Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5070
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Moosje »

Ik werk elke ochtend, daarom gaat R00s elke ochtend naar een gastouder. Op vrijdag is dat een andere gastouder, omdat onze vaste gastouder die we al van begin af aan hebben niet op vrijdagen werkt. Deze (voor ons nieuwere) gastouder klikt het echter minder goed mee als de gastouder waar we al jaren komen. Alleen met R00s zelf klikt het prima, die heeft het daar prima naar haar zin. Wat ons betreft is dat het belangrijkste, dus blijft ze daar lekker naartoe gaan elke vrijdag.

Afgelopen vrijdag was N!kk! ziek naar huis gegaan na het 2e lesuur. Uit mijn werk reed ik even naar huis voor haar en zag dat ze op de bank lag te slapen. Verderop in de straat had ik de pakketjesbezorger van de post al aan zien komen. Ik wist dat mijn vriend iets besteld had, dus die bezorger zou met vijf minuten bij ons aan de bel hangen. Eigenlijk moest ik snel door naar de gastouder want ik moest R00s om 14:00 daar ophalen en het was al 13:55. Maar ik vond het zo sneu voor N!kk! dat ze dan wakker gebeld zou worden door de bezorger.
Dus wachtte ik even op de bezorger en ging daarna snel door naar de gastouder. Waar ik dus vijf minuten te laat aankwam.
Ze was al bezig met R00s in de hal om haar schoenen en jas aan te doen. Vervolgens vroeg ze mij of het mij zou lukken om voortaan vijf minuten eerder te komen, zodat we nog rustig de tijd hadden voor de overdracht. Want eerst was het steeds 14:00, vorige keer een paar minuten later en nu nog iets later. Ik was te stomverbaasd om er uitgebreid op in te gaan, maar eigenlijk irriteerde het me nogal. Ze deed alsof ik altijd maar te laat was, terwijl ik er toch echt altijd ben om 14:00 Of moet ik soms eerder daar zijn zodat ik met R00s om 14:00 bij haar de deur uit loop ?

In het weekend merkte ik dat het me toch niet echt los liet. Gaan we nu serieus moeilijk doen over vijf minuten ? Okee, ik had even snel een appje kunnen sturen , maar dat was ik eigenlijk vergeten door de haast die ik had om bij haar te komen. Aan de andere kant...ik haal R00s soms ook wel eens op haar verzoek een kwartier eerder op, omdat ze haar eigen zoontje iets eerder van school moet halen ivm aangepaste lestijden, daar heb ik nooit een probleem van gemaakt en dat is financieel ook nooit verrekend (vind ik ook niet nodig voor een kwartiertje).

Inmiddels is het wel een beetje gezakt, maar wat nu ? Moet ik er vrijdag nog over beginnen tegen haar ?
Of zal ik in gedachten maar gewoon denken .....het gaat zo hard, nog maar even en dan gaat R00s al naar school (eind september) en dan hoeft ze niet meer naar de gastouder.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16911
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door LindaJager »

Euh, ik ben zelf gastouder en doe nooit moeilijk over de tijd. Soms komt de moeder of vader wat vroeger, soms wat later, tja, ze moeten allebei een stukje rijden en als het verkeer wat tegen zit ben je zo 5 minuten later en soms doet de moeder eerst even boodschappen voordat ze haar dochter ophaalt. Als ik wat heb dan meld ik dat en dan is ze hier ook mooi op tijd en als ze een kwartier eerder moet zijn dan verreken ik dat!
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
bejonian
J&J TEXEL
Berichten: 612
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:23 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door bejonian »

Als Roos het daar naar haar zin heeft zou ik het gewoon laten zitten.

Misschien gaat het haar niet om vijf nuten maar bezorgen juist die vijf minuten rond veertien uur haar stress en vindt ze het jammer dat er geen tijt blijft om met jou even te praten over de ochtend en Roos.

September is het zo vlug.
B e a t e moeder van twee jongens sinds 2006 en 2007 en een meisje sinds februari 2010
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10993
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Dorien »

Ik ben zelf zeer punctueel. Ik haal liever iets eerder dan iets later.
Ik vermoed dat zij misschien wel eens nare ervaringen gehad heeft met ouders? Misschien heeft ze zelf wel afspraken. Ik denk dat als ik op een kdv tot een bepaalde tijd betaald had dat zij dan ook moeilijk zouden doen als ik altijd op het allerlaatste moment zou komen. Het kdv sluit om 18.30 en dan kan je niet om 18.30 aankomen.

Laat het lekker los. Probeer te onderzoeken waarom het jou zo raakt en denk dan: ze heeft het daar geweldig. Volgende keer haal je haar een keer 10 minuten eerder op :D
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Simoon
J&J SANTORINI
Berichten: 2342
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:33 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Simoon »

Ik zou daar ook over inzitten. Mijn kinderen zijn ook naar de gastouder gegaan voor de flex. Soms ben ik er om 17.00 soms om 19.00. Ik weet dat, als ik vroeg ben ik soms moet wachten op haar omdat ze ergens aan het buitenspelen zijn. Ik betaal wel alle dagen tot 19.00 uur. Is dat het, het geld of moet ze om 14.00 andere kinderen ophalen
Simoon mv Ellen en Senna
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Hemmie »

Ik vraag me ook af of ze, nadat jij je dochter hebt opgehaald, direct weg moet. Dat zou verklaren waarom ze graag wil dat je op tijd bent, en dan is het ook positief dat ze aangeeft dat ze het jammer vindt dat er dan geen tijd is voor overdracht. Maar ik neem aan dat je dan van die situatie op de hoogte bent, ik zou het wel logisch vinden dat dat dan vanaf het begin duidelijk is geweest.
Overigens ben ik het ook met D orien eens dat je op een kdv ook gewoon op tijd moet zijn. Hier in de VS staat overal duidelijk aangegeven dat je een boete moet betalen vanaf 10-15 minuten te laat, niet alleen bij school en opvang, maar ook bij veel sporten en andere activiteiten. Vind ik op zich ook niet gek, want anders moet iemand onbetaald met jouw kind wachten.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14119
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door jikke »

Betalen voor te laat zijn schijnt averechts te werken. Doordat mensen er voor betalen vinden ze het een recht. Maar mijn mening betaal je tot 14u en dat is incl overdracht. Al denk ik dat de meeste gastouders flexibeler zijn. Daarom kies je ze vaak.
Tijd voor goed overleg.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door monika »

Wij hebben Nic sommige dagen tot 15:00 en een dag tot 17:30 op kdv en het komt niet in me op om hem na 15:00 op te halen. We zijn er altijd 5-15 minuten te vroeg, ook al hoeven we niet direct boete te betalen om 15:00, wel om 17:30 want dan moet iemand buiten werktijd blijven.

Wat wellicht geholpen had als je direct je excuus had aangeboden en uitgelegd dat je andere kind ziek is en daarom aan de late kant bent.
Ik zou het nu gewoon laten en zorgen dat je op tijd bent voor die paar maanden.

Het lijkt me dat ze andere afspraken of kinderen op te halen had als ze je kind al in de kleren hijst.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Miranda »

Ik vind het wel apart als ik eerlijk ben.
IK heb mijn kinderen ook op vaste dagen/ tijden bij een gastouder. Op de dinsdag zijn ze er in principe tot 16:30. Tot die tijd betaal ik ook standaard. Maar haal ik ze wat later op, bijv 16:45, dan betaal ik dat kwartiertje extra ook. Het gebeurt momenteel nogal eens dat ik niet om 16:00 weg kan op mijn werk (afhankelijk van taxi vervoer voor cliënten). Tja, ze doet er nooit moeilijk over eigenlijk.
Heeft ze een reden, bijv andere kinderen halen, dan vind ik het wel wat anders. Dan zit ze eenmaal op tijd vast.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5070
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Moosje »

Eigenlijk is ze tegen 14:00 altijd alleen met R00s bezig in de woonkamer. Ze heeft nog twee kleinere gastkindjes die op dat moment in bed liggen. Zelf hoeft ze op dat moment nog niet ergens op tijd heen, de andere gastkinderen en haar eigen zoontje zijn dan nog op school en hoeven nog niet opgehaald te worden voor zover ik weet. Ik snap wel dat het voor een gastouder niet leuk is als een gastouder haar kind altijd net te laat op komt halen. Maar in mijn beleving ben ik dus niet te laat als ik er uiterlijk 14:00 ben. Komt waarschijnlijk ook omdat ik het niet vergelijk met een kdv die op een bepaalde tijd dicht gaat (al deden ze bij de bso van N!kk! en Lec0 nooit zo moeilijk als iemand een keer iets later was). Maar als ik zelf tot 17:00 moet werken dan ga ik ook niet alvast mijn computer om 16:55 afsluiten en jas aandoen zodat ik om 17:00 naar buiten loop omdat mijn onbetaalde tijd om 17:01 ingaat. Ik ga meestal iets later weg omdat ik nog even afmaak waar ik mee bezig ben.
Maar goed, dat is dan blijkbaar een kwestie van interpretatie :wink: Zelf zou ik alleen nooit zo'n punt van maar vijf minuten maken. Maar nu jullie de vergelijking met een kdv maken....zij heeft voorheen op een kdv gewerkt dus daar zal het misschien wel in zitten dan dat zij het zo ziet.
Ik heb haar overigens meteen na haar opmerking wel uitgelegd waarom ik die dag wel pas om 14:05 bij haar was, want toen was ik ook gewoon echt te laat. Maar volgens mij ging het haar niet zo zeer alleen om deze keer, maar vindt ze dat ik altijd te laat ben.

Eens zien wanneer en hoe ik er nog eens op terug kan komen. Als ik R00s vrijdagochtend breng dan is de gastouder al druk bezig om alle kinderen klaar te maken om er een paar naar school te brengen, dus dat is geen handig moment. Een kwartier eerder van mijn werk weggaan zodat ik het bij het ophalen 's middags nog kan aankaarten voordat het 14:00 is dan maar :wink:
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5070
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Moosje »

Vanmorgen bij het wegbrengen heb ik het toch maar even ter sprake gebracht. We hadden toch allebei nu even wat meer tijd omdat de schoolgaande kinderen allemaal vrij zijn vandaag.....

Zij gaat er inderdaad van uit dat het ophalen inclusief tijd voor jas/schoenen aantrekken en de overdracht plaatsvindt vóór de afgesproken tijd. Ik ging er juist van uit dat de afgesproken tijd de tijd is dat ik er uiterlijk moet zijn. Ze vindt dat geen probleem zei ze en ze wil daar best flexibel in zijn, maar ze dacht dat ik het dan wel raar zou vinden dat zij wel alvast de jas/schoenen van R00s aan het aandoen was terwijl ik er nog niet was, daarom bracht ze het uiteindelijk vorige week ter sprake.

Nou goed, de verwachtingen zijn nu in ieder geval duidelijk en het is tussen ons uitgesproken. Nu weet ik waar zij van uit gaat want dat was mij voorheen dus niet duidelijk blijkbaar. Ook al vind ik het zelf raar dat de afgesproken tijd de tijd moet zijn waarop ik met kind de deur uit loop, voor die ene keer per week ga ik er geen punt van maken en zorg ik wel dat ik er net iets eerder ben. Het gaat tenslotte ook maar om vijf minuten.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6290
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door drus »

Fijn dat het helder geworden is dat dit het verschil van mening is.

Ik herken jou redenering, die had ik ook bij de bso als ze tot half 7 open zijn, mag ik tot half 7 mijn kinderen ophalen... Zij vonden dat ik er om 18.15 moest zijn, anders konden ze niet afsluiten om half 7......

Waarschijnlijk zelfde verschil in denken, denk ik nu.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Lampje
J&J SANTORINI
Berichten: 1731
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 6:51 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Lampje »

Ik vergelijk het met een winkel. Als de winkel tot 18 uur open is en je hebt nog boodschappen nodig, dan zorg je dat je uiterlijk om 1minuut voor zes bij de kassa staat zodat je op tijd afgerekend hebt. Daar kan je ook niet om 18 uur binnenkomen om je boodschappen te gaan doen, ook al is het even snel 2 of 3 boodschapjes.

Fijn dat het nu helder is wat er van je verwacht wordt. En zoals je zelf ook al schrijft, het is maar 1 keer in de week.

Janneke
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Mare »

Lampje schreef:Ik vergelijk het met een winkel. Als de winkel tot 18 uur open is en je hebt nog boodschappen nodig, dan zorg je dat je uiterlijk om 1minuut voor zes bij de kassa staat zodat je op tijd afgerekend hebt. Daar kan je ook niet om 18 uur binnenkomen om je boodschappen te gaan doen, ook al is het even snel 2 of 3 boodschapjes.

Fijn dat het nu helder is wat er van je verwacht wordt. En zoals je zelf ook al schrijft, het is maar 1 keer in de week.

Janneke
Oh maar mensen komen dan gerust tot vijf minuten voor de winkel in om dan nog een halfuur rustig te kijken. ;) Ik
Ik zou ook zo gedacht hebben. Goed dat het uitgesproken is.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Janeway
J&J SANTORINI
Berichten: 3453
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 11:40 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Janeway »

Als zij in de kinderopvang heeft gewerkt snap ik haar beredenering heel goed. Ze krijgt immers tot 14 uur betaald. Als het kdv om 18 uur sluit moeten kinderen voor die tijd opgehaald, zijn leidsters krijgen ook tot die tijd betaald. En mogen die 5 min te laat niet schrijven. Als je dan regelmatig een kind te laat hebt, en dat kan best elke dag een ander kind zijn, ben je niet blij.
Als gastouder kan je daar wel wat flexibeler in zijn maar ook tot zekere hoogte.
Je verwacht van haar dingen die je zelf zo zou doen. Of een bepaalde loyaliteit. Je zegt dat je R ook wel eens een kwartier eerder haalt. Dat is natuurlijk jou keuze en dat betekend niet automatisch dat je op andere dagen te laat kan komen.
Als ze vraagt of jij eerder wil komen omdat haar planning niet lekker loopt vind ik dat dan weer haar probleem. Je zou dan misschien in zo'n situatie kunnen vragen dat je dat wil doen als zei dan ook flexibel kan zijn als je eens 5 min later bent.
Mv Lis@ 01-99 K@s 03-02, M@dée 10-04
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Janeway schreef:Als zij in de kinderopvang heeft gewerkt snap ik haar beredenering heel goed. Ze krijgt immers tot 14 uur betaald. Als het kdv om 18 uur sluit moeten kinderen voor die tijd opgehaald, zijn leidsters krijgen ook tot die tijd betaald. En mogen die 5 min te laat niet schrijven. Als je dan regelmatig een kind te laat hebt, en dat kan best elke dag een ander kind zijn, ben je niet blij.
Als gastouder kan je daar wel wat flexibeler in zijn maar ook tot zekere hoogte.
Je verwacht van haar dingen die je zelf zo zou doen. Of een bepaalde loyaliteit. Je zegt dat je R ook wel eens een kwartier eerder haalt. Dat is natuurlijk jou keuze en dat betekend niet automatisch dat je op andere dagen te laat kan komen.
Als ze vraagt of jij eerder wil komen omdat haar planning niet lekker loopt vind ik dat dan weer haar probleem. Je zou dan misschien in zo'n situatie kunnen vragen dat je dat wil doen als zei dan ook flexibel kan zijn als je eens 5 min later bent.
Toch is het krom. Als ouder bij een kdv of bso betaald ik tot 18 uur. Dan vind ik dat ik daar om 18 uur de deur mag uitlopen. Dat zij dan daarna nog moeten opruimen is in principe niet mijn probleem.

Normaal gesproken ondervang je dat als organisatie in het tarief. Dus je betaald als nette organisatie je medewerker tot 18.15 voor dat laatste stukje werk. De lokatie is dan wel al gesloten maar er wordt nog gewerkt. Daar is dan in het bedrag dat de ouders betalen rekening mee gehouden.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Janeway
J&J SANTORINI
Berichten: 3453
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 11:40 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Janeway »

LauramvAnneenLisa schreef:
Janeway schreef:Als zij in de kinderopvang heeft gewerkt snap ik haar beredenering heel goed. Ze krijgt immers tot 14 uur betaald. Als het kdv om 18 uur sluit moeten kinderen voor die tijd opgehaald, zijn leidsters krijgen ook tot die tijd betaald. En mogen die 5 min te laat niet schrijven. Als je dan regelmatig een kind te laat hebt, en dat kan best elke dag een ander kind zijn, ben je niet blij.
Als gastouder kan je daar wel wat flexibeler in zijn maar ook tot zekere hoogte.
Je verwacht van haar dingen die je zelf zo zou doen. Of een bepaalde loyaliteit. Je zegt dat je R ook wel eens een kwartier eerder haalt. Dat is natuurlijk jou keuze en dat betekend niet automatisch dat je op andere dagen te laat kan komen.
Als ze vraagt of jij eerder wil komen omdat haar planning niet lekker loopt vind ik dat dan weer haar probleem. Je zou dan misschien in zo'n situatie kunnen vragen dat je dat wil doen als zei dan ook flexibel kan zijn als je eens 5 min later bent.
Toch is het krom. Als ouder bij een kdv of bso betaald ik tot 18 uur. Dan vind ik dat ik daar om 18 uur de deur mag uitlopen. Dat zij dan daarna nog moeten opruimen is in principe niet mijn probleem.

Normaal gesproken ondervang je dat als organisatie in het tarief. Dus je betaald als nette organisatie je medewerker tot 18.15 voor dat laatste stukje werk. De lokatie is dan wel al gesloten maar er wordt nog gewerkt. Daar is dan in het bedrag dat de ouders betalen rekening mee gehouden.
Helaas werkt het dus niet zo. Als je om 18 uur de deur uit loopt dan ben je gewoon optijd.
Inprincipe zorg ik er altijd voor dat ik dan ook gelijk weg kan. Alles is opgeruimd en met de kinderen die er tot laat zijn doe ik iets aan tafel. Helaas zijn er ook ouders die om 1 voor 6 binnen komen en om 10 over 6 nog niet weg zijn. Als ik tot 18.15 betaald wordt maakt het niet zoveel uit. Maar dat is dus niet zo. Verder heb ik naast mijn werk ook een leven en wil ik ook graag naar huis. Afspraken, sporten enz. Het lijkt soms dat het maar ok is dat een ander dan je werkgever maar over je vrije tijd mag beschikken.
Mv Lis@ 01-99 K@s 03-02, M@dée 10-04
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4300
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Katje »

Eens met Janeway, er wordt door ouders soms heel gemakkelijk over gedacht. Dat je als pedagogisch medewerker wel beschikbaar blijft tot zij zover zijn om met hun kind de deur uit te lopen. Ik zorg ook dat de laatste kinderen een kwartier voor sluitingstijd aangekleed en ingepakt zijn. Dan lees ik wel voor ofzo of we kletsen wat.
Als ouders en kinderen allemaal weg zijn volgt er ook nog een afsluit ronde waar alles gecontroleerd en afgesloten/uitgezet enz moet worden. Dat lukt niet altijd van te voren al. En inderdaad, dat is niet in de baas zijn tijd.

Het kan gewoon een keer gebeuren en dat is ook niet erg ofzo maar om maar aan te nemen dat de ped. medewerker altijd beschikbaar blijft vind ik ook niet nodig.

Als gastouder reken ik gewoon door tot ik de deur uit ben. In Moosje haar geval zou Moosje dus ook kunnen afspreken dat R00s om kwart over 2 wordt opgehaald. Dan betaalt Moosje een kwartiertje extra zodat ze marge heeft. Dat is juist m.i. een van de voordelen van gastouder opvang, de vraag- en gastouder kunnen flexibel met elkaar afspreken.
Mink@ mv B. 22 jaar
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4300
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Katje »

Overigens hadden wij bij het kinderdagverblijf waar ik ooit werkte (groot KDV, 8 groepen) een uitloop kwartiertje. Alle groepen brachten hun overgebleven kinderen naar het bankje in de hal. Zij sloten dan hun groep af en konden weg. Een medewerker ging het gebouw afsluiten en de andere bleef bij de kinderen. Ouders konden dan in dat kwartier hun kinderen oppikken van dat bankje in de hal en hoefden niet meer het gebouw in.
Vaak merkte je wel aan de kinderen dat ze het niet leuk vonden om over te blijven terwijl de rest al opgehaald was.
Maar als dan een kind pas aan het eind van het kwartier werd opgehaald dan waren we evengoed vaak zelf nog klaar met afsluiten en dus nog niet naar huis.
Mink@ mv B. 22 jaar
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Janeway schreef:
LauramvAnneenLisa schreef:
Janeway schreef:Als zij in de kinderopvang heeft gewerkt snap ik haar beredenering heel goed. Ze krijgt immers tot 14 uur betaald. Als het kdv om 18 uur sluit moeten kinderen voor die tijd opgehaald, zijn leidsters krijgen ook tot die tijd betaald. En mogen die 5 min te laat niet schrijven. Als je dan regelmatig een kind te laat hebt, en dat kan best elke dag een ander kind zijn, ben je niet blij.
Als gastouder kan je daar wel wat flexibeler in zijn maar ook tot zekere hoogte.
Je verwacht van haar dingen die je zelf zo zou doen. Of een bepaalde loyaliteit. Je zegt dat je R ook wel eens een kwartier eerder haalt. Dat is natuurlijk jou keuze en dat betekend niet automatisch dat je op andere dagen te laat kan komen.
Als ze vraagt of jij eerder wil komen omdat haar planning niet lekker loopt vind ik dat dan weer haar probleem. Je zou dan misschien in zo'n situatie kunnen vragen dat je dat wil doen als zei dan ook flexibel kan zijn als je eens 5 min later bent.
Toch is het krom. Als ouder bij een kdv of bso betaald ik tot 18 uur. Dan vind ik dat ik daar om 18 uur de deur mag uitlopen. Dat zij dan daarna nog moeten opruimen is in principe niet mijn probleem.

Normaal gesproken ondervang je dat als organisatie in het tarief. Dus je betaald als nette organisatie je medewerker tot 18.15 voor dat laatste stukje werk. De lokatie is dan wel al gesloten maar er wordt nog gewerkt. Daar is dan in het bedrag dat de ouders betalen rekening mee gehouden.
Helaas werkt het dus niet zo. Als je om 18 uur de deur uit loopt dan ben je gewoon optijd.
Inprincipe zorg ik er altijd voor dat ik dan ook gelijk weg kan. Alles is opgeruimd en met de kinderen die er tot laat zijn doe ik iets aan tafel. Helaas zijn er ook ouders die om 1 voor 6 binnen komen en om 10 over 6 nog niet weg zijn. Als ik tot 18.15 betaald wordt maakt het niet zoveel uit. Maar dat is dus niet zo. Verder heb ik naast mijn werk ook een leven en wil ik ook graag naar huis. Afspraken, sporten enz. Het lijkt soms dat het maar ok is dat een ander dan je werkgever maar over je vrije tijd mag beschikken.
Ik weet dat het niet zo werkt in de kinderopvang, maar dat zegt vooral iets over de branche. En ja het zou duurder worden als het op de juiste manier ging. Op deze manier zijn of de kinderen de klos, of de medewerkers, het klopt gewoon niet.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Fransien80
J&J TEXEL
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 06, 2017 9:14 am

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Fransien80 »

Goed voor jullie dat er nu duidelijkheid bestaat over het tijdstip van ophalen. Toch vind ik het een beetje een vreemde redenering. Oké, afspraken zijn afspraken, maar om nu echt juist op tijd een kindje al klaar maken omdat mama zal komen... ik weet het niet... Als je als opvangouder werkt, hoef je nu niet meteen met een prikklok gaan werken :p. Er kan zich altijd iets voordoen waarom mama of papa iets later komt. Ik denk dat opvangouders de kinderen net een tweede thuis moeten geven en niet hen zo vlug mogelijk de deur moeten uitwerken. Maar misschien inderdaad een berichtje als je weet dat je wat later zal zijn.
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door vuurvonk »

fijn dat duidelijk is hoe en wat.

ik ben ruim 10 jaar gastouder en als mijn werktijd is van 7:00-15:00 dan neem ik aan dat een moeder zo rond de 15u hier is maar kind zit echt niet met jas aan hoor.als ze een kwartier later komen schrijf ik het wel op tenzij het in de maand ergens goed gecompenseerd is.maar als moeder om 15u binnen komt lopen dan vind ik dat prima en meestal zijn ze dan rond 15:15 de deur na overdracht kleertjes aantrekken enz wel weg.tja hoort beetje bij de flexibiliteit.en soms ruim ik al stuk op als gastkindje er nog is en soms is de boel nog de boel ligt aan de dag en wat we hebben gedaan.

is het zelfde als naar school rijden...die 10 min reken ik ook niet.ben vaak om 15:05 al weg van huis terwijl ik pas om 15:15 uitbetaald krijg.
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5070
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Moosje »

Mijn reden om R00s bij een gastouder te laten opvangen ipv een kinderdagverblijf was inderdaad dat het wat huiselijker en kleinschaliger is dan een kinderdagverblijf. Bij een kinderdagverblijf vind ik het inderdaad logisch dat de deuren op een bepaald tijdstip dichtgaan omdat de medewerkers ook weer naar huis moeten en je dus moet zorgen dat jij met je kind voor die tijd weer weg bent.
Bij een gastouder ligt die grens wat minder strikt in mijn ogen. Toen ik bij mijn vorige baan een paar hele dagen per week werkte en de ophaaltijd bij de gastouder 18:00 was , stond bij haar meestal al het eten op het vuur als ik R00s kwam ophalen. Ze begon alvast met haar eigen dingen terwijl R00s nog even een rustig in de woonkamer aan het spelen was (waar ze vanuit haar keuken prima zicht op heeft hoor).

Maar goed, het is nu duidelijk wat deze nieuwe gastouder voor verwachtingen heeft en voor die ene dag per week hou ik daar rekening mee. Al bezorgt het me soms wat stress omdat tot midden op de dag werken soms ook inhoudt dat je nog een dringende vraag krijgt als je eigenlijk net weg moet. En mijn mentaliteit is dan om zulke vragen nog wel even af te handelen voordat ik ga, maar dat gaat dus niet als ik zo op de klok moet kijken om op tijd bij de gastouder te zijn.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Tijdstip kind afhalen bij gastouder

Bericht door Gerrie »

Kun je niet afspreken dat je tussen 14:00 en 14:15 komt dat ze dat kwartier extra indien het 14:15 wordt mag declareren? Met daarbij bv de afspraak dat als ze echt om 14:00 de deur uit moet ze dat van te voren laat weten?

Ik pas op maandag op een lief mannetje van nu 2. Zijn moeder komt ergens tussen 17:15 en 17:45. Prima afspraak wat mij betreft. Ik zorg gewoon dat ik vanaf 17:15 thuis ben. Lukt mij dat niet (zomer, speeltuin, speelafspraakjes eigen kids) dan app ik haar even, hoeft zij ook niet met haast weg bij dr werk. Maar vanmiddag heb ik om 17:00 een afspraak en dus is ze een keer eerder hier.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Plaats reactie