Kleinhoofdig kind

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Mariken

Kleinhoofdig kind

Bericht door Mariken »

Nou nog 1 vraag voor vandaag :oops: :oops: tjee jullie zullen ook wel denken, wat heeft ze...

Elke keer bij elke meting, of het nou bij het cb is of bij de kinderarts, blijkt dat het hoofdje van onze jongste niet zo rap meegroeit. Het zakt ook steeds verder naar het onderste gebied dwz het groeit maar heeel weinig. Half september moeten we naar de kinderarts terug hiervoor. Ons cb is niet zo goed in geruststellen. Wel wordt gezegd dat het nog niet iets ernstigs is.
Wil iemand hier mij misschien een duwtje geven misschien? Ik maak me toch wel een beetje zorgen en kan het ook niet zo goed loslaten merk ik :(
Eeffie
J&J MAURITIUS

Bericht door Eeffie »

Oh, nou, euhm.. ik heb er zelfs nog nooit van gehoord, dat een hoofdje achter kan blijven bij het groeien. Maar ja, ons CB is niet zo heel goed in ons uitnodigen om te komen, hehehe.
Volgens mij is het dan ook niet iets wat heel vaak voor komt? Ik heb er geen ervaringen mee ook.
Hoe is zijn verdere groei dan?
Mama van Senior Puber; 07-11-2008 en Junior Puber, 07-05-2012
Gera

Bericht door Gera »

De hoofdjes van mijn kinderen zijn klein, al bij geboorte. Ze bleven wel netjes op hun (lage) lijntje, dus geen reden tot zorg hier. Ik weet wel dat ze het bijhouden om te kijken of de groei van het hoofdje neit achterblijft, maar wat het inhoudt als het achterblijft zou ik werkelijk niet weten.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Meike had een kleine fontanel bij de geboorte en toen zeiden ze wel dat ze dat in de gaten gingen houden of het hoofdje dan goed groeit want anders zou het - en de rest ben ik vergeten, maar het zou dus ergens op kunnen duiden. Maar ik neem aan dat als dat bij jullie het geval zou zijn, ze dat heus wel gezegd zouden hebben, toch?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Ves

Bericht door Ves »

Watvoor duwtje wil je hebben? Om eerder terug te gaan naar de ka dan half september of juist een geruststellend duwtje (wacht nou maar rustig af)?
Wat heeft de kinderarts er eerder over gezegd, heeft hij/zij een idee van de oorzaak en hoe lang is dat geleden? Hoe is haar verdere groei en ontwikkeling? Andere bijzonderheden waarom jullie bij de ka lopen?
Kennelijk wil de ka het in ieder geval nog een keer checken/in de gaten houden, maar dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat ze het vermoeden hebben dat het helemaal mis is (dan hadden ze je waarschijnlijk wel sneller terug laten komen voor verder onderzoek).
Als je je heel erg ongerust gaat maken dan zou je misschien telefonisch contact op kunnen nemen met de ka (via de assistente) om je vragen/zorgen voor te leggen. Misschien dat wat meer informatie je gerust kan stellen, of in elk geval ervoor kan zorgen dat je weet waar je ongeveer aan toe bent.
Mariken

Bericht door Mariken »

Nou het cb zegt er niets over, maar daar zitten steeds invallers. En haar ontwikkeling bleef achter maar dat lijkt ze nu in te gaan halen sinds de buisjes erin zitten. Ze zei amper wat, ook niet brabbelen, wel véél huilen en ook niet zitten/kruipen/dingetjes pakken enzo. Nu wordt ze de laatste tijd vele malen actiever gelukkig...

Heel erg bedankt voor jullie nuchtere kijk hierop. Ik verloor mezelf al een beetje in vage denkbeelden en dan raak ik het kwijt, dan zijn er alleen maar zorgen die er misschien niet eens per se hoeven te zijn.

Wat lief van jullie! Echt heel fijn :-)
marjolein62b
J&J MAURITIUS

Bericht door marjolein62b »

Als je steeds invallers hebt op het cb, zou ik eens naar de huisarts gaan.
Dan staat het daar in elk geval in het dossier en als die het nodig vind stuurt hij je eerder door naar de ka.

Of hij maakt een plan met jouw waardoor jij rust in je hoofd krijgt. (dat doet de mijne tenminste).
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (15)
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Bericht door Pauwtje »

Echt waar, maken ze zich daar zorgen over? Alle 3 mijn kinderen zitten met hun hoofdomtrek heel erg onder het gemiddelde. Maar niemand die zich daar zorgen over maakt, en in de laatste plaats ikzelf. Ik heb zelf ook een klein hoofd, en ik gooi het gewoon op erfelijkheid.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Pauwtje schreef:Echt waar, maken ze zich daar zorgen over? Alle 3 mijn kinderen zitten met hun hoofdomtrek heel erg onder het gemiddelde. Maar niemand die zich daar zorgen over maakt, en in de laatste plaats ikzelf. Ik heb zelf ook een klein hoofd, en ik gooi het gewoon op erfelijkheid.
Maar bij jullie is de oorzaak dus duidelijk, bij M ariken zit een klein hoofd misschien niet in de familie. Wij hebben ook kinderen met kleine hoofden, Marrit is nooit echt bijgehouden, maar ik herinner me wel dat Wytse tegen zijn 1e verjaardag echt onder de onderste curve aan het zakken was. Mijn man en ik hebben beide een klein hoofd, ik zou me bij onze kinderen dus zeker wel zorgen hebben gemaakt als ze een boven gemiddeld hoofd hadden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS

Bericht door JasmijnLinde »

Een klein hoofd is niet erg (het hoofdomtrek van Linde paste niet eens op de curve), maar er moet wel groei inzitten. Heel weinig groei is wel iets om naar te kijken. Dus ik zou toch even naar de huisarts gaan.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Plaats reactie