Mijn dochter heeft veel gebaren die ze voornamelijk zelf heeft "verzonnen". Ik kan ze goed lezen iig.. en ze weet dit ook..
Nu wil ze wat. En maakt goed duidelijk wat ze wil.. 2 handjes naar iets dat ze wil en dan de handjes open en dicht doen en de polsen naar haar toe bewegen tijdens het open en dicht doen.. (hopelijk is het duidelijk).
Maar ze mag niet hebben wat doen jullie dan. Ik heb nu gezegt ik weet wat je wilt hebben maar je mag het niet.. en dan "nee" gezegt.. Want hoeverre ze nou snapt die volle zin. Maar ik heb geleerd om gewoon tegen kinderen te praten.
Doe ik het nu goed? Heeft ze nu wel door dat ik haar wel snap maar dat ze het niet mag? Beetje nieuw in gebaren hahahah.. Terwijl ik een aangeboren gebaren kindje heb Zo mooi om te zien. Ze is ook nooit gefrustreerd geweest om iets dat ze duidelijk wil maken en ik niet snapte.
Volgens mij doe je het wel goed hoor.
Ik doe het in elk geval ook zo.
Je!mer is ook zo'n ventje wat z'n eigen gebaren bedenkt. Van drinken en fopspeen tot (vinger)verven, hij bedenkt er wel een gebaar voor. En praten, ho maar.
Dat gebaar dat P@ige nu doet ziet er bij Je!mer iets anders uit: hij wijst iets met zijn wijsvinger aan, en tikt dan met diezelfde vinger in zijn andere hand, zo van "dat daar, wil ik hier hebben!"
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)
Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.
- Gandhi -
je kan ook je woorden bekrachtigen met eenzelfde gebaar voor ja, nee, mag niet of mag juist wel... dan heb je 4 verschillende gebaren die ieder zijn eigen betekenis krijgen voor haar...
Ik merk dat Puck steeds beter de gesproken taal echt begrijpt, ze is erg eigenwijs maar als ik mijn woord met een gebaar erbij doe is het nog duidelijk! haha... en haar gedrag wenselijker.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Dit zou ik dus niet zeggen. Kinderen op deze leeftijd kunnen nog geen ontkenning begrijpen. In de ogen van het kind zeg je dus: Je mag een koekje, oftewel je geeft mixed messages.
Ik vond het ook altijd lastig, maar ik zei gewoon nee en de reden waarom iets niet mocht. Het heeft even geduurd maar nu roept hij altijd: morgen als ik nee zeg [/b]
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk nu idd dat het gewoon geen genoegen nam met nee iig bedankt voor het een en andere ophelderingen :d
Ben toch zo blij met jullie!