Hoe Rapley-methode introduceren?
Hoe Rapley-methode introduceren?
ik wil graag met J eremy beginnen met de rapley-methode,
maar hoe pak je dat goed aan?
Ik heb hem tot nu toe zijn fruit en warme hap gemalen.
Dit omdat ik bang geworden ben doordat hij zich zo ernstig verslikt heeft in een stukje brood dat hij letterlijk blauw zag.
Nu gaat brood eten wel goed dus ik wil toch graag proberen hem zelf zijn voedsel te laten ontdekken.
Maar ik twijfel ook doordat hij nu zo goed eet van zijn fruit en warme hap en nu ben ik bang dat hij straks te weinig binnenkrijgt.
Ik heb het idee dat hij wat hij nu eet ook echt nodig heeft.
Als hij geen zin/trek meer heeft laat hij dit duidelijk merken en dring ik ook niets op dus overvoeden doe ik hem naar mijn idee ook niet.
De groeicurve is op zich goed maar wel een beetje onder het gemiddelde.
Hij eet nu het volgende:
fles- 2stuks fruit -1 boterham- fles- 1/2 liga met thee- warm eten -fles.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?
want als hij lekker met de Rapley-methode bezig gaat krijgt hij lang niet zoveel binnen. (en hoe houden jullie je kindje een beetje schoon?? of is dit niet haalbaar en lekker laten knoeien?)
maar hoe pak je dat goed aan?
Ik heb hem tot nu toe zijn fruit en warme hap gemalen.
Dit omdat ik bang geworden ben doordat hij zich zo ernstig verslikt heeft in een stukje brood dat hij letterlijk blauw zag.
Nu gaat brood eten wel goed dus ik wil toch graag proberen hem zelf zijn voedsel te laten ontdekken.
Maar ik twijfel ook doordat hij nu zo goed eet van zijn fruit en warme hap en nu ben ik bang dat hij straks te weinig binnenkrijgt.
Ik heb het idee dat hij wat hij nu eet ook echt nodig heeft.
Als hij geen zin/trek meer heeft laat hij dit duidelijk merken en dring ik ook niets op dus overvoeden doe ik hem naar mijn idee ook niet.
De groeicurve is op zich goed maar wel een beetje onder het gemiddelde.
Hij eet nu het volgende:
fles- 2stuks fruit -1 boterham- fles- 1/2 liga met thee- warm eten -fles.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?
want als hij lekker met de Rapley-methode bezig gaat krijgt hij lang niet zoveel binnen. (en hoe houden jullie je kindje een beetje schoon?? of is dit niet haalbaar en lekker laten knoeien?)
Trotse mama van J en T
Haha, dat schoonhouden is niet te doen hoor. Maar je kan hem wel een groot schort of oud overhemd van je man aantrekken. Eventueel een stuk plastic onder de stoel.
Verder zou ik het gewoon proberen en zien hoe het loopt. Geef hem een stuk zacht fruit in de hand en laat hem het lekker ontdekken, of een gekookte wortel, stukje komkommer ofzo. Geef je hem nu eerst voordat jullie gaan eten, of tegelijkertijd met jullie eten? Gewoon elke keer wat geven. En als jij je er beter bij voelt, kun je het ook combineren.
Verder zou ik het gewoon proberen en zien hoe het loopt. Geef hem een stuk zacht fruit in de hand en laat hem het lekker ontdekken, of een gekookte wortel, stukje komkommer ofzo. Geef je hem nu eerst voordat jullie gaan eten, of tegelijkertijd met jullie eten? Gewoon elke keer wat geven. En als jij je er beter bij voelt, kun je het ook combineren.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
het makkelijkste is om hem lekker mee te laten eten als jullie worteltjes, boontjes of broccoli of zo eten. Gekookte zachte groenten zijn fijn om mee te beginnen. Ook zacht fruit zoals een peer werkt goed. Het boek Eten voor Kleintjes van Stefan Kleintjes geeft goede suggesties.
hier een leuke fotoserie van Sjoerd zijn eerste boontjes toen hij bijna 6 maanden was.
http://sjoerd.denburger.com/archive/2009/09.aspx
edit, over dat schoonhouden: bij de ikea hebben ze van die platen die je onder een bureaustoel plaatst om de vloer te beschermen. Ze kosten ongeveer 25 euro, zijn erg handig daarvoor. Maar een losgeknipte vuilniszak onder de stoel werkt ook
hier een leuke fotoserie van Sjoerd zijn eerste boontjes toen hij bijna 6 maanden was.
http://sjoerd.denburger.com/archive/2009/09.aspx
edit, over dat schoonhouden: bij de ikea hebben ze van die platen die je onder een bureaustoel plaatst om de vloer te beschermen. Ze kosten ongeveer 25 euro, zijn erg handig daarvoor. Maar een losgeknipte vuilniszak onder de stoel werkt ook

Laatst gewijzigd door Pauline op vr sep 09, 2011 8:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Je kan toch ook zijn eten steeds grover pureren? En dan eerst wat eigen stukken geven en wanneer hij niet meer zo wilt eten, dan geprakt eten aanbieden?
Zo rond de 6 maanden beginnen met bijvoeden (rapley methode) heeft ook te maken met "the window of opportunites". Blijkbaar staan ze zo rond die leeftijd meer open voor andere dingen, geen idee hoe dit is wanneer ze wat ouder zijn.
Zo rond de 6 maanden beginnen met bijvoeden (rapley methode) heeft ook te maken met "the window of opportunites". Blijkbaar staan ze zo rond die leeftijd meer open voor andere dingen, geen idee hoe dit is wanneer ze wat ouder zijn.
hahaha inderdaad, het gaat straks alleen maar over loslatenPauline schreef:Dat moet je even loslatenNanda schreef: hmmm ik denk dan: zonde van al dat eten of moet ik dat maar even aan de kant zetten?

Ik ken trouwens ook heel veel kinderen die met prutjes er een zooitje van maken. Ach ze eten!
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
Ik geef Eline eerst zelf wat boontjes/worteltjes etc. wat op het tafelkleed op de grond beland en op haar stoel ligt enzo raap ik op en prak ik doorelkaar. Dat geef (nou ja, gaf) ik haar met een lepeltje na. Tegenwoordig wil ze met de lepel ook zelf eten. Dan beland weer een deel op de grond, dat is dan jammer. Ze eet iig lekker.
Brood en fruit gaan hier nog niet best.
Brood en fruit gaan hier nog niet best.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
@ pauline: ik geloof dat mijn ouders nog zo'n plaat hebben liggen van mijn oma nog. Thanx ik ga morgen direct vragen!
en ik geloof dat mijn katten met liefde bij J eremy gaan zitten hahaha
dan moeten die ook weer op dieet
@ Marielle: Das ook een idee! dom dat ik daar niet aan denk!
@ Dorien: Haha idd J eremy kan er ook een flinke knoeiboel van maken als hij moe is! Dan heeft hij nog wat bij zijn mondje en dan smeert hij het lekker uit met zijn knuistjes in zijn neus wenkbrauwen en haren! En altijd wanneer je denkt vanavond hoef je niet in bad! haha
en ik geloof dat mijn katten met liefde bij J eremy gaan zitten hahaha
dan moeten die ook weer op dieet

@ Marielle: Das ook een idee! dom dat ik daar niet aan denk!
@ Dorien: Haha idd J eremy kan er ook een flinke knoeiboel van maken als hij moe is! Dan heeft hij nog wat bij zijn mondje en dan smeert hij het lekker uit met zijn knuistjes in zijn neus wenkbrauwen en haren! En altijd wanneer je denkt vanavond hoef je niet in bad! haha
Trotse mama van J en T
Haha, heel herkenbaar, dan denk je het einde van de maaltijd zonder knoeien te hebben bereikt, wordt er even lekker in de ogen gewreven
Of 'klap eens in je handjes', en dan 'op je boze bolletje' - ook heel fijn!
Rapley gaat inderdaad voornamelijk over loslaten - loslaten dat het een smeerboel wordt, loslaten dat ze soms niets eten en soms heel veel, loslaten of ze wel genoeg binnenkrijgen, loslaten dat er eten op de grond belandt en verspild wordt. Maar als je dat lukt, is het geweldig - ik vertrouw nu gewoon op Isla dat ze eet wat ze nodig heeft, en maak me niet druk als ze een dagje minder eet. En op een gegeven moment gaan ze ook vanzelf netjes eten, ze willen je immers nadoen. Isla eet nu pap (bijna) zonder knoeien met een lepeltje, drinkt uit een open bekertje, en haar boterham en warm eten eet ze met een vork.
Ik zou hem gewoon bij elke maaltijd (en 2 tussendoortjes) bij jullie aan tafel zetten en laten spelen met wat jullie zelf eten. Zo hebben wij het bij Isla gedaan, en eerst ging er weinig in, maar ze ging vanzelf meer eten en minder flessen drinken. (Soms wordt gezegd dat Rapley voor flessekindjes minder goed werkt, maar daar hebben wij niets van gemerkt). Bijkomend voordeel is dat je zelf ook heel gezond gaat eten, want hij wil vast alles proberen wat je op je bord hebt
Enne, wel wat fotos plaatsen he, fotos van Rapleybabies zijn zo leuk! (Dit was Isla: http://car.messageboard.nl/42334/viewto ... ght=#51014)

Rapley gaat inderdaad voornamelijk over loslaten - loslaten dat het een smeerboel wordt, loslaten dat ze soms niets eten en soms heel veel, loslaten of ze wel genoeg binnenkrijgen, loslaten dat er eten op de grond belandt en verspild wordt. Maar als je dat lukt, is het geweldig - ik vertrouw nu gewoon op Isla dat ze eet wat ze nodig heeft, en maak me niet druk als ze een dagje minder eet. En op een gegeven moment gaan ze ook vanzelf netjes eten, ze willen je immers nadoen. Isla eet nu pap (bijna) zonder knoeien met een lepeltje, drinkt uit een open bekertje, en haar boterham en warm eten eet ze met een vork.
Ik zou hem gewoon bij elke maaltijd (en 2 tussendoortjes) bij jullie aan tafel zetten en laten spelen met wat jullie zelf eten. Zo hebben wij het bij Isla gedaan, en eerst ging er weinig in, maar ze ging vanzelf meer eten en minder flessen drinken. (Soms wordt gezegd dat Rapley voor flessekindjes minder goed werkt, maar daar hebben wij niets van gemerkt). Bijkomend voordeel is dat je zelf ook heel gezond gaat eten, want hij wil vast alles proberen wat je op je bord hebt

Enne, wel wat fotos plaatsen he, fotos van Rapleybabies zijn zo leuk! (Dit was Isla: http://car.messageboard.nl/42334/viewto ... ght=#51014)
bij ons is het gegroeid, eerst prakte ik het eten en daarna gaf ik haar steeds er stukjes bij (euhm maar dan voordat ik het ging praken bij die maaltijd) en al snel brood ging ook al snel heel goed, al deed ik het vaak wel in stukjes, nu zijn dit steeds grotere stukjes. en nu wil ze niets anders, ze wilt echt niet gevoerd worden, behalve met bijv een lepeltje Yochurt, alsof ze voelt dat dit niet zo makkelijk zelf kan.
Ik heb bij G trouwens zelf twee schortjes gemaakt, en deze gebruik ik nu ook nog. Had er toen ook van Ikea, maar vond die toch niet zo heel handig omdat ze alleen een slap met mouwen zijn en de mijne is een soort bloesje, maar dan andersom. ideaal ervoor.
Ik heb bij G trouwens zelf twee schortjes gemaakt, en deze gebruik ik nu ook nog. Had er toen ook van Ikea, maar vond die toch niet zo heel handig omdat ze alleen een slap met mouwen zijn en de mijne is een soort bloesje, maar dan andersom. ideaal ervoor.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
wwz hahahahhaahClaudiac schreef:Hier ligt de hele vloer elke maaltijd onder. Net zag ik zelfs stukjes op de keukenkastjes een paar meter verder...
Gietvloer en plastic stoel, alleen eten in een oude romper of allen de luier
Ook nog wat yoghurt er in (oor, neus haar, mond)
En daarna snel 3 kindjes in bad.

Wij lieten (en latenNanda schreef:hahaha goeie tips! alleen het eten in een romper gaat het hier niet worden aangezien J eremy helemaal niet houdt van aan en uitkleden.
ml vindt het nog niet alles dat het eten in het rond vliegt.
haha maar de aanhouder wint, toch??

Wij geven gedoseerd, wat aardappeltjes en wat groente, niet gelijk een bord vol met eten. Wil ze meer, prima, dan krijgt ze meer. Wil ze niet meer, ook goed, dan halen we het weg. Eventueel geven we het later tijdens de maaltijd nogmaals en soms eet ze dan wel, soms niet.