Kinderopvangtoeslag

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Kinderopvangtoeslag

Bericht door Mare »

Ik word er elke maand weer een beetje gek van. Ik heb flexibel werk, waardoor ik niet elke maand even veel BSO afneem. Ik pas het aantal uren nu elke maand aan en hoop dan dat het aan het eind van het jaar een beetje klopt ;)

Maar nou zag ik de optie dat je de toeslag ook uit kunt laten betalen aan de opvang. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik het dan alsnog aanpassen per maand of gebeurt dat dan doordat de BSO ook de facturen naar de belastingdienst stuurt? Nu ik dit opschrijf klinkt het raar... Masr goed wie heeft er ervaring mee?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: Kinderopvangtoeslag

Bericht door C1ndy »

Ik zou gewoon aangeven wat je gemiddeld aan uren per jaar gebruikt. Dan hoef je het niet maandelijks aan te passen. Als je dat wat minder uur maakt, heb je iets over, maar dat gebruik je dan weer als je een maand meer uur hebt gebruikt dan gemiddeld. K denk dat de belasting dat aan het eind van het jaar ook zo berekend.

Anders toch proberen ze te bellen? Hoe moeilijk ze ook te bereiken zijn.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14120
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Kinderopvangtoeslag

Bericht door jikke »

Eerder hoorde je veel problemen met directe uitbetaling. Ik zou het in eigen beheer houden dan weet je tenminste wat er gebeurt. Lastig is het wel om het steeds te moeten aanpassen.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: Kinderopvangtoeslag

Bericht door C1ndy »

jikke schreef:Eerder hoorde je veel problemen met directe uitbetaling. Ik zou het in eigen beheer houden dan weet je tenminste wat er gebeurt. Lastig is het wel om het steeds te moeten aanpassen.
Maar je kan toch in 'mijn toeslagen' zien wat er uitbetaald is, en je krijgt toch gewoon een factuur?

K maak geen gebruik van kot, dus geen idee wat er veranderd is, k vond het jaren geleden al ingewikkeld
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4066
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Kinderopvangtoeslag

Bericht door Eeffie »

Praktisch mee omgaan als het kan. Lijkt me enorm gedoe om dat elke maand te moeten regelen. Eenmalig over een jaar berekenen wat je gemiddeld per maand afneemt en daar de toeslag op af laten stemmen.
Tegen het einde van het jaar krijg je een eindfactuur van de opvang en kun je de afname-uren crosschecken met elkaar.
Let op! Als je meer uren hebt afgenomen waarover je dus toeslag wilt, moet je dit in de laatste maand van het jaar wel corrigeren. Je kunt niet over voorgaand jaar met terugwerkende kracht meer uren aanvragen. Is mij verteld :wink:
De toeslag wordt ook op jaarbasis voor je berekend uiteindelijk, dus je moet het jezelf makkelijk maken.

En ik laat het wel aan de opvang uitbetalen. Makkelijk toch! Hoef ik de administratie niet zelf bij te houden. Restant incasseren ze bij ons zelf.
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Kinderopvangtoeslag

Bericht door Mare »

Ik heb een keer gebeld met de belastingdienst en werd elke keer doorverbonden naar iemand anders omdat ze het allemaal niet echt begrepen. Uiteindelijk kreeg ik dus te horen dat ik het per maand moest aanpassen.

Ik zou er eens naar moeten kijken hoe het zit als ik een gemiddelde doe. Nadeel is dat ik sommige maanden 12 uur afneem en andere maanden 30. Vrij groot verschil dus.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Janeway
J&J SANTORINI
Berichten: 3453
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 11:40 pm

Re: Kinderopvangtoeslag

Bericht door Janeway »

Ik zou het niet doen. Mijn ko organisatie ging failliet en ik heb de laatste mnd kotoeslag nooit meer terug gezien.
Mv Lis@ 01-99 K@s 03-02, M@dée 10-04
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5070
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Kinderopvangtoeslag

Bericht door Moosje »

R00s gaat alleen in de schoolvakanties één of meerdere dagen naar de bso (ligt eraan of mijn vriend f ik deels vrij kunnen nemen en/of ze ook een dagje (of twee) bij mijn ouders gaat logeren). Ik werk iedere dag van 9 tot 13 dus als ze naar school gaat heb ik geen opvang nodig. Ik kan van te voren dus ook niet voor een jaar lang precies vaststellen hoeveel uur opvang ik ga afnemen. Het eerste jaar met deze constructie had ik de kinderopvangtoeslag dus niet aangevraagd, maar heeft degene die onze jaarlijkse aangifte voor ons doet dit alsnog achteraf voor ons aangevraagd. Dat kan dus wel hoor ! Toen hebben we het ook voor het nieuwe jaar meteen aangevraagd, waarbij we uitgingen van het gemiddelde per maand van het jaar ervoor. Op zich komt dat prima uit.

Dus als ik jou was zou ik wel van een gemiddelde per maand uitgaan en dit iets naar beneden afronden, zodat je in ieder geval niet te veel ontvangt (achteraf bijbetalen is naar). Als je meer dan dat afgenomen hebt kun je dat met de jaarlijkse aangifte alsnog tergvragen.
Ik zou het ook via mijn eigen rekening laten gaan inderdaad. Heb hier ook al eens gezien dat ouders hun toeslag kwijt waren toen de kinderopvang organisatie failliet ging.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Plaats reactie