag. Maar doet het gewoon omdat het leuk is. En omdat het erg leuk is als mama je komt halen blijkbaar, want daar maakt ze ook een spelletje van door giechelend van me weg te rennen. Klein eigenwijs ding :verliefd:
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4680
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Ineke »

Als ik al 500 (of 5) keer iets heb gezegd en ze luistert nog niet, is er weinig spelletje meer aan, hoor. Giechelend wegrennen zou bij mij dan helemaal verkeerd vallen.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Emmy »

Je kunt haar ook een optie geven. Ik zeg vaak tegen mijn zoon als hij iets niet wil, bijv naar bed gaan:" Het kan lief of het kan niet lief, jij mag kiezen." En dat werkt meestal erg goed, want dan heeft hij tenminste toch nog het idee dat hij er enige invloed op heeft.
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

Ik heb mijn nichtje van bijna 2 regelmatig in huis die als ik haar oppak wanneer ze niet wil luisteren in een gigantische schreeuwbui uitbarst waarvan het mij verbaast dat de buren nog nooit de politie hebben gebeld... Dus ik ben zó blij dat Saar dat niet doet en kiest voor giechelend wegrennen in plaats van driftig schreeuwen. Oké, ze neemt me totaal niet serieus. Ik geloof dat ik al vanaf het begin moeite heb met boos worden op haar omdat ze veel te lief is om boos op te worden :roll: . Ik ben een slechte opvoeder denk ik.

Zou ze een keuze krijgen al begrijpen?
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Emmy »

mamavans schreef:Zou ze een keuze krijgen al begrijpen?
Dat leert ze vast snel genoeg....;-)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door JasmijnLinde »

Ik kan je het boek 'how to talk to kids' aanraden.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Annet »

mamavans schreef:S ara zit momenteel helemaal in de fase van tellen dus als ik begin te tellen dan telt zij vrolijk mee. Als ik zeg 1, 2, 3 dan roept zij er gewoon 4 achteraan maar luistert vervolgens niet ;).

O ja, uitleggen waarom doe ik meestal wel. Maar echt, soms na 500 keer uitleggen heb ik wel zoiets van: je weet inmiddels heel goed waarom dat niet mag. Maar doet het gewoon omdat het leuk is. En omdat het erg leuk is als mama je komt halen blijkbaar, want daar maakt ze ook een spelletje van door giechelend van me weg te rennen. Klein eigenwijs ding :verliefd:
Ik heb ooit een stemband infectie gehad en mocht niet praten, erg lastig met een peuter, dus was er iemand in huis, ik uitgelegd dat hij tot 3 moets tellen en de consequentie. Maar de manier waarom hij tot 3 telde, werkte voor geen meter en werd idd als een spelletje gezien.
Streng tellen is toch heel anders dan gewoon tellen voor zo'n kleine meid, en er een spelletje van maken is toch veel leuker dan luisteren?
Ik zou aan dat weg rennen ook een consequentie hangen. Dan is het ook niet meer leuk om er een spelletje van te maken.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

JasmijnLinde schreef:Ik kan je het boek 'how to talk to kids' aanraden.
Die ga ik eens opzoeken.
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door LauramvAnneenLisa »

mamavans schreef:S ara zit momenteel helemaal in de fase van tellen dus als ik begin te tellen dan telt zij vrolijk mee. Als ik zeg 1, 2, 3 dan roept zij er gewoon 4 achteraan maar luistert vervolgens niet ;).

O ja, uitleggen waarom doe ik meestal wel. Maar echt, soms na 500 keer uitleggen heb ik wel zoiets van: je weet inmiddels heel goed waarom dat niet mag. Maar doet het gewoon omdat het leuk is. En omdat het erg leuk is als mama je komt halen blijkbaar, want daar maakt ze ook een spelletje van door giechelend van me weg te rennen. Klein eigenwijs ding :verliefd:
Dan tel je andersom van 3, 2 , 1
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Jo Jo »

LauramvAnneenLisa schreef:
mamavans schreef:S ara zit momenteel helemaal in de fase van tellen dus als ik begin te tellen dan telt zij vrolijk mee. Als ik zeg 1, 2, 3 dan roept zij er gewoon 4 achteraan maar luistert vervolgens niet ;).

O ja, uitleggen waarom doe ik meestal wel. Maar echt, soms na 500 keer uitleggen heb ik wel zoiets van: je weet inmiddels heel goed waarom dat niet mag. Maar doet het gewoon omdat het leuk is. En omdat het erg leuk is als mama je komt halen blijkbaar, want daar maakt ze ook een spelletje van door giechelend van me weg te rennen. Klein eigenwijs ding :verliefd:
Dan tel je andersom van 3, 2 , 1
Als ik ga tellen zeg ik er altijd bij waarom ik tel. Dus: je hebt drie tellen de tijd om op je stoel te komen zitten. En natuurlijk maken we daar dan ook wel eens een grapje van, dan tel ik bijvoorbeeld razendsnel tot drie en zijn ze dus te laat, maar dan dus duidelijk als grapje, lachen wij even met z'n allen en zit de persoon alsnog keurig op z'n stoel. Of ik tel heel langzaam en dan gaat het kind zo snel mogelijk naar de stoel (of wat dan ook) en zit het dus al bij één, wat ook weer de nodige hilariteit oplevert als ik stomverbaasd op kijk.
Maar ik maak dus altijd duidelijk dat het om tijd gaat. En die tijd is natuurlijk afhankelijk van de opdracht. De trap op, naar hun kamer en beginnen met opruimen/omkleden... dan gaat het bijvoorbeeld om tien tellen de tijd.

En idd.... die 500x halen ze hier absoluut niet.... Alhoewel.... minstens 3x per maaltijd, 3 maaltijden per dag, 365 dagen in het jaar, sinds 8 jaar aan tafel zittend.... komt toch op ruim 25.000 keer zeggen dat ze met de mond dicht moeten eten.... :shock: :evil: 8)

'How to talk to kids' kan ik je idd ook zeker aanraden!
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12503
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door monika »

Ik zou zeggen, pick your battles. En vervolgens echt opvolgen op wat er dus moet gebeuren.
Mijn man telt ook tot 3 bij Nic, maar laat dus geen tijd tussen de nummers. Hij zegt dus..'ik tel tot drie.. (wacht een halve seconde) en zegt 1,2,3 in vlot tempo. Werkt als een trein. Er is geen tijd om de spanning op te bouwen en er een spel van te maken.

Wat soms ook werkt is om twee keuzes te geven die niets te maken hebben met wat ze nu doet. Dus als ze in de gang is en daar weg moet. 'wil je op de bank een boek lezen of ga je aan tafel kleuren?' Soms trappen ze in de afleiding.
Of als ze gevoelig is voor wedstrijdjes zoals mijn oudste toen hij klein was 'ok wie heeft het eerst een boek uitgezocht, jij of ik?'

En verder proberen ongewenst gedrag te negeren en als ze direct doet wat je zegt, lekker veel prijzen. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, niet waar?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13396
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Chantal »

Wat ik heb 'geleerd' bij een opvoedingscursus is dat je met 'ik' moet beginnen.
S ara, IK wil dat je nu van de gang af komt.

En inderdaad komt de lief of niet lief optie hier ook voorbij.
Of hij luistert goed en ik blijf lief. Als hij niet luistert en boos gaat praten? Ga ik dat ook doen. En als dat allemaal niet werkt pak ik hem toch echt op een niet lieve manier onder zijn armen en sleep ik hem waar ik hem wil hebben. Ja, vind hij niet leuk. Maar ik vind het ook niet leuk dat hij niet zelf naar me toe komt als ik het al een paar keer gevraagd heb. En nee, dit is dat niet in 1 x geleerd hoor. Duurt jaren en jaren. Ik denk dat het goed komt als ze het huis uit gaan ;)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

Maar het probleem is: als ik haar ga halen en onder mijn arm mee terug neem naar de woonkamer vind ze dat juist wél leuk. Grote lol heeft ze dan. Maakt niet uit hoe boos ik ben. Lijkt wel hoe bozer ik ben, hoe leuker zij het vind. Volgens mij heb ik gewoon een rare peuter.

Die van de keuze op een lieve manier of op een niet lieve manier heb ik geprobeerd maar volgens mij begrijpt ze daar helemaal niks van. Maar dat zal er dan ook wel mee te maken hebben dat ze het grappig vind als ik naar haar toe ga (en indien nodig optil en meeneem) als ze niet luistert.

Ze is ook pas 2. Volgens mij is het ook gewoon de fase waar ze nu in zit. Nee is leuk. Zelf nee roepen is heel leuk en als mama nee roept is dat ook grappig. Ik ben allang blij dat ze geen driftkikker is die zich de hele dag driftig op de grond smijt maar een peuter die om alles lol heeft en moet lachen is ook niet erg handig.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12503
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door monika »

Ik denk dat het om de aandacht gaat als ze dat fantastisch vindt.

Waarom maak je er dan geen spel van? "ik kom je pakken" joel, joel en na wat gestoei eindigt ze in de kamer.
Zo nu en dan maakt NIc er ook een heel race-spel van om aangekleed te raken in de ochtend. Ik moet hem vangen voor elk volgende kledingstuk dat aangetrokken moet worden.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Deborah »

Mijn jongste is net zo oud als (of is het dan? :oops: ) jullie oudste is. Maar ik ben dan toch echt wel een stuk strenger. Die neemt anders echt een loopje met me. Maar goed, ze heeft ook 3 grote voorbeelden boven zich
Ze heeft al een paar keer met kinderstoel en al op de gang gezeten omdat er niet gestopt werd met het drama achtige gegil tijdens het eten. Dan ga je maar ergens anders zitten gillen zodat ik rustig kan eten. Maar net als alle dingen zelf willen doen. Vaak plan ik hier wel reserve tijd voor in, maar soms heeft ze ook even helemaal niets in te brengen. Ze is nog maar 2 hoor. En volgens mij krijgen ze er helemaal niets van als er duidelijke grenzen gesteld worden. In de grote mensen wereld later zullen ze hier ook mee moeten dealen.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Annet »

En hoe reageert ze op negeren?
Dus zelf weglopen als de veiligheid dat toe zou laten?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

Valt te proberen.
Misschien moet ik ook meer oefenen met wat strenger zijn. Ik ben daar ontzettend slecht in, vooral als ze dan haar lieve blik opzet of er een spelletje van maakt. Dan kan ik het niet meer.
Gebruikersavatar
Ineke
J&J MAURITIUS
Berichten: 4680
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:00 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Ineke »

Ik denk dat je dat inderdaad moet proberen. Als ze als peuter in feite al over je heen loopt, moet je er niet aan denken wat er over tien jaar gebeurt. Hoe lief ze ook kijkt en hoe grappig ze ook is, ze zal toch ook aan regels moeten houden en grenzen moeten respecteren. Daar help je haar alleen maar mee.

Ik ken een jongetje dat als peuter o zo schattig was. Grote bruine ogen, een zwarte krullenkop, vrolijk en om alles wat hij deed werd gelachen. Ook als hij duidelijk grenzen over ging, want och, hij was toch zo'n schatje. Maar het schatje werd ouder en zijn grapjes werden minder leuk gevonden en hij werd minder schattig gevonden. Inmiddels is hij tien en verre van schattig. Zijn ouders hebben spijt dat ze niet strenger zijn geweest toen hij jonger was.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door vuurvonk »

herken het heel erg...word er erg moe van.
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

Echt hè, wij zijn er nog niet uit hoe we dit moeten doen. We proberen streng te zijn, stem te verheffen en zo duidelijk mogelijk te maken dat ze echt moet luisteren. Of juist het spelletje meespelen. Of kalm blijven, naar haar toe gaan en uitleggen. Of niks zeggen en gewoon onder de arm meenemen. Maakt niet uit wat we doen. Het word er niet beter op en ze zegt op alles nee.

Nooit gedacht dat die "twee is nee" fase zo letterlijk zou zijn. Ik weet niet wanneer ik haar voor het laatst ja heb horen zeggen. Zelfs als ze iets wel wil zegt ze nee. Gelukkig is ze bijna 3. Welke fase komt er dan? :roll:
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Hemmie »

Hahaha, ik vond 2 altijd een eitje vergeleken met 3, maar dat wilde je niet horen.

Hier ook een peuter die het nog steeds meestal vooral heel grappig vindt als we boos worden (en geloof me, we hebben echt ervaring in het boos worden, de oudste 2 vonden dat nooit grappig). Ik kies dus meestal er voor om hem apart te zetten (in zijn kamer, op een stoel elders in de kamer) en te negeren, dat maakt nog de meeste indruk geloof ik.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
henringe
J&J SANTORINI
Berichten: 1482
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:24 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door henringe »

Wij hebben het bij Rosan een tijdje omgedraaid: Je gaat toch niet je schoenen aan doen? Als we dus wilden dat ze dat juist wel deed. Werkte bij haar feilloos, maar ja, we hoopten dat het een fase was, maar haar fase duurde wel heel lang dus op een gegeven moment toch maar weer mee gestopt. Heeft wel een tijdje bijgedragen aan een fijnere sfeer...
!nge, mv $tijn ('03), C@rmen ('04) en R0san ('06)
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

Hier op een stoel, in de hoek of wat dan ook daar blijft ze niet zitten. Dat is ook een spelletje. Ze heeft geen idee volgens mij dat we het serieus menen als we boos zijn. Ze is echt niet onder de indruk. Ik heb wel eens geprobeerd haar in onze slaapkamer te zetten zodat ze er geen spelletje van kon maken omdat we dan niet in dezelfde ruimte waren. Maar toen trof ik toen ik weer ging kijken de inhoud van de kledingkast op de grond aan :roll: .

Ik ben vanuit mijn werk een hoop peuters gewend maar die gedroegen zich allemaal voorbeeldig. Nu weet ik dat dat schijn was ;). Sara gedraagt zich ook heel goed bij een ander. Als ze bijvoorbeeld bij mijn moeder heeft gelogeerd krijg ik iedere keer te horen wat een ontzettend lief kind ze is en hoe goed ze luistert. Ze kán het wel dus. Ze doet het thuis alleen niet. Ergens weet ik dat dat ook een goed teken is, ze voelt zich thuis veilig en geborgen genoeg om alle grenzen op te zoeken. Maar handig is anders. En frustrerend als ze de hele tijd alleen maar wegrent en nee roept en ik het gevoel heb dat we hier thuis de hele dag boos zijn op haar.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12503
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door monika »

wat komt er na 'ik ben 2 dus is zeg nee!'

nou 'ik ben 3 dus ik doe het lekker nie!'

maak je borst maar nat met dit meidje. En fijn dat ze zich veilig genoeg voelt om de grenzen te testen.

Heb je wel eens de 'naughty step' op z'n Supernanny's uitgevoerd? Je moet het wel consistent uitvoeren en echt een poosje volhouden. Bij mijn jongens werkt(e) het wel. De eerste 1,2,3,4,5 x is het veel werk, afhankelijk van hoe eigenwijs je kind is, maar daarna begrepen mijn kinderen wel dat ze er niets bij winnen door weg te lopen van de mat, omdat ze er gewoon langer op moeten zitten. Ik vond het hier in huis wel geschikt bij 3-4 jaar, maar zo'n 8 jaar geleden was er veel weerstand tegen op dit forum.

Het belangrijkste is denk ik dat jij en je partner samen een methode kiezen en die jullie een poos strikt hanteren omdat het soms even duurt voor je resultaat ziet. Je moet er beiden dus echt achter staan dat je iets met pijn en moeite voor zeker 2 weken blijft uitvoeren. Als je vaak van methode wisselt weet een kind ook niet meer of iets een nieuw spelletje is of niet.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14120
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door jikke »

hier ook een fan van nanny. Overigens lijkt dat ook op wat tripleP doet. Maar het kost enorm veel geduld de eerste paar keer. Soms duurde het hier wel een half uur voordat ze 4 minuten op de trap zat. zucht. Maar na de 6 de strijd op een dag hadden we smiddags dan een leuk meisjes. Succes geduld is een schone zaak in deze.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door JasmijnLinde »

De nanny is trippleP en daarmee conditioneer je het kind en maak je weinig gebruik van de intrinsieke motivatie.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12503
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door monika »

hoeveel intrinsieke motivatie moet een 2-3 jarige hebben?
Ik heb liever niet te veel intrinsieke motivatie om te pleasen, daar hebben ze later maar last van.
Ze mogen de grenzen uitproberen, maar moeten ook de veiligheid hebben dat die grenzen er daadwerkelijk zijn.

Ik ben geen expert in intrinsieke motivatie, maar zou dat niet beginnen als een kind een beetje kan rederneren? Dat duurt nog een paar jaar hoor.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

Ik heb een enorme hekel aan die nanny, zit wel eens met walging te kijken. Maar op dit moment ben ik ook op een punt gekomen dat ik zoiets heb van: als er iets is wat werkt, al is het de nanny methode, vooruit dan maar. Sara is een hartstikke vrolijk en gezellig meisje en daar ben ik heel blij mee (we hadden ook een driftkikker kunnen hebben) maar doordat ze voor geen meter luistert zijn we of alleen maar de hele dag boos op haar of zelf de hele dag gefrustreerd. Dat moet gewoon veranderen. Al doorbreken we ermee enkel even dit ritme en maken we haar duidelijk dat niet alles een spelletje is. Dan kunnen we daarna, als ze wat ouder word en dat snapt, minder conditioneren. Ik weet het anders ook niet meer.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6137
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Mamalon »

Zou het al helpen om te spiegelen? 'Omdat we het allemaal fijn willen hebben moeten we ook naar elkaar luisteren. Dat doen moeders de hele dag en dat wordt ook van kinderen verlangd. Weet je nog toen jij vroeg/zei ...?'
Wij hebben als alternatief wel eens omgedraaid: kids luisterden niet, wij luisteren nu ook niet.
Binnen tien minuten waren ze allebei aan t huilen! Voelt niet fijn hè, en dáárom luisteren we naar elkaar.
Mamalon
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door Emmy »

mamavans schreef:Echt hè, wij zijn er nog niet uit hoe we dit moeten doen. We proberen streng te zijn, stem te verheffen en zo duidelijk mogelijk te maken dat ze echt moet luisteren. Of juist het spelletje meespelen. Of kalm blijven, naar haar toe gaan en uitleggen. Of niks zeggen en gewoon onder de arm meenemen. Maakt niet uit wat we doen. Het word er niet beter op en ze zegt op alles nee.

Nooit gedacht dat die "twee is nee" fase zo letterlijk zou zijn. Ik weet niet wanneer ik haar voor het laatst ja heb horen zeggen. Zelfs als ze iets wel wil zegt ze nee. Gelukkig is ze bijna 3. Welke fase komt er dan? :roll:
Ik heb 4 jongens waarvan 3 in de puberteit. Ruilen??? :mrgreen:
Ik hoef je vast niet uit te leggen dat ik regelmatig terugverlang naar de nee-fase. :wink:
mamavans

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door mamavans »

O nee, dan denk ik weer aan de geluiden die uit het huis van de buren met puber komen... Toch liever een peuter ;).

Wat ook weer het laatste nieuwe is: als ze naar de wc gaat moet ineens de deur dicht en moeten wij weg. We mogen ook niet meer helpen. Zou het ook een stukje losmaken/zoeken naar zelfstandigheid zijn wat ze doet? Dat ze ook daarom niet naar ons luistert? Ze wil zelf beslissen?
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: "Ik luister toch niet"

Bericht door JasmijnLinde »

mamavans schreef:O nee, dan denk ik weer aan de geluiden die uit het huis van de buren met puber komen... Toch liever een peuter ;).

Wat ook weer het laatste nieuwe is: als ze naar de wc gaat moet ineens de deur dicht en moeten wij weg. We mogen ook niet meer helpen. Zou het ook een stukje losmaken/zoeken naar zelfstandigheid zijn wat ze doet? Dat ze ook daarom niet naar ons luistert? Ze wil zelf beslissen?
Zeker is dit een stukje losmaken van de navelsteng. De enige controle die een twee jarige heeft is haar eigen controle..Het is ook allemaal heel normaal hoor en hoort erbij.

Edit: Misschien heb je hier iets aan http://kiind.nl/article302/
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Plaats reactie