Letters leren

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Letters leren

Bericht door wilmama »

A nne is steeds meer letters aan het leren.

Gister zaten we in de auto zegt ze: Dat is de naam van Baby. Er stond idd een B op het gebouw.

Net ging ik even testen of ze echt de B weet en idd toen ik vroeg welke letter dat is zegt ze gewoon B van Baby.

Zo kent nu nu al een leuk rijtje letters en veel ervan heb ik geen idee waar ze het vandaan heeft gehaald.

Leuk natuurlijk maar moet ik er ook iets mee doen? Voor mijn gevoel is het echt te vroeg om hier mee bezig te zijn. Moet ik het laten gaan of juist prikkelen en kijken wat ze ermee doet. Zo ja wat zou ik kunnen doen?
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Bericht door Dorien »

Gewoon lekker laten gaan tenzij zij zelf aangeeft meer te willen. Ik zou het niet stimuleren, dat komt later wel.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Sietske

Bericht door Sietske »

Ik zou het inderdaad lekker laten gaan. Niet speciaal stimuleren maar als ze er om vraagt wel informatie geven.
Gijs begon er vorig jaar over dat hij wilde leren lezen. Hij zat toen net in groep 1. ik heb het er met zijn juf over gehad en die zag er geen probleem in om er in mee te gaan. Maar ik laat het initiatief volledig bij Gijs.
We brengen bij de bieb steeds een paar leesboekjes mee. Die leg ik in de kast waar Gijs er zelf bij kan. Als hij er mee aankomt help ik hem met het lezen maar ze blijven ook wel eens ongelezen in de kast tot we weer naar de bieb gaan. Gijs kan inmiddels aardig lezen en doet het de ene week heel veel en de andere week helemaal niet. Prima wat mij betreft. Hij is nog zo jong dat ik hem er niet mee achter zijn broek ga zitten.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5057
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Bericht door Hemmie »

Marrit herkent nu de M, W en O, en de cijfers 1, 2 en 3. Ik was ook verbaasd, Wytse heeft nooit interesse voor letters gehad. Dit is eigenlijk vanzelf gegaan, ik heb nog geen idee hoe het kan dat ze die cijfers herkent, dus er zal ook vanzelf wel meer bij komen. Ik vind het wel heel schattig!
Overigens kent ze sinds een paar weken ook feilloos links en rechts, Wytse haalt dat nog steeds vaak door elkaar, maar misschien is hij gewoon heel laat?
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Marije
J&J TEXEL
Berichten: 647
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:01 pm

Bericht door Marije »

Joris kent al een tijdje de cijfers. Hij heeft dat volgens mij geleerd door de bussen in onze buurt. Thijmen riep dan:"Kijk, bus 7!" De 11 weet hij ook en misschien de 12, maar verder nog niet geloof ik.
Hij kent een aantal letters: die van zijn naam, van Thijmen en de P van papa. Hij heeft ook wel fonetisch bewustzijn, want zegt dingen als: "de g is van gids en de o is van oost", terwijl ik zelf geit en opa zou zeggen bij deze letters. We doen er verder niks mee. Ik geef natuurlijk antwoord op zijn vragen, maar laat hem verder lekker zelf ontdekken. Thijmen kon al lezen op deze leeftijd (losse woordjes), dus stiekem vinden we Joris maar sloom. :lol: (grapje natuurlijk :wink: )

O trouwens, we hebben wel een letterpuzzel (van de hema geloof ik) en die heb ik laatst uit een doos opgediept. Dat vindt Joris erg leuk (en Thijmen ook nog) en is natuurlijk wel stimulerend materiaal. Bij Thijmen ben ik er ook wel vrij volgend in geweest. Hij vond het gewoon zooo leuk. Als hij fan van dino's was geweest, had ik dat voor hem gekocht. :wink:
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13434
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

chris was er nog veel eerder bij, die kende zo'n beetje alle letters al op die leeftijd...
kwam door zijn laptopje. daar speelde hij graag mee. nu nog steeds trouwens (3 laptopjes verder ;) )

lekker laten gaan als ze het leuk vind.
femke zit al op school en is er vrij weinig mee bezig, ook prima! komt vanzelf wel.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

B. is helemaal nog niet bezig met letters en cijfers, ik zou het maar lekker laten gaan!
@ri

Bericht door @ri »

Lekker laten gaan. A my kent ook al heel veel letters, met dank aan de alfabetpuzzel waarmee ze altijd na het eten mag spelen (als wij nog niet klaar zijn). Pas reed ml langs de dealer (bekende VW-dealer) en ineens hoorde hij Papa- Olivia - Naomi.. Er stond idd PON op de gevel. Maar ze heeft nog niet het besef dat die letters dan een nieuw woord vormen. Ben benieuwd wanneer dat gaat komen.
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Bericht door mama talla »

Als juf zou ik zeggen. als je er mee bezig wilt, leer haar dan de letter fonetisch aan. NIET de letter zoals die in het alfabet gebruikt wordt (aa, bee, cee, dee, ee, èf). Maar juist buh (=b), fffff(= f) enz.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Bericht door wilmama »

Bedankt voor al jullie reacties.

Mijn gevoel zegt ook gewoon lekker laten gaan en kijken wat ze oppikt. Dat doe ik dus wel goed.

En Jikke ik probeer dat idd zo aan te leren hoor. Maar dan zegt ze nee mama het is BEE :roll:

Soms doe ik met haar een spelletje dat we woorden gaan bedenken die met een A, M, B oid beginnen. Dat doet ze ook als heel leuk. Daar leert ze ook de fonetische klanken door lijkt mij.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Plaats reactie