een dreumes "straffen"

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

een dreumes "straffen"

Bericht door mama van b en c »

C. is een pittig mannetje. Als het niet naar zijn zin gaat of ik hem niet goed begrijp dan gaat hij flink tekeer. Krijsen gillen en als ik hem vast pak kan ik hem amper houden. Mijn moeder had de oplossing! Gewoon even zijn hoofd onder de koude kraan, dan leert hij het wel af :shock:

Volgens mij is dit toch niet stout doen, het is toch gewoon frustrerend als je niet kunt zeggen wat je bedoeld of als mama je niet begrijpt? En als het al bewust stout doen zou zijn dan is afkoelen onder de koude kraan toch niet de juiste straf lijkt mij, als "straffen" al zin heeft bij zo'n kleintje

een vriendin van mij (dochter is15 maanden) straft ook, als ze niet luisterd dan moet ze op de gang of in de kinderstoel, volgens mij begrijpen ze daar op deze leeftijd toch echt nog geen hout van en heeft het totaal geen zin. Volgens hen snapt ze het heel goed! Zijn hun kinderen nou zo slim of de mijne zo dom? Of moet ik zelf soms harder optreden. Dat verhaal van die koude kraan voeren zij trouwens ook uit bij hun zoon zo ongeveer vanaf zijn tweede denk ik.

geen idee wat ik met dit bericht wil, gewoon even spuien denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Bericht door Mare »

tja, wat zal ik daar eens over zeggen :roll: met het hoofd onder een koude kraan, lekker hoor: lijfstraffen. natuurlijk leert een kind er uiteindelijk wel van, net zoals een baby dat je laat huilen ook wel iets leert, maar dat zou zeker niet mijn manier van doen zijn.

david is ook enorm pittig en een tijdje probeerde ik hem op een "strafplek" te zetten met nul resultaat. hier is het enige wat een beetje helpt uitleggen waarom en hoe en afleiden. en als hij thuis niet meer te houden is dan heeft hij blijkbaar teveel energie en ga ik met hem naar buiten. zwaar hè? zo'n kind?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
wennetje

Bericht door wennetje »

Haha, jouw kinderen zijn niet dom hoor, of ik moet nu mijn kop in het zand steken want ik geloof ook dat bij 15 maanden straffen niet zoveel zin heeft. Ik geloof sowieso niet zo in straffen, ook nu bij 2,5 jaar niet.
Ik denk net als jij ook niet dat een kind van 15 maanden bewust stout doet (ik denk dat heel veel peuters dat overigens ook niet doen), een dreumes wil vaak meer dan hij kan, dat is uitermate frustrerend. En als je iets wilt en je wordt niet begrepen, pfff, ik zou er ook woedend van worden! Begripvol optreden heeft volgens mij veel meer effect.
Suuz

Bericht door Suuz »

nee straffen werkt nog niet. Wel het kind uit de situatie halen waarin het steeds "stout" doet. (ook maar ontdekken).. Ik merk wel dat mijn dochter met bijna 16 maanden echt al in de gaten krijgt wat wel en niet mag.. Ze maakt dat duidelijk door knikken of schudden van hoofd. Ook luisterd ze nu als ik zeg dat ze van tafel af moet. Want als ze dan opnieuw wil klimmen zeg ik haar naam, en dan schud ze al "nee" hahahahah.. Ok 1 op de 4x klimt ze er dan nog op. hahahaha
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Dat laatste herken ik inderdaad ook wel. C. kijkt heel ondeugend als hij iets stouts van plan is, maar is dat omdat hij weet dat hij stout is of omdat hij mijn aandacht wel erg graag heeft!
Suuz

Bericht door Suuz »

mama van b en c schreef:Dat laatste herken ik inderdaad ook wel. C. kijkt heel ondeugend als hij iets stouts van plan is, maar is dat omdat hij weet dat hij stout is of omdat hij mijn aandacht wel erg graag heeft!
dat zou ook kunnen hoor.. ;) wisten we maar wat in hun hoofdjes omging he?
wennetje

Bericht door wennetje »

Denk eens aan Pavlov en zijn honden: die kwijlden op den duur bij het horen van de bel (want bel = eten) maar daarmee is het geen bewust proces. Het is een aangeleerde reflex zeg maar. Nu wil ik kinderen niet vergelijken met honden uiteraard maar volgens mij legt een kind wel de link met een gebaar of een woord als ja of nee maar is daarmee zich niet bewust dat hij of zij geacht wordt iets niet te doen.

Joris heeft lang vrijwel standaard op een zin met een vraagteken het antwoord 'ja' gegeven. Als je hem vroeg of hij een boterham wilde dan zei hij 'ja' en 9 van de 10 keer at hij die op. Maar als je hem vroeg of hij een broodje poep wilde dan was zijn antwoord ook 'ja'. Voor hem stond de vragende intonatie gelijk aan 'ja'.
Suuz

Bericht door Suuz »

kijk dat heeft P dus juist niet... Ze lijkt de vragen steeds juist te beantwoorden. Maar dat viel me juist erg op, dat had J dus ook helemaal niet..

"wil je een broodje?" nee, en dan heeft ze ook echt geen zin in brood
"wil je wat fruit dan?" ja..

Nouja je snap me wel.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Ik geloof wel in de pavlov redernatie! C. geeft ook wel ja of nee aan (ja is ja en nee is heel hard gillen en steigeren tot mama door heeft dat je nee bedoeld;))

Eten is altijd ja maar wat je eet dat geeft hij wel aan bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Bericht door Ester »

Wat Suuz zegt, uit de situatie halen helpt en 1000x herhalen. Ik geloof ook niet in straffen op deze leeftijd. Ik probeer nu wel het verschil te maken tussen huilen van verdriet en huilen uit drift. Wanneer ze huilt uit drift reageer ik niet direct en laat ik het haar zelf eerst proberen op te lossen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Emma

Bericht door Emma »

Ik pas het hele concept 'stout' nog niet eens op Isla toe. Ja, ze doet dingen die ik niet handig vind, of gevaarlijk, maar ze is aan het ontdekken, niet stout. Dat nee schudden en ondeugend kijken herken ik ook, maar dan is ze volgens mij meer bezig met te onderzoeken hoe ik ga reageren, dan dat ze zich bewust is dat iets niet mag.

Ik zeg meestal gewoon nee, en als ze dan een driftbui krijgt benoem ik dat 'je bent boos omdat je de dvds wil pakken en dat mag niet' en laat ik haar even uitrazen, en daarna leid ik haar af. Dat lijkt goed te werken (meestal :) ). Als iets echt niet mag omdat het gevaarlijk is (bijvoorbeeld op de kat gaan zitten) dan haal ik haar weg uit de situatie en laat ik haar me aankijken en vertel ik dat dat echt niet mag. Omdat ik dat niet vaak doe maakt het behoorlijk indruk, lijkt het.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

straffen helpt misschien niet maar ik denk wel dat je consequenties aan gedrag kunt verbinden.
Als Silke de keukenkastjes onder tekent met haar krijtjes pak ik ze af. Maar da`s misschien meer grenzen stellen dan straffen. Die zoekt ze wel vaak op trouwens.....

Vanmorgen had ze een lamp gesloopt, toen mocht ze geen t.v. kijken van mijn vriend. Daar was ze erg van onder de indruk, `s middags had ze het er ineens weer over, ( Silke lamp stuk, geen t.v.) normaal gesproken hoor ik weinig terug van dingen die gebeurd zijn.

Maar ze is dan al ruim 2 jaar. Dat had ze vorig jaar nog niet zo gekoppeld.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4921
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Bericht door marjolein62b »

Maartje moet hier af en toe op de gang.
Meestal bij gillen aan tafel of gooien met bestek / eten.

Het is straffen, of ze het helemaal snapt weet ik niet.

Maar het haalt haar op dat moment wel uit de situatie en we kunnen als ze weer terug is daarna veel gezelliger eten.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Bericht door Ester »

Maartje is ook al een jaar ouder, vind ik toch een heel verschil.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
wennetje

Bericht door wennetje »

Maartje is ook al een jaar ouder, vind ik toch een heel verschil.
Ja, half jaar later kan het alweer heel anders zijn. Er komt echt wel snel genoeg besef van oorzaak-gevolg en dus worden consequenties verbonden aan een gebeurtenis. Zijn er ook weer verschillende manieren om te reageren. Koud water is er daar eentje van ;-)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

ik vind anderhalf of 2 inderdaad een heel verschil...
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Bij beide kinderen ben ik ergens tussen 1,5 en 2 een afzonderplek gaan gebruiken. Als praten/voordoen niet meer helpt mogen ze daar even afkoelen. En Thijs mag er ook nadenken over ongewenst gedrag. De plek wordt uiteraard niet gebruik bij echt verdriet.
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Bericht door niekje »

ik heb ook geen idee meer hoe lang de strafmat hier al in de huiskamer ligt, was volgens mij vanaf 18 maanden of zo, en nu zijn we een jaar verder..

Jasper snapte dat met 18 maanden al heel goed dat dat zijn strafplek was voor als hij iets gedaan had wat niet mocht, kookwekkertje erbij, Nannytechniek, hij vind het niet leuk om daar te staan dus hij weet ook wat de consequenties zijn als hij 3 keer iets doet wat niet mag of als hij iemand slaat, bij slaan gaat hij meteen de hoek in...

Nu zegt hij ooit wel eens tegen ons, mama stout hoek in en dan duwt hij me in de hoek en moet ik wachten totdat ik hem kom halen..

Sinds deze week is hij ook zover dat hij weet dat hij eerst op moet ruimen voordat hij met iets anders mag gaan spelen, dan krijg je dat de hele tijd te horen, eerst dit opruimen dan mag ik tv kijken of daarmee spelen, maar net wat er af is gesproken, maar goed hij is nu ook alweer 2,5 jaar..

Floor hebben we wel eens onder de koude douche gezet als ze een vreselijk boze en driftige bui had waar ze niet meer uit kwam, dit is 2 keer voorgekomen en daarna was het duidelijk en werd ze overh et algemeen ook rustiger, ze was toen ook rond de 2,5 jaar ,ik was toen zwanger van Jasper

Blijft een pittige tijd vind ik die dreumes en peutertijd...

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Bericht door Pauwtje »

Dat vind ik het moeilijkste aan de dreumesleeftijd, zo tussen 1 en 2 jaar. Wat snappen ze nou wel, en wat niet? Wat helpt wel, en wat niet? Mijn man en ik verschillen ook wel van mening. Hij was al veel eerder bezig met Daniel op de gang zetten, dan dat ik zou willen.
Gelukkig loste het probleem zich vanzelf op, toen Daniel richting de 2 ging :)
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3518
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Bericht door Appendix »

Wij zetten R hier wel op de gang als hij bijt. Dat is om hem duidelijk te maken dat het niet mag (als we het vertellen, hoe boos ook, gaat hij lachen) en om T te laten zien dat we boos zijn op R. Ik vind het voor haar niet te doen als ze de enige is die straf krijgt. Bij haar is het trouwens voldoende om boos te worden, die ging op die leeftijd al huilen als ik boos keek.
Het kan verkeren...

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6318
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Bericht door drus »

WIj hanteren ook de visie dat het frustratie is dat je niet duidelijk kunt maken wat je wilt of dat je aan het ontdekken bent.

We stellen wel grenzen: je mag er niet mee spelen: dan halen we het weg. Ik probeer ook altijd te kijken wat het maakt dat hij ermee wil spelen 9maakt het bijv. geluid?) dan zoek ik ook iets wat ook geluid maakt. Met de plantenaarde spelen? Kom, we gaan naar de zandbak etc...

beetje warrig :roll:
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
wennetje

Bericht door wennetje »

@ Appendix, heb onlangs gelezen dat meisjes veel meer op gezichtsuitdrukkingen letten dan jongens dus dat onderscheid dat je merkt is bewezen (gelezen in een boek van een neurobiologe)
Gebruikersavatar
Mariska
J&J SANTORINI
Berichten: 3652
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:34 pm

Bericht door Mariska »

drus schreef:WIj hanteren ook de visie dat het frustratie is dat je niet duidelijk kunt maken wat je wilt of dat je aan het ontdekken bent.

We stellen wel grenzen: je mag er niet mee spelen: dan halen we het weg. Ik probeer ook altijd te kijken wat het maakt dat hij ermee wil spelen 9maakt het bijv. geluid?) dan zoek ik ook iets wat ook geluid maakt. Met de plantenaarde spelen? Kom, we gaan naar de zandbak etc...

beetje warrig :roll:
Mag ik even tegen je zeggen dat ik al meerdere keren tips van jou heb overgenomen. Ik las pas over stop met handgebaar bijvoorbeeld. Slim met de hoofdletter S! En alternatieven bieden is op zich wel een bekende voor mij, maar een echt goed lijkend alternatief is nog veel beter natuurlijk. Ik wilde dat wel even een keer tegen je zeggen.

En ik doe ook echt niet aan straffen van zo'n kleintje. Ik deed het niet bij Bas, nu bij de gaskindjes van die leeftijd niet en ik ga dat bij Nina ook niet doen. Het gedrag wat ze laten zien op die leeftijd heeft helemaal niks te maken met 'stout zijn'.

Ik zie het altijd zo dat wij als ouders een pad uitstippelen voor onze kinderen en dat de kinderen natuurlijk kris kras over dat pad heenrennen, dan weer tegen de ene kant aanbeuken, dan weer tegen de andere kant aanrennen. Aan ons als ouders de taak uit te leggen hoe het pad loopt tot ze dat zelf kunnen. ( En dan maar hopen dat ze dat pad blijven volgen of het in ieder geval weer terug kunnen vinden :razz: )
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6808
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Ik geloofde nooit zo in 'stout' gedrag op deze leeftijd... totdat we Victor kregen. Het kan zó enorm verschillen per kind. Emma deed sowieso bijna nooit iets dat niet mocht en die enkele keer vroeg ik haar vriendelijk iets anders te doen en dan deed ze dat.
Zo niet Victor. Als ik zijn brood niet snel genoeg smeer dan smijt hij gerust een bord naar mijn hoofd... en direct nadat ik zeg dat dit niet mag zijn bestek... Als hij boos is op mij loopt hij soms regelrecht naar Emma om eens goed hard aan haar haren te trekken.
Of je het stout kan noemen... tsja hij doet het niet om mij te sarren. Maar hij zoekt zeker de grenzen van acceptabel gedrag op. Ik vind dat aan mij wel de taak is om hem duidelijk te maken dat ík die grenzen bepaal.

Ik heb hem wel eens op de gang gezet, dan gaat hij daar vrolijk spelen.
Wat nog het beste helpt is zijn handjes pakken, hem strak aankijken en 'nee' zeggen. Ik verbind ook consequenties aan zijn gedrag. Als hij zijn eten op de grond gooit moet hij dat zelf oprapen en in een bakje doen. Hij begrijpt dat goed en als het meezit doet hij het ook nog. Maar wat ik moet doen als hij dan niet luistert, dat vind ik dus erg moeilijk.

Nu ik dit nog eens teruglees denk ik dat wat ik 'stout' noem, vaak zijn frustratie/boosheid/ongeduld is waarvan hij nog niet weet hoe hij dat stuurt. Hij mag zijn boosheid uiten, maar hij weet nog niet hoe.
Ik denk dat ik daar maar eens een oplossing voor ga zoeken. Dat als hij boos is, hij buiten even tegen een bal aan mag schoppen oid.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Mariska
J&J SANTORINI
Berichten: 3652
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:34 pm

Bericht door Mariska »

O, maar ik geloof wel in grenzen duidelijk maken hoor. Kinderen moeten toch van ons, ouders, leren hoe het 'moet'. ( Dat bescheef ik ook in mijn stukje over het volgen van een pad Alleen, en die conclusie trok je zelf al in je stukje :D, stout zijn, ik durf eraan te twijfelen op die leeftijd. Vooral ook als je ziet hoe de gewetensontwikkeling verloopt.

Gister in de dierentuin gooide Bas zijn pet op de grond toen hij naar de wc liep. Hij is dan wel een stuk ouder ( bijna 3 alweer), maar daar krijgt hij geen straf voor. Hij mag m wel zelf oprapen als hij terug komt.

Begrenzen is iets anders dan een pukkie van 15 maanden op de gang zetten. Maar dat ze het van ons moeten leren, dat is een ding wat zeker is.
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Liesbeth

Bericht door Liesbeth »

[quote="drus"We stellen wel grenzen: je mag er niet mee spelen: dan halen we het weg. Ik probeer ook altijd te kijken wat het maakt dat hij ermee wil spelen 9maakt het bijv. geluid?) dan zoek ik ook iets wat ook geluid maakt. Met de plantenaarde spelen? Kom, we gaan naar de zandbak etc...

beetje warrig :roll:[/quote]

Helemaal niet warrig maar wat doe je dan als ze op de vensterbank klimmen en aan de lamp gaan trekken? Of op de vijver klimmen? Of hun tweelingbroertje pakken? Of het speelgoed afpakken van het broertje? En wat als je de eerste uit "een situatie" haalt en de andere gaat hetzelfde doen :roll: .

Ik ben ook niet voor straffen maar ik begrijp wel dat mijn gastmoeder die meer kleintjes heeft in dit soort gevallen de kinderen even uit de situatie haalt en ze in de kinderstoel zet.

Ohja en wat Betje schrijft herken ik helemaal, Willem was zo'n lief kind en het woord stout kwam niet in zijn woordenboek voor maar wat er nu allemaal wordt uitgehaald :twisted:
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6318
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Bericht door drus »

Liesbeth schreef:
Helemaal niet warrig maar wat doe je dan als ze op de vensterbank klimmen en aan de lamp gaan trekken? Of op de vijver klimmen? Of hun tweelingbroertje pakken? Of het speelgoed afpakken van het broertje? En wat als je de eerste uit "een situatie" haalt en de andere gaat hetzelfde doen :roll: .
:[/quote]

Ook hetzelfde denken: ze doen het niet omdat ze ondeugend willen zijn, ze doen het omdat ze iets aan het ontdekken zijn. Zo hebben wij een klimmuurtje in de kamer staan (salontafel voor ons) en bij potentieel gevaarlijke situaties zoals een vijver, hete theepot, grijp ik onmiddellijk in. dat gebeurt zo ongeveer automatisch. Als je in je blikveld iets ziet vallen, ga je ook niet eerst kijken wat er valt, dan duik je opzij....

Een kind krijgt niets van "nee" zeggen. Alleen op deze hele jonge leeftijd moet ik dat misschien wel 50 x doen voordat het blijft hangen dat het niet mag. Lastig, maar niet iets wat hij moet veranderen, maar iets dat ik moet verdragen.
Uit de situatie halen vind ik persoonlijk grenzen stellen en niet straffen.

Ikzelf ben me er gewoon erg bewust van dat het beter werkt en duidelijker is voor een kind als het weet wat wel mag dan wat niet mag
Je mag niet schreeuwen: mag fluisteren dan wel of piepen of diep praten of snel of hard of ....of... is veel onduidelijker dan: ik wil dat je op een rustige en zachte toon praat.

Ik vind het leuk om te merken dat er zoveel verschillende manieren zijn en daar pik ook weer het nodige van op want ondanks dat ik er zo mee bezig ben, blijf ik toch drie schattige boefjes houden :wink:
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
simama

Bericht door simama »

Misschien kun je hier iets mee

http://www.awareparenting.com/twintig.htm

Hangt bij ons nog steeds aan de koelkast.

(Haar boeken zijn ook goed trouwens)
Plaats reactie