Speentje weg

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Annemarie

Speentje weg

Bericht door Annemarie »

Hoe oud waren jullie kinderen toen de speen weg ging? Hoe hebben jullie het aangepakt? En viel het mee/viel het tegen?

En hebben jullie kindjes ook speentandjes? Linde's tanden staan echt naar de speen, bij duimelotje Thijs zijn de tanden veel rechter blijven staan.
niekje
J&J SANTORINI

Bericht door niekje »

Wij hebben de speen bij Floor weggedaan toen ze 2,5 jaar was, was mooi rond sinterklaas dus toen de intocht hier in het dorp was toen heeft ze hem aan sinterklaas gegeven met een mooie tekening erbij...

Het ging meteen goed alleen enig nadeel was toen dat ze 's middagss niet meer wou slapen en ik was zwanger van Jasper en vond het zoooo heerlijk als ze 's middags nog sliep, dus toen de speen 's middags weer terug gegeven en 's avonds dan zonder.....toen Jasper 3 maanden was ongeveer hebben we de speen op de post gedaan naar difrax en toen kreeg ze een stoppen met foppen diploma en een knuffel als beloning van difrax....

Hier ging het heel soepel dus....

Jasper is ook een duimelot, bij Floor kon je ook meer zien dat ze een speen had, dat trok snel bij toen we er vanaf waren....

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Anna 2.5 jaar, ze ontdekte dat er een klein randje een beetje los zat en daar heb ik een heel drama van gemaakt: Oooh, hij is stuk! Dus samen weggegooid. De eerste nachten (3 stuks denk ik) waren echt een drama, ze werd continu wakker en kon niet in slaap komen. Daarna heeft ze hem niet meer gemist.

Lotte 2 jaar, gewoon weggegooid en gezegd dat de speen weg was. Ging prima.

Maartje hoefde geen speen.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Ik ben dan wel erg benieuwd hoe een gebi van een spener eruit ziet.
Mirjam was en is een duimer, Esther was een spener, maar hebben naar mijn idee hetzelfde soort gebit/ stand van de tanden. Hanna heeft ook een speen gehad, maar heeft altijd al een ander soortig gebit gehad dan Esther en Mirjam.

Maar goed, de vraag was, hoe er vanaf te komen.
Hanna was 2,5, had een jonger zusje, spenen zijn voor babys, vaak herhaald en toen samen in de prullenbak gegooid. Middagslaapjes werden minder frequent, maar verdewenen niet helemaal. 2 avonden moeite met in slaap vallen, maar niet echt crisis, wel had ze nog altijd haar knuffel doek.
Esther ongeveer hetzelfde verhaal, ander soort kind, bijna een week crisis met slapen, deed toen al geen middag dutjes, dus daarop geen invloed. Esther werd wel s nachts opeens wakker toen ze geen speen meer had. Maar na een week leek ze het geaccepteerd te hebben. s Nachts doorslapen ging toen ook langzamerhand weer beter.
Helaas heeft Esther sinds een half jaar haar duim ontdekt, dus toen was ze al een jaar van de speen af. Nu zit ze dus steeds als ze moe is met haar duim in de mond. Overdag al eens tape erop gedaan, maar ja,het kind is 4 en niet gek, dus dat had ze er zo weer vanaf.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Corina
J&J SANTORINI

Bericht door Corina »

Hier is bertrik sinds de zomer van z'n speen af. Toen ik pas bij de tandarts was, zag hij natuurlijk wel dat hij een speen had gebruikt, maar het was een goede leeftijd om te stoppen. Maar we hebben het een jaar eerder ook geprobeerd bij Bertrik, maar toen lukte dat echt nog niet. Ik zal het wel zo vroeg mogelijk proberen. Als Annelieke een speen heeft, gebruikt ze die en anders haar duimpje. Dus we hebben sinds de zomer gewoon geen spenen meer in huis. Hier dus ook een duimelotje ;) in huis. Hoe we dat gaan afleren, heb ik dus nog geen idee.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Speentandjes;
Afbeelding

De bovenste vier tanden staan een beetje rond. Tot nu toe hebben alle kindjes die ik heb gezien met zo'n soort gebit een speen.
wilmama
J&J HAWAII

Bericht door wilmama »

A nne haar tandjes staan ook een beetje naar haar speen. In bed heeft ze nog steeds een speen. Ze kan niet zonder en ik heb nog geen moed gehad.
Als ik haar speen weg doen gaat ze op haar duim zuigen en ik ben bang dat ze dan daar aan gaat wennen. Een duim afwennen lijkt me lastiger.

Ik heb zelf altijd duim gezogen maar er is niets van aan mijn gebit te zien.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik ben ook bang dat Linde gaat duimen, dat heeft ze gezien bij Thijs en vanochtend was ze een beetje "drietig" en ging toen duimen :roll: .
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

femke haar speen hebben we vergeten te geven toen we op vakantie waren.
ze was toen 2 jaar en 3 maanden.
op vakantie voor het eerst in een groot bed, en daar waren we zelf zo vol over dat we haar speen vergeten waren te geven!
ze heeft er niet naar gevraagd die vakantie.
thuis wel weer, maar toen was de speen gewoon weg, en voor kleine baby's (2 vriendinnen hadden net allebei een baby gekregen).

chris heeft nog steeds zijn 2 vingers in zijn mond.. de hele dag... gelukkig nog geen scheve tanden.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Chantal schreef: chris heeft nog steeds zijn 2 vingers in zijn mond.. de hele dag... gelukkig nog geen scheve tanden.
Das handig aan twee vingers, die rusten waarschijnlijk op zijn tong.
mvluuk
J&J SANTORINI

Bericht door mvluuk »

In de schoen gedaan voor Sint toen Luuk 3 jaar en 4 maanden was. Hij heeft die avond 5 minuten gehuild, en er daarna eigenlijk niet meer om gevraagd, terwijl hij voorheen echt niet zonder kan.
In de schoen zat een mooi autootje de volgende morgen. :D
niekje
J&J SANTORINI

Bericht door niekje »

mvluuk schreef:In de schoen gedaan voor Sint toen Luuk 3 jaar en 4 maanden was. Hij heeft die avond 5 minuten gehuild, en er daarna eigenlijk niet meer om gevraagd, terwijl hij voorheen echt niet zonder kan.
In de schoen zat een mooi autootje de volgende morgen. :D
Toen Floor hem aan sinterklaas mee had gegeven tijdens de intocht hier lag er bij thuiskomst ook een mooie kado klaar voor haar, hadden de zwarte pieten snel gebracht toen ze gezien had wat ze gedaan had, volgens mij een perfecte periode die er nu aankomt om van de speen af te komen....
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Mir

Bericht door Mir »

Floris was bijna 2,5. De speen is in de schoen gegaan voor de babypiet. En ik denk dat we dat dit jaar gaan herhalen met Sibrand. Reinout heeft nooit een speen gehad, ook niet geduimd, maar wel de enige met scheve tanden. Ik denk dat Roelof ook geen speen gaat krijgen.
LiesbethN

Bericht door LiesbethN »

J was 22 maanden toen we hem weg hebben gedaan. In eerste instantie viel het mee. Maar vanaf dat moment was ze ook snachts zindelijk en begonnen tevens de inslaapkomslaapproblemen.

Bij N voorzag ik drama's, maar toen ik een keer de speen niet gaf en ze er niet om vroeg viel ze zowaar toch in slaap. Keren daarna ging ook vrijwel moeiteloos. Ze was toen al wel 2 jaar in ieder geval, denk 2jr en 4mnd ofzo.
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Annemarie schreef:
Chantal schreef: chris heeft nog steeds zijn 2 vingers in zijn mond.. de hele dag... gelukkig nog geen scheve tanden.
Ik heb zeker totdat ik 11 was met 2 vingers in mijn mond gezeten/geslapen. Nooit een beugel gehad. Broertje onder mij heeftcgeduimd tot hij een jaarvof 6 was, ook nooit een beugel gehad. Broertje daar onder niet geduimd, geen speen ed, wel een beugel.

Dus ivm beugels geloof ik zeker dat duimen en spenen invloed kunnen hebben, maar t zegtvniet alles
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Bericht door MarietteD »

Vincent heeft nooit veel belangstelling voor een speentje gehad, die nam op een gegeven moment zijn vingers. Na zijn 3e hield hij daarmee op.
Laura heeft tot 1,5-2 een speentje gehad, alleen in bed. We hebben het bij haar afgewend door het stap voor stap te verminderen. In het begin wel nog ermee in slaap vallen, maar dan speentje weghalen. En dan 's nachts zonder speentje in slaap troosten.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

Annemarie schreef:
nee, want hij heeft zijn hand omgedraaid, handpalm dus naar boven. vingers duwen lekker tegen de tanden aan...

maar wat je zegt klopt wel hoor, van die spenentandjes. ik zie het ook om mee heen, je ziet vaak gelijk of het een spenenkind is.
dan hebben ze zo'n rond gebitje net als jouw meisje.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
KarinH

Bericht door KarinH »

Christian was 4 jaar en ik zat al een tijdje in mijn hoofd dat ik het nu toch echt wel wilde afschaffen. Gezien zijn autisme (en zijn enorme speenverslaving) wilde ik dat goed voorbereid doen, met visualisatie, kleine beloningen etc. Maar op een avond beet hij zijn laatste 2 spenen stuk en ik had er geen meer in huis. Dus hals over kop wat getekend, uitgelegd, samen de speen weggegooid en een cadeautje in het verschiet gesteld als hij lief ging slapen zonder speen.

Eveline sliep met een speen, maar was niet zo'n fanatieke speenjunkie, dus toen ik toch bezig was, heb ik die van haar ook maar meteen weggegooid, uitgelegd, en cadeautje in het verschiet gesteld :D . Zij was toen 2 jaar.

Ze zijn vrij goed gaan slapen, ging boven verwachting goed. Christian heeft er nog 2 keer om gevraagd, Eveline nog 5-6 keer, in de dagen erna, maar geen drama, geen gedoe. Ik herinnerde ze er gewoon aan dat de speen kapot was en dat we die dus hadden weggegooid, dan was het goed voor beide. Ik snap niet dat ik er zo tegen op zag, ha ha! Want het is me 1000% meegevallen...

(ik herken die 'spenentandjes' overigens niet van mijn kids...)
wennetje

Bericht door wennetje »

Heb tot mijn 6e geslapen met een speen (geen speentandjes) en wilde toen zelf stoppen, was dus zo gebeurd. Heeft wel indruk gemaakt want ik weet het nog....
Plaats reactie