Jesse en zindelijk worden....

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Jesse en zindelijk worden....

Bericht door Miranda »

Ben ik ook weer eens hoor... :wink:

Jesse is nu bijna 3,5 en sinds bijna een jaar gaat hij regelmatig naar de wc. Met name 's morgens bij opstaan en 's avonds voor hij naar bed gaat.
Afgelopen weken/ maanden behoorlijk aktief met hem aan de slag gegaan, maar zindelijk worden, dat wil nog niet lukken.

Jesse geeft steeds vaker aan niet naar de wc te willen, wordt dan echt boos.
Anderzijds, soms zegt hij ineens uit het niets te moeten plassen. Dus, hup, naar de wc, maar dan heeft hij het al in zijn luier(broekje) gedaan.

Het lijkt wel alsof het hem geen bal interesseert.
Geen idee waar ik nu goed aan doe, dit gedoe had ik met de meisjes niet...

Ga ik nu zo verder? Of laat ik het op z'n beloop en probeer ik het over een tijdje weer?
Ik hoor dat jongens wel vaker later hiermee zijn, maar is dat echt zo?

Jesse is op andere vlakken wel weer een snelle: fietst al sinds de zomer zonder zijwieltjes, telt tot 20 en zingt het hele ABC.
Tja, dat deden de meisjes hier weer niet... :lol:

Wie heeft voor mij de gouden tip?
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9534
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door muppet »

Bij Anouk hebben we, na een aantal pogingen om te oefenen, gevraagd vanaf wanneer ze haar luier uit zou doen en naar de wc zou gaan. (mn ontlasting was bij haar een probleem) Ze zei toen zelf vanaf dat ze 4 was en van de ene op de andere dag was ze zindelijk.
Eline wilde ontzettend graag naar school en daar hebben we de juf bij ingeschakeld. Als ze naar school wilde komen, moest ze zonder luier kunnen. Een week daarna was ze zindelijk, 2 weken later ook 's nachts.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door Hemmie »

Bij Marrit was het zo gepiept maar bij beide jongens een hoop gedoe, vooral omdat ze te lui waren, maar bij oudste ook een tijdje angst voor poepen op potje/wc. Dus mijn ervaring is wel dat het met jongens lastiger is. Zij waren overigens beide wel min of meer zindelijk met 3,5, maar met daarna nog veel fases met veel ongelukjes. Bij Marrit was het gewoon voor haar 3e binnen een paar dagen gepiept.

Ik had nooit de luxe om lang af te wachten, want ze gingen al voor hun 4e naar school, dus ik heb altijd doorgezet, al vraag ik me af of dat heeft geholpen. Jongste had op school eerst nog ongelukjes, maar dat was uiteindelijk wel wat werkte, ik heb gedreigd hem thuis te houdena als dat bleef gebeuren, toen ging het wel beter.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door monika »

ja... de oudste was met 2,5 zindelijk voor plassen, met 3,5 met poepen. Dat laatste ook alleen maar omdat je volgens mij alleen op Thomas de trein mocht als je op de WC kon poepen. (wat moeders toch voor wijsheid hebben)

De jongste laat zich niet vangen, tegenwoordig gaat het meestal goed. Hij is al jaren droog op kdv en nu op school geen probleem. Maar tijden thuis genoeg ongelukjes en zo nu en dan nog wel een natte broek. Gewoon geen interesse om naar de WC te gaan. Als of je moeten omkleden en zelf boven droge kleren halen minder werk is. :roll:

dus geen gouden tip
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door Emmy »

Ik heb 4 jongens, die in hun jonge jaren traag in hun ontwikkeling waren, en ze waren allemaal binnen 1 week zindelijk, dag en nacht, toen ze net 3 jaar waren.
Ik begon ook niet eerder dan op hun derde verjaardag, wetende dat ik dan waarschijnlijk vlot en redelijk makkelijk succes zou oogsten.
Ik was wel wat streng, ik heb ze gewoon medegedeeld dat het plassen in de luier voorbij is en dat er alleen nog een luier voor de nacht is.
Ik heb ook nooit aan luierbroekjes overdag gedaan (veel te duur... :wink: ) en in mijn beleving zorgt het alleen maar voor verwarring bij kinderen.
Potje in de kamer, bloot lopen en na 1 ongelukje wisten ze snel naar het potje te lopen. Potje ging de eerste 2/3 dagen overal mee naar toe en is zelfs een keer meegegaan naar de dierentuin.... 8)
Bij een natte broek keek ik niet blij en mochten ze dat zelf verschonen. Het is maar 1 keer gebeurd.
Na een dag of 3 gingen ze naar de wc en heb ik ook beloningsystemen gebruikt, lekker onopvoedkundig snoep. :mrgreen:
Binnen 1 week waren ze dag en nacht zindelijk. Ik liet ze vaak nog wel plassen als ik zelf naar bed ging, maar ik geloof dat dit tegenwoordig afgeraden wordt?
Mijn tip is dus: Gooi die luierbroekjes aan de kant, wordt wat strenger en gooi er een beloningssysteem in.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door Annet »

Hier goed hielp gewoon zonder luier laten lopen het beste.
Gaf wel wat meer werk, daarom soms ook alleen maar in onderbroekje (kachel evt voor een periode wat hoger?)
Met weggaan wel een luier broekje aan.
Daarnaast als het mis ging nuchter blijven, even naar wc en ach volgende keer beter.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14120
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door jikke »

hier heeft zl er ellenlang over gedaan. Hij heeft ook een lage spierspanning dus op een gegeven moment heb ik het opgegeven. En toen kwam er een vriendje zonder luier spelen en toen deze weg was ging zl naar het toilet en heeft nooit meer een luier om gehad.
Ik heb het altijd geprobeerd zonder luierbroekjes. inderdaad veel ongelukjes maar vooral beloning als het wel lukte. sticker en bij x stickers pannenkoeken eten.
dl was een heel ander verhaal die interesseerde het gewoon niet. Maar ook daar heb ik gezegd dan niet en weer een luier aan gedaan. dan maar later zindelijk. ik had niet zoveel zin in al die natte kleren. Ik weet eigenlijk niet meer wanneer zij heeft besloten dat ze geen baby meer was.
succes het blijft een frustratie als het niet lijkt te willen lukken.
Ik hoor ook wel van mensen die een onderbroek onder de luier doen. dan krijg je wel het idee van een natte broek maar geen plasjes.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6758
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door petra1969 »

Cay was bijna vier toen hij op de wc ging plassen, maar 5 toen hij nog een luier voor het poepen nodig had. Ik heb eigenlijk niet veel gedaan om hem te helpen zindelijk te worden. Potje, wc-brilverkleiner en bloot rondlopen. Het hielp gewoon niet. Hij was bang om op de wc te poepen. Plassen was wel interessant. Het was vervelend, maar we zijn die tijd ook doorgekomen. Hij was in ieder geval wel meteen helemaal zindelijk, zonder ongelukjes :wink:
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door Laris76 »

Emmy schreef: Mijn tip is dus: Gooi die luierbroekjes aan de kant, wordt wat strenger en gooi er een beloningssysteem in.
Nou dat beloningssysteem werkte bij onze jongens dus totaal niet. Dochter was met 3 jaar overdag spontaan zindelijk en met ruim 4 ook 's-nachts en vanaf bijna 5 's-nachts niet meer tot op heden. Ik heb het allemaal losgelaten, doe ook niet aan plaswekkers. Jongens hebben tot zes of zeven nog pull ups gebruikt (toch goedkoper dan al dat beddegoed wassen :wink: ) en zijn ook vanzelf helemaal nachtzindelijk geworden. Mijn advies is volg je gevoel en doe lekker wat goed voor jou voelt.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5052
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door Hemmie »

Beloningssysteem waren mijn jongens ook totaal niet gevoelig voor. Ik liet ze wel altijd overdag zoveel mogelijk zonder luier(broekje) lopen, leverde veel was op, maar met luier om interesseerde het ze helemaal niet meer. Maar echt helpen deed het helaas nog steeds niet.

Nachtzindelijkheid, daar denk ik op die leeftijd nog niet eens aan, man en ik waren laat (man extreem laat) en dat zien we ook in de kinderen terug. Daar hebben we gewoon luier(broekjes) voor, en ooit gaat het over.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door monika »

ik heb ook nooit luier broekjes overdag gebruikt, maar het ene kind is gewoon wel gevoelig voor een natte onderbroek en de straf om zelf je plasje op te dweilen. De ander boeit het gewoon geen fluit.
Nacht zindelijk liet ik bij Jort gewoon aan hem over, hij wilde graag. Mocht het van mij pas proberen zonder nacht pull up als hij 5 droge nachten achter elkaar had. Nic is daar echt nog lang niet aan toe. Heeft soms sochtends per ongeluk droge pull up.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Jesse en zindelijk worden....

Bericht door Nanda »

ik zette ze op wc als ze erom vroegen(vanaf2,5)
bij drie en half was t zelf ineens ik hoef geen luier mwer
bij beide kids (jongen en meisje)
2 weken later wilden ze zelf snachts ook niet meer

mn meisje haal ik elke avond even eruit om te plassen en dan gaat t meestal goed
Trotse mama van J en T
Plaats reactie