over kwijlen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Ves

over kwijlen

Bericht door Ves »

Tot welke leeftijd is het "normaal" dat kindjes (veel) kwijlen?
V incent kwijlt nog steeds veel, de laatste week lijkt het veel meer geworden en ook zijn kin is rood en schraal. Hij heeft al zijn tanden en kiezen al een tijd, dus dat is het niet. Hij heeft het altijd gehad en bij vlagen meer (zoals bij doorkomende tanden). Herkenbaar op deze leeftijd? Of juist niet.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Ik had hier wel eens een draadje over geplaatst. Mij is bij het cb verteld dat David een slechte mondmotoriek heeft en dat hij daarom zo kwijlt, het is dus niet "normaal". Heeft hij trouwens zelfs al de achterste kiezen? Dan is hij snel zeg...

Ik heb met David heel veel geoefend: Bellenblazen, uit een rietje drinken (smoothie maakt het nog moeilijker) en dat soort dingen. Ook ben ik gaan benoemen dat hij kwijlt, zonder dat ik er teveel nadruk op leg.

Hier gaat het nu veel beter. Op het moment komen weer kiezen door en dus kwijlt hij weer, maar het was bijna weg.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Klinkt inderdaad als een beetje slappe mondmotoriek, maar dat kun je ook even op het cb navragen (moet je binnenkort toevallig naar het cb?).

Hier vind je een heel uitgebreid overzicht van mondmotorische oefeningen, vooral de lipoefeningen zijn van belang voor (eh... tegen) kwijlen:

http://www.umcutrecht.nl/subsite/Schisi ... timuleren/

En hier vind je een iets minder uitgebreid (misschien vind je dat overzichtelijker) rijtje:

http://www.ggd.net/pool/gezondheidspubl ... renthe.pdf
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Bij Benthe is het ook nét wat beter aan het gaan. Ik heb ook de oefeningen met haar gedaan, wellicht dat dat geholpen heeft. Ze ´praat´ nog wel met erg veel consumptie, maar haar kleding blijft nu redelijk droog.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
wennetje

Bericht door wennetje »

Dacht ook meteen aan achterste kiezen, zijn die al door? Zit vaak langere tijd tussen 1e kiezen en deze laatste achterste kiezen.
Die zijn hier nu al wekenlang aan het doorkomen, Joris sabbelt heel veel op zijn vingers en er is eindelijk een puntje te zien.
Ves

Bericht door Ves »

Ik zal het eens navragen bij het cb, we mogen over een paar weken weer. Het is eerder niet ter sprake geweest, maar dat kan komen doordat er andere zorgen waren.
Bedankt voor de links met de oefeningen. Ik zal sowieso eens kijken of de spelletjes een beetje aanslaan... misschien vind hij het wel heel leuk (maar over het algemeen wil hij niks 'op commando' doen :roll: ).
Hij heeft inderdaad ook zijn achterste kiezen al (heb voor de zekerheid nog maar eens nagezocht hoe het melkgebit is opgebouwd, voor het geval dat ik me verteld had... :oops:, maar het klopt wel). Anders zou ik ook denken dat het nu erger is vanwege die kiezen. Hij sabbelt de laatste tijd ook ontzettend veel op zijn vingers, vuistjes en andere dingen. (zal toch geen afwijkend gebit hebben :? , met extra kiezen... geen idee of dat kan...)
Maar hoewel het nu dus erger dan anders is, kwijlt hij eigenlijk altijd al behoorlijk.
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Bericht door Pauwtje »

Yanick heeft ook heel lang en hele veel gekwijld. Het begon als baby en ging pas over toen hij... eurh... ja, wanneer ging het eigenlijk over? Ik denk pas tegen zijn 3e verjaardag (ik zie nu een foto van toen hij 33 maanden was, met een natte plek op zijn shirt). Het was echt heel erg, we konden hem wel 6x per dag een droog shirt aan doen (deden we natuurlijk niet ;)). Hij liep als dreumes en peuter heel veel met een slab om. Het was bij hem ook met vlagen erger, mss gerelateerd aan tandjes/kiezen en verkoudheden ofzo.

Ik heb nooit de link gelegd, maar hij het zal best met een slappe mondmoteriek te maken hebben gehad. Hij kan namelijk pas sinds kort een beetje fatsoenlijk bellen blazen. Hij was laat met praten en heeft een half jaartje logopedie gehad. Maar gelukkig is dat allemaal goed gekomen.
Het is bij het cb nooit ter sprake gekomen volgens mij. Misschien heb ik er wel eens naar gevraagd, maar dan heeft het antwoord geen indruk gemaakt op ons blijkbaar.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Zal ik het horrorscenario nog eens uitleggen, voor als hij uit zichzelf geen zin heeft? (Bij ons is een gevleugelde uitspraak: 'je moet ook wel eens iets doen waar je geen zin in hebt', en anders is het een mooie uitdaging voor jou om je creativiteit te vergroten om er een leuk spelletje van te maken. Of om de oefeningen tussendoor zó te doen dat hij niet door heeft dat hij iets heel nuttigs doet).

Als je een slappe mondmotoriek hebt, is het logisch om je mond open te laten hangen en door je mond te ademen. Dan krijg je veel meer ongerechtigheid binnen dan wanneer je door je neus ademt - door je neus wordt de lucht gefilterd, verwarmd en vochtig gemaakt, dus aangepast aan de toestand in je longen. Door je mond komt er zo een droge koude klap lucht in je longen, die dat niet zo leuk vinden.
Ook heeft een slappe mondmotoriek effect op je algehele spierspanning, met name in je torso. Niet alleen staat het niet mooi, maar het heeft effect op het functioneren van je lichaam als geheel.
Verder krijg je ook een slappe spraak als je slappe mondspieren hebt, met name merkbaar in de klanken die je met je tongpunt maakt: n, d, t, s, z. Kinderen met een slappe articulatie zijn minder goed verstaanbaar, met alle gevolgen van dien.

Maar dit ter informatie hoor, om je alert te maken. Het kan veel meer gevolgen hebben dan mensen denken.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
KarinH

Bericht door KarinH »

Christian heeft gekwijld tot 4 jaar, maar heeft dus ook slappe mondmotoriek (en andere ontwikkelingsproblemen veroorzaakt door zijn autisme). Bij hem was het een van de (vele) dingen die niet "normaal" verliepen bij hem.

Eveline is ergens tussen 12-15 maanden (weet niet meer precies) geheel gestopt met kwijlen. Zij ontwikkelt zich (heel) goed en heeft een vlotte taalontwikkeling.

Ik zou het inderdaad aankaarten, om te kijken of er iets mee gedaan moet worden (mijn gevoel zou zeggen van wel, maar weten doe ik het niet).
Ves

Bericht door Ves »

Onschuldig hoeft het dus niet te zijn... :?
Als ik het goed begrijp kan het ook samengaan met andere ontwikkelingsstoornisssen. Nu krijgt V incent momenteel allerlei onderzoeken. In de uitgebreide vragenlijsten die we hebben ingevuld werd nergens naar kwijlen of mondmotoriek gevraagd, maar misschien dat ze daar naar kijken tijdens psychologisch/psychiatrisch onderzoek dat we binnenkort hebben. Ik zal het daar ook eens aankaarten.
Ineke
J&J MAURITIUS

Bericht door Ineke »

Ik herken het niet bij Femke.
Maar ik leef wel met je mee. Ik vind dat je zo veel voor je kiezen krijgt de laatste twee jaar en ik hoop dat dit meegenomen kan worden in de onderzoeken.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Ves

Bericht door Ves »

Ineke schreef:Ik herken het niet bij Femke.
Maar ik leef wel met je mee. Ik vind dat je zo veel voor je kiezen krijgt de laatste twee jaar en ik hoop dat dit meegenomen kan worden in de onderzoeken.
Thanx... het is idd heel wat geweest. Maar ik moet zeggen dat ik me op dit moment geen grote zorgen (meer) maak (dat is eerder anders geweest). Hij gaat de laatste tijd zo met sprongen vooruit op verschillende gebieden (praten, gedrag etc). Het zoveel beter dan op het 'dieptepunt', toen onderzoeken en begeleiding in gang zijn gezet. Toch ben ik blij dat er nu eens goed naar hem gekeken wordt en ik zal zeker ook het kwijlen aankaarten.
Plaats reactie