wat me opvalt

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
wennetje

wat me opvalt

Bericht door wennetje »

is dat er steeds meer vrouwen met hun baby in een draagzak (a la BabyBjorn) op de fiets rijden. Soms ook nog leuk met dat hoofdje achterover hangend en maar hobbelend. Ik verbaas me daar zo enorm over, vind het zo onverantwoord.

Is jullie dat ook wel eens opgevallen? Ben iedere keer geneigd te stoppen en de vrouw in kwestie erop te wijzen dat iedere handleiding van dragers/doeken stelt dat fietsen gevaarlijk is. Als je je even voorstelt dat je valt... je kind is morsdood. Maarja, dat doe ik dan natuurlijk niet terwijl ik eigenlijk denk dat heel veel vrouwen dit zich gewoonweg niet realiseren, de handleiding niet gelezen hebben of het vergeten zijn. Het lijkt natuurlijk ook ideaal.

Ik hoop van harte dat niemand dat hier doet.
Suuz

Bericht door Suuz »

oh ja levens gevaarlijk.. Maar ik zag ook eens een vader.. met kind voorop, kind achterop en een maxi-cosi in de hand!!! met baby!!! fietsen.. dat is ook idioot.

Ik zag eens een programma van 12 ongevallen 13 doden ofzo.. en daar hadden ze eens laten zien wat er gebeurt als je een baby in draagdoek hebt en je komt te vallen... Baby dood.
wennetje

Bericht door wennetje »

Maar ik zag ook eens een vader.. met kind voorop, kind achterop en een maxi-cosi in de hand!!! met baby!!! fietsen
Mijn hemel, hoe kreeg hij dat überhaupt voor elkaar?
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

nee, dat zou ik nooit doen. sowieso niet in een babybjorn, maar ook in de draagdoek niet. ik zou het ook nooit bedacht hebben om te doen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS

Bericht door JasmijnLinde »

Oh hou op. Ik heb hier wel eens felle discussie over gehad met mijn zusje. Mijn zwager bracht zijn zoon ook in een babybjorn (of hoe heet dat ding?) op de fiets naar het kdv.
"Ja maar, hij valt heus niet hoor"

Zucht.....
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Suuz

Bericht door Suuz »

wennetje schreef:
Maar ik zag ook eens een vader.. met kind voorop, kind achterop en een maxi-cosi in de hand!!! met baby!!! fietsen
Mijn hemel, hoe kreeg hij dat überhaupt voor elkaar?
hij zat ook te klungelen.. daarom viel me ogen er ook op.. En ook langs een drukke weg.. Gelukkig maar 1x gezien.. blijkbaar was 1x genoeg voor ze geweest.

Baby was ook nog erg klein.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Ik snap het ook niet en ik doe het ook nooit, ik moet er niet aan denken zeg. Ik denk dat veel mensen het zich niet realiseren.

Gelukkig heb ik het nog nooit iemand zien doen
wennetje

Bericht door wennetje »

Zouden jullie er wat van zeggen?

Ik heb de afgelopen weken minimaal 5 verschillende vrouwen zo zien fietsen, vandaag weer daarom dacht ik er aan. Zou het iets Haarlems zijn? ;-)
Suuz

Bericht door Suuz »

nee niet alleen Haarlems hoor.. hier zie ik het ook regelmatig.. en dan vooral vaders.

Maar ook moeders, en zelfs met doeken die je moet knopen. Ook mijn moeder deed het trouwens.. Kind voorop, kind op buik, kind achterop en boodschappen niet te vergeten.
Suuz

Bericht door Suuz »

oh en nee ik zeg niks mee.. iig niet letterlijk.. ik laat duidelijk merken aan gebaren/ mimiek dat ik het niet vind kunnen.
Emma

Bericht door Emma »

Ik wou net zeggen dat ik het ook heel vaak zie, lees ik dat jij ook in Haarlem woont :)

Ik vind het ook totaal onverantwoord dat mensen dat doen, maar heb er nog nooit iets van gezegd. Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat mensen weten welke risicos ze nemen, maar misschien is dat inderdaad niet het geval. Misschien dat ik de volgende keer, als ik de kans krijg (als iemand hard voorbij fietst ga ik ze niet aanhouden :)), eens een vraag stel, 'is dat niet gevaarlijk zo als je valt?'.

Ik heb ook eens een man zien fietsen met een maxi-cosi met baby in het fietskrat voorop. Dat zag er ook niet erg veilig uit :)
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

wennetje schreef:Zouden jullie er wat van zeggen?
Nee, net zoals ik er ook niets over zeg wanneer iemand z'n kind kunstvoeding geeft of wanneer iemand z'n kind langdurig laat huilen. Ieder z'n keus.

Ik heb trouwens ook wel eens gefietst met Giel in de draagdoek. Klein stukje, in het dorp, vond ik niet zoveel kwaad kunnen. Tuurlijk kun je vallen of kan je aangereden worden, maar dat kun je lopend toch ook?
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Ester schreef:
Nee, net zoals ik er ook niets over zeg wanneer iemand z'n kind kunstvoeding geeft of wanneer iemand z'n kind langdurig laat huilen. Ieder z'n keus.
ja maar dit zijn geen gevaarlijke acties. Baby in draagdoek op fiets valt bij mij wel onder de categorie in de auto zonder autogordel ( en ik heb beide ook wel gedaan, totdat ik er wat beter over ging nadenken ...)

Ik denk ook dat als je lopend valt het risico dat er wat ernstigs gebeurt minder groot is. En lopend heb je toch meer controle over wat je doet. Maar ook dan heb ik wel eens gehoord over hoe dat fout kan gaan. Maar lopen met een draagdoek lijkt me toch wel een stuk veiliger dan fietsen....
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

kaatje71 schreef:
Ester schreef:
ja maar dit zijn geen gevaarlijke acties. .
Dat is maar net hoe je het bekijkt.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Ester schreef:
kaatje71 schreef:
Ester schreef: Nee, net zoals ik er ook niets over zeg wanneer iemand z'n kind kunstvoeding geeft of wanneer iemand z'n kind langdurig laat huilen. Ieder z'n keus.
ja maar dit zijn geen gevaarlijke acties. .
je snapt wel welk verschil ik bedoel toch?
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

kaatje71 schreef:
Ester schreef:
kaatje71 schreef: ja maar dit zijn geen gevaarlijke acties. .
Ik snap wel wat je bedoelt, maar kunstvoeding geven of langdurig laten huilen kun je ook als een gevaarlijke actie zien (voor gezondheid, voor psychologische ontwikkeling). Voor de één is dat heel belangrijk, voor de ander minder.

Laat ik dan de vergelijking maken met slapen op de buik. Ook een gevaarlijke actie toch? Wordt veel gedaan, ik doe het ook. En ik zou het niet op prijs stellen als iemand me hier op aanspreekt, omdat ik zelf de keuze weloverwogen heb gemaakt.

Ieder z'n keus.
Emma

Bericht door Emma »

Ester schreef:
kaatje71 schreef:
Ester schreef: Dat is maar net hoe je het bekijkt.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar kunstvoeding geven of langdurig laten huilen kun je ook als een gevaarlijke actie zien (voor gezondheid, voor psychologische ontwikkeling). Voor de één is dat heel belangrijk, voor de ander minder.

Laat ik dan de vergelijking maken met slapen op de buik. Ook een gevaarlijke actie toch? Wordt veel gedaan, ik doe het ook. En ik zou het niet op prijs stellen als iemand me hier op aanspreekt, omdat ik zelf de keuze weloverwogen heb gemaakt.

Ieder z'n keus.
Maar dan ga je er dus vanuit dat iemand die keuze weloverwogen maakt. Misschien hebben ze er helemaal niet bij stilgestaan dat het gevaarlijk kan zijn?

Ik ben het wel met je eens hoor, dat je je in principe niet met andermans beslissingen bemoeit, dus het blijft lastig....
Suuz

Bericht door Suuz »

Oh ja slapen op de buik.. ik ben daar wel regelmatig over aangesproken, ook al ging mijn dochter pas in januari 2011 buik slapen en dus was ze al 10 maanden oud.

Op kdv moet ik papieren onder tekenen dat ze op de buik slaapt. Dan snap ik de vergelijking wel. Maar dit is echt levens gevaarlijk. Ik viel vorig jaar nog met de fiets tot 4x toe! ongelukje zit in een klein hoekje..

En ook waren ze toen beide aan het bloeden, terwijl ze goed vast zaten in het stoeltje. Zou eigenlijk ook een helm op moeten.. dat is wel verplicht in duitsland, in nederland nog niet echt gebruikelijk.
wennetje

Bericht door wennetje »

In feite moet je continu binnen blijven om niet aangereden te worden (alhoewel er ook auto's huizen in rijden) en vallen kan ik ook als ik met mijn kind in mijn armen de trap af loop.

Ik ben lang, mijn fiets is daardoor hoog, kind bevindt zich hoger dan lopend en valt dus ook van een grotere hoogte. Op de fiets rijd ik al snel tussen de 12 en 20 km/uur, lopend is dat 6 km/uur. Er zijn dus wel wat verschillen maar lopend is natuurlijk ook een risico. Is met een kind in de kinderwagen ook (ik ken een stel dat hun kind verloren is doordat kind in maxicosi, vastgeklikt aan onderstel wandelwagen, omviel tijdens het wandelen na over een flinke tak gereden te hebben) en in het kinderzitje op de fiets eveneens.

Voor mij valt het ook in de categorie autogordels niet vast, maar dan de gordels van mijn kind. Of de categorie in het fietszitje zonder voeten vast te zetten en zonder spaakbeschermer. Het gaat heel vaak goed maar als het niet goed gaat zijn de gevolgen vele malen groter en sla je jezelf voor je hoofd.
Ik was baby in de tijd van laten huilen en pro-kunstvoeding. Ik ben goed terecht gekomen. Zou ws niet het geval zijn geweest als mijn moeder met mij in de draagdoek was gaan fietsen en ten val was gekomen.

En idd, ik bedoel er wat van te zeggen niet om belerend te zijn maar omdat ik de kans groot acht dat het geen weloverwogen keuze is.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

wennetje schreef:
Voor mij valt het ook in de categorie autogordels niet vast, maar dan de gordels van mijn kind.
Daar zeg je het al: voor JOU valt het in die categorie. Een ander ziet het anders en plaatst het in een andere categorie. Voor weer een ander is lopen met een draagdoek van dezelfde gevaarlijkheid. Ik ben er wel eens op aangesproken, lopend met kind in de draagdoek: pas op dat je niet valt, hartstikke gevaarlijk zo. Waarschijnlijk vanuit dezelfde goede bedoelingen als jij de fietser aan zou willen spreken, misschien ook vanuit het idee dat ik mijn keuzes niet weloverwogen maak. Maar wel irritant. Je kúnt niet weten of iemand z'n keuzes weloverwogen maakt.

Wat je zegt over dat je groot geworden bent op kunstvoeding en laten huilen. Waarschijnlijk ben je ook los op de achterbank vervoerd. Dat was toen zo. En natuurlijk is het gevaarlijk om een kind nu zonder gordels te vervoeren, maar te hard rijden is ook gevaarlijk. En roken terwijl je een kind hebt ook. En een hond in de buurt van een kind hebben ook. Maar als we elkaar daar allemaal op aan zouden spreken zouden we niet een bepaald fijn sfeertje krijgen en zou je niet prettig en in vrijheid je kind op kunnen voeden.
juudje
J&J SANTORINI

Bericht door juudje »

Ik vind het inderdaad niet goed om te fietsen met je kind op de buik. Maar ik heb daarintegen wel gefietst met kind op mijn rug. Ik denk dat ze dan nog saver zitten dan voorop een fiets. Ten eerste val ik eigenlijk nooit van de fiets en zelfs dan zit het kind nog heel goed ingepakt. Dus daar zag ik echt niet iets gevaarlijks in.
Ik zie trouwens heel af en toe vaders of moeders fietsen met kind op de buik en vind het echt wel gevaarlijk....
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Mamalon
J&J HAWAII

Bericht door Mamalon »

Nou ik heb zowel op de buik als op de rug geknoopt en ben gewoon gaan fietsen. Ik werd in de eerste paar maanden knots van het gehuil. Later bleek het reflux te zijn, en pas toen ze daar een hoge dosis medicijnen voor kreeg, kon ze ook liggen. Maxicosi ging ook niet, want dat betekende liggen en bleek later waarschijnlijk wagenziek te zijn (maar dat weten we nog niet helemaal zeker). Kinderwagen ging ook niet, want dan lag ze al-tijd te huilen.

Ik zag het fietsen als een zeer aangename onderbreking van het wiegen, wandelen, dansen, wiebelen op de zitbal. En geloof me, ik heb dat alle werkelijk uren gedaan. Het voelt voor mij dan ook als een keihard oordeel, om te zeggen dat het levensgevaarlijk is om met je kind te fietsen. Ik zorgde ervoor dat ik haar nekje goed ondersteunde en zo kon ik ook met mijn peuter nog dingen ondernemen zodat zij niet verpieterde.

Het wat waarschijnlijk niet je bedoeling maar de uitgesproken meningen tegen dragen/fietsen raken me zo dat ik hier bijna zit te huilen ( ook omdat alles weer bovenkomt)

En ik moest bij de eerste stelling gelijk aan het volgende denken: Een huilbaby heeft ook grote kans op het shaken baby syndrome en dat is ook heel dodelijk. Maar een kind is echt niet altijd meteen morsdood hoor! Ook niet als je valt met je fiets en kind in de doek.

Volgens mij heeft alles te maken met het inschatten (en beperken) van risico's, en een afweging tussen de keuzes die je hebt.
Mamalon
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Ester schreef: Maar als we elkaar daar allemaal op aan zouden spreken zouden we niet een bepaald fijn sfeertje krijgen en zou je niet prettig en in vrijheid je kind op kunnen voeden.
dat ben ik wel met je eens hoor.
Het is wel zo dat als er weer eens een berichtje is over een buurvrouw ofzo die vanaf dag 1 kunstvoeding geeft (bijna) iedereen hier op het forum zijn afkeuring daarover uitspreekt. Dan zou een beetje nuancering ook wel fijn zijn.

Iemand zo maar ergens over aanspreken heeft volgens mij ook niet zo heel veel effect. Dat zal al snel als een aanval gezien worden. Zeker als het gaat over hoe je met je kinderen omgaat.
Mariska
J&J SANTORINI

Bericht door Mariska »

Mamalon schreef:Nou ik heb zowel op de buik als op de rug geknoopt en ben gewoon gaan fietsen. Ik werd in de eerste paar maanden knots van het gehuil. Later bleek het reflux te zijn, en pas toen ze daar een hoge dosis medicijnen voor kreeg, kon ze ook liggen. Maxicosi ging ook niet, want dat betekende liggen en bleek later waarschijnlijk wagenziek te zijn (maar dat weten we nog niet helemaal zeker). Kinderwagen ging ook niet, want dan lag ze al-tijd te huilen.

Ik zag het fietsen als een zeer aangename onderbreking van het wiegen, wandelen, dansen, wiebelen op de zitbal. En geloof me, ik heb dat alle werkelijk uren gedaan. Het voelt voor mij dan ook als een keihard oordeel, om te zeggen dat het levensgevaarlijk is om met je kind te fietsen. Ik zorgde ervoor dat ik haar nekje goed ondersteunde en zo kon ik ook met mijn peuter nog dingen ondernemen zodat zij niet verpieterde.

Het wat waarschijnlijk niet je bedoeling maar de uitgesproken meningen tegen dragen/fietsen raken me zo dat ik hier bijna zit te huilen ( ook omdat alles weer bovenkomt)

En ik moest bij de eerste stelling gelijk aan het volgende denken: Een huilbaby heeft ook grote kans op het shaken baby syndrome en dat is ook heel dodelijk. Maar een kind is echt niet altijd meteen morsdood hoor! Ook niet als je valt met je fiets en kind in de doek.

Volgens mij heeft alles te maken met het inschatten (en beperken) van risico's, en een afweging tussen de keuzes die je hebt.
Weet je, je krijgt van mij gewoon een dikke knuffel! Ik ben trots op je hoe je je erdoorheen hebt geslagen. Als ik aan je berichtjes van die tijd denk .... En we hebben allemaal onze zwakke plekken, als die geraakt worden doet het gewoon pijn, al heeft die ander het helemaal niet zo bedoelt.

En dan wbt het onderwerp. Ik fiets niet met een gedoekt kind. Durf ik zelf niet zo goed. Ik zie het wel vaak trouwens en dan niet in de doek, maar in een BB.
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Mooi dat je je verhaal plaatst Mamalon. Dat laat zien dat je nooit weet wat de overwegingen zijn van de ander, welk verhaal er achter de fietsende moeder zit. Dus moet je uitkijken met het vormen van een mening, vind ik.

Karin, ik probeer ook geen oordeel te vellen over een moeder die kv geeft. Eerder had ik dat veel meer, maar intussen kan ik dat naast me leggen. Iedere moeder (uitzonderingen daargelaten) maakt keuzes vanuit het basisprincipe dat ze het beste wil voor haar kind. Mijn vriendin kiest snel voor kunstvoeding omdat ze regelmaat in haar gezin belangrijk vindt. Ik zou die keuze niet maken. Ik kies ervoor mijn baby op haar buik te leggen als ze dan lekkerder slaapt. Mijn vriendin zou dat nóóit doen, omdat het bewezen gevaarlijker is dan op de rug.
En zo maken we ieder andere keuzes, op basis van andere argumenten maar wel vanuit onze behoefte om het beste te willen voor ons kind. En wat dat beste dan is, dat is voor iedereen weer anders.
Appendix
J&J SANTORINI

Bericht door Appendix »

Wij fietsen ook met T en R in een doek tot ze in het zitje mochten. We hadden in die tijd allebei geen rijbewijs, dat maxicosi opzetding vond ik doodeng met die elastieken en zo'n zware fiets (dat ben ik dan weer) en lopend kom je niet zo ver... We fietsten natuurlijk voorzichtig.

Ik heb het toen opgezocht bij de fietsersbond. In het jaar voorafgaand aan de geboorte van T was er 1 (een) ernstig ongeluk gebeurd met een kind in een draagzak of -doek. Dat kind had een dwarslaesie opgelopen. Dat is helemaal niet leuk, maar "morsdood" is toch net een graadje erger. Ik weet niet hoeveel babies er jaarlijks sterven in auto's (met of zonder kinderzitje)?

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Ester schreef:Mooi dat je je verhaal plaatst Mamalon. Dat laat zien dat je nooit weet wat de overwegingen zijn van de ander, welk verhaal er achter de fietsende moeder zit. Dus moet je uitkijken met het vormen van een mening, vind ik.

Karin, ik probeer ook geen oordeel te vellen over een moeder die kv geeft. Eerder had ik dat veel meer, maar intussen kan ik dat naast me leggen. Iedere moeder (uitzonderingen daargelaten) maakt keuzes vanuit het basisprincipe dat ze het beste wil voor haar kind. Mijn vriendin kiest snel voor kunstvoeding omdat ze regelmaat in haar gezin belangrijk vindt. Ik zou die keuze niet maken. Ik kies ervoor mijn baby op haar buik te leggen als ze dan lekkerder slaapt. Mijn vriendin zou dat nóóit doen, omdat het bewezen gevaarlijker is dan op de rug.
En zo maken we ieder andere keuzes, op basis van andere argumenten maar wel vanuit onze behoefte om het beste te willen voor ons kind. En wat dat beste dan is, dat is voor iedereen weer anders.
Helemaal mee eens Ester!
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
wennetje

Bericht door wennetje »

Janee, wacht even. Nu krijgen we een beetje appel met peren vergelijking volgens mij als het gaat om er iets van zeggen of niet.

Ik denk dat heel veel mensen niet beseffen dat er een gevaar is dus dat het daarmee geen weloverwogen keuze is, daarom zou ik er wel iets over willen zeggen. Ik vind het nl ook prettig als iemand me vertelt dat mijn gulp open staat.
Ik zou alleen iemand, die wel die keuze maakt, niet voor het hoofd willen stoten want daarmee wordt het er idd niet gezelliger op dus vandaar die vraag hier.

Maar volgens mij gaat het hier wel verder dan een mening. Het is een algemeen luidend advies bij iedere draagdoek en andere drager. Ik had ook ooit een draagzak, daar stond het bij. Op draagdoek.nl wordt het afgeraden, bij mijn laatste doek stond het erbij en er is een tijd terug een alarmerend persbericht uit gegaan over dat er in 2 maanden tijd 8 kinderen in draagzak (staat dan niet bij welke) op de fiets betrokken waren bij een ongeluk. Bron: stichting consument en veiligheid. In een ander stuk kwam naar voren dat van die 8 er 2 door verstikking (te warm aangekleed) om het leven waren gekomen maar dan blijven er nog 6 (niet dodelijke ongelukken) staan, in 2 maanden!

Het is net als buikslapen, dat is ook geen mening maar een feit dat het onveiliger is maar er zijn mensen die om hele goede redenen wel die keuze hebben gemaakt of maken. Maar daarmee is dan toch niet opeens het gevaar minder? Als rokers geen longkanker krijgen dan is roken toch niet opeens minder slecht?

Mamalon, jij hebt die keuze bewust gemaakt en ik kan me dat heel goed voorstellen als ik het zo lees. Je hebt het weloverwogen gedaan en daarbij ook het nekje goed ondersteunt (draagdoek is volgens mij dan ook weer een stuk veiliger, soms zie je die hoofdjes maar wiebelen in zo'n drager) dus over nagedacht. Je hebt het op de meest veilige manier gedaan die je kon bedenken en hebt een afweging gemaakt die voor jou uitpakte dat je op de fiets stapte. Ik snap je keuze, los van of het mijn keuze zou zijn. Maar kun je dan nu zeggen dat het dan ook meteen maar veilig is?

Ik ben overigens een tijdje terug omgevallen met Joris op mijn rug, gelukkig was het vanuit een enigszins hurkende positie. Er viel niets te corrigeren, door dat gewicht op mijn rug en de zwaartekracht viel ik stomweg bovenop mijn kind. Als ik van mijn fiets zou zijn gevallen was ik van een grotere hoogte en met heel wat meer vaart met mijn 62 kg bovenop een lijfje van toen zo'n 10 kg gevallen.
Sindsdien loop ik ook heel voorzichtig ;-)
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

wennetje schreef:
Ik denk dat heel veel mensen niet beseffen dat er een gevaar is dus dat het daarmee geen weloverwogen keuze is, daarom zou ik er wel iets over willen zeggen.
Dat is juist mijn punt. Jij dénkt dat het geen weloverwogen keuze is, maar dat weet je niet. Kijk naar het verhaal van mamalon en apendix. Heel weloverwogen keuzes. Als je in dergelijke gevallen hen aanspreekt, zou dat heel onprettig voor hen zijn.

De vergelijking met je gulp vind ik dan weer appels met peren vergelijken (alhoewel, ik weet niet of er mensen zijn die weloverwogen met open gulp lopen :lol: )
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

wennetje schreef: Het is net als buikslapen, dat is ook geen mening maar een feit dat het onveiliger is maar er zijn mensen die om hele goede redenen wel die keuze hebben gemaakt of maken. Maar daarmee is dan toch niet opeens het gevaar minder? Als rokers geen longkanker krijgen dan is roken toch niet opeens minder slecht?
Maar betekent dit dan dat je moeders van buikslapers of rokers ook aanspreekt op hun keuzes?
wennetje

Bericht door wennetje »

Nee maar nogmaals, en dit heb ik nu al meermalen neergeschreven, het gaat mij uiteraard niet om de weloverwogen keuzes, dan denk ik ook: jouw keuze, jouw verantwoording, prima. Maar ik vermoed dus dat heel veel mensen het gewoonweg niet weten of beseffen. Ik bedoel het voor die laatste categorie. Een ander voorbeeld dan: iemand wees me er eens op dat een 3-deurs auto problemen kan geven met je kind eruit krijgen (bijvoorbeeld als je in het water bent beland). Ik heb dat zelf nooit bedacht, heb ook nooit zo ver gedacht, geen idee of dat in de gebruiksaanwijzing staat want ik heb dat ding nooit helemaal gelezen en natuurlijk ga ik niet uit van een ongeluk maar ik was toch wel blij met die informatie. Is het nog aan mij of ik mijn 3-deurs dan inruil of niet.

Dus nog een keer: ik wil mensen helemaal niet aanspreken op hun keuze. Ik vroeg me hier hardop af of ik er iets van zou moeten zeggen, juist voor hen voor wie het geen weloverwogen keuze is. Zodat ze er daarna eventueel een weloverwogen keuze van kunnen maken. Ik vroeg het me hardop af, ik heb het niet gedaan en na al dit commentaar zal ik het ws ook niet doen.
Maar het is geen 'aanspreken op' maar 'informeren over'.
Chabeli

Bericht door Chabeli »

ik vind dit soort dingen altijd erg lastig. Ik snap je punt en ik zou zelf ook graag weten als ik iets onbewust 'fout' of niet 'handig' of...(vul maar in) doe, maar tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat ik me niet prettig zou voelen als iemand me op die manier aan zou spreken. Een onbekende dan, van een bekende zou ik het makkelijker kunnen hebben. Ondanks dat je de beste bedoelingen hebt, zou het toch snel als bemoeizucht kunnen worden opgevat. Of als beoordeling. Denk ik.
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Ik snap je Wendy, ik denk dat het wel nuttig zou zijn als dergelijke gevaren vanuit bijvoorbeeld de overheid of fabrikant beter belicht zouden worden. Dan zou men een beter weloverwogen keuze kunnen maken.
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Ester schreef:Ik snap je Wendy, ik denk dat het wel nuttig zou zijn als dergelijke gevaren vanuit bijvoorbeeld de overheid of fabrikant beter belicht zouden worden. Dan zou men een beter weloverwogen keuze kunnen maken.
Volgens mij staat het trouwens ook in de handleiding van de BB, dat je er niet mee moet fietsen, skaten, enz. Maar je wordt juist zo doodgegooid met waarschuwingen, dat geen hond dat allemaal nog serieus neemt toch?

Ik zag deze vakantie ook verscheidene jongetjes van 2,5 met zwemvleugeltjes om bij het zwembad spelen. Ouders lekker bier drinkend aan de andere kant van het hek. Op ieder zwemvleugeltje staat in 15 talen dat je ze alleen onder supervisie moet gebruiken. Zelf vond ik het echt onverantwoord, maar hierin herken ik ook wel het dilemma van Wennetje. Zeker op een kleine camping. Ik wil geen ruzie met die mensen, tegelijktijd hield ik mijn hart vast. Maar ik had ook wel zoiets van, ben ik nou zo bangig of zijn zij onverantwoord bezig?
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Appendix
J&J SANTORINI

Bericht door Appendix »

Ik geloof dat ik nog iets mis in dit gesprek. Het feit dat op een verpakking staat dat je iets niet moet doen, betekent niet dat "iets" per definitie levensgevaarlijk is. Het betekent vooral dat de fabrikant niet aansprakelijk gesteld wil worden als zich problemen voordoen. Ze zetten het er dus wat stellig op.

Er zijn zo ontzettend veel dingen die gevaarlijk zouden kunnen zijn en als je alle veiligheidstips opvolgt, zit je huis vol met van die afrondhoekjes, dichthoudhaakjes, en weet ik niet wat meer. Je zou je arm kopen aan matrasjes met bewegingssensoren, babyfoons met camera. Je kind mag niet meer zelf op een glijbaan klimmen (of in een boom!), geen bramen meer van de struik eten (hondenplas), in de tuin graven (kattenpoep), etcetera. Als ik zelf al die gevaren voor zou moeten zijn, zou ik er een vermoeiende en vervelende dagtaak bij hebben. Als ik het dan ook nog van anderen in de gaten zou moeten gaan houden zou ik gek worden.

Bovendien...

ben je wel eens door iemand aangesproken op je gedrag met je kind? Ik een paar keer en het was steeds mis. Je kunt gewoon niet weten wat de situatie van de ander is:
1) Ik ben weleens op straat (lopend) aangesproken door iemand die me vertelde dat die draagdoek heel gevaarlijk was, daar stikken kindjes in! (klok, klepel... ik was net bevallen en helemaal overstuur, al wist ik dat het onzin was) \
2) En een keer door iemand die me voor gek verklaarde dat ik T probeerde te troosten toen ze met een driftbui niet op mijn fiets wilde gaan zitten. Nu had ik haar ook zelf liever met wat troostende woorden op mijn fiets gehesen, naar huis gebracht en daar getroost, maar ik was zeven maanden zwanger en kreeg de onwillige peuter niet omhoog. Dat kon die vrouw niet zien omdat ik T op schoot had.
3) Met T in de kroeg bij een optreden van een vriendin die we weinig zien en waar ze echt een "klik" mee heeft. T om tien uur uit bed gehesen, speciale dansjurk aan, naar de kroeg, anderhalf uur dansen en weer terug naar bed. Voor ons allebei heel erg gezellig. Maar dan hoor je achter je in de kroeg "moet dat kind niet in bed liggen?" en "tsss". Alsof ik iedere avond met haar in de kroeg sta! (maar ja, dat weten die mensen niet, want als ik thuis sokken zit te stoppen, zien ze me niet.)

Kortom, ik zou altijd voorzichtig zijn met het aanspreken van vreemden. Je kent ze niet.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Chabeli schreef:ik vind dit soort dingen altijd erg lastig. Ik snap je punt en ik zou zelf ook graag weten als ik iets onbewust 'fout' of niet 'handig' of...(vul maar in) doe, maar tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat ik me niet prettig zou voelen als iemand me op die manier aan zou spreken. Een onbekende dan, van een bekende zou ik het makkelijker kunnen hebben. Ondanks dat je de beste bedoelingen hebt, zou het toch snel als bemoeizucht kunnen worden opgevat. Of als beoordeling. Denk ik.
dat bedoel ik ook. Wanneer jij denkt dat je iemand informeert kan een ander dat toch ook wel opvatten als dat je diegene aanspreekt op hetgeen die aan het doen is. Het is best lastig om dat zò te doen dat de boodschap ook aankomt zoals die bedoeld is.

Overigens denk ik wel dat veel mensen inderdaad niet goed geïnformeerd zijn.
Toen mijn zoon zonder gordels in een auto werd vervoerd was de reactie; maar ik rijd heel voorzichtig en let goed op. En dat dus heel gemeend en serieus. (Om maar een voorbeeld te noemen dat je denkt dat iedereen "het" toch wel weet en dat dat niet voor iedereen zo voor de hand hoeft te liggen.)
Plaats reactie