groente, zeg me even dat het wel komt

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door monika »

Nic wil sinds een jaar of 1,5 maar beperkt groente eten. Over het algemeen eet hij ze niet bij het avond eten. Hij eet wel eens wat rauw als ik sperciebonen schoonmaak of paprika snij etc. Hij is ook een tijdje van z'n vlees af geweest, maar eet dat nu weer. Verder eet hij ook aardappels, humus, olijven, en vrijwel alle fruit. Brood en macaroni gaan ook erg goed. Rijst gaat juist weer niet, vooral niet als er groente door heen zit.
Ik hanteer het principle dat ik altijd een beetje opschep. Ik wil geen gesprekken over 'bleh dat lust ik niet' en als je iets niet wil eten laat je het liggen. Ik heb gewoon geen zin in strijd aan tafel.

Vertel me even dat het wel komt. Ik herken het niet van Jort, die had een periode dat hij geen groene groente at. In die tijd aten we veel rood, oranje, bruin en wit, maar dat was weer klaar toen hij 3 was. Bij Nic kan ik geen patroon ontdekken.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door Emmy »

Het komt goed!
Mijn jongste is inmiddels 8 en eet sinds een paar maanden zelfs rauwe wortels, ik was zeer verbaasd..... En groentensoep....Vanaf deze leeftijd heb ik toch wel gemerkt bij mijn jongens dat ze meer dingen wilen gaan proberen, zeker als de rest van het gezin er enthousiast over is. Vanaf een jaar of 12 lusten ze hier bijna vrijwel alles.
Hoewel de champignons nog altijd een hekel punt blijft bij ze. :D :D
Gebruikersavatar
J_udith
J&J HAWAII
Berichten: 6255
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:49 am

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door J_udith »

Bij mijn oudste is het goed gekomen, van een kind dat niets lustte tussen haar 2e en 10e eet ze nu alles en probeert ze alles.

Mijn jongste lust sinds haar 4e haar niets en is nu 11 jaar. Ze wordt alleen maar moeilijker met eten. Maar ze moet alles proberen en dat gaat redelijk. Van dingen die ze echt vies vind schep ik minder op. Groentes die ze wel lekker vind eet ze veel van (sla, sperziebonen en rauwe wortel en paprika).

Wij doen al een paar jaar aan vrijstellingen: elke 3 maanden mogen ze kiezen welk ding ze echt niet willen eten en dan hoeven ze dat niet te eten.
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11958
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door MarietteD »

Bij ons moet het nog goedkomen :P Maar je ziet wel met elk levensjaar dat ze 'vieze dingen' toch makkelijker nog eens proberen. Het gebeurt alleen zelden dat ze dan enthousiast roepen "Hee, nu is het wél lekker" haha... Ach ze hebben ieder wel hun soorten groente/fruit die ze wél eten, dus af en toe krijgen ze nog wel wat gezonds binnen.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13396
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door Chantal »

Nou... Ik heb hier een papa die geen groenten of fruit eet, behalve meloen en appel. Dus bij hem is het nooit goedgekomen.

Van de andere kinderen weet ik precies wat ze wel en niet lusten. Sommige dingen lusten ze echt niet, zoals Chris zit met kokhals-beweging bij de boerenkool aan tafel. Dat hoeft hij dus niet.
Maar van de dingen waarbij ze roepen dat het stinkt en vies is moeten ze toch een paar hapjes eten omdat ik weet dat ze het gewoon minder lekker vinden.
Ik wil ook geen gezeur aan tafel. Dus of je kunt je eten opeten wat ik opschep, en als je wilt mopperen doe je dat maar op de gang.
Poep op je bord is vies en stinkt, eten kun je minder lekker vinden.

En zo hoop ik dat het goed komt haha!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3556
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door Althea »

Hier is het ook goed gekomen, maar groenten die een soort van slijmerig worden bij koken die lust ze nog steeds niet (lees: champignons, prei, spinazie enz.). Vind ik ook niet erg, ik lust en eet ook niet alles.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Als ik naar mezelf kijk heb je nog een kans, ik AT als kind alleen rauwkost en krijg nu de meeste groenten wel weg.

Maar iris eet al jaren alleen maar paprika, en zelfs dat met tegenzin, het is dat ze zelf weet dat ze verstopping krijgt als ze haar dagelijkse portie niet eet. Ik dwing haar niet, van gewoon eten is ze bereidt om alles te proeven, alleen groente en fruit lukt echt niet.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
MarijeO
J&J SANTORINI
Berichten: 2390
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:08 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door MarijeO »

Hier een meisje van 6 dat tot een half jaar geleden niets groens lustte, behalve erwtensoep. Hm, niets groens? Eigenlijk lustte ze niets aan groente behalve bloemkool-als-het-echt-moest. ;) (van de rest moest ze overigens ook een beetje eten hoor!). Sinds een paar weken juicht ze als we broccoli eten en eet ze de meest ingewikkelde roerbakgerechten en ovenschotels. De andere kinderen zijn ook uitgegroeid tot supergeweldige eters! Hier is het dus helemaal goed gekomen.
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
Gebruikersavatar
ysje
J&J HAWAII
Berichten: 6160
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:18 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door ysje »

Sjoerd is geen groente en fruit kind. Al van kleins af aan. (behalve toen het nog prutjes waren)
Hij moet van alle groentes 1 opscheplepel eten, dat doet hij tegenwoordig ook redelijk netjes. Al laat hij in de appelmoes verdwaalde groentes ook gewoon lekker liggen. Ik heb het opgegeven. Hij groeit (te) goed en is zelden ziek. Hij krijgt waarschijnlijk toch genoeg vitamines binnen om te overleven :D
Yvonne mama van $joerd (20 jaar)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11872
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door Angelique »

Ik zeg ook maar niks :mrgreen:
:crazy:
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door monika »

Ha, fijn genoeg ervaringen dat het wel komt. En soms ook niet. Ik blijf lekker bij mijn werkwijze. Gisteren hadden we brocoli,aardappel en kip. Hij lust dus 2 van de 3. Toen hij begon te gillen dat papa behalve zijn vlees ook zijn aardappel had gesneden heb ik gezegd dat er later geen brood kwam omdat hij dit lust. Toen ik het tafelgesprek eindelijk op een ander onderwerp kon krijgen ging ventje wel eten en nam zelfs extra aardappel.
Nu nog een 12 jarige laten begrijpen dat hij vooral niets negatiefs aan tafel mag zeggen tegen kleine broer, niet over het eten, niet over evt consequenties. Vermoeiend hoor zo'n 3e opvoeder aan tafel :wink:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door Ana »

Hier moeilijke eters. Geen fruit (behalve af en toe sap of moes) en groente graag geprakt.
Ik maak me er niet al te druk over, geef extra vitamines.

En bedenk dan maar dat het bij mij ook goed is gekomen. Was echt altijd drama aan tafel, als tiener kwam er een hoop verbetering, maar vooral toen ik ging studeren ben ik alles gaan eten. Beetje raar om dan bij anderen aan tafel te zitten muiken toch!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6758
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door petra1969 »

Volg je Kiind op Facebook? Die had er van de week een artikel over, kinderen en groente. Ik heb het niet gelezen. Maar wie weet.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
mamaanna
J&J TEXEL
Berichten: 186
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 8:54 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door mamaanna »

Dan maar veel rauwe groeten, toch? Je schrijft dat ie dat wel eens meepikt als je kookt? Juliane eet goed groenten, maar we zijn wel een rauwe fase gepasseerd. Dus eten we veel salades (niet per se van sla), kan ook met bonen/linzen en dan rauwe groeten erdoor, tomaat, paprika, komkommer, avocado, augurk, ook bloemkool en chineese kool kan goed rauw. Of afgekoelde groenten dat helpt hier ook. Dus broccoli of sperziebonen of zelfs spruitjes eerst kort koken (moet wel met bonen, die zijn giftig als je ze niet kookt) en dan laten afkoelen en in een "salade" verwerken.

O ja wat ook nog meespeelde hier, is dat Juliane liever alles apart at. Dan aten wij salade, en legde ik de ingrediënten voor haar apart op een bord. Ondertussen kan het meer gemengd, maar apart blijft lekkerder...

en groenten die ze echt niet wil eten (courgette) gaan door de pastasaus, gemixed.

en idd, wat de anderen al zeiden, mijn ervaring is ook dat ze zo tegen een jaar of 8 minder moeilijk gaan doen en meer proeven. Wat idd ook niet wil zeggen dat ze t dan lekker ook vinden :?
Annemieke, mama van Juliane (april 2008)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door monika »

Het rauw is ook best beperkt. Rauw eten op z'n bord gaat alleen als het tomaat is.
In ons huis ben ik de enige die sla, rauwkost of iets in die serie eet. ('we zijn geen konijn')

Gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken over dat hij over zijn gewicht of dat hij geen vitaminen binnen krijgt want hij eet genoeg en lust wel een behoorlijke variatie aan fruit.

Ik vroeg me af of kinderen beter gaan eten als ik strenger zou zijn aan tafel, met de bij behorende strijd. Waar ik dus eigenlijk geen zin in had. Maar het klinkt dat het vooral kind en leeftijds afhankelijk is.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: groente, zeg me even dat het wel komt

Bericht door muppet »

Hier heb ik vanaf een jaar of 4 wel ingevoerd dat ze iig 1 hapje proeven en daar ben ik behoorlijk streng in. Na het 4e jaar merkte ik hier iig dat ze heel goed begrepen dat het om maar 1 hapje ging en dat het daarna voor die maaltijd goed was. Bovendien zijn veel kinderen dan door de fase heen dat ze nieuw eten "eng" vinden om te proberen; voedselneofobie, even googlen, dan krijg je behoorlijk wat informatie. Om een nieuwe smaakt te gaan waarderen is zeker een keer of 10 proeven nodig. Inmiddels lusten ze hier behoorlijk veel groenten en gaan ze ook steeds meer uit zichzelf proeven.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Plaats reactie