Huilen/piepen *update onderaan*

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Pauline
J&J MALEDIVEN

Huilen/piepen *update onderaan*

Bericht door Pauline »

Mijn jongens hebben er momenteel een handje van om zodra iets niet zint in huilen uit te barsten. Bijv. Maarten pakt een speeltje van Sjoerd af. Sjoerd begint te krijsen, Maarten geeft speeltje terug, meteen krijsen weer over. :roll:

Of ik zeg:eet je bordje leeg... Krijsen... :shock: :roll:

Even voor de duidelijkheid, beide jongens doen dit.

Ik weet even niet hoe dit kan doorbreken, maar het begint me aardig te irriteren. Waarschijnlijk doe ik (doen wij) iets, wat ervoor zorgt dat ze dit doen.

We hebben al de afspraak dat als je piept, je dat op de gang doet. (met piepen bedoel ik dat nephuilen) echt verdriet troosten we gewoon.

Tja, en het feit dat ik momenteel niet zo lekker in mn vel zit helpt natuurlijk ook niet mee ;)
Laatst gewijzigd door Pauline op do sep 15, 2011 9:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Susan
J&J SANTORINI

Bericht door Susan »

Oeps, herkenbaar hier... ook bij beide kinderen.... ik lees even mee geloof ik.
mama van Sam (08 juni 2006) & Norah (27 januari 2008)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

Naomy schreef:Oeps, herkenbaar hier... ook bij beide kinderen.... ik lees even mee geloof ik.
Herkenbaar is altijd fijn :D
Susan
J&J SANTORINI

Bericht door Susan »

Pauline schreef:
Naomy schreef:Oeps, herkenbaar hier... ook bij beide kinderen.... ik lees even mee geloof ik.
Herkenbaar is altijd fijn :D
Gevalletje gedeelde smart.....
mama van Sam (08 juni 2006) & Norah (27 januari 2008)
wilmama
J&J HAWAII

Bericht door wilmama »

Ik herken het ook wel bij A. Op het moment gaat het heel goed. Als ze gaat piepen omdat M iets doet dan zeg ik altijd: "niet piepen/huilen maar zeggen dat je dat niet wil"

Als er iets is wat ik van haar wil of ze mag iets niet en ze gaat piepen dan zeg ik iets in de trant van: Wel jammer dat het niet mag, zo gaat dat niet, daar mag je best boos/verdrietig om zijn enz.......maaar ik wil niet dat je gaat piepen dat kun je ook zeggen.

Uiteindelijk na heel veel herhalen werkt het hier wel. Nu hoef ik alleen maar EH te zeggen als ze gaat piepen en dan weet ze genoeg :D

Ik vrees dat er nog genoeg fases komen waar dit allemaal weer heel anders gaat worden :?

Heb je er wat aan?
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

Alsof je het over onze Anna hebt. Ongelooflijk, wat een gemekker, gepiep, gezanik en gezeur. Echt om alles.

Bij haar heb ik op dit moment het idee dat er ook vermoeidheid bij mee speelt. Eergisteravond was het voor het eten zo'n ongelooflijk drama, dat ik haar maar rechtstreeks in bed gestopt heb. En ze sliep binnen vijf minuten tot de volgende ochtend zeven uur (normaal om kwart over zes wakker). Gisteravond er ook vroeg in en vanmorgen weer laat wakker. 't Piepen en mekkeren is hiermee nog niet helemaal over, maar ze is echt wel beter in haar doen!

En ik merk trouwens ook dat ze elkaar in dit gedrag versterken. Als de een het doet (en daarmee (negatieve) aandacht krijgt), springt de volgende er direct op in en gaat lekker mee doen.

Enfin, ik ontdekte nog een paar rollen behang op zolder, en ik geloof dat ik ze de komende dagen goed kan gebruiken ;-)

Groet,
Joke
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

hier begint jeremy nu ook omdat hij nu de wereld begint te ontdekken en nu dus wel eens bij dingen weggehaald wordt.
maar ja das een andere fase!

ik wens je er veel succes mee! (misschien kun je hun gedrag spiegelen?? )
Trotse mama van J en T
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

Nanda schreef:hier begint jeremy nu ook omdat hij nu de wereld begint te ontdekken en nu dus wel eens bij dingen weggehaald wordt.
maar ja das een andere fase!

ik wens je er veel succes mee! (misschien kun je hun gedrag spiegelen?? )
ja dat klopt, Jeremy kan nog niet praten, dat kunnen die van mij wel. daarom irriteert me het piepen ook, omdat ze net zo goed kunnen zeggen dat ze het niet leuk vinden.
Marjo

Bericht door Marjo »

Daar heb ik ook zo'n hekel aan. Juist inderdaad omdat ze het gewoon kan zeggen. Ik heb met haar afgesproken dat als ze piept dat ik haar dan negeer of ik zeg dat ik het alleen versta als ze gewoon praat. Het is niet zo dat ze het nu niet meer doet maar ze corrigeert het wel. Dat vermindert wel mijn irritatie want dit is zoooo irritant (vind ik).
Ik kan me ook goed voorstellen dat jouw jongens het van elkaar nadoen. I ris doet het ook meer als E vi of A nouk huilen. Net of ze zelf weer heel klein wordt.
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

oh femke is op het moment ook zo'n pieper...
om alles wordt gepiept.

'ik hoooor je niet als je zo piept! als je gewoon praat kan ik je wel verstaan'

dan wordt het nog wel een keertje verteld, met snikken (nep!) erdoorheen. dan mag ze het nog een keertje zeggen zonder de snikken. en dan geef ik pas antwoord of help ik haar.

soms wordt ze daarom boos omdat ik niet gelijk antwoord, dan mag ze naar haar kamer en gaat ze daar de dramaqueen maar uithangen ;) ze komt vanzelf weer naar beneden.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Fijn, dat het er 2 zijn bij jou :)
Hier zijn het er 3.
Hoewel het wel wisselt per periode. Soms gaat het een tijd bij de 1 beter (minder/niet piepen) en dan bij de ander. Maar er zijn dagen dat ze allemaal janken om niets.
Hier geldt dezelfde afspraak als bij jullie, op de gang als je om niets piept.
Verder geen idee.
Voor mijn gevoel gaat het hier nu iets beter nu de 1e schoolweek voorbij is. Meer ritme, minder tijd op elkaars lip.
Wat nu ook helpt is dat Hanna en Esther samen into de playmobile zijn. Mirjam vermaakt zich beneden, en de andere 2 boven. Gaat redelijk, totdat ze hetzelfde willen, maar dan laat ik het ze samen oplossen, ik ga er niet voor naar boven. 't Lijkt te werken.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

Oh wat heerlijk die herkenning. Weet je? Je gaat echt aan jezelf twijfelen soms.

Maarten naar boven sturen om met de lego te spelen is ook een goed idee. al vrees ik dat Sjoerd er dan snel achteraan loopt ;)
maar eens kijken of ik ze uit elkaar kan houden.

@wilma: ik geloof dat ik niet altijd het geduld kan opbrengen om "mee te gaan in de boosheid of verdriet" al vind ik je oplossing wel erg goed. Ik ga het proberen.

ik vind de oplossing van Chantal ook wel lekker. "Ik luister niet naar je als je piept", verder zal ik de gang blijven gebruiken

Misschien dat ik een combi van die twee gaat worden ;)

ik ga het uitproberen.
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik ben benieuwd want bij mij werkt het echt. Als ik niet reageer schraapt ze haar keel en probeert dan met een normale stem het te herhalen :P . En het piepen is ook echt minder geworden. Ik ben dan ook heel consequent in het niet reageren en aangeven dat ik niet luister naar gepiep en gehuil.
wilmama
J&J HAWAII

Bericht door wilmama »

Marjo schreef:Ik ben benieuwd want bij mij werkt het echt. Als ik niet reageer schraapt ze haar keel en probeert dan met een normale stem het te herhalen :P . En het piepen is ook echt minder geworden. Ik ben dan ook heel consequent in het niet reageren en aangeven dat ik niet luister naar gepiep en gehuil.
Oh ja dat had ik er nog helemaal niet bij gezet zo standaard is het inmiddels al. Idd iets vragen met piepstem of gejammer is nog een keer normaal zeggen anders doe ik niks.

Helemaal leuk als het antwoord dat niet helemaal is wat ze willen na 3 pogingen om het normaal te vragen :roll:
Mijn haakblog
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

nou, vanavond een "goed gesprek" met beide jongens. Afgesproken dat er niet gepiept wordt. Als je boos bent dan zeg je dat, maar geen tranen. Tranen zijn voor pijn. Ik geloof dat de boodschap aankwam.

Sjoerd begon toen hij zijn aardappeltje niet wilde eten met een bibberend pruillipje. Toen ik zei: eh, weet je nog niet piepen, maar dan zeg je dat je het niet lekker vind.
Diepe zucht. Toen erik nog een keer met het aardappeltje probeerde zei hij. Nie lekku papa. :D
tja pech jongen maar afspraak was 1 aardappeltje :lol:

zonder gepiep, maar wel met gemok heeft hij het opgegeten :)

Vanavond dus al minder gepiep :D

nou doorzetten... ;)
wilmama
J&J HAWAII

Bericht door wilmama »

Goed zo Pauline! Je ziet gelijk resultaat zeg.

Ik moet gelijk denken aan A nne toen ik begon met positief benaderen. Ze was aan het miepen met het eten en toen zei ik dat ze een paar happen bloemkool moest nemen maar dat ze ook alles wel op mocht eten. En hoppa alle bloemkool at ze in no time op. Ze is er niet weer ingetrapt helaas
Mijn haakblog
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

wilmama schreef:Goed zo Pauline! Je ziet gelijk resultaat zeg.

Ik moet gelijk denken aan A nne toen ik begon met positief benaderen. Ze was aan het miepen met het eten en toen zei ik dat ze een paar happen bloemkool moest nemen maar dat ze ook alles wel op mocht eten. En hoppa alle bloemkool at ze in no time op. Ze is er niet weer ingetrapt helaas
JA die grap werkt bij ons niet (meer). Nu had Sjoerd nog 4 aardappeltjes liggen. Daarvan moest hij er 1 eten. Dus Maarten 1 gegeten, papa 1, mama 1 en Sjoerd 1.

Ik had de jongens een waterijsje als toetje beloofd dus hij wist wat de "beloning" zou zijn. dat hielp ook wel. Maar ik was erg blij met het "niet-piep" resultaat.
Mamalon
J&J HAWAII

Bericht door Mamalon »

Heej wat goed zeg. Ik heb de tips hierboven nog maar eens extra goed bekeken. Vooral van Belle vond ik het mateloos vervelend worden, bij Lieke vermoed ik dat ze me soms wel eens om de tuin leidt. Maar ja, die kan nog niet zo goed praten, natuurlijk. Fijn in elk geval dat het gepiep bij jullie minder is, Pauline!
Mamalon
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

Helpt het als ik zeg dat ik het heel erg herken? Vooral Marit heeft er een handje van. Ik heb ook al van alles geprobeerd en nu is het zo dat ik niet meer luister als ze piept. Ik heb haar een paar keer nagedaan zoals ze dan praat/piept en dat vond ze niet leuk. Uitgelegd dat ik het ook niet leuk vind als zij het doet en dat ik dan niet meer ga luisteren. Het gaat nu wel beter!
Ze begint nog wel vaak te piepen, maar zodra ze merkt dat ik niet luister kan ze ineens wel gewoon praten.
Helaas vindt Danique het allemaal erg interessant en gaat ze Marit nu na doen....
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Bericht door MarietteD »

Hier wordt ook gepiept hoor, ook bij het eten. Ik pak het net als jij aan, eerst gewoon praten. Dat eindigt soms in een (mega) driftbui.... Met eten worden we wat strenger: je eet het, je proeft het, je zeurt niet en anders kun je van tafel, zonder toetje. Geen gepiep over saus apart, als ze zeggen dat ze het niet lusten mogen ze nog 2 happen nemen, want je moet eerst 3 x proeven voor je het lekker vindt :-)
En dan gaat er dus vaak een zonder eten naar bed...
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Chabeli

Bericht door Chabeli »

Tomás kan er soms ook wat van. Ik doe hetzelfde als jullie, zeggen dat ik hem niet versta en dat als hij iets wil (zeggen), dat hij dat dan normaal moet vragen. Dat helpt altijd wel goed. En over eten, hier dus een kindje dat anderhalf jaar geen warm eten wilde. Totdat we twee weken geleden zat waren. We vonden dat hij nu oud genoeg is om te begrijpen dat hij iig moet proeven en dat hij anders geen toetje krijgt. we hebben twee dagen moeten zeuren om hem over de drempel te krijgen dat hij eten in zijn mond stopte, toen was het over. We voeren de hoeveelheid steeds meer op en hij eet nu al 2 dagen de helft van zijn bord leeg. En hij vind het nog lekker ook! :wink:
Appendix
J&J SANTORINI

Bericht door Appendix »

Hier is het bij vlagen ook heel erg (T). We hebben er nu een liedje voor:
"Piep piep piep piep, Piep de muis. We hebben een muis in huis". Dat zing ik dan heel vaak en bij elke piep prik ik in haar buik. Dat mondt uit in kietelen en weg is de muis. Soms hoef ik het ook maar 1 keer te zingen en kan ik gewoon zeggen dat ze de muis maar weg moet sturen. Het kost soms wat zelfdiscipline van mijn kant om niet chagerijnig te reageren, maar het levert ook wat op.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Plaats reactie