wie heeft er een pepernotenrecept voor me?
Moderator: Chantal
- channiemam
- J&J HAWAII
wie heeft er een pepernotenrecept voor me?
titel zegt het al. Ik wil volgende week met hun gaan bakken.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Even doorgoogled op bakpoeder:
Ze gaan op school bij Floor ook pepernoten bakken, ze halen het deeg bij de bakker hier op de hoek. Morgen maar eens vragen wat hun ingrediënten zijn.
En toen wilde ik weten of natriumwaterstofcarbonaat oké is:Bakpoeder is een chemisch middel dat aan het deeg wordt toegevoegd om het te laten rijzen. Het vervangt gist als rijsmiddel.
Bakpoeder bevat meestal alleen een carbonaat en een zuur. Bij ontleding van het carbonaat door water en het zuur ontstaat onder andere koolzuurgas, dat voor het rijzen zorgt.
Doordat er geen andere geur- en smaakstoffen gevormd worden, zoals bij gist wel het geval is, zal de smaak van het gebakken product niet veranderen, afgezien van een hoeveelheid zout die in het deeg achterblijft.
Bakpoeder bestaat meestal uit gelijke hoeveelheden dubbelkoolzure soda (natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3)) en citroen- of wijnsteenzuur. Als aan bloem bakpoeder wordt toegevoegd verkrijgt men zelfrijzend bakmeel.
En dan snap ik dus niet dat zelfrijzend bakmeel vaak 'foute' E-nummers bevat. Morgen maar eens in de winkel kijken.Natriumwaterstofcarbonaat (natriumbicarbonaat, dubbelkoolzure soda) is een witte kristallijne stof die ook wordt gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel in plaats van gist. Als toevoeging voor levensmiddelen heeft het E-nummer E 500 (ii). Het wordt ook wel gebruikt als mild poets- of schuurmiddel, vooral in huishoudelijke context in Engeland, en als zuiveringszout, bestanddeel van maagtabletten tegen zuurbranden. Bij menging met een sterk of zwak zuur ontleedt het waarbij koolzuurgas vrijkomt.
Vroeger gebruikte men natriumbicarbonaat om dranken met "prik" te maken, ook wel sodawater genoemd. Deze stof is ook een belangrijk ingrediënt voor veel gerechten in de Aziatische keuken[bron?] en is daarom ook te vinden in veel Aziatische speciaalzaken.
Natriumwaterstofcarbonaat wordt in het lichaam in grote hoeveelheden geproduceerd door de alvleesklier om de zure maaginhoud te neutraliseren in de twaalfvingerige darm:
Ze gaan op school bij Floor ook pepernoten bakken, ze halen het deeg bij de bakker hier op de hoek. Morgen maar eens vragen wat hun ingrediënten zijn.

Kes, mv Floor (20mrt06) en Mees (20okt07)
- channiemam
- J&J HAWAII
Re: wie heeft er een pepernotenrecept voor me?
beideartcoco schreef:Pepernoten of kruidnootjes?channiemam schreef:titel zegt het al. Ik wil volgende week met hun gaan bakken.

mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Pepernoten horen eigenlijk niet vers te zijn. Bak ze daarom ruim voor Sinterklaas en bewaar ze enkele weken in de trommel. Waarschuwing in mijn kookboek. Ik heb ze wel eens vers gegeten, maar dan zijn ze idd veel te knapperig/hard.
Mijn recept:
100 gr zachte boter, 125 gr bruine bastardsuiker, 2 theelepels speculaaskruiden, mespuntje zout, 250 gr zelfrijzend bakmeel, enkele eetlepels melk, klontje boter.
Meng in een kom met een mixer de boter, suiker, kruiden en het zout tot een smeuige massa. Voeg er geleidelijk het bakmeel aan toe en zoveel melk tot een samenhangend deeg ontstaat. Kneed het tot een bal, pak deze in folie en laat het deeg enkele uren in de koelkast rusten. Beboter het bakblik. Kneed balletjes van het deeg en druk deze op enige afstand van elkaar op het bakblik. Schuif het bakblik in de oven en bak de pepernoten bij 150-175 graden in ca. 15 min. lichtbruin.
Mijn recept:
100 gr zachte boter, 125 gr bruine bastardsuiker, 2 theelepels speculaaskruiden, mespuntje zout, 250 gr zelfrijzend bakmeel, enkele eetlepels melk, klontje boter.
Meng in een kom met een mixer de boter, suiker, kruiden en het zout tot een smeuige massa. Voeg er geleidelijk het bakmeel aan toe en zoveel melk tot een samenhangend deeg ontstaat. Kneed het tot een bal, pak deze in folie en laat het deeg enkele uren in de koelkast rusten. Beboter het bakblik. Kneed balletjes van het deeg en druk deze op enige afstand van elkaar op het bakblik. Schuif het bakblik in de oven en bak de pepernoten bij 150-175 graden in ca. 15 min. lichtbruin.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)