Borstvoeding advies gevraagd

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door AnnemiekD »

Met zoveel borstvoedings deskundigen hier wil ik jullie graag advies vragen, het borstvoedingsforum is niet meer wat het was.10 jaar geleden stelde je wen vraag en had je binnen een paar uur diverse tips en antwoorden, nu mag je hopen dat er 1 iemand een dag later reageert, jammer!


Maar goed, ik weet t eventjes niet meer.
Gerben is een maandje oud. Na een wat trage start van zijn kant (iets prematuur) gaat de borstvoeding nu als een trein. Hij woog op bij de laatste meting van de kraamzorg 2980 gram en nu nog geen 3 weken later al 3580 gram.
Maar nu, ik voed op verzoek, alleen ons manneke verzoekt wel heel veel, de laatste dagen zit er nooit mindwr dan 2 uur tussen, en dat resulteert bij hem in krampen, overstrekken, huilen. Maar hij heeft zoveel zuigbehoefte, ik leg hem aan, hij drinkt en drinkr en drinkt. In hoeverre kan je mee gaan in voeden op verzoek? Probleem is dat hij geen speen wil (kokhalzen) wel een pink, maar ik kan hem niet blijven pinken.
Als hij pijn/kramp heeft word hij stil aan de borst, maar zo raken we in een vicieuze cirkel.

Voor velen van jullie is het allang geleden maar wie weet hebben julliw een tip?
Draagdoek heb ik, maar door mijn keizersnee, is dat nog niet heel prettig.
Laten huilen? Absoluut geen voorstander van.
Iets voor zijn krampjes? Tips welkom.
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Mare »

Lang geleden idd. Misschien heb je aan dit artikel iets. Anders zou ik je aanraden om contact op te nemen met iemand van VBN

https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... oliek.html
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6290
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door drus »

ik weet wel dat ik op een gegeven moment slaap en voeding niet goed kon onderscheiden. toen ben ik gaan inbakeren en daarmee sliep ie beter en langer en werd drinken weer elke 3 uur ongeveer.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12021
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Esther »

Je hebt het idee dat hij meer drinkt dan hij nodig heeft en daardoor kramp krijgt?
Zou het helpen om hem wat langer / vaker de lege borst aan te bieden?

Lastig, ik herken het wel, ik zat ook regelmatig in zo'n spiraal. Maar hoe je het doorbreekt... Ik weet het niet zo goed. Inbakeren deden wij ook bij Anna maar ik meende laatst ergens te lezen dat dat toch niet onomstreden is. Bij de anderen hebben we het ook niet meer gedaan, nadat we erachter waren gekomen dat wij echte buikslapers hadden. Op de buik sliepen ze veel beter, en dat hielp ook om meer tijd tussen de voedingen te krijgen (en dus geen overstuur kind). Maar dat zou ik je niet aanraden in verband met wiegendood...
Dus uiteindelijk heb je niet zoveel aan mij, sorry!

Ik wil je wel sterkte wensen, want zoiets is echt pittig.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Annet »

Esther schreef:Je hebt het idee dat hij meer drinkt dan hij nodig heeft en daardoor kramp krijgt?
Zou het helpen om hem wat langer / vaker de lege borst aan te bieden?

.
Dit kwam ook in mij op en evt voeden liggend op je rug, maar ik weet niet hoe dat is met je wond.

edit:en het Artikel van Mare vind ik ook een goede.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2314
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Petra »

blokvoeden een idee?
Drie uur lang steeds dezelfde borst aanbieden en daarna over gaan op de andere, deze weer drie uur lang. Dan krijgt hij ook meer vollere melk binnen en moet hij meer moeite doen om het eruit te krijgen.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Petra schreef:blokvoeden een idee?
Drie uur lang steeds dezelfde borst aanbieden en daarna over gaan op de andere, deze weer drie uur lang. Dan krijgt hij ook meer vollere melk binnen en moet hij meer moeite doen om het eruit te krijgen.
Dat dus, werkte hier wel
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8006
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Sarina »

Petra schreef:blokvoeden een idee?
Drie uur lang steeds dezelfde borst aanbieden en daarna over gaan op de andere, deze weer drie uur lang. Dan krijgt hij ook meer vollere melk binnen en moet hij meer moeite doen om het eruit te krijgen.
Ja, daar dacht ik ook meteen aan.
En tussendoor dragen op je arm, met zijn buikje op je arm en benen en armen laten hangen. En buikje warm houden, zachtjes masseren met de klok mee.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Hemmie »

Inderdaad blokvoeden kan helpen.
Denk je dat hij echt te veel drinkt in hoeveelheid, of dat de toestroom te groot is? Dat laatste had ik bij de jongste 2, eentje reageerde met veelvuldig spugen, andere met kramp. In beide gevallen kan het zijn dat ze relatief snel weer een voeding willen (doordat ze alles er weer uit hebben gegooid, of te snel zijn gestopt door kramp), al vind ik binnen 2 uur weer voeden op deze leeftijd ook wel heel normaal. Afgezien van het blokvoeden kun je ook nog proberen hem zo gauw je een tsr hebt van de borst te halen en de grote stroom in een doekje ofzo weg laten lopen, en dan weer aanleggen als de stroom wat minder sterk is. Bij beide was het overigens ook vrij plotseling over toen ze een maand of 2 oud waren.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12712
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Pauline »

Via facebook een vraag stellen aan de VBN? Die reageren wellicht sneller.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14119
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door jikke »

Hier ook goede ervaringen met blokvoeden. Ook ging het beter als iemand anders dl vasthield. Blijkbaar was de aanwezigheid van de borst ook een reden voor vraag.
sterkte. Zo'n kleintje kan erg vermoeiend zijn.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12021
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Esther »

Hemmie schreef:Inderdaad blokvoeden kan helpen.
Denk je dat hij echt te veel drinkt in hoeveelheid, of dat de toestroom te groot is? Dat laatste had ik bij de jongste 2, eentje reageerde met veelvuldig spugen, andere met kramp. In beide gevallen kan het zijn dat ze relatief snel weer een voeding willen (doordat ze alles er weer uit hebben gegooid, of te snel zijn gestopt door kramp), al vind ik binnen 2 uur weer voeden op deze leeftijd ook wel heel normaal. Afgezien van het blokvoeden kun je ook nog proberen hem zo gauw je een tsr hebt van de borst te halen en de grote stroom in een doekje ofzo weg laten lopen, en dan weer aanleggen als de stroom wat minder sterk is. Bij beide was het overigens ook vrij plotseling over toen ze een maand of 2 oud waren.
Ik liet inderdaad ook de tsr weglopen, dat scheelde in kramp.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door AnnemiekD »

Dank jullie wel voor het meedenken.
Heel fijn!

Even wat antwoorden op de vragen;

Ik schreef dat Gerben om de twee uur kwam, maar eigenlijk meld hij zich zo'n beetje ieder uur. Tenminste hun huilt en zoekt en ik leg hem aan.
Zelfs in de nacht zo'n beetje t zelfde verhaal. Bijna ieder uur. Echt doodvermoeiend. Tussendoor hoor ik hem alleen maar kreunend en steunend. Zijn buikje voelt hard en gespannen, op zich heeft hij veel poepluiers. Alleen de laatste luiers waren meer groenige ontlasting.

Vandaag heb ik het volgende advies opgevolgd;
De tsr op gang laten komen en de melk weg laten lopen.
Dag resulteerde al in niet verslikken.
Blok voeden gestart: als hij binnen de drie uur kwam dezelfde borst aangeboden.

Vanmorgen had hij goed gedronken, na 10 min wilde hij echter verder drinken, dat heb ik niet aangeboden en eigenlijk ging het vrij goed en heeft hij me 2uur met rust gelaten.
Vanmiddag heeft hij om
15 uur gedronken en 16 uur (zelfde borst dus) en hij slaapt nu nog!!!

Ik had bedacht dat als het vandaag niet beter zou gaan ik
Een lactatiekundige zou bellen.

Stom hè, drie dochters borstvoeding gegeven en nu toch weer onzeker.
Vannacht dacht ik in mijn huilbui zelfs een split second over te stappen op kunstvoeding, omvervolgens daar weer om te huilen (wat slaap tekort en hormonen al niet met een mens doet)
Maar vandaag overdag dus een betere dag!
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6137
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Mamalon »

Och lieve Anne Mieke ik kan me zó goed voorstellen dat je weer zo onzeker bent, ik kan me die begintijd inclusief slaapgebrek nog levendig herinneren. Fijn dat deze aanpassingen nu al zo'n resultaat geven. Dat geeft je weer wat lucht hè.
Mamalon
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Hemmie »

Hier was nr 3 de eerste baby met echte kramp, ik wist ook niet wat me overkwam :-).
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5070
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Moosje »

Oh maar ik heb bij de derde ook nog hulp van een lactatiekundige gehad hoor. Elke baby is toch weer anders en wat dat betreft moet je elkaar toch echt nog helemaal leren kennen. Bij mij werkte dat blokvoeden toen ook uiteindelijk trouwens.

Succes in ieder geval en ook lekker genieten van je kleine mannetje hoor !
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Kimmie »

Groene ontlasting duid op onverteerde voeding. Ook logisch met de frequentie v vraag en aanbod!
Teveel voormelk geeft dat ook de krampjes en veel vraag omdat hij niet voldoende vette melk heeft en dus snel weer honger heeft ook.
Blokvoeden helpt daarbij idd.

Bij jurre en nu bij sil kont het door de koemelk (voedingsallergie) allergie. Heb je een beeld of en wanneer hij meer of minder last heeft?

Op Facebook zijn er verschillende groepen waar je snel kundig advies krijgt. Wil je de link?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Kachen

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door Kachen »

Wat fijn dat het met adviezen nu al beter gaat!
Lastig he, die hormonen (en slaapgebrek), laat de tranen maar vloeien. Ik hield mezelf altijd maar voor: de komende maanden hoef ik niet rationeel te zijn :wink: , dat komt later wel weer een keer.

Hoop dat het snel gedaan is met de krampjes!
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: Borstvoeding advies gevraagd

Bericht door AnnemiekD »

Kimmie: dat zou fijn, die link van fb.

Morgen komt er een lactatie kundige meekijken. Is een schoonzus van mijn sportmaatje.
Een groot deel Vd problematiek zou ook kunnen liggen aan het feit dat hij toch wat prematuur geboren is. Morgen maar is uitgebreid met haar praten
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Plaats reactie