Twee kraamtaartjes

Moderator: Chantal

Plaats reactie
SuzanneV
J&J SANTORINI

Twee kraamtaartjes

Bericht door SuzanneV »

Ik durf hier nooit zo goed foto's te plaatsen door al het übermoois wat voorbij komt, maar hier dan toch eens twee baksels van mij.
Het zijn de vierde en de zesde taart die ik gemaakt heb.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen een vraag aan jullie n.a.v. de laatste foto: wie o wie kan mij vertellen hoe ik de taart gladder krijg? Met name de zijkant blijft zo bobbelig. Ik heb begrepen dat fondant strakker werkt, maar ook met marsepein moet dit toch beter te krijgen zijn?
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Petra
J&J SANTORINI

Bericht door Petra »

Strak afsmeren is een strak eindresultaat, maar mij lukt het ook nooit zo mooi strak als wat ik hier voorbij zie komen.

Ik vind vooral het girafje erg lief!
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Heel schattig, vooral die met de giraf.

Strak bekleden kan prima met marsepein.

Taart afsmeren met 1:1 botercreme/suikerbakerspoeder (of poedersuiker), hier kun je een smaakje aan toevoegen van patidess;
http://www.patidess.nl/assortiment;jses ... 1&_lang=nl

Je smeert af, zet taart in de koelkast (minimaal een uur), smeert nog een keer af, in de koelkast (weer minimaal een uur), en dan maak je hem strak door je paletmes, taartschep of vismes in het water te dopen en af te smeren.

Voor die heet water truc zorg je ervoor dat je je marsepein hebt uitgerolt op een flexibele ondergrond, Ikea heeft er een handige bureaumat voor. Je pak de mat op en legt deze met de marsepein kant naar beneden op je taart. Dan haal je de mat weg. Het is handig als je taart op een draaiplateau staat (ook van Ikea). En dan al ronddraaiend ga je bij de zijkanten langzaam naar beneden.

Tot slot kun je met een smoother en crisco de taart voorzichtig nog gladder krijgen. Eventuele luchtbellen haal je weg door er met een speld in de prikken en dan voorzichtig smoothen.

Een afgestreken taart ziet er zo uit;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Annemarie op zo jul 24, 2011 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Oja fondant is wel heel leuk voor decoratie, de vlinders kun je dan laten drogen in een hoek en dan lijkt het net of ze vliegen, wordt je taart wat meer 3D. Bloementjes kun je bijvoorbeeld in het eierbakje van de koelkast laten drogen en dan heb je opstaande bloementjes. Moet je minimaal 1 dag van te voren doen.

Knap trouwens hoe je de letters maakt.
SuzanneV
J&J SANTORINI

Bericht door SuzanneV »

Kan je die foto nog eens proberen (of een andere)? Ik zie hem niet.
Taartmes in heet water dopen dus, bij die laatste keer smeren?
Ik kan niet wachten om dit allemaal te proberen! Ik heb een grote bureaumat die een beetje flexibel is, daar lukt het denk ik wel mee. Ik heb trouwens geleerd om van beneden naar boven te werken met bekleden. Ivm scheuren geloof ik. Beter andersom dus?
SuzanneV
J&J SANTORINI

Bericht door SuzanneV »

O nu zie ik de foto wel. Dat is superstrak!

Die 1:1 botercreme, werkt dat beter dan de mix van funcakes?

En laatste vraag: bedoel je crisco op de smoother?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

SuzanneV schreef: 1. O nu zie ik de foto wel. Dat is superstrak!
2. Die 1:1 botercreme, werkt dat beter dan de mix van funcakes?
3. En laatste vraag: bedoel je crisco op de smoother?
1. Ja niet handig een oude foto plaatsen en dan je photobucket gaan opschonen :roll: .
2. Als je de mix gebruikt schijnt je taart te kunnen gaan lekken, voor de smaak vind ik de mix ook niet nodig, afsmeren is toch maar een dun laagje.
3. Ja crisco op de smoother.

En van beneden naar boven bekleden Susanne, zie niet voor me hoe dat gaat :roll: . Eerst de bovenkant strak en dan vanaf de rand ronddraaiend langzaam naar beneden met de onderkant van je hand en pink.
SuzanneV
J&J SANTORINI

Bericht door SuzanneV »

Van beneden af de plooien voorzichtig uitvouwen en dan naar boven toe gladstrijken. Ik heb één workshopje gedaan en daar werd dat gezegd. Ik vond het al niet handig, dus de volgende keer probeer ik het omgekeerd.

En nu ik toch bezig ben met mijn vragenvuur: Ik merk dat mijn biscuits altijd een beetje instorten als ik ze uit de oven haar. Moeten ze meteen uit de bakvorm, of juist niet?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik haal ze er altijd gelijk uit en gebruik de onderkant als bovenkant, als het echt instort is de taart nog niet helemaal gaar.

Ben nog steeds de photobucket aan het opschonen en kwam deze tegen, het moet er zo uit zien;
Afbeelding
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

de taart afsmeren lukt me dan weer wel. dit lukt ook wel strak maar de marsepein erover dat lukt mij nooit vlekkeloos. Daar komen bij mij de bobbels aan de zijkanten. Hoe krijg je dit strakker?

Hier is Annemarie weet taart raad weer.

Zulke bobbels als Suus heeft krijg je door niet strak afsmeren. Heb je bobbels of plooien?

Plooien zijn heel moeilijk, langzaam ronddraaiend naar beneden en als er een plooi ontstaat voorzichtig het marsepein iet los trekken en de plooi er uit strijken.

Monique, Bianca en ik gaan een keer afspreken, misschien kan jij dan ook komen. Suus is natuurlijk ook welkom, maar dat is wel erg uit de buurt.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no one
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Mijn antwoord is in jouw bericht gekomen Chantall, moderator foutje sorry.
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Ik vind het hele lieve taartjes. Ik hou sowieso erg van dit soort persoonlijke taarten, voor de ontvanger zo ontzettend leuk!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

ze zien er prachtig uit.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Plaats reactie