wanneer start basisschool?
wanneer start basisschool?
Je moet hier vroeg bij de aanmeldingen op basisschool en BSO zijn dus daar ben ik nu mee bezig. Nu vraag ik me alleen af wanneer dat van start gaat. Joris wordt in januari 2013 4 jaar, wanneer gaat hij dan naar de basisschool? Per het nieuwe schooljaar? Of gaan ze dan midden in het schooljaar? Er vertrekken gedurende het hele jaar kindjes van de peutergroep naar de basisschool maar dat lijkt me zo onlogisch.
Tja het lijkt niet logisch aan de ene kant maar het is inderdaad zo. Als ze 4 worden mogen ze meteen naar school. Daarvoor mogen ze meestal iets van 5 dagdelen wennen.
Aan de andere kant is het ook wel weer logisch anders zou je kind tot eind van het schooljaar een plek op het kdv of psz bezet houden.
Aan de andere kant is het ook wel weer logisch anders zou je kind tot eind van het schooljaar een plek op het kdv of psz bezet houden.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Ligt een beetje aan de school, en hoe vol de school de kleuterklassen heeft zitten.
Bij onze school hebben ze per maand 1 instroommoment waarop nieuwe kleuters instromen. Alleen in december stromen er geen kleuters in.
En begin mei is het laatste instroommoment voor de zomervakantie.
Sommige scholen mogen de kleuters direct op hun 4e verjaardag komen.
Waarschijnlijk mag Joris dus of op zijn verjaardag of begin feb al naar school, hij stroomt dan in, en zal groep 1 waarschijnlijk bijna anderhalf jaar doen.
Bij onze school hebben ze per maand 1 instroommoment waarop nieuwe kleuters instromen. Alleen in december stromen er geen kleuters in.
En begin mei is het laatste instroommoment voor de zomervakantie.
Sommige scholen mogen de kleuters direct op hun 4e verjaardag komen.
Waarschijnlijk mag Joris dus of op zijn verjaardag of begin feb al naar school, hij stroomt dan in, en zal groep 1 waarschijnlijk bijna anderhalf jaar doen.
Hier mogen ze ook gelijk komen als ze 4 jaar zijn. Ik hoop dat Bertrik gelijk na de kerstvakantie kan beginnen. Een weekje later wordt hij dan 4. En anders is die eerste week gewoon z'n wendagen. Hij mag het eerste hafljaar alleen 's morgens naar school.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
hihi ik moest wel een beetje gniffelen om je berichtje. Waarom vind je het onlogisch dat ze het hele jaar door kunnen instromen? Wat is daar precies onlogisch aan? De meeste kinderen gaan naar school als ze 4 worden en ze zijn leerplichtig vanaf het moment dat ze 5 zijn. Op de dag zelf dus. Hierboven is al een hoop gezegd. Finn ging direct na de zomervakantie maar Joris zal waarschijnlijk na de kerstvakantie naar school gaan en afhankelijk hoe het het doet op school 1,5 resp 2,5 jaar over groep1/2 doen.
Groetjes Dorien mv F(20) en L (15)
vroeger ging iedereen natuurlijk na de zomervakantie. Heeft als voordeel dat je met elkaar in de nieuwe klas start.
Maar het zou idd niet zo handig zijn voor de kdv-en. Dat had je vroeger veel minder, dat kinderen daar naar toe gingen. Maar of dat de reden is dat het veranderd is weet ik niet.
Toen Merlijn naar de basisschool ging was het al zo, dus minstens al 10 jaar

Maar het zou idd niet zo handig zijn voor de kdv-en. Dat had je vroeger veel minder, dat kinderen daar naar toe gingen. Maar of dat de reden is dat het veranderd is weet ik niet.

kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Nou, het was ook al zo toen mijn zus 4 werd, in '74, zij is van november '70 en heeft dus bijna 3 jaar gekleuterd. En ik vermoed dat het een jaar eerder bij mijn oudste zus niet anders was, maar die is van augustus, dus dat weet ik niet zeker.kaatje71 schreef:vroeger ging iedereen natuurlijk na de zomervakantie. Heeft als voordeel dat je met elkaar in de nieuwe klas start.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
toen ik naar school ging (ik ben uit `71) ging iedereen dus na de zomervakantie, ik dacht dat dat overal zo was.....Hemmie schreef:Nou, het was ook al zo toen mijn zus 4 werd, in '74, zij is van november '70 en heeft dus bijna 3 jaar gekleuterd. En ik vermoed dat het een jaar eerder bij mijn oudste zus niet anders was, maar die is van augustus, dus dat weet ik niet zeker.kaatje71 schreef:vroeger ging iedereen natuurlijk na de zomervakantie. Heeft als voordeel dat je met elkaar in de nieuwe klas start.
kar!n, mamma van 3 kanjers
@Dorien: het onlogische vind ik dat het mij heel erg heftig lijkt dat je als verse kleuter een bestaande groep in gaat. Samen nieuw starten is voor mij logischer. Maar mogelijk denk ik nu heel erg vanuit volwassenen onderwijs. Ik weet niet meer hoe het was toen ik naar de kleuterschool ging.
Daarnaast is Joris jong, officieel corrigeer je nu niet meer die 3 maanden dat hij te vroeg geboren werd maar hij is toch jong. Een paar maanden langer peuteren lijkt me voor hem niet verkeerd. Maar dit is erg vooruitlopend op de zaak natuurlijk.
Daarnaast is Joris jong, officieel corrigeer je nu niet meer die 3 maanden dat hij te vroeg geboren werd maar hij is toch jong. Een paar maanden langer peuteren lijkt me voor hem niet verkeerd. Maar dit is erg vooruitlopend op de zaak natuurlijk.
Maar hij mag niet meer naar het KDV, en BSO is er alleen na schooltijd, dus tenzij je een flexibele gastouder hebt of niet werkt moet hij wel.mama van b en c schreef:Je mag het toch in principe zelf beslissen? Hij moet pas als hij 5 wordt dus als je hem er nog niet aan toe vindt dan laat je hem toch gewoon later starten?
Dat kan je met het kdv overleggen, soms staan ze er best voor open dat het kind langer blijft. Petra is ook een paar weken langer gebleven, zodat ze na de kerstvakantie kon starten op school ipv net ervoor.Hemmie schreef:Maar hij mag niet meer naar het KDV, en BSO is er alleen na schooltijd, dus tenzij je een flexibele gastouder hebt of niet werkt moet hij wel.mama van b en c schreef:Je mag het toch in principe zelf beslissen? Hij moet pas als hij 5 wordt dus als je hem er nog niet aan toe vindt dan laat je hem toch gewoon later starten?
Ik ben zelf van november 1970 en ging vanaf mijn verjaardag naar school, dus 2,5 jaar gekleuterd. Had niets met KDV´s te maken. Volgens mij is dat omdat ieder kind vanaf het 4e jaar recht heeft op onderwijs (is wat anders dan de leerplicht die met 5 jaar begint).
Ja, maar een paar weken lijkt me makkelijker te overleggen dan een paar maanden. Vraag me ook af hoe het met de toeslag zit, ik verwacht ook niet dat je toeslag krijgt voor volle dagen KDV terwijl je kind ook toe zou kunnen met alleen BSO.Gera schreef: Dat kan je met het kdv overleggen, soms staan ze er best voor open dat het kind langer blijft. Petra is ook een paar weken langer gebleven, zodat ze na de kerstvakantie kon starten op school ipv net ervoor.
Wij hebben het met A zo gedaan dat hij vanaf een paar maanden voor hij op school startte (in zijn geval aansluitend aan de zomervakantie), is gestart in de peutergroep van de BSO waar hij nu ook 2 dagen per week heen gaat.
Met R gaan we het ook zo doen: die start in januari 2012 bij de BSO (in de 3-jarigen groep, zou ook nu al mogen, maar hij heeft het nog prima op het kdv dus we maken het jaar nog even af), en gaat dan in april 2012 (als hij 4 wordt) naar school.
Het is voor leerkrachten bijna niet te doen om 25 of 30 nieuwe kleuters tegelijk te laten starten. Zowel voor de leerkrachten als voor de kleuters zelf is een geleidelijke instroom prettiger: de nieuwe kinderen worden in het algemeen heel liefdevol in de groep opgenomen door de kinderen die er al wat langer zitten en kunnen veel afkijken van de mores van het schoolgaan. Leerkrachten kunnen meer aandacht besteden aan de nieuwe enkeling, het zou moeilijker worden als ze 20 of 25 kinderen tegelijk moeten troosten... Het helpt voor zowel de grotere kinderen als voor de kleinere kinderen dat er al kinderen zijn die weten hoe het allemaal gaat, en daar ook niet meer bang voor zijn. Kinderen die na de zomervakantie beginnen hebben dat ook trouwens: die komen in de klas bij kinderen die al een aantal maanden groep 0 hebben gedaan.
Het is in de eerste kleuterklas nog niet zo dat de groepsvorming zo hecht is dat het moeilijk is om daar tussen te komen. Die hechte vriendschappen ontstaan in het algemeen wat later (groep 2/3, soms aan het eind van groep 1. Maar dat is meestal toch nog wat losser allemaal).
Met R gaan we het ook zo doen: die start in januari 2012 bij de BSO (in de 3-jarigen groep, zou ook nu al mogen, maar hij heeft het nog prima op het kdv dus we maken het jaar nog even af), en gaat dan in april 2012 (als hij 4 wordt) naar school.
Het is voor leerkrachten bijna niet te doen om 25 of 30 nieuwe kleuters tegelijk te laten starten. Zowel voor de leerkrachten als voor de kleuters zelf is een geleidelijke instroom prettiger: de nieuwe kinderen worden in het algemeen heel liefdevol in de groep opgenomen door de kinderen die er al wat langer zitten en kunnen veel afkijken van de mores van het schoolgaan. Leerkrachten kunnen meer aandacht besteden aan de nieuwe enkeling, het zou moeilijker worden als ze 20 of 25 kinderen tegelijk moeten troosten... Het helpt voor zowel de grotere kinderen als voor de kleinere kinderen dat er al kinderen zijn die weten hoe het allemaal gaat, en daar ook niet meer bang voor zijn. Kinderen die na de zomervakantie beginnen hebben dat ook trouwens: die komen in de klas bij kinderen die al een aantal maanden groep 0 hebben gedaan.
Het is in de eerste kleuterklas nog niet zo dat de groepsvorming zo hecht is dat het moeilijk is om daar tussen te komen. Die hechte vriendschappen ontstaan in het algemeen wat later (groep 2/3, soms aan het eind van groep 1. Maar dat is meestal toch nog wat losser allemaal).
kinderen die gedurende het jaar instromen, komen in groep 0. het jaar daarna gaan ze naar groep 1.
het lijkt mij juist wel fijn dat er kinderen zijn die weten hoe het gaat in de klas en die Joris als nieuweling kunnen opvangen. En ook juf heeft dan meer tijd voor hem en zijn gewenning aan de klassituatie. Als ze 20 nieuwelingen heeft die als Flipje in Bosbessenland rondlopen zou dat veel lastiger worden. Ik hoop dat hij het heel leuk gaat hebben.
het lijkt mij juist wel fijn dat er kinderen zijn die weten hoe het gaat in de klas en die Joris als nieuweling kunnen opvangen. En ook juf heeft dan meer tijd voor hem en zijn gewenning aan de klassituatie. Als ze 20 nieuwelingen heeft die als Flipje in Bosbessenland rondlopen zou dat veel lastiger worden. Ik hoop dat hij het heel leuk gaat hebben.
Joris gaat naar een Montessori school, daar zijn de klassen al anders opgebouwd (in de onderbouw 2 leeftijdsgroepen samen), zal er dus nooit een hele groep nieuwe leerlingen zijn en nemen de oudere kinderen automatisch de jongere op sleeptouw. Maar de instroom zal daardoor niet anders zijn dan bij het reguliere basisonderwijs.
Omdat het voor hem zowel een overstap zal zijn naar school EN naar de BSO vraag ik me af of ik iets kan doen om hem te ondersteunen. Is het een idee om die eerste schoolweek nog even de BSO achterwege te laten en hem gewoon op te halen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? (ik loop nu wel erg vooruit maar het zou betekenen dat ik volgend jaar zeer schaars mijn vakantie uren moet inzetten om wat te sparen)
Omdat het voor hem zowel een overstap zal zijn naar school EN naar de BSO vraag ik me af of ik iets kan doen om hem te ondersteunen. Is het een idee om die eerste schoolweek nog even de BSO achterwege te laten en hem gewoon op te halen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? (ik loop nu wel erg vooruit maar het zou betekenen dat ik volgend jaar zeer schaars mijn vakantie uren moet inzetten om wat te sparen)
Onze kinderen zijn vanaf schooldag 2 naar de BSO gegaan op maandag, dinsdag en donderdag. Dat ging met allebei prima, ze waren die lange dagen al gewend van het KDV en ze kwamen in een groep met allemaal 4-6 jarigen. Je kunt idd ook voor de eerste week zorgen dat je om 15 uur klaar staat, om het zo wat langzamer op te bouwen.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Jetske is vanaf na de kerstvakantie naar school gegaan, pas in juni was er plek op de bso. De eerste tijd konden we het gelukkig zelf oplossen en dat had ze heel erg nodig ook! Ik kon pas afgelopen maart/april merken dat ze écht weer lekker in haar vel zat, toen ze dus al ruim een jaar op school en ruim een half jaar op de bso zat.
Timo is jarig op de eerste dag van de volgende zomervakantie, hij gaat dan een week later naar de bso (vakantieopvang), dan kan hij vijf weken wennen en dan gaat hij na de vakantie ook naar school.
Vergeet niet dat ze niet naar school hóeven, als het te regelen is voor jou mag je ze best af en toe een (mid)dag thuis houden om uit te rusten. Ook als ze vijf zijn mag je ze nog vijf uur per week thuis houden, pas als ze zes zijn zijn ze volledig leerplichtig. Uiteraard is het dan niet de bedoeling dat je lekker een dagje eerder op vakantie gaat, maar zo tegen kerst- en zomervakantie merk ik echt aan Jet dat ze het helemaal gehad heeft en dan houd ik 'r ook gewoon af en toe thuis op vrijdagmiddag. Aan een oververmoeide kleuter die begint te huilen als er iemand verkeerd naar haar knippert heeft de juf ook niets!
Timo is jarig op de eerste dag van de volgende zomervakantie, hij gaat dan een week later naar de bso (vakantieopvang), dan kan hij vijf weken wennen en dan gaat hij na de vakantie ook naar school.
Vergeet niet dat ze niet naar school hóeven, als het te regelen is voor jou mag je ze best af en toe een (mid)dag thuis houden om uit te rusten. Ook als ze vijf zijn mag je ze nog vijf uur per week thuis houden, pas als ze zes zijn zijn ze volledig leerplichtig. Uiteraard is het dan niet de bedoeling dat je lekker een dagje eerder op vakantie gaat, maar zo tegen kerst- en zomervakantie merk ik echt aan Jet dat ze het helemaal gehad heeft en dan houd ik 'r ook gewoon af en toe thuis op vrijdagmiddag. Aan een oververmoeide kleuter die begint te huilen als er iemand verkeerd naar haar knippert heeft de juf ook niets!
Ja, een heleboel mensen weten dat niet maar het mag echt. Best handig voor die vermoeiende feestweken
Het was bij Jet ook mijn plan om haar nog een aantal middagen thuis te houden, maar ze had al snel door dat alle kindjes uit haar klas wél 's middags naar school gingen en 'waarom mag ik dan niet, mama?'. Binnen een week ging ze dus gewoon 's middags naar school als ze het trok. Woensdag- en zaterdagmiddag bijslapen had ze echt nog wel nodig, zelfs nu gaat ze af en toe 's middags nog haar bed in. Niet dat ze dan altijd slaapt, maar ze rust toch uit.

Het was bij Jet ook mijn plan om haar nog een aantal middagen thuis te houden, maar ze had al snel door dat alle kindjes uit haar klas wél 's middags naar school gingen en 'waarom mag ik dan niet, mama?'. Binnen een week ging ze dus gewoon 's middags naar school als ze het trok. Woensdag- en zaterdagmiddag bijslapen had ze echt nog wel nodig, zelfs nu gaat ze af en toe 's middags nog haar bed in. Niet dat ze dan altijd slaapt, maar ze rust toch uit.