Hypo-allergene receptjes
Moderator: Chantal
Hypo-allergene receptjes
Sinaasappel gebak
Deeg:
165 gr bloem
1 zakje bakpoeder
6 eetlepels poedersuiker
6 eetlepels magarine (wajang)
15 cl soja cuisine of havermoutroom
Gerapste schil van 2 kleine sinaasappels (alleen het oranje deel !!)
1 eetlepel poedersuiker
Boterroom met sinaasappel
100 gram poedersuiker
een kleine sinaasappel
Verwarm de oven voor op 180 C. Giet alle ingredienten voor het deeg in een kom en meng met een vork. Verdeel het deeg in twee stukken en bak ze 30 minuten ibn ingevette en met bloem bestoven vormen tot ze goudbruin kleuren. Wacht enkele minutenj voor het ontvormen en laat ze afkoelen.
Maak de boterroom, klop de poedersuiker en boter op tot een romige creme. Meng er sinaasappelzeste onder en eventueel een beetje sap om het mengsel wat vloeibaarder te maken.
Bestrijk een gebak met de bereiding en bedek met het tweede gebak. Bestrooi met poedersuiker.
Opgelet: worden twee niet heel dikke stukken. Dikker proberen te maken lukt niet. Echt in twee delen bakken.
Rasp bij de appelsien echt alleen het oranje gedeelte weg, het witte is bitter.
Deeg:
165 gr bloem
1 zakje bakpoeder
6 eetlepels poedersuiker
15 cl soja cuisine of havermoutroom
Gerapste schil van 2 kleine sinaasappels (alleen het oranje deel !!)
1 eetlepel poedersuiker
Boterroom met sinaasappel
100 gram poedersuiker
een kleine sinaasappel
Verwarm de oven voor op 180 C. Giet alle ingredienten voor het deeg in een kom en meng met een vork. Verdeel het deeg in twee stukken en bak ze 30 minuten ibn ingevette en met bloem bestoven vormen tot ze goudbruin kleuren. Wacht enkele minutenj voor het ontvormen en laat ze afkoelen.
Maak de boterroom, klop de poedersuiker en boter op tot een romige creme. Meng er sinaasappelzeste onder en eventueel een beetje sap om het mengsel wat vloeibaarder te maken.
Bestrijk een gebak met de bereiding en bedek met het tweede gebak. Bestrooi met poedersuiker.
Opgelet: worden twee niet heel dikke stukken. Dikker proberen te maken lukt niet. Echt in twee delen bakken.
Rasp bij de appelsien echt alleen het oranje gedeelte weg, het witte is bitter.
Yoghurt cake
1 klein potje soja yoghurt
2 potjes suiker
2 zakjes vanille suiker
3 potjes aardappelzetmeel (lukt met gewone bloem ook, is iets minder sappig)
1 pakje bakpoeder
100 gram magarine (wajang)
1 klein potje soja-melk
Het potje is dus het yoghurtpotje/
Vewarm de oven op 160 c
meng alle ingredienten en bak ze 30 minuten in de oven
Kan natuurlijk ook met gewone melk en yoghurt voor diegene die het kunnen én is lactose én glutenvrij voor diegene die het nodig hebben
1 klein potje soja yoghurt
2 potjes suiker
2 zakjes vanille suiker
3 potjes aardappelzetmeel (lukt met gewone bloem ook, is iets minder sappig)
1 pakje bakpoeder
100 gram magarine (wajang)
1 klein potje soja-melk
Het potje is dus het yoghurtpotje/
Vewarm de oven op 160 c
meng alle ingredienten en bak ze 30 minuten in de oven
Kan natuurlijk ook met gewone melk en yoghurt voor diegene die het kunnen én is lactose én glutenvrij voor diegene die het nodig hebben
Clafoutis met krieken
175 gram bloem
1 zakje puddingpoeder
2 eetlepels suiker
2 dl water
50 gr vetstof
zout
500 gram krieken
Maak een dik pannekoeken deeg, leg de uitglekte krieken onderaan in ingevette bodem, (beetje suiker over vond ik geen luxe), giet deeg erover. Bak 1 uur in de warme (160 c) oven.
175 gram bloem
1 zakje puddingpoeder
2 eetlepels suiker
2 dl water
50 gr vetstof
zout
500 gram krieken
Maak een dik pannekoeken deeg, leg de uitglekte krieken onderaan in ingevette bodem, (beetje suiker over vond ik geen luxe), giet deeg erover. Bak 1 uur in de warme (160 c) oven.
Chocolade cola cake
Ingredienten:
680 gram bloem
450 gram suiker
100 gram cacao (zuivere)
2 teelepels bakpoeder
200 gram gesmolten magarine (olie kan ook, vloeibare magarine kan ook)
2 eetlepels azijn
2 teellepeltjes vanille
240 cc water
240 cc cola
voor topic:
pure chocola
30 cc cola
Werkwijze:
Droge ingredienten mengen en doorroeren, natte ingredienten mengen en doorroeren. Mengen met elkaar.
In twee of drie keer afbakken (je moet dun laagje bakken, anders lukt het niet, wordt hij te hard van buiten en niet gaar van binnen) ongeveer 30 minuten op 180 graden.
Leg de twee delen op elkaar. Smelt de chocola in de cola en giet die er over.
Afkoelen en smullen.
Geprobeerd, aangepast en op deze manier lekker bevonden..
Ingredienten:
680 gram bloem
450 gram suiker
100 gram cacao (zuivere)
2 teelepels bakpoeder
200 gram gesmolten magarine (olie kan ook, vloeibare magarine kan ook)
2 eetlepels azijn
2 teellepeltjes vanille
240 cc water
240 cc cola
voor topic:
pure chocola
30 cc cola
Werkwijze:
Droge ingredienten mengen en doorroeren, natte ingredienten mengen en doorroeren. Mengen met elkaar.
In twee of drie keer afbakken (je moet dun laagje bakken, anders lukt het niet, wordt hij te hard van buiten en niet gaar van binnen) ongeveer 30 minuten op 180 graden.
Leg de twee delen op elkaar. Smelt de chocola in de cola en giet die er over.
Afkoelen en smullen.
Geprobeerd, aangepast en op deze manier lekker bevonden..
Wafels zonder ei/melk
200 ml water + hypoallergene melk of 250 ml sojamelk
1 theelepel bakpoeder
olie
vanille suiker
7 eetlepels bloem
Doe de bloem en de vanille suiker in een kom. Voeg de melk toe en maak een dik beslag. Bestrijk het wafelijzer met olie en voeg het beslag toe. Bak de wafels aan beide kanten bruin en bestrooi ze met poedersuiker.
Goed invetten anders gaat het er heel moeilijk uit
200 ml water + hypoallergene melk of 250 ml sojamelk
1 theelepel bakpoeder
olie
vanille suiker
7 eetlepels bloem
Doe de bloem en de vanille suiker in een kom. Voeg de melk toe en maak een dik beslag. Bestrijk het wafelijzer met olie en voeg het beslag toe. Bak de wafels aan beide kanten bruin en bestrooi ze met poedersuiker.
Goed invetten anders gaat het er heel moeilijk uit
maar kan je dat niet vervangen doo honing? of siroop? of kan dat ook niet?Ineke schreef:Voor mij zit overal nog te veel suiker in (behalve de wafels, maar ik heb geen ijzer), maar wel heel lief dat je dit hier neerzet. Ik denk dat je een heleboel (kinderen van) Jippers heel blij maakt.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
In de meeste plantaardige magarine (is trouwens twee keer zelfde want magarine is zoiezo plantaardig) zit nog wel weipoeder of andere melkbestanddelen in.Vermanen schreef:(plantaardige margarine mag toch ook? Dat verkopen ze namelijk ook gewoon in elke supermarkt)
Wajang is zeker koemelk vrij, voor de rest weet ik niet welke wel of niet in nederland.
Trouens geen idee hoe het zit met sojalecitine in wajang. (hier verkopen ze het niet)
Jep en die heb ik hier dus staan als je wil dat ik kijk voor soja en emulgators. Staat zelfs op hoe je het moet doen. Ik ga straks nog beetje bladeren in boek en daar nog wat van hier zetten.
Geen idee of er suikerarme/vrije dingen in staan.
Willen jullie gebak? Of ook andere desserts? Roep maar, ik zoek wel wat ik kan vinden... Ik vind het leuk om te doen, zorgen dat ook met alergieen toch wel fijne dingen op tafel kunnen komen.
Mijn meisje doe ik er geen plezier mee, die heeft angst van eten, in vormen die ze niet kent, of nieuwe producten, ze is al te vaak ziek geweest van voedsel, dus vertrouwt ze het niet als ze het niet kent. Sommige dingen wel, maar meeste weigert ze in begin gewoon te eten.
Geen idee of er suikerarme/vrije dingen in staan.
Willen jullie gebak? Of ook andere desserts? Roep maar, ik zoek wel wat ik kan vinden... Ik vind het leuk om te doen, zorgen dat ook met alergieen toch wel fijne dingen op tafel kunnen komen.
Mijn meisje doe ik er geen plezier mee, die heeft angst van eten, in vormen die ze niet kent, of nieuwe producten, ze is al te vaak ziek geweest van voedsel, dus vertrouwt ze het niet als ze het niet kent. Sommige dingen wel, maar meeste weigert ze in begin gewoon te eten.
Trouwens, als je boter moet smelten, kan je bijna altijd het gewoon vervangen door olie. Net iets minder dan je boter zou doen. (het smaakt anders, werkt ook iets anders, maar met beetje zoeken lukt het eigenlijk bijna altijd is mijn ervaring). Dus voor de clafoutis en de biscuit kan het wel denk ik.
Ik heb trouwens ook al gebak gemaakt met magarine om te smeren, je kan het niet zo in pan kieperen om te bakken, maar vaak kan het wel in gebak is mijn ervaring.
Ik heb trouwens ook al gebak gemaakt met magarine om te smeren, je kan het niet zo in pan kieperen om te bakken, maar vaak kan het wel in gebak is mijn ervaring.
Bij de clafoutis moet het met olie lukken, zonder al te veel smaakverschil, want is soort van pannekoekendeeg wat je gebruikt. Dus dat moet vast lukken.
Is zoektocht hé. Zal ik hier eens kijken voor je? Producten zijn vaak toch verschillend, wil het gerust wel opsturen naar je. Mannetje komt vaak genoeg in nederland, dat paketje van daar opgestuurd kan worden.
Is zoektocht hé. Zal ik hier eens kijken voor je? Producten zijn vaak toch verschillend, wil het gerust wel opsturen naar je. Mannetje komt vaak genoeg in nederland, dat paketje van daar opgestuurd kan worden.
In dit draadje hoort natuurlijk de hypoallergene caramel (kokos) shortcake van Martine.
Ik zet hem hier even neer. Ik maak er dit weekend weer eentje. Heeeeeeerlijk!
De bodem : 55 gram suiker, 125 gram WAJANG en 170 gram zelfrijzend bakmeel.
Hier maak je een deeg van en dat doe je in een springvorm. Gaatjes erin prikken en 20 minuten in een oven van 180 graden bakken. Daarna laten afkoelen.
De vulling: 125 gram wajang, 125 gram suiker, 200 cc kokosmelk, 2 el maizena en 1 lepel stroop, 100 gr geraspte kokos. Alles in een pannetje en al roerend aan de kook brengen, maizena eerst even losroeren. Dan 5 tot 10 minuten AL ROEREND laten koken. Kokos pas op het laatst toevoegen. Daarna laten afkoelen.
Dit gaat over de bodem en dan laat je het geheel afkoelen in de koelkast.
De topping: 170 gram chocolade PUUR laten smelten en erover heen doen, weer af laten koelen in de koelkast.
Ik zet hem hier even neer. Ik maak er dit weekend weer eentje. Heeeeeeerlijk!
De bodem : 55 gram suiker, 125 gram WAJANG en 170 gram zelfrijzend bakmeel.
Hier maak je een deeg van en dat doe je in een springvorm. Gaatjes erin prikken en 20 minuten in een oven van 180 graden bakken. Daarna laten afkoelen.
De vulling: 125 gram wajang, 125 gram suiker, 200 cc kokosmelk, 2 el maizena en 1 lepel stroop, 100 gr geraspte kokos. Alles in een pannetje en al roerend aan de kook brengen, maizena eerst even losroeren. Dan 5 tot 10 minuten AL ROEREND laten koken. Kokos pas op het laatst toevoegen. Daarna laten afkoelen.
Dit gaat over de bodem en dan laat je het geheel afkoelen in de koelkast.
De topping: 170 gram chocolade PUUR laten smelten en erover heen doen, weer af laten koelen in de koelkast.
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
Poepsimpele hypo-alergene muffins..
(dankzij link van Linneke op facebook).
Je neemt twee tassen zelfrijzende bloem
je neemt twee tassen gesmolten (zoals milkshake dikte soja-ijs (ijsboerke heeft er zonder ei kompleet veganistisch, waarschijnljk lukt het wel met kokos of rijstijs ook)
Je mixed het bij elkaar, je bakt het kwartier twintig minuten af in oven op 220 graden.
Ik vind ze beetje flauw smaken, eerder broodsmaak (krentenbol/sandwish achtig) dan cakesmaak. Maar mijn bloemeke smult, ze lust ze, ze durft ze eten.
Volgende keer een koffielepeltje suiker bij inmikken en rozijntjes. (en net iets meer ijs, vermits ik het niet gesmolten had afgemeten en dat dus net te weinig was).
(dankzij link van Linneke op facebook).
Je neemt twee tassen zelfrijzende bloem
je neemt twee tassen gesmolten (zoals milkshake dikte soja-ijs (ijsboerke heeft er zonder ei kompleet veganistisch, waarschijnljk lukt het wel met kokos of rijstijs ook)
Je mixed het bij elkaar, je bakt het kwartier twintig minuten af in oven op 220 graden.
Ik vind ze beetje flauw smaken, eerder broodsmaak (krentenbol/sandwish achtig) dan cakesmaak. Maar mijn bloemeke smult, ze lust ze, ze durft ze eten.
Volgende keer een koffielepeltje suiker bij inmikken en rozijntjes. (en net iets meer ijs, vermits ik het niet gesmolten had afgemeten en dat dus net te weinig was).