op het CB geweest

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
nance74
J&J SANTORINI

op het CB geweest

Bericht door nance74 »

De 2 maanden check vandaag gehad. Inclusief prikjes. Vandaag bij de wijkverpleegkundige, een heel tof mens kun je lekker mee kletsen. Hij doet het erg goed, erg helder, kijkt lekker rond en is nieuwsgierig.

En qua groei doet hij het ook lekker. Hij woog 5074, een maand geleden was dat 4364 dus 700 gram aangekomen. En hij was 59 cm, vorige keer 55. Dus dat gaat ook lekker.

In de curve van het cb zit hij met gewicht op de middenlijn en met de lengte er iets boven. Voor nu was dat helemaal goed. Maar ik heb zijn gegeven ook op de bv.com site ingevuld en daar duikt hij met zijn gewicht onder de middellijn en met de lengte zit hij er op of er iets boven.

De wvk vond het helemaal prima. Hij is ook goed gegroeid natuurlijk maar gezien het feit dat zijn lijntje omlaag gaat zint me toch niet echt.

Hij spuugt behoorlijk wat, krijgt ook veel binnen maar hij heeft maar 5 voedingen. Ik probeer wel vaker aan te bieden maar dan drinkt hij minder of zit er vervolgens weer langer tussen naar de volgende voeding.

Dus eigenlijk heel goed maar ergens maak ik me ook wel zorgen. Waarschijnlijk niet helemaal terecht.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
michelle
J&J SANTORINI

Bericht door michelle »

Ik vind 700 gram heel goed hoor. Maar als je je zorgen maakt kun je altijd even extra gaan wegen. Drinkt hij 's nachts ook nog?
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Hij heeft 4 voedingen overdag met de laatste rond 20 uur, ik laat hem wel lang drinken, een soort van clusteren zeg maar. Meestal leg ik hem rond 21:30-22:00 in bedje en dan komt hij tegen 4 uur weer. Dus 1x snachts.
Chabeli

Bericht door Chabeli »

volgens mij is 700 gram wel goed toch?

5 voedingen is op zich niet veel. Ik zat toen op ongeveer 7-8 voedingen en nu nog op 5-6 (maar meestal 6).
wennetje

Bericht door wennetje »

700 : 4 (uitgaande van 4 weken, maand is iets langer) = 175 gram per week. Dat is voor de 2e maand toch niet veel want dat zou 180 tot 320 gram per week moeten zijn dus het klopt dat je BV curve af gaat buigen (en BV kindjes groeien harder in het begin dan KV kindjes dus daarom past de groei mooier in de andere curve)

5 voedingen is idd niet veel. Als je nu zelf een nachtelijke voeding inbouwt? Om 2 uur? Een droomvoeding zeg maar? Zo heb ik het gedaan toen Joris niet goed genoeg groeide. Je hebt kans dat hij dan de ochtendvoeding van 4 uur wel wat naar achter schuift maar in totaal misschien toch op een voeding meer uitkomt.
Marielle

Bericht door Marielle »

Even wat vragen om te kijken of het voeden anders kan of moet?

- gebruikt hij een speentje of duim?
- ligt hij ingebakerd?
- waar is hij gedurende de dag/ nacht?
- hoeveel plasluiers heeft hij per 24 uur?
- meldt hij zichzelf voor een voeding?
- rek je wel eens een voedingsmoment?
- heb je pijn tijdens/ na het voeden?

Zijn groei is niet slecht, maar houdt niet echt over. Door soms wat kleine dingen aan te passen kan je het hem en jezelf wat makkelijker maken.
5 voedingen kan wel, maar is over het algemeen te weinig voor zowel kind als moeder.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

B. dronk ook maar zo'n 5 keer vanaf dat hij 5 weken was. Hij dronk dan rond 7,11,15,19 en om 23 maakte ik hem wakker vervolgens moest ik hem dan om 7 weer wakker maken. Hij groeide nooit heel veel maar wel voldoende. Maar B. dronk vanaf dat moment ook altijd 200cc uit een fles, als hij dat aan de borst ook deed dan kreeg hij genoeg binnen. Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Marielle schreef:Even wat vragen om te kijken of het voeden anders kan of moet?

- gebruikt hij een speentje of duim? hij sabbelt weleens op zijn handje meestal direct na de voeding maar dan heeft hij wel lang gedronken en heeft dan ook al behoorlijk gespuugd. En als hij huilt laat ik hem op mijn pink sabbelen maar ook vaak na de voeding want als hij echt honger heeft pakt hij m'n pink niet.
- ligt hij ingebakerd? nee
- waar is hij gedurende de dag/ nacht? 's nacht slaapt hij in zijn wiegje naast ons bed aan mijn kant. Overdag is hij toch meestal wel bij mij in de buurt. Heel soms leg ik hem n zijn bedje maar ik hoor hem dan wel snel genoeg sabbelen of hij gaat huilen

- hoeveel plasluiers heeft hij per 24 uur? 5-8 zowiezo verschoon ik hem edere voeding en als hij wakker is en een volle luier heeft

- meldt hij zichzelf voor een voeding? ja
- rek je wel eens een voedingsmoment? heel soms maar nooit heel ang, hooguit om even nog wat te pakken, wc te gaan of te eten, kan ook best zijn dat hij huilerig is en ik dan niet door heb dat hij honger heeft, dat gebeurt 's avonds wel eens omdat er dan korter tussen de voedingen zit en ik hem niet direct al verwacht. Nu weet ik dat leg hem dan ook gelijk aan.

- heb je pijn tijdens/ na het voeden?ja, hebben ook al een paar keer spruw gehad en zowiezo heb i wel pijn maar asl de spruw weg is dan is het wel goed te doen.

Zijn groei is niet slecht, maar houdt niet echt over. Door soms wat kleine dingen aan te passen kan je het hem en jezelf wat makkelijker maken.
5 voedingen kan wel, maar is over het algemeen te weinig voor zowel kind als moeder.

Ik was er eigenlijk al een beetje bang voor en toen de wvk hoorde zeggen dat het goed was heb ik dat ook wel aangegeven en zijn aantal voedingen genoemd en daar reageerde ze eigenlijk niet op. ook omdat in de curve de groei wel goed is.
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

wennetje schreef:700 : 4 (uitgaande van 4 weken, maand is iets langer) = 175 gram per week. Dat is voor de 2e maand toch niet veel want dat zou 180 tot 320 gram per week moeten zijn dus het klopt dat je BV curve af gaat buigen (en BV kindjes groeien harder in het begin dan KV kindjes dus daarom past de groei mooier in de andere curve)

5 voedingen is idd niet veel. Als je nu zelf een nachtelijke voeding inbouwt? Om 2 uur? Een droomvoeding zeg maar? Zo heb ik het gedaan toen Joris niet goed genoeg groeide. Je hebt kans dat hij dan de ochtendvoeding van 4 uur wel wat naar achter schuift maar in totaal misschien toch op een voeding meer uitkomt.
Een extra nachtvoeding zie ik niet zo zitten zeker omdat er over dag meer ruimte voor zou zijn. Als hij om 8 uur een voeding heeft gehad is hij even wakker valt na een uur of 1-2 in slaap en slaapt dan tot 13-14 uur door. Daarna komt hij wel weer na 3 uur. Dus eigenlijk zou ik in de ochtend een extra voeding moeten inbouwen. Is ook iets prettiger voor mijn nachtrust zeg maar.
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

mama van b en c schreef:B. dronk ook maar zo'n 5 keer vanaf dat hij 5 weken was. Hij dronk dan rond 7,11,15,19 en om 23 maakte ik hem wakker vervolgens moest ik hem dan om 7 weer wakker maken. Hij groeide nooit heel veel maar wel voldoende. Maar B. dronk vanaf dat moment ook altijd 200cc uit een fles, als hij dat aan de borst ook deed dan kreeg hij genoeg binnen. Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt
Een poos geleden heeft ml hem een fles gegeven(gekolfde melk) en volgens de berekening moest dat 120cc zijn, er zat 150 in en die was zo leeg en hij was nog niet verzadigd. Ik heb hem daarna nog aangelgd en heeft toen nog behoorlijk gedronken.

Ik ga komende week eens goed in de gaten houden en evt volgende week weer wegen, dan zit er anderhalve week tussen.
wennetje

Bericht door wennetje »

Een fles voorziet meestal niet in de zuigbehoefte (loopt er vanzelf al uit) dus dan is het maagje op zich wel vol maar die zuigbehoefte maakt dat hij dan na die 150ml nog wilde drinken bij je.
Ik zou zelf beginnen met aanleggen ipv een pink geven. Ook een zuigbehoefte mag bevredigd worden aan de borst.

Maaarrree pijn bij het voeden? Dat wijst er meestal op dat er iets niet goed gaat. Heb je al eens een lactatiekundige mee laten kijken? Die kun je ook je voedingsschema voorleggen.
Marielle

Bericht door Marielle »

Ik sluit me aan bij Wennetje, die pijn bij het voeden is voor mij echt een belangrijk signaal dat er iets niet goed gaat.
let er bij het aanleggen/ aanhappen goed op dat zijn mondje heel ver open is, tongetje over de onderkaak. Neusje ongeveer ter hoogte van de tepel en dan het mondje haaks op jouw tepel. Zo hapt hij over de borst heen en heeft hij een grote hap van veel tepelhof in zijn mondje. Wangetjes bol, lipjes naar buiten gekruld (maar als het goed is zie je dat niet), eerst kort aanzuigen en dan goed slikken.

Hoe ziet je tepel er na een voeding uit?
Kan je de pijn eens omschrijven. Welke momenten, welke plek, wanneer?

Voor een kindje wat kunstvoeding krijgt is 5 voedingen niet echt te weinig en is de groei te accepteren. dat kan ook zeker met borstvoeding, maar juist de pijn zorgt er bij mij wel voor dat ik verder zou kijken.

Meerdere voedingen zijn bijvoorbeeld al wat makkelijker in te voeren door zowel voor als na een slaapje te voeden. Geen vinger, ook niet net na een voeding. Meerdere borsten per keer geven.
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

@ wennetje; die pijn, tja er is al 2x een lk bij geweest. Eerste keer bleek de pijn van spruw afkomstig te zijn. Daar voor behandeld, eerste regulier met medicatie van ha en daarna met GV. De ergste pijn was weg maar nog steeds pijn bij voeden. Toen is ze nog een keer langs geweest en heeft alles nog een gecheckt. Mondje van S enn, het zuigen etc. Ze zag wel bij het aanhappen dat het niet helemaal ging zo als het moet.

@ marielle: dat was ook mijn conclusie en die van de lk. Zij heeft bij het 2de bezoek nogmaals tips gegeven. En geadviseerd hem meer op mijn buik, zo als na de geboorte vaak gebeurt, te leggen en zo aan te leggen. Dan kan hij beter om de tepel happen. Alleen is het niet zo'n hele fijne houding. dus heel eigenwijs voed ik hem nog steeds zittend en hij in madonnahouding.

Ik let er op dat zijn neusje ter hoogte van mijn tepel is en dat hij een grote hap maakt maar die hap is wel groot maar dus niet groot genoeg want dan zit hij met zijn bovenlop thv mijn tepel dus dat werkt niet helemaal. Ik schuif dan een beetje dat het wel goed gaat en dan is het alleen het aanzuigen pijnlijk. Dus dat gaat eigenlijk wel steeds beter maar...............nu maakt hij dus telkens geluidjes tijdens het drinken. Dat heeft de lk ook gehoord en dat was dus een teken dat er iets niet goed ging maar zoals zij het toen kon zien lag hij wel goed aan. Lipjes naar buiten, neusje vrij.
Nou is het wel zo dat hij al heel lang last heeft van een verstopt neusje en dat is bij het drinken natuurlijk niet fijn dus het lijkt wel of hij de vacuum moet doorbreken om te kunnen ademen. Het is ook een soort klakkend geluid maar dat deed ie ook toen ik dacht dat we geen spruw hadden en bij hem is niks te zien in zijn mondje.

Weten jullie waar dat klakkend geluid vandaan kan komen. Het duurt met name links ook best lang voordat hij echt goed aanhapt. Soms is het echt even vechten om hem goed aan te leggen en ook zo te houden. Want dan denk ik dat hij goed aanligt en zo voelt dat ook en dan glijdt hij er als het ware van de tepel af.

Nu is het ook wel een beetje gekleurd hoor door de spruw. Toen we daar geen last van hadden ging het ook wel een stuk beter en veel minder pijnlijk.

Wat zijn eigenlijk de verschijnselen van inwendige spruw?
wennetje

Bericht door wennetje »

Klakken was hier lucht happen, dus niet goed gehapt..
Hoe zit het met zijn tongriempje?
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

wennetje schreef:Klakken was hier lucht happen, dus niet goed gehapt..
Hoe zit het met zijn tongriempje?
Dat is goed, daar heeft de lk nog extra naar gekeken omdat ik daar over ging twijfelen.

Zij gaf inderdaad ook aan dat het lucht happen was. Zoals gezegd heeft hij een verstopt neusje dus dacht ik daar aan.

Oja hij is ook best onrustig voor dat hij gaat aanhappen. Dan is hij echt heel erg met zijn hoofdje aan het schudden (nee schudden zeg maar) dus hij gaat echt van boven naar benenden over die tepel heen. Op het moment van een goede grote hap kan het zijn dat hij er niet goed voor ligt.

Lk gaf aan dat hij dan niet goed wist waar hij moet zijn. Dat gezoek en het klakken tijdens het drinken brengt mij weer bij zijn neusje, dat hij dus niet goed ruikt ofzo. Of ben ik nu aan het doordraven en zoek ik te ver?
Mariska
J&J SANTORINI

Bericht door Mariska »

Waarom voedt je m niet in rugby-houding? Ik snap dat je biological nursing niet altijd praktisch vindt ( in tijden van verkoudheid doe ik dat 's nachts graag. Nina kan dan effectiever drinken waardoor ze ook beter kan slapen en sneller op kan knappen) , maar in de madonna-houding kun je het happen zo slecht zien. In rugby-houding heb je echt goed zich op het aanhappen en kun je makkelijk corrigeren.
Sterkte meid, het valt niet mee!
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Marielle

Bericht door Marielle »

dat klakken kan horen bij spruw, maar ook bij teveel melk of een heftige toeschietreflex. Heb je het idee dat hij van de borst afglijdt tijdens een voeding?

En die onrust voor het aanhappen is mogelijk te voorkomen door hem eerder aan te leggen. Bij maar 5 voedingen heeft hij mogelijk gewoon teveel honger om rustig aan te happen. Hij wil wellicht zo gretig dat hij niet meer de rust heeft om een grote hap te maken en in alle rust aan te happen.
Merk je ook verschil tussen beide borsten? Qua pijn of aanhappen/ drinken?
Plaats reactie