Taart glad bekleden, tips?

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Thommy
J&J MAURITIUS

Taart glad bekleden, tips?

Bericht door Thommy »

Hoe krijgen jullie de taart mooi glad bekleed? Het afsmeren en zo lukt wel en het er op leggen van de fondant ook. Het gaat me specifiek om het omvouwen en glad krijgen van de rand. Ik hou onderaan 'te veel' fondant over en dan krijg ik als het ware wat ribbeltjes en dat vind ik jammer. Iemand tips?

En hoe klappen jullie de fondant onder de rand in? Ik probeer de taart op te tillen met een mes en dan een hand er onder, maar krijg dan vaak deuken in de rand waar ik mijn vingers er onder stop... :evil:
Laatst gewijzigd door Thommy op wo okt 19, 2011 4:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Re: Taart gled bekleden, tips?

Bericht door Chantal »

steeds rond laten draaien en 'aaien' met je vingers. en de smoother natuurlijk!
ik stop de marsepein niet onder de taart, als het geen mooi randje is maak ik een mooi randje wat ik eromheen leg.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Annemarie

Re: Taart glad bekleden, tips?

Bericht door Annemarie »

Dat is geschreven heel moeilijk uit te leggen en het is zoiezo moeilijk om het perfect te doen.

Je gevulde kapsel staat op een taartkarton, board of drum, deze zet je op het draaiplateau van (bijvoorbeeld) Ikea, je hebt netjes en strak afgesmeerd (eventueel twee keer) en de taart minimaal een uur afgesmeerd laten opstijven in de koelkast. Daarna met een heet en nat (palet)mes het afsmeren nog strakker maken.

Je rolt de marsepein/fondant uit op een siliconen mat, met mat en al leg je dit op de taart en je verwijderd de mat. Al ronddraaiend ga je de marsepein vast maken. Ontstaat er een bobbel dan trek je het weer even omhoog. Klaar dan kun je het onder langs de taart rand afsnijden met een pizzames. Of je snijdt het iets ruimer af legt een cakeboard op de bovenkant van de taart, draait de taart om en vouwt het marsepein naar de onderkant.

Daarna met de smoother eerst de onderkant, dan taart weer omdraaien en dan de zijkanten en de bovenkant.
Suzanne

Bericht door Suzanne »

ik snij m altijd af, stop het nooit eronder. maar als de taart zover bekleed is kun je hem toch makkelijk oppakken? wel oppassen dat je nagels niet in de fondant komen. een mooi striklint kan ook wonderen verrichten!
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

heb je wel een taartkartonnetje onder je taart? dan kun je hem ook makkelijker optillen. zeker als ie al afgesmeerd en bekleed is en daarna een tijd in de koelkast heeft gestaan.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Ik draai 'm ook niet om, veel te kwetsbaar. Is je marsepein niet te dun uitgerold? Dan krijg ik het ook moeilijker netjes strak. En verder proberen de plooien niet naar elkaar toe te duwen, dan heb je een kant vol plooien. Zo recht mogelijk weg werken, niet naar beneden duwen, maar gebruik maken van de marsepein die je 'over' hebt aan de onderkant.

Mmmmh, begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Ik krijg trouwens ook niet altijd mijn taarten strak hoor. Net als Chantal heb ik soms een afwerkrandje nodig! Ik vind een randje onderop ook mooi, dus soms is 'ie strak maar leg ik er toch een randje tegen aan.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Plaats reactie