Hoe zorg ik dat ze niet inzakken. UPD: Gaat goed!

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Mon
J&J SANTORINI

Hoe zorg ik dat ze niet inzakken. UPD: Gaat goed!

Bericht door Mon »

Zowel mijn taarten als mijn CC's zakken altijd in. Gewoon altijd. Of ik de oven nu wat minder warm zet en wat langer, of wat warmer en minder lang. Of ik ze er meteen uit haal of dat ik ze af laat koelen in de oven. Gewoon altijd. Wat gaat er mis? Wat moet ik doen om ze wel gerezen te laten blijven (ik weet het, de zin klopt niet, maar het staat wel leuk ;0 ).

UPDATE:
Ik ben druk bezig met kapsels bakken en het gaat een stuk beter nu. Ze zakken niet meer in! Ik krijg nog wel een bolling bovenop, maar wanneer ik em op de kop zet, dat wordt het iets afgevlakt en kan het prima (misschien nog een klein stukje eraf). Ze zijn nu een cm of 6. Het werkt dus echt goed met andere eieren.

Nu heb ik ook andere pannen, misschien dat dat ook meehelpt ;). Ik heb nu echte Wiltons.

Maar de CC's heb ik natuurlijk gedaan zoals ik het normaal ook deed en dat ging ook een stuk beter.

Voor mij geen verse eieren meer dus!

En ik ga ook nog eens kijken naar zo;n thermometer. Ik heb het nu in onze combi magnetron gebakken, 160 graden hetelucht. Onze andere grote oven werkt toch weer iets anders. Ben wel benieuwd hoe de temp. is in beide ovens.
Laatst gewijzigd door Mon op vr dec 24, 2010 3:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Mama van 3 geweldige meiden; L!nde (05-08-2002) en Z€nne (09-02-2004) en M@re (31-10-2005) en 1 superzoon; J€ns (01-02-2010)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

mix je wel lang genoeg?

je moet echt die aanwijzingen aanhouden op de verpakking. Bij funcakes is het geloof ik 8 minuten hoogste snelheid en dan 2 op laagste snelheid.

Ik heb een kenwood keukenmachine en dat gaat eigenlijk altijd goed.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

nog langer in de oven? hoe lang en op welke temp. bak je?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
maaike
J&J TEXEL

Bericht door maaike »

bij biscuit heb ik er nooit last van maar bij cc wel
bij mij was nog langer in de over toch de truc
maaike mv 3 jongens en een meisje
Mon
J&J SANTORINI

Bericht door Mon »

Sinds ik mijn nieuwe Kenny heb mix ik zeker lang genoeg (moet oppassen dat ik niet te lang mix ;)).

En ik volg verder heel precies de aan wijzingen op het pak. Maar dan zakken ze dus in. Zowel de taart als de CC's.

Daarom eens wat langer erin gehad. Heerlijk, maar ze zakten nog wel. Gisteren een wat lagere temp. geprobeerd en nog wat langer. En ze zijn ingezakt en nog eens te hard en te droog ook (nog wel goed te eten hoor, maar mijn vorige cc's waren veel lekkerder).

Taarten heb ik van alles bij geprobeerd. Zoals op het pak staat, iedere 10 minuten 10 graden omhoog (beginnend bij 150 of 160). Overn hoger, oven lager. Meteen uit de oven halen. In de oven laten staan tot het wat afgekoeld is.

Ik snap er niets van. Het is niet dat ze mislukken. De kapsels kan ik nog netjes de bovenkant afsnijden en verder is het heerlijk luchtig en goed. Maar ik wil graag een hoge taart! En de CC's smaken ook prima. Maar ik wil graag zo'n mooie kop erop. Ik heb het geprobeerd met 35 gram in het bakje, 40 gram en 45 gram. Niets niets niets ...
Mama van 3 geweldige meiden; L!nde (05-08-2002) en Z€nne (09-02-2004) en M@re (31-10-2005) en 1 superzoon; J€ns (01-02-2010)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

ik hou zowiezo minimaal 10 minuten langere baktijd aan dan er op de verpakking staat hoor.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Sinder

Bericht door Sinder »

huh??? Ik heb het hier ook al eens met Marian over gehad, die heeft het ook. Ik heb met de cc's echt nog nooit gehad. En ik houd me niet aan de tijd. En niet aan ingrediënten op kamertemp. En niet eens precies aan de hoeveelheden. En toch nooit een mislukking gehad in mijn meer dan 15 jaar oude oven. Ik bak ze op ong. 175 graden. (gokje)
Ik gebruik wel altijd een muffinvorm waar ik de papiertjes in doe en ik verwijder ze altijd meteen als ze uit de oven komen, uit de vorm.
Ik weeg niet af maar doe ouderwets tussen 2 lepels. Heb er nog foto's van gemaakt zelfs. Ik zou er dan ook echt echt geen verklaring voor hebben. misschien mamawanda met haar banketbakkerservaring wel?

taarten heb ik ook al wel eens ingezakt gehad, dat gaat niet altijd even goed.
Mon
J&J SANTORINI

Bericht door Mon »

mamawanda schreef:Dus, eieren toevallig vers van de boer?
Ja dus! Ik heb altijd eieren van mijn schoonouders en die krijgen ze van hun buren. Vaak sochtends uit het hok en smiddags bij mij (of de volgende dag). Verser kan bijna niet dus.

Ik ga het volgende keer eens proberen met supermarkt-eieren. En ik kijk dus idd ook naar het baksel. De ene keer is het te licht of nog niet hoog genieg, dus nog even wat langer. Maar eergsietern dus tegen mijn gev oel in nog weer 5 minuten extra, omdat ze niet ver genoeg omhoog kwamen.

Jee, als het dat toch is zeg, verse eieren, je moet er maar op komen :)

Bedankt voor het meedenken dames, ik laat jullie weten hoe het is gegaan (bummer, moet ik meteen deze week weer cc's bakken ben ik bang ;) )
Marian
J&J TEXEL

Bericht door Marian »

Nou, zoals Gabi al schreef, heb ik er ook last van (overigens alleen bij cc's en niet bij biscuit.) Ik gebruik altijd eieren van de supermarkt, houd me intussen aan alle werkwijzen en nog lukken ze niet echt geweldig.
De laatste keer heb ik mix van de shop gebruikt en precies zo gedaan als Gabi vertelde, en nog zakten ze in zodra ze uit de oven kwamen. Maar de laatste keer waren ze wel lekker en niet massief, dat was eerder wel het geval.
Ik hoop voor jou dat ze bij jou wel lukken met andere eieren (hier kunnen ze even geen cc meer zien ::wink:)
Marian, mama van Amber (11-08-03) Jasmijn (13-04-05) Rowan (06-04-07) en Marit (21-11-09)
Sinder

Bericht door Sinder »

ja dat van die verse eieren heb ik vaker gehoord idd. Toen ik laatst dus eitjes van de buren kreeg, was ik een beetje huiverig. Toch gebruikt en.... no problem...
Ik begin te denken dat ik mijn super-oven gewoon nooit weg moet doen!
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

en heb je het al uitgeprobeerd met supermarkteieren?
en wat ik nog meer dacht, koop even bij blokker zo'n oventhermometer voor 3,00 of zo. stond in het krantje van deze week.
wie weet geeft je oven wel een heel andere temperatuur aan.

zet je je vorm wel op het rooster, en niet op het blik?
zelf bak ik mijn taart op 150 graden. iets van 30-45 minuten, net hoe groot de taart wordt. heel lage temperatuur dus.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Mon
J&J SANTORINI

Bericht door Mon »

eventjes de update laten zien :razz:
Plaats reactie