Ik was bij een vriendin op kraamvisite. Ze vertelde uitgebreid en open over haar bevalling en dat de borstvoeding daarna zo goed op gang was gekomen. Ze had op dag twee al echt productie (als ze in haar borst kneep, kwam er melk uit) en haar baby dronk goed.
Al snel wilde ze graag een keer zien hoeveel zo'n kind nou drinkt (flesje erin), een keer uitslapen (flesje erin), papa wilde een keer (flesje erin), ze voelde zich zo'n melkfabriek (een paar voedingen afbouwen). Tot ze nog maar drie voedingen per dag zelf gaf, die ook nog niet over de dag verspreid waren. Haar productie kelderde en met twee maanden was ze helemaal gestopt.
En dan kan ik mezelf op zo'n tuinstoel niet tegenhouden en verzucht "En alles ging goed? Jammer...". En dat terwijl ik eigenlijk vind dat ouders zelf mogen weten wanneer ze stoppen met borstvoeding. Dat alle redenen die ze daarvoor aandragen (zoals hierboven) legitieme redenen zijn. Ouders kunnen die redenen zelf het beste afwegen tegen de gezondheidsrisico's van kunstvoeding, daar hebben ze mij echt niet voor nodig.
Bovendien leek ze me prima gelukkig met haar kind, het meisje was een schatje, uit haar verhalen bleek dat ze goed probeert te reageren op de signalen van het meisje (met vallen en opstaan, net als bij mij). Het gaat daar prima.
Waarom vind ik het dan toch jammer? (en kan ik dan mijn mond niet houden)
@
Toch jammer
Toch jammer
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
In zo'n geval zou ik het ook moeilijk vinden om mijn mond te houden hoor!
Mijn schoonzusje en een goede vriendin zijn recent bevallen en geven allebei nog bv. Schoonzus is fulltime aan het kolven, omdat het niet lukte om de baby aan de borst te krijgen. Vriendin heeft ook de nodige strubbelingen gehad, maar heeft zich er ook doorheen geslagen. Bij beide hoop ik dat ze nog even volhouden, maar ik had het ook begrepen als ze gestopt waren.
Want.. biecht.. Ik heb Robin langer dan twee jaar gevoed, ben er trots op en vond het heeeeeeeeerlijk, maar in het begin vond ik het ook wel eens heel erg moeilijk. Robin was een diehard flesweigeraar, dus het was geen optie om over te stappen op kv. Ik hoefde die mogelijkheid niet eens te overwegen. Maar ik durf niet met mijn hand op mijn hart te zeggen dat ik door was gegaan met bv als hij wel een flesje had gepakt. Wist ik veel dat het leuker en leuker en leuker zou worden. In het begin voel je je een wandelende borst en als daar ook nog eens klachten bijkomen.. dan mag je best sterk in je schoenen staan om door te zetten. Respect voor allen (inclusief mezelf haha) die dat doen.
Maar goed, als alles helemaal perfect loopt vind ik het dus wat moeilijker om soepel te reageren. Zo zonde gewoon.
Mijn schoonzusje en een goede vriendin zijn recent bevallen en geven allebei nog bv. Schoonzus is fulltime aan het kolven, omdat het niet lukte om de baby aan de borst te krijgen. Vriendin heeft ook de nodige strubbelingen gehad, maar heeft zich er ook doorheen geslagen. Bij beide hoop ik dat ze nog even volhouden, maar ik had het ook begrepen als ze gestopt waren.
Want.. biecht.. Ik heb Robin langer dan twee jaar gevoed, ben er trots op en vond het heeeeeeeeerlijk, maar in het begin vond ik het ook wel eens heel erg moeilijk. Robin was een diehard flesweigeraar, dus het was geen optie om over te stappen op kv. Ik hoefde die mogelijkheid niet eens te overwegen. Maar ik durf niet met mijn hand op mijn hart te zeggen dat ik door was gegaan met bv als hij wel een flesje had gepakt. Wist ik veel dat het leuker en leuker en leuker zou worden. In het begin voel je je een wandelende borst en als daar ook nog eens klachten bijkomen.. dan mag je best sterk in je schoenen staan om door te zetten. Respect voor allen (inclusief mezelf haha) die dat doen.
Maar goed, als alles helemaal perfect loopt vind ik het dus wat moeilijker om soepel te reageren. Zo zonde gewoon.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
oh ik herken het ook. Vooral nu ik zelf zoveel problemen heb gehad met de bv en vol trots mag zeggen dat ik nog steeds volledige bv geef
, kan ik gewoon niet geloven dat er vrouwen zijn die zo makkelijk afhaken. Ik moet ook elke keer op mijn lippen bijten als mijn zusje zegt dat zij al na een week moest stoppen omdat ze niet genoeg melk had 

Ja, zo ken ik ook veel verhalen uit mijn omgeving.
Ik heb jasper 7 maanden volledig gevoed en en daarna liep mijn produktie heel snel terug. De reden was mijn werk, het kolven, ik kwam iedere dag met te weinig melk thuis en vulde dat aan met vriezervoorraad.
Als ik niet was gaan werken was het anders gelopen. Ik heb echt bewondering voor vrouwen die 40 uur werken die voledig bv geven! Ik heb het niet zo lang gered.
Maar eh, wat bedoel je met gezondheidsrisico's van kv? Ik snap wel dat bv voordelen heeft, maar dat kun je toch niet omdraaien naar deze uitspraak?
Ik heb jasper 7 maanden volledig gevoed en en daarna liep mijn produktie heel snel terug. De reden was mijn werk, het kolven, ik kwam iedere dag met te weinig melk thuis en vulde dat aan met vriezervoorraad.
Als ik niet was gaan werken was het anders gelopen. Ik heb echt bewondering voor vrouwen die 40 uur werken die voledig bv geven! Ik heb het niet zo lang gered.
Maar eh, wat bedoel je met gezondheidsrisico's van kv? Ik snap wel dat bv voordelen heeft, maar dat kun je toch niet omdraaien naar deze uitspraak?
Juliette, mv Jasper (april 09)
Juist wel, andersom klopt het niet! Borstvoeding is de 'normaal', kv is een redelijk alternatief, maar er zijn absoluut gezondheidsrisico's.Juliette schreef: Maar eh, wat bedoel je met gezondheidsrisico's van kv? Ik snap wel dat bv voordelen heeft, maar dat kun je toch niet omdraaien naar deze uitspraak?
Juist als iedereen het zo zou stellen als A ppendix, zou bv al veel gangbaarder worden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Ja, jammer he?! Ik vind dat ook altijd moeilijk, bijt op mn tong en probeer het gesprek dan ergens anders op te krijgen. Ik kan het gewoon niet over mn hart verkrijgen om zoiets te zeggen als: ach, ze heeft toch 2 maanden gehad, of je eigen vrijheid is ook belangrijk, of weet ik veel wat voor andere dooddoener.
Ik hou me maar voor dat die moeders niet zo overtuigd zijn als ik van de gezondheidsvoordelen van bv zijn tov kv.
Ik hou me maar voor dat die moeders niet zo overtuigd zijn als ik van de gezondheidsvoordelen van bv zijn tov kv.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)