Zindelijkheid vraagje

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
KarinH

Zindelijkheid vraagje

Bericht door KarinH »

Voor degene die uitgebreide ervaringen hebben met het zindelijk worden van kinderen...

Vertel eens? Wat was het moment dat je actief er iets mee ging doen en wat dan?

Eveline zit al maanden voor de show op potje/wc (vooral uit het principe 'ik ook, ik ook'), maar de laatste paar dagen heeft ze voor het eerst een paar plasjes geproduceerd en zegt ze af en toe 'ik moet plassen'. Of zegt: daar komt-ie! net voordat ze daadwerkelijk plast.

Dus ze voelt nu wel wat en begint het te linken met plassen??
Wat zal ik hier mee doen?

(ik ben echt nog een nit-wit op gebied van zindelijkheid, hoor...)
Floor83
J&J SANTORINI

Bericht door Floor83 »

Ik lees met je mee! We zijn er al een tijdje mee bezig.
S0phie geeft het soms wel en soms niet aan. Sommige dagen gaat het aardig goed. Dan laten we haar met alleen een onderbroek (en natuurlijk een shirt iod dan) aan lopen. Maar van de week maakte ze er echt een potje van. Ze plaste zelfs op de bank :-(
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Mariska
J&J SANTORINI

Bericht door Mariska »

Ik heb met Bas de methode 'Trek de luier uit en doe m niet meer aan' gebruikt :D En eerst waren het veeeeeeeel ongelukjes, toen minder, toen geen. Poepen was eerst lastig, maar ging uiteindelijk ook goed.
Hij ging al vanaf voor hij een jaar oud was op het potje en ik heb katoen gebruikt op de laatste weken van mjn zwangerschap na ( geeeeeen zin in extra was) .
Met Nina ga ik hetzelfde doen tegen die tijd. Ik geloof niet dat het bij Bas had gewerkt als hij nog een luierbroekje had omgehad ofzo.
En ja, het geeft even zooi, maar goed, het is het echt waard!
Dus, uit met die luier, dubbelle handdoek op de bank (matje uit je kraampakket daaronder !) en potje overal mee naartoe nemen.
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Hier ook de luier uit methode. Eerste poging was geen succes, tweede poging (twee manden later) was hij binnen een paar dagen zindelijk.
niekje
J&J SANTORINI

Bericht door niekje »

Hier ook een mannetje dat net een maand zindelijk is, hij wou zelf steeds op het potje zei ook steeds zelf dat ie moest plassen...

Ik het begin deed ik steeds zijn luier weer om maar dat was steeds zo'n gedoe en hij gaf het eigenlijk best goed aan dus toen er maar op gegokt dat hij het aan bleef geven, en zowaar zonder luier gaat het ook goed..

Met poepen heeft hij in het begin nog wel eens een foutje gehad, maar nu sinds 1,5 week heeft hij geen foutje meer gehad, alles gaat netjes op de wc of het potje, hij heeft alleen 's nachts nog een luier om, we laten hem om 23.00 uur ongeveer nog eventjes plassen zodat hij het de nacht vol kan houden, hij roept wel eens 's nachts dat ie moet plassen of anders 's morgens vroeg, zijn nachtluier is dus 6 van de 7 keer droog...

Hier hebben ze beide keren aangegeven dat ze zelf op het potje of wc wilde en ging vanaf het begin ook meteen goed, dus ik zou gewoon proberen de luier uit te laten, dan merk je snel genoeg of ze er aan toe is....

Succes !!!!

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Appendix
J&J SANTORINI

Bericht door Appendix »

Hier een luie ouder zonder methode. T is zindelijk geworden toen R net geboren was. Ze heeft het eigenlijk zelf gedaan, wij hebben alleen maar enthousiast gereageerd. Het bleek voor haar een goede manier om ons even bij die nieuwe baby weg te krijgen en wat aandacht voor zichzelf op te eisen.

Zelfs de nachtzindelijkheid deed ze zelf (ik wil geen luier). We hebben toen een paar nachten proefgedraaid. Ze had dan wel een luier om en kreeg een sticker als hij 's ochtends droog was. Na vijf stickers hoefde ze 's nachts geen luier meer om. Daar heeft ze zes nachten over gedaan. Daarna nog af en toe een ongelukje (op een kraammatrasje, ideaal!), maar minimaal.

Succes!
@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Mariska schreef:Ik heb met Bas de methode 'Trek de luier uit en doe m niet meer aan' gebruikt
die doe ik ook wel eens, maar hoe lang houd je dat vol?
Ik kan gerust de hele dag achter aan haar lopen dweilen.
IK heb ergens gelezen dat 3 keer op de w.c. zetten per dag het meest effect heeft.
Maar zelfs dan, zet ik haar op de w.c.,een poosje wachten, komt er niks en echt nog geen minuut later plast ze op de grond.....

Bij Merlijn werkte de luier uit methode als een speer, net 2 jaar en hij was zindelijk, dus ik vind dit nu ook wel lastig.
Ik heb eerlijk gezegd ook de puf niet om elk kwartier plas op te dweilen..... ::oops: ::roll:
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

oh ja ik gebruik overdag ook slechtere kwaliteit luiers, die een beetje een prop worden als ze erin geplast heeft maar dat maakt haar ook geen zier uit.
Mariska
J&J SANTORINI

Bericht door Mariska »

kaatje71 schreef:
Mariska schreef:Ik heb met Bas de methode 'Trek de luier uit en doe m niet meer aan' gebruikt
die doe ik ook wel eens, maar hoe lang houd je dat vol?
Ik kan gerust de hele dag achter aan haar lopen dweilen.
IK heb ergens gelezen dat 3 keer op de w.c. zetten per dag het meest effect heeft.
Maar zelfs dan, zet ik haar op de w.c.,een poosje wachten, komt er niks en echt nog geen minuut later plast ze op de grond.....

Bij Merlijn werkte de luier uit methode als een speer, net 2 jaar en hij was zindelijk, dus ik vind dit nu ook wel lastig.
Ik heb eerlijk gezegd ook de puf niet om elk kwartier plas op te dweilen..... ::oops: ::roll:
Ik denk dat je het wel een dag of 3 moet doen voor je kunt beslissen of het werkt of niet. Er moet in hun systeem komen dat ze ergens anders moeten plassen dan in de luier. Vandaar ook dat op de wc zetten effectief is. Die andere plek leren gaat niet vanzelf. Hier zag ik de tweede dag al verbetering, als het kwartje valt, dan valt het. Maar je kind moet er wel aan toe zijn natuurlijk, dat is het belangrijkst.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

gewoon luier uit en kijken wat er gebeurd. Wel rekenen op veel dweilen en veel wassen! En als ze na een dag of 3 nog gewoon alles laat lopen is het misschien toch iets te vroeg? Maar wie weet snapt ze het dan en ben je zo uit de lueirs
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Ik deed ook altijd maar wat. Als ze wilden dan mocht het en anders liet ik het. Bij ieder plasje uiteraard wel een staande ovatie.

E ena wil ook op de pot en de wc en meestal gaat dat goed. Misschien moet ik die 'luier uit methode' ook maar eens proberen. Wel gek dat ik hier echt nooit nooit van had gehoord, in al mijn zindelijksheidsjaren!!!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Bij mijn Evel1ne had ik een grote stapel ingepakte cadeautjes naast het potje staan. Twee kleuren. De kleine cadeautjes hadden een andere kleur dan de grote pakjes.

Als ze een plasje had gedaan mocht ze een rood pakje en als ze gepoept had een blauwe.

Zij houdt erg veel van cadeautjes en ze was dus met 2 jaar en 3 mnd zindelijk. Naar de WC ging toen erg snel, want ik had een cdspeler op de wc met kinderliedjes die alleen aanging als ze op de wc zat.

Isk@nder geeft niet zo veel om pakjes. Bij hem heb ik twee dagen gedweild, met 2 jaar en 8 mnd. Dat ging toen ook erg goed.

Beiden hebben een hekel (echt een enorme HEKEL) aan viezigheid en moesten bijna huilen als ze een natte broek hadden. Dat hebben natuurlijk niet alle kinderen. Ze moeten het natuurlijk wel door hebben.

Ben benieuwd hoe het straks met nummer 3 gaat, tot nu toe hebben we geluk gehad.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Mariska schreef: Ik denk dat je het wel een dag of 3 moet doen voor je kunt beslissen of het werkt of niet. Er moet in hun systeem komen dat ze ergens anders moeten plassen dan in de luier. Vandaar ook dat op de wc zetten effectief is. Die andere plek leren gaat niet vanzelf. Hier zag ik de tweede dag al verbetering, als het kwartje valt, dan valt het. Maar je kind moet er wel aan toe zijn natuurlijk, dat is het belangrijkst.
mama van b en c schreef:gewoon luier uit en kijken wat er gebeurd. Wel rekenen op veel dweilen en veel wassen! En als ze na een dag of 3 nog gewoon alles laat lopen is het misschien toch iets te vroeg? Maar wie weet snapt ze het dan en ben je zo uit de lueirs
dat is ook wel zo, dat ik het wat langer moet proberen, maar ik heb nu al zo het gevoel dat ik achter de feiten aanloop hier in huis en dan ook nog steeds die natte broeken en natte vloer...... ::oops: ::oops:
Even een keer als ik wat langer vrij heb ( waarom heb ik het dan niet in de vakantie gedaan ::roll: )
Ineke
J&J MAURITIUS

Bericht door Ineke »

Jelle was vrij laat, ruim drie. Op vakantie hebben we toen gezegd: 'Je krijgt geen luier meer om'. Op dag 1 hebben we hem zeer regelmatig op de wc gezet. Toch nog drie ongelukjes. De volgende dag zaten we aan het ontbijt en zei hij: ik moet plassen' en vanaf dat moment was hij gewoon zindelijk ('s nachts was hij dat al een tijdje), geen ongelukjes meer. Ik vond dat wel een makkelijke manier.

Femke zet ik af en toe op het potje, maar meestal doet ze dan niets.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Chabeli

Bericht door Chabeli »

Tomás is nog niet zindelijk, maar we komen steeds dichterbij. Hij plast nu wel zo'n 3 a 4 keer per dag op het potje en krijgt er ook steeds meer zin in. Hier de luier abrupt uitdoen werkte averechts. Op vakantie ging het goed, omdat hij voornamelijk in zijn zwembroek bij het zwembad zat. Terug thuis en in zijn normale broek was hij echter helemaal van slag. Na een paar ongelukjes werd hij nerveus en smeekte om zijn luier. Na een paar keer geprobeerd te hebben om hem te overtuigen dat het niet erg was en dat hij best op het toilet kon plassen hebben we hem toch de luier omgedaan. Het gevolg was een regressie; hij heeft weken niet meer op het toilet willen plassen uit angst dat die luier uit zou gaan. Toen hij eenmaal weer wilde, bleef hij vervolgens wekenlang erop hameren dat hij de luier wel weer aan wilde. Die aanpak van luier uit werkt dus helaas niet bij alle kindjes.
Floor83
J&J SANTORINI

Bericht door Floor83 »

Mariska schreef:Ik heb met Bas de methode 'Trek de luier uit en doe m niet meer aan' gebruikt :D En eerst waren het veeeeeeeel ongelukjes, toen minder, toen geen. Poepen was eerst lastig, maar ging uiteindelijk ook goed.
Hij ging al vanaf voor hij een jaar oud was op het potje en ik heb katoen gebruikt op de laatste weken van mjn zwangerschap na ( geeeeeen zin in extra was) .
Met Nina ga ik hetzelfde doen tegen die tijd. Ik geloof niet dat het bij Bas had gewerkt als hij nog een luierbroekje had omgehad ofzo.
Dus, uit met die luier, dubbelle handdoek op de bank (matje uit je kraampakket daaronder !) en potje overal mee naartoe nemen.
Die katoenen luiers, heb je dan voorgevormde gebruikt? Ik zit te twijfelen om katoen te gaan gebruiken. S0phie vindt een vieze luier nooit zon probleem. Maar om nu katoenen voorgevormde luiers te kopen, kost nogal wat.
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Mariska
J&J SANTORINI

Bericht door Mariska »

Floor83 schreef:
Mariska schreef:Ik heb met Bas de methode 'Trek de luier uit en doe m niet meer aan' gebruikt :D En eerst waren het veeeeeeeel ongelukjes, toen minder, toen geen. Poepen was eerst lastig, maar ging uiteindelijk ook goed.
Die katoenen luiers, heb je dan voorgevormde gebruikt? Ik zit te twijfelen om katoen te gaan gebruiken. S0phie vindt een vieze luier nooit zon probleem. Maar om nu katoenen voorgevormde luiers te kopen, kost nogal wat.
Nee hoor. Ik had wel wat all in ones, maar die bevielen niet. Ik heb bambino mio's gebruikt en gewoon oogjesluiers. Allebei een vouwsysteem dus met een overbroekje erover. Daar kun je nog makkelijk in investeren. Oogjesluiers zijn niet duur bij Hema o.i.d. en overbroekjes kun je makkelijk tweedehands kopen. Motherease zijn prettig en goed verkrijgbaar op MP. Als extra inlegger kun je een hydrofiel vouwen.

Wat je ook nog kunt doen is een onderbroekje in de papieren luier. Dat is voor de korte termijn misschien wel de goedkoopste oplossing.
KarinH

Bericht door KarinH »

Poeh, wat voortvarend allemaal :wink: , luier-uit-klaar methode.
Daar ben ik niet heldhaftig genoeg voor nu, ha ha!

Eveline heeft de afgelopen 2 dagen circa 6-7 keer op potje/WC gezeten (deels op eigen verzoek, deels op mijn 'commando'), maar niets geproduceerd. Heb niet het gevoel dat luier uit nu iets gaat opleveren. Ik denk dat ik komende weken maar (flink) blijf stimuleren om te gaan en heel hard te juichen als er iets komt. En als er dan ook (vaak) iets komt, dan eens leuke onderbroekjes kopen?

Wel fijn om te lezen dat als kind er aan toe is, het ook binnen een paar dagen 'werkt'.

Hou jullie op de hoogte!
Plaats reactie