knutselen....

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

knutselen....

Bericht door kaatje71 »

ik vind er niet zo veel aan, ben ook niet creatief en doe het ook amper met Silke.
Toch heb ik het idee dat het goed is om te doen, voor haar ontwikkeling, en dat ik haar dus tekort doe door het zo weinig te doen.
Hoe zien jullie dat?
Verder doe ik (en de rest hier in huis)wel genoeg met haar hoor, puzzelen, boekjes lezen, buiten spelen, dus wat dat betreft krijgt ze niks tekort.
Maar dat knutselen...essentieel onderdeel van de opvoeding?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11003
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Bericht door Dorien »

Mwah, het ligt je of het ligt je niet. Beetje verven kan je al snel. Ik vind zelf strijkkralen erg leuk (heb je ook xl versie van)
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Yvonne
J&J TEXEL
Berichten: 673
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:08 pm

Bericht door Yvonne »

Als je er niks mee hebt hoeft het toch niet.
Beetje laten kleuren of verven ofzo.
De rest komt dan op school wel, toch.
Yvonne, Mama van Laura (2005), Jasper (2006), Anne (2009) en Emily (2012)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

ik heb het ook heeel weinig gedaan hoor.. keren zijn op 1 hand te tellen denk ik.
op het kdv knutselde femke er op los. chris vind er niks aan, vind ik niet zo erg ;)
nu knutselt femke lekker zelf, al moet ik er wel op letten dat ze niet veel te veel lijm gebruikt. maar goed, ik hoef niet mee te helpen.

stickeren is hier een goede tussenoplossing :)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Ik vind knutselen wel erg leuk, B. vind het minder leuk! Meestal kijkt hij wat ik maak voor hem. Ik denk niet dat je haar wattekort doet. Ik zette B> altijd in de kinderstoel met een stuk papier en uitwasbare stiften of klei. En zo'n kliederschort van de hema (ideaal). Dan heb je er weinig werk mee en zijn ze toch even creatief bezig geweest...
wennetje

Bericht door wennetje »

Ik moet hier steeds een 'loem' tekenen, oftewel een bloem. Ik kan geen bloem meer zien, was blij toen hij laatste vroeg om een boom.
Joris is gek op stickertjes plakken. Ik tik nog wel goedkoop van die stickerboekjes op de kop (action), moet hij het bijpassende stickertje zoeken (verschillende mogelijkheden) en dan mag hij ze opplakken. Mijn compromis voor zelf niet zo zin hebben in knutselen maar toch fijne motoriek, hand-oogcoordinatie, woordenschat en begrip van Joris trainen. Naast dat hij er erg veel plezier aan beleeft.
Gelukkig is er ook nog het kdv :-)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

wennetje schreef: Gelukkig is er ook nog het kdv :-)
ja dat denk ik dan ook, erg hè.
Maar hier staan al wat goede tips voor een knutselloze moeder zie ik.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Bericht door Eve71ne »

Meike knipt graag papier aan stukken, een paar draadjes erop met heul veul lijm en om het af te maken een paar stickers erop. Voila, geknutseld. Het hoeft toch niet echt iets te worden, daar zijn ze toch zelf te klein voor. Wat ik wel altijd leuk vind is om samen zo'n bouwplaat in elkaar te zetten, straks rond sinterklaastijd hebben ze die weer bij de Wibra enzo.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Claudiac

Bericht door Claudiac »

hihi ik heb hier een origamiboek en mijn vriend was, toen ik even weg was, met de kinderen gaan vouwen. Ze hadden allemaal een mooi bakje gemaakt om spulletje in te doen 8)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13325
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Bericht door Gootje »

Maar is er op knutselgebied dan niks wat je leuk vindt? Ik had een enorme hekel aan verfen en kleien, vanwege de troep die het gaf. Gelukkig vond papa dat weer leuk. Of ik ging vaak aan tafel zitten met een kopje koffie/thee en voor de meiden wat papier, schaar, potloden, viltstiften, lijmstift en stickers. Daar vermaakten ze zich uren mee. Ik vind knutselen wel belangrijk voor de ontwikkeling, vooral de fijne motoriek. Op het kdv krijgt ze het natuurlijk ook mee, maar toch...
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4921
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Bericht door marjolein62b »

Ik zou vooral doen wat je wel leuk vind en het knutsel aan iemand anders overlaten.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12058
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Bericht door Esther »

marjolein62b schreef:Ik zou vooral doen wat je wel leuk vind en het knutsel aan iemand anders overlaten.
Ik ook.
Mijn schoonmoeder is laatst met Anna naar Ballorig geweest, want, zei Anna, 'dat doet mama nooit met ons'. Ik kreeg naderhand wel een preek dat ik dat wel moest doen, maar ik voel me nog steeds niet geroepen om overprikkeld te raken in een vieze omgeving waar je ook nog eens bakken geld voor betaalt ::lol:

En qua knutselen: laatst vroeg Anna zelf of ik met haar poppenkleertjes wilde maken, dus ik had een heeeeeel simpel patroon opgezocht voor slofjes, om mee te beginnen. Nou, na 10 minuten was het al steunen en kreunen dat het zo lang duurde en dat ze er geen bal van snapte en dat ik het maar moest doen. Dat gaan we dus voorlopig ook niet meer doen ::lol:

Dingen die weinig rommel geven zijn altijd leuk om ze zelf mee te laten spelen / knutselen: papiertjes, schaartje. Beetje lijm misschien.
Verven houd ik ook niet van, dan loop ik alleen maar panisch in de gaten te houden of ze niet de gordijnen meeverven. En na een poosje vergeet ik dat in de gaten te houden en zijn de gordijnen inderdaad opeens mooi bruin. Je weet wel, dat bruin dat je krijgt als je de verf uit alle potjes mengt. Zodat ook alle potjes verf onbruikbaar zijn geworden.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11987
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Bericht door MarietteD »

Je hoeft zelf ook niet mee te doen. Onze peuters waren al blij met iets uit de oud papierbak, een H&M gids of zo. Schaartje, lijm en blanco papier erbij en je krijgt de mooiste kunstwerken. Ook scheuren ipv schaar is leuk. Ze hebben ook een slingerfase gehad: reepjes papier knippen en die als ringetjes met plakband om en aan elkaar maken. Meeeeeters lang....
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11003
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Bericht door Dorien »

Esther schreef: Verven houd ik ook niet van, dan loop ik alleen maar panisch in de gaten te houden of ze niet de gordijnen meeverven. En na een poosje vergeet ik dat in de gaten te houden en zijn de gordijnen inderdaad opeens mooi bruin. Je weet wel, dat bruin dat je krijgt als je de verf uit alle potjes mengt. Zodat ook alle potjes verf onbruikbaar zijn geworden.
whoehahaha, je moet natuurlijk ook noooooooooooooooit de potjes verf geven, ik heb grote potten verf en dan krijgt Finn een klein beetje op schoteltjes. Finn bleef gelukkig altijd in zijn stoel zitten want er mag inderdaad niet gewandeld worden als er geverfd wordt. Hier nog nooit ergens anders verf gehad dan op het papier en op tafel. Zelfde met viltstiften, mogen alleen aan tafel. Gaat prima!
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
jolanda mv c/k/n

Bericht door jolanda mv c/k/n »

Ik bewaar hier de eierdozen voor. Beetje verf erin en ze kunnen zelf mengen, ideaal!
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

Gootje schreef:Maar is er op knutselgebied dan niks wat je leuk vindt?
nee niet echt. Hopelijk krijg ik nu geen ban hier op dit forum.
Op mijn werk heb ik ook de meest creatieve collega`s en klanten maar ik heb er niks mee, om zelf te doen. Bewonderen wat anderen hebben gemaakt vind ik wel leuk, haha. Dus dat doe ik daar dan ook volop.

Maar beetje knippen en plakken, iets met stickertjes, tekenen en af en toe wat verven dat gaat me nog wel lukken....
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13325
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Bericht door Gootje »

kaatje71 schreef:
Gootje schreef:Maar is er op knutselgebied dan niks wat je leuk vindt?
nee niet echt. Hopelijk krijg ik nu geen ban hier op dit forum.
Op mijn werk heb ik ook de meest creatieve collega`s en klanten maar ik heb er niks mee, om zelf te doen. Bewonderen wat anderen hebben gemaakt vind ik wel leuk, haha. Dus dat doe ik daar dan ook volop.

Maar beetje knippen en plakken, iets met stickertjes, tekenen en af en toe wat verven dat gaat me nog wel lukken....
Ha gelukkig, in de laatste alinea lees ik gelukkig nog dat er nog hoop is, want die ban kwam hard dichterbij... :wink:
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4112
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Bericht door Eeffie »

jolanda mv c/k/n schreef:Ik bewaar hier de eierdozen voor. Beetje verf erin en ze kunnen zelf mengen, ideaal!
Kijk, super tip!
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

Gootje schreef:
kaatje71 schreef:
Gootje schreef:Maar is er op knutselgebied dan niks wat je leuk vindt?
nee niet echt. Hopelijk krijg ik nu geen ban hier op dit forum.
Op mijn werk heb ik ook de meest creatieve collega`s en klanten maar ik heb er niks mee, om zelf te doen. Bewonderen wat anderen hebben gemaakt vind ik wel leuk, haha. Dus dat doe ik daar dan ook volop.

Maar beetje knippen en plakken, iets met stickertjes, tekenen en af en toe wat verven dat gaat me nog wel lukken....
Ha gelukkig, in de laatste alinea lees ik gelukkig nog dat er nog hoop is, want die ban kwam hard dichterbij... :wink:
oh ja en strijkkralen XL ga ik ook eens naar op zoek....nog een klein bonuspuntje misschien?
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3582
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Bericht door Althea »

Knutselen is hier volledig gedelegeerd naar school en papa. 8)
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
nikky
J&J SANTORINI
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 3:04 pm

Bericht door nikky »

Hier zijn ze beiden gek op doosje waterverf (is uitwasbaar maar komt eigenlijk nooit op de kleding) met daarbij schaaltje met bodem water en stapel papier. Uren speelplezier. En mama heerlijk met een boek liggend in de buurt op de bank :D :D :D !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mam van twee, een 15- en 13-jarige en zorgmama van tweeling van 11 jaar.
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11987
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Bericht door MarietteD »

Verven en kleien beperk ik tot een minimum thuis... teveel moeite en troep voor te korte bezigheidstherapie :-)
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13457
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

kaatje71 schreef:oh ja en strijkkralen XL ga ik ook eens naar op zoek....nog een klein bonuspuntje misschien?
volgens mij kunnen gewone strijkkralen ook al hoor! femke speelt er al een jaar of 2 mee. maar dan moet ze wel een beetje goede fijne motoriek hebben natuurlijk ;)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Bericht door debby »

Echt knutselen doen we hier ook zelden.
Verven, kleien en dat soort dingen wel regelmatig.
Of ik laat Luuc knippen en plakken, helemaal leuk vind hij dat.

Hij heeft nu de strijkkralen ontdekt en dat is een echte hit.
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Plaats reactie