probleem bv --> tongriempje

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
nance74
J&J SANTORINI

probleem bv --> tongriempje

Bericht door nance74 »

Nog steeds heb ik pijn bij het voeden. Met tepelhoedje is het wat minder maar in sommige gevallen nog pijnlijk, in ieder geval bij het aanhappen.

Zonder tepehoedje is het erger. Rechts is het grootste probleem.
ALs ik zonder tepelhoedje voed is mijn tepel ook vervormd na het drinken. En in beide gevallen wordt het uiteinde wit en voelt het branderig.

We zijn behandelt tegen spruw, toen werd het minder, waar ik eerst een 15 min na het voeden echt last van een branderig gevoel was dat nu over maar het blijft gevoelig.
Omdat ik dat gevoel heb, heb ik gentiaan violet besteld en dat zijn we nu aan het gebruiken. Geen verschil

Vorige week is de LK geweest en die wees me erop dat zijn hap niet groot genoeg is en dat we dat moesten oefenen. ik probeer er ook op te letten maar dat lukt niet altijd even goed. Soms denk ik dat hij een grote hap heeft en leg hem aan maar dan zuigt hij niet direct vacuum en is het effect van de grote hap weg.
De pijn blijft dus. nu had ik ooit eens gehoord over een te ort tongriempje en problemen met bv. geen idee hoe ik kan beoordelen of dit ook het geval is.

ik heb al op bv.com gelezen. Alleen is het me net duidelijk of witte en vervormde tepels hier ook bij horen. En blaasjes op de tepel, daar heb nu ok last van.

Herkent iemand dit en wat is wijsheid hierin. ?Morgen heb ik weer contact met de lk en zal ik het met haar bespreken, hopelijk kan zij er iets mee.

bedankt voor het lezen.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
elleon
J&J TEXEL

Bericht door elleon »

je verhaal is heel herkenbaar voor mij bij de BV van Fynn. Ook van alles geprobeerd. Eigenlijk pas goed gekomen toen er genoeg eelt op de tepels zat (2 maand), daarna probleemloos nog tot 10 mnd kunnen voeden.

Hopelijk is het een oplosbaar probleem als het de tongriem is.
mv Y@nnick 1 feb 2006 en Fynn 23 dec 2008
mAmArianne
J&J SANTORINI

Bericht door mAmArianne »

Het klinkt als Raynaud... http://www.borstvoeding.com/problemen/a ... auds2.html

Ik heb het ook gehad (icm geregelde spruwperioden) maar is wel vanzelf overgegaan...

Hopelijk duurt het niet te lang voor het betert naarmate je kleine mannetje zijn techniek ook beter onder de knie krijgt.
°°Nad¡ne°°2005°°Mer|e°°2008°°Mar¡jn°°2012°°
wennetje

Bericht door wennetje »

Hier vervormde tepel na voeden, was dan plat 'gekauwd'. Bleek gevolg te zijn van onrijpe drinktechniek: ademen, zuigen en slikken lukte niet samen dus hield hij de tepel niet diep genoeg binnen en maakte zijn 'maalbewegingen' op mijn tepel. Hier had de LK een pre-logopedist ingeschakeld toen zij er niet uitkwam, die heeft dit vastgesteld. We hebben wel pogingen gedaan dit te verbeteren (speciale fles en ik moest dan steeds licht aan de fles trekken terwijl hij dronk) maar uiteindelijk ben ik er gewoon gewend aan geraakt.

Maar het wit verkleuren van de tepel doet mij ook denken aan Raynaud syndroom, lees daar eens over op bv.com
Chabeli

Bericht door Chabeli »

ik heb ook iets vergelijkbaars gehad in het begin. De lk had wel bij Sara meteen in de mond gecheckt en zei dat daar alles goed was. Ook het aanleggen deed ik volgens haar wel goed. Het heeft toch nog wel zo'n 5 weken geduurd voordat ik verbetering merkte.

Wat bij mij goed hielp was het stappenplan van Marina volgen. Echt alles stap voor stap afgaan: zit je goed? ligt de baby goed? Ligt hij/zij niet te ver weg? (want als hij dan een grote hap doet, maar hij ligt te ver van je borst af, is de hap klein wanneer hij eindleijk bij de tepel is), etc. Toen ik daar bewust op ben gaan letten ging het een stuk beter.

Heb je grote borsten/tepels? Ik vermoed namelijk dat dit bij mij ook een van de problemen was; dat mijn tepels eigenlijk gewoon te groot waren voor Sara. Pas toen zij groter werd, ging het beter.
Mamalon
J&J HAWAII

Bericht door Mamalon »

Mijn beide meiden hadden een te korte tongriem. Dat herken je als een vlindervormig/hartvormig tongetje bij het huilen. Ik had zelf giga kloven, bij Belle ook met tepelhoedje gevoed. Zodra ze was geholpen, ging het drinken meteen als een tiet (wel effe moeten regelen dat de hoeveelheid werd opgekrikt). Lieke is meteen na de bevalling "geknipt". Zodra zij haar tong ook kon uitsteken (pas na drie dagen), ging het happen ook beter. Ik heb nooit witte punten/blaren/blazen gehad. Wel vervormde tepels, met een soort richel erin. En dus kloven. Raynauld klinkt me aannemelijk. Maar als je het zeker wilt weten: Lactatiekundige raadplegen? Sterkte in elk geval, niet fijn als je met zo veel pijn voedt en niet weet waar het aan ligt!
Mamalon
LindaJager
J&J MALEDIVEN

Bericht door LindaJager »

Ook hier ervaring met een tekorte tongriem maar ook met raynaud. Als ik het zo lees lijkt het me geen tekorte tongriem. Dit kun je ook voelen trouwens door even je vinger in de mond te steken en onder de tong te voelen. Anders idd een inkeping in de tong zichtbaar bij het huilen en vaak kan de tong niet uit gestoken worden. Ik zal nooit meer dat verbaasde koppie van Vincent vergeten toen hij z'n tong kon uitsteken na de ingreep ::D
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Ik ben nu gewoon aan het zoeken wat dan de oorzaak is. Maar ik zie geen inkeping in zijn tong als hij huilt, tenminste dat is me nog niet opgevallen.

@chabeli, ik heb inderdaad redelijk grote borsten of ik grote tepels heb weet ik niet maar ze zijn redelijk vlak, nu inmiddels niet maar het lijkt alsof hij ze niet goed kan pakken. Links gaat beter.

Net met hem zitten voeden, eerst rechts, veel pijn. Daarna links, toenwas hij wat rustiger zodat we goed konden oefenen. Ik had wel het idee dat S enn een grote hap maakte maar dan aan de borst niet vacuum zuigt of kan zuigen.

Ik heb zo weer een telefonische afspraak met de LK. Zij had het idee dat S enn jong genoeg is om het nog goed te leren en zij had ook verwacht dat hij het nu wel onder de knie zou hebben.

Niet dus, want iets gaat er niet goed. Kan ook zijn dat ik te ongeduldig ben en hem daardoor niet goed aanleg. Maar hij is zo onrustig, schud met zijn hoofd waardoor het lastig is hem goed aan te leggen.
wennetje

Bericht door wennetje »

Heb je al verschillende houdingen geprobeerd met voeden? Bij hele grote borsten (en vlakke tepels) lukken bepaalde houdingen beter. Is ook ergens te vinden op bv.com
In principe is pijn: loshalen en opnieuw laten happen.
Als de ene kant wel goed gaat en de andere kant niet dan is de meest logische redenatie dat hij aan de kant waar hij niet goed leek te zuigen toch niet de goede hap had. Het klinkt ook lastig met een onrustig kind en als je zelf al ongeduldig bent zal dat niet meehelpen, LK kan je daarin misschien nog wat extra tips geven? Maar ze moet meekijken, geen telefonisch advies!!!

Hier overigens wel een hartvormig tongetje (dat kun je eigenlijk niet missen) maar hij kon en kan hem goed genoeg uitsteken en gebruiken.
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Gister telefonisch contact gehad met de LK. Het een en ander besproken. We vermoeden beide dat het geen spruw meer is, nog wel even door behandelen.

Ook het korte tongriempje besproken, zij verwacht dat niet want ze heeft wel naar zijn zuigtechniek gekeken, ze zag en voelde eigenlijk niks geks. Ook Raynaud nog even besproken ook datacht ze niet waarschijnlijk. Ze wist het eigenlijk niet meer.

Ze zou dit weekend met haar collega mijn casus bespreken en ze komt maandag weer langs om eea nog eens goed te beoordelen. In de tussentijd concentreer ik me nog meer op het aanleggen.

Zij vermoed nu dat er iets in het mondje niet goed gaat. maar dat gaan we dus maandag nog eens extra bekijken.

@dames, met Raynaud ervaring. Hoe ging dat bij jullie. Het is nl zo dat zowel met als zonder tepelhoedje ik witte tepels krijg, dat kan meteen na het voeden zijn maar het kan ook dat ze kleur hebben direct als S enn loslaat en dat daarna de kleur wegtrekt. Als ik zonder tepelhoedje voed dan is de tepel ook vervormt wat duidt op verkeerd aanhappen waardoor er iets wordt afgekneld.

Inmiddels heb ik wederom bv.com bekeken en eea gelezen.

Heeft iemand een link naar filmpjes.
wennetje

Bericht door wennetje »

Is er een verband tussen vervorming tepels en pijn? Dus als aan 1 kant het voeden niet of minder pijnlijk was, was er dan ook geen vervorming?
Hier dus een kind met een premature drinktechniek en ik had altijd plat gekauwde tepels na het voeden. Dat was structureel en de pijn was structureel. Zie mijn eerste berichtje, dat heb ik kunnen oefenen en dat is verbeterd.

Bij Raynaud is de verkleuring opvallend, maar daar hoort geen vervorming bij. Verkeerd aanleggen geeft ook een verkleuring. Combinatie verkleuring en vervorming doet mij toch echt aan een verkeerd aanleggen denken. De LK had meteen bij je langs moeten komen vind ik, hoe kan ze je nou zo aan laten modderen? Maargoed, aan dat gemopper heb je niets.

Tip voor je LK: laat haar eens fingerfeeden, pas dan kan ze constateren of er iets mis is in het mondje en de drinktechniek. Soms lijkt de zuigkracht goed maar gaat het juist mis bij de toevoer van de melk (premature drinktechniek). Als de LK het niet weet opper dan eens een pre-logopedist (daar heb ik die wijsheid vandaan).
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Ze had het zelf inderdaad ook voor een pre-logopedist.

Omdat het vaak een combi van vervorming en verkleuring is denken we (lk en ik ) dat het een aanlegprobleem is. Maar hij lijkt wel goed aan te happen maar in het mondje gaat er iets niet goed.
Miep
J&J TEXEL

Bericht door Miep »

Wat vervelend dat je nog steeds klachten door het voeden hebt. Ik heb geen tips voor je, maar gelukkig zijn er genoeg meiden en een lk die met je mee kunnen denken. Succes, ik hoop dat het snel beter gaat.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
wennetje

Bericht door wennetje »

Te meer reden om haar even te laten fingerfeeden (bel haar desnoods even voor ze langs komt zodat ze een spuitje meeneemt). Dan voelt ze met haar pink precies wat er in het mondje gebeurt.
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Ik heb spullen in huis om te fingerfeeden dus dat moet goed komen.

Ze gaf ook eerlijk toe dat ze het niet meer wist. En ik weet het ook niet meer. Net weer gevoed zonder tepelhoedje en zelfs rechts ging het redelijk goed. Op een gegeven moment wel wat pijnlijk maar wel te doen, vooral het aanhappen is het pijnlijkst. En als het niet meer te hebben is dan koppel ik hem los en laat ik hem opnieuw aanhappen.

Oja het witte van de tepels is er ook als ik met tepelhoedje voed en de tepels dan niet zijn vervormd.
wennetje

Bericht door wennetje »

Dat vervormde had ik ook niet met een tepelhoedje, dat zegt denk ik niet zoveel want die beschermt je tepel natuurlijk. Maar dan kan nog steeds dat er 'scheef' aangehapt wordt of verkeerd gedronken.
Ik weet gewoon echt niet meer of ik die verkleuring er ook bij had, als ik het plaatje zie op bv.com dan ziet dat er wel heel herkenbaar uit maar de LK had bij mij Raynaud uitgesloten. Ik denk wel dat een premature drinktechniek vergelijkbare gevolgen heeft voor de tepel als verkeerd aanleggen.

Ik hoop iig dat je geholpen kunt worden!!!
wennetje

Bericht door wennetje »

En?
Plaats reactie