Verstaanbaarheid

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Kachen

Verstaanbaarheid

Bericht door Kachen »

Mijn jongste wordt 3 in april.
Ze was wat laat begonnen met praten, pas na 2 jaar dat het echt op gang kwam. Toen ging het best rap qua woordenschat en 3-woordzinnen e.d. Ik denk dat dit wel ok is voor de leeftijd, maar ik vind haar nog steeds zo slecht verstaanbaar. Als ik andere kindjes op kinderdagverblijf hoor praten is het zo'n verschil :roll: . Blijf ook vaak hebben dat ik simpelweg niet kan verstaan wat ze zegt (tot frustratie van ons beide).

Ik kan me dat van mijn andere dochter niet zo herinneren. Misschien leg ik de lat ook te hoog en zijn die andere kindjes op KDV supersnel? Wat is beetje een moment dat je besluit dat je er 'iets' mee moet?
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3345
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door diane76 »

Je kan altijd even langs een logopediste gaan, zij kan goed beoordelen of de articulatie leeftijdsadequaat is. Het feit dat het jullie allebei frustreert lijkt me genoeg reden om er iets aan te doen.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door monika »

is haar gehoor wel eens getest?

Ik zou zeker het even uitzoeken, ik had ook altijd vragen over Jort en iedereen vond het altijd wel best.
ja, hij had wel gehoors-proces-problemen. Dus technisch is z'n gehoor goed, maar hij hoort niet de klanken in een woord en heeft moeite met voor achtergrond geluid.
Als je dit soort dingen weet kan je ze helpen.

Dus wellicht eerst oren laten checken en dan naar logo, of kan een logo ook het gehoor testen?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door Hemmie »

Ik vond mijn jongste ook lang erg onverstaanbaar blijven praten. Als ik de mogelijkheid had gehad was ik waarschijnlijk wel eens bij een logopedist geweest, maar dat was even geen optie omdat we in Brazilie woonden. Hij was sowieso een erg late prater, ik vermoed ook doordat hij 4 talen om zich heen hoorde. Inmiddels gaat het wel beter (hij wordt in april 4), hij praat steeds beter en ook meer verstaanbaar. Minder dan zijn oudere broer op die leeftijd denk ik, en zeker minder dan zijn zus, maar dat is ook weer lastig vergelijken, omdat zij juist erg goed sprak. Dat maakt het ook zo lastig om als ouder in te schatten hoe het zit, je gaat toch vergelijken met oudere kinderen, die misschien ook niet gemiddeld waren, en het is ook maar de vraag hoe correct je herinnering nog is. Dus als je makkelijk eens iemand kunt laten meeluisteren zou ik dat wel doen.
Inmiddels zijn wij net naar de VS verhuisd en gaat jongste naar school, dus ik wacht nu even af hoe zijn Engels ontwikkelt en wat de juffen er over een tijdje over zeggen, hier kan ik in elk geval naar een logopedist stappen als dat nodig is.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door marjolein62b »

Ik zou ook langs een logopedist gaan.

Het is op deze leeftijd zo fijn als ze zich beter kunnen uitdrukken, daar wordt iedereen beter van.

Ik heb dit ook gezien met onze zoon die rond deze leeftijd met logopedie begon. Het feit dat ik hem beter begreep en het feit dat hij meer kon vertellen heeft hem enorm geholpen en een hoop frustratie voorkomen.
Waarom zou je dat doen ?
Mama van Joep (16) en Maartje (14)
Kachen

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door Kachen »

monika schreef:is haar gehoor wel eens getest?
Nee, eigenlijk niet meer sinds kraamweek. Ik vraag me af en toe wel af of het oke is. Ze zegt de laatste tijd met enige regelmaat 'huh?', 'He?', 'Wa zeg je?' en reageert niet zo geweldig op haar naam/aanspreken, waarvan ik niet zo goed weet of dat oost-indisch doof is of ze echt niet goed hoort. :roll:

Ik denk dat ik ga vragen of ze er op kinderdagverblijf ook eens op willen gaan letten en dan de huisarts eens laat kijken.

(voel me wel weer een beetje overbezorgde moeder die overal spoken ziet :oops: , door ervaring met oudste vind ik het lastig om relaxed te blijven)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door marjolein62b »

Bij zorgen mag je vragen hoor.
Je jongste heeft even veel recht op je bezorgtheid dan je oudste.

Het is heel vervelend als daar wel wat aan de hand is.

En als ze constateren dat er niks aan de hand is, is dat ook een fijne wetenschap.

(ben blij dat ik het nu voor een ander mag opschrijven want zelf vind ik dit ook een hele moeilijke balans)
Waarom zou je dat doen ?
Mama van Joep (16) en Maartje (14)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door monika »

volgens mij is het een kleine moeite voor de huisarts of practijk verpleegster? om even te checken dat ze geen chronische oorontsteking of zo heeft. Niet alle kinderen hebben pijn of realiseren zich dat ze pijn hebben.

Volgens mij is het goed ouderlijk gedrag om even de voor de hand liggende dingen te laten uitsluiten of te laten behandelen. Als jij niet de advocaat voor je kind mag zijn, dan wordt het wel heel lastig.
Het ligt er maar net aan of je het een beetje relaxed kan brengen of ze denken dat je een overbezorgde moeder bent of niet. (denk ik)
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door Emmy »

Mijn zoon was met bijna 3 ook heel slecht verstaanbaar en heeft intensieve logopedie gehad (elke dag flink oefenen!). Dat zette zoden aan de dijk, maar ik heb het zeker anderhalf jaar vol moeten houden.
En toen verhuisden we naar Australie.... :roll:
Waar hij het engels trouwens prima oppakte, zonder enige spraakproblemen.
De nederlandse r kan hij met zijn achtste jaar trouwens nog niet....
Dus ja, ik zou zeker gaan!
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8006
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door Sarina »

Oren checken is zo gepiept! En zou ik zeker doen. Zo hebben wij ontdekt dat onze oudste niet alleen Oostindisch doof was, maar ook echt half doof.
Gewoon bij de huisarts. Op school constateerde de juf alleen dat hij dromerig was en bij het kdv signaleerden ze alleen dat hij soms niet oplette. Dus ik vertrouw niet meer zo op de opmerkzaamheid van juffen en meesters...
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
mamavans

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door mamavans »

Hier een meisje van dezelfde leeftijd, word ook 3 in april. En is ook echt enkel voor ons verstaanbaar omdat wij weten wat ze bedoelt. Ze spreekt woorden half uit (peje voor spelen)) en verzint gewoon hele eigen "woordjes" (nana voor tante) of zegt alleen de klank van een woord (èh voor hebben). Wij zijn de hele dag met haar en horen haar de hele dag kletsen maar voor mensen die dat niet constant horen is ze echt niet verstaanbaar.
Nu word zij wel tweetalig opgevoed dus dan is het normaal dat het wat langer duurt. Wel zijn we met 2 jaar en met 2,5 jaar naar logopedie geweest om de vooruitgang te laten checken en rond haar 3e verjaardag doen we dat weer. Zo zijn we er in ieder geval snel bij als er hulp nodig is. Logopedie gaf overigens aan dat ze een achterstand zou hebben gehad als ze enkel Nederlands had moeten leren.
Kachen

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door Kachen »

mamavans schreef:Hier een meisje van dezelfde leeftijd, word ook 3 in april. En is ook echt enkel voor ons verstaanbaar omdat wij weten wat ze bedoelt. Ze spreekt woorden half uit (peje voor spelen)) en verzint gewoon hele eigen "woordjes" (nana voor tante) of zegt alleen de klank van een woord (èh voor hebben). Wij zijn de hele dag met haar en horen haar de hele dag kletsen maar voor mensen die dat niet constant horen is ze echt niet verstaanbaar.
Nu word zij wel tweetalig opgevoed dus dan is het normaal dat het wat langer duurt. Wel zijn we met 2 jaar en met 2,5 jaar naar logopedie geweest om de vooruitgang te laten checken en rond haar 3e verjaardag doen we dat weer. Zo zijn we er in ieder geval snel bij als er hulp nodig is. Logopedie gaf overigens aan dat ze een achterstand zou hebben gehad als ze enkel Nederlands had moeten leren.
Mijn dochter spreekt wel beter dan dat (denk ik, altijd lastig via de computer 8) ). En toevallig lijkt het deze week een stukje beter te gaan weer, niet zo veel frustraties :o , zul je altijd zien... Een momentje proberen te vinden bij huisarts om oortjes te checken.
Kachen

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door Kachen »

Oortjes zijn prima (in die zin, geen vocht of zo).
Op KDV is ze helemaal niet opgevallen qua gehoor, maar ook haar spraak/verstaanbaarheid valt hun niet op. Ze zouden er wel op gaan letten de komende tijd.
Kachen

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door Kachen »

Ze is gezien door logopedist. Zit inderdaad op het randje qua verstaanbaarheid, dat had ik dus wel goed aangevoeld (zei logopediste). Maar omdat ze het verder goed doet (goede spelontwikkeling, interactie, woordenschat, taalbegrip e.d.) heeft logopediste voorgesteld om nog even af te wachten om te zien wat ze op eigen kracht doet. Omdat ze laat begonnen is met praten, schuift alles een beetje op, heeft ze me uitgelegd. Tips gekregen hoe we haar beste kunnen stimuleren en dan over een half jaartje evalueren. Als er dan onvoldoende verbetering is, kunnen we alsnog er echt 'werk' van maken.
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door marjolein62b »

Wat fijn. Goed dat je het heb laten checken.
Waarom zou je dat doen ?
Mama van Joep (16) en Maartje (14)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Verstaanbaarheid

Bericht door monika »

Dat is denk ik wel een geruststelling, bevestiging van jouw gevoel dat het niet zo goed gaat, maar ook logica dat ze het in de komende maanden zou kunnen inhalen. Goed plan om na 6 mnd te evalueren. Hopelijk neemt de frustratie snel af bij je dochter.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Plaats reactie