Worstelpartijen en driftbuien

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6813
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door petra1969 »

Het is hier elke dag wel een keer worstelen met Cay. Of hij heeft al een driftbui, of hij krijgt er gewoon eentje. Ik weet af en toe niet meer wat ik er mee aan moet. Vanmorgen ook weer. Hij was om 4 uur al wakker. Om 5 uur moest ie douchen. Maar hij wilde er niet onderuit. Dus heb ik hem er maar onderuit geplukt. En dan begint het. Schoppen, gillen, slaan, af en toe eens bijten, zich in allerlei onmogelijke bochten wringen. En toen moest ik hem nog aankleden. Dat hebben ml en ik uiteindelijk maar samen gedaan. Het was een regelrechte vechtpartij. Wat zit er veel kracht in zo'n lijfje. Uiteindelijk hebben we hem in de kleren gekregen. Daarna is het een poosje goed gegaan. Dan komt hij even knuffelen of lekker op schoot hangen. Tot hij daarnet in de auto moest. Hij wilde persé een pakje capri sonne meenemen. Dat gaat natuurlijk niet in de auto. Dus dat heb ik weggezet. En ja hoor, daar schoot Cay weer in een vreselijke driftbui. Toen moest ik hem nog in het autostoeltje zien te krijgen. Wat een vreselijke worstelpartij weer. Ik baal er zo van dat ik zo afscheid van hem heb moeten nemen.

Ik weet het, het is een fase en het zal straks vanzelf wel weer wat beter gaan. Ik moest het even van me afschrijven.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (33), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Mare »

Zwaar is dat hè? Het liefst wil je de ochtend gezellig beginnen en niet met een driftbui.
Als ik het zo hoor dan ligt het eraan dat hij gewoon gefrustreerd raakt omdat hij de situatie niet begrijpt. Ten minste als ik het vergelijk met David. Bij ons merk je heel erg het verschil of ik iets met David doe of Jaap. Ik leg constant alles uit wat ik doe en waarom ik het doe, meestal gaat het dan goed met David. Jaap doet nog wel eens dingen zonder na te denken en zonder David te vertellen wat er gebeurt en dat eindigt in driftbuien.

Soms kan je het niet voorkomen en ik weet natuurlijk ook niet of het bij jullie het geval is, maar hier helpt duidelijk communiceren. Sterkte iig!
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6182
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Mamalon »

Dat kan ik onderschrijven, hier een stuk rustiger meisje (Belle) nadat we steeds gingen uitleggen wat er ging gebeuren. Lieke vertellen we nu in een moeite door ook wat onze plannen zijn. Het is wel vroeg zeg, dat jullie opstaan! Pfff dat lijkt me voor 'n peuter ook lastig, misschien zegt zijn bioritme wel dat hij eigenlijk nog moet slapen. Enne het is wel een peuter he, zijn begrip van de wereld ontwikkelt zich nu zo snel, dat kan ook verwarrend zijn, met driftbuien tot gevolg. Noemt men dat niet de peuterpubertijd? :wink: (ik verheug me er weer op :roll: )
Mamalon
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1728
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Marijke »

Kr ij n kan er ook wat van momenteel. Ik herken de worstelpartijen wel, al lukt het de laatste tijd gelukkig wel zonder. Want meestal lukt het uiteindelijk toch om hem af te leiden met iets, en wil hij dan vervolgens na duidelijke uitleg wel meewerken. Maar dan moeten we hem wel eerst zover krijgen dat hij uit zijn boze bui komt.

Bij ons werkt het het beste om zelf rustig te blijven. Dat lukt niet altijd, want vaak gebeurt het natuurlijk juist als je haast hebt. Maar op zo'n moment even flink adem halen en vooral niet zelf in de stress schieten, scheelt bij ons al enorm. En ook duidelijke uitleggen wat er gaat gebeuren, of afspraken maken. Want opvallend is: afgezien van de driftbuien, kan hij juist ook heel schappelijk en meewerkend zijn als hij weet waar hij aan toe is en als hij het gevoel heeft dat hij ook iets in te brengen heeft.

Soms helpt het een stapje in zijn richting te doen: de verkleedkleren moeten nu even uit, maar als je straks je kleren aan hebt, mag je ze weer over je kleren aantrekken. Of: ik wil nu even je luier verschonen, maar als je wil mag je deze auto (of wat dan ook) vasthouden tijdens het verschonen.

Maar goed, het ene kind is het andere niet. Misschien hebben we het met Kr ij n nog relatief makkelijk.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6813
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door petra1969 »

Bedankt. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, al wist ik dat natuurlijk ook wel. Dat van dat uitleggen, daar ga ik maar eens mee beginnen. Ik geloof dat ik Cay wat dat betreft gewoon te klein wil houden :oops:

Ik denk ook dat het vroege opstaan tegen zijn eigen ritme in gaat. In het weekend gaat hij net zo laat naar bed als door de week, dan wordt hij om half 7 wakker.

Ik ga vanavond meteen aan de gang met hem uitleggen wat ik van hem wil en wat we gaan doen. Al zou het maar een klein beetje helpen, dan ben ik al tevreden.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (33), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Hanne

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Hanne »

ik zei laatst nog tegen mijn man: espen aankleden is een soort van rodeo. je moet hem vangen, vast zien te houden en dan proberen aan te kleden. en dat alles gaat gepaard met gillen, schreeuwen, slaan, bijten, knijpen, schoppen en als hij de kans krijgt wegrennen en verstoppen. zo hard als hij rent om in het bad te komen, zo hard gaat hij er vandoor als hij kleertjes aan moet.
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6813
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door petra1969 »

Oh ja, heeeeel herkenbaar. Benen tekort om in bad te komen. Maar oh wee als we eruit moeten. En rodeo is een mooie omschrijving. Cay heeft dan wel wat weg van een dolle stier.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (33), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Nickey

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Nickey »

petra1969 schreef: Ik ga vanavond meteen aan de gang met hem uitleggen wat ik van hem wil en wat we gaan doen. Al zou het maar een klein beetje helpen, dan ben ik al tevreden.
Planbord erbij; paar picto's met 'opstaan = de klok', douchen, eten, enz. en dan benoemen. Als ze weten hoe het eruit ziet (liefst vrijwel elke dag gelijk) dan gaan ze héél snel in het gareel.

Rodeo met mijn kind?? néver nooit!! Zo gek krijgen ze me niet en zo gek moeten ze zelf ook niet worden. Verwarming uit en met je natte lijf in je blote kont? kijken hoe snel je het koud krijgt? Laat je niet kisten, als hij in de sloot zou springen zou je ook resoluut handelen, dan kun je dat ook bij meer normale momenten.

Nic.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door SuzanneV »

En even tijd geven om de boodschap aan te laten komen. Kan op allerlei manieren. Bij het uit bad gaan benoem ik bijvoorbeeld aan Robin dat hij eruit gaat als mama zijn badspeelgoed opgeruimd heeft. Dan haal ik langzaam alle speeltjes uit bad en vervolgens is hij aan de beurt. Hij weet dat en daarom gaat het goed. Als ik die 'bezinktijd' niet zou geven zou hier denk ik ook nogal eens geworsteld worden.
Keuzes geven die voor mij allebei prima zijn vind ik ook altijd een leuk hulpmiddel.. "Kom je zelf uit bad, of zal mama je tillen?" "Gaan we staand tanden poetsen of zittend?" "Eerst mama aankleden of eerst Robin aankleden?" enz enz.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Hanne

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Hanne »

mijn ventje is pas anderhalf nic. er vandoor gaan uit het bad gebeurt zelden, maar gevecht op de aankleedtafel wel elke dag. en dan zeg ik echt niet ren maar lekker in je blote gatje zonder luier rond tot je het koud krijgt, want dan kan ik plasjes en poepjes gaan opdweilen. ik praat wel streng tegen hem als hij ondeugend doet en als hij echt niet te handhaven is, zet ik hem in de box. hij haatte dat ding toch al, dus het is al een half jaar tot strafplek gereduceerd. cay is natuurlijk al een stukje ouder en daar zou je misschien wel met een planbord kunnen werken, maar met espen is dat nog veel te vroeg.
wennetje

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door wennetje »

Wat hier vaak helpt, is hurken om op ooghoogte te komen bij de uitleg of bij het geven van een keuze, even die rust nemen en 100% contact maken. Dat schiet er dus juist bij in als je zelf gehaast bent of moe waardoor je samen in zo'n neerwaartse spiraal kunt komen. Inderdaad ook ergens naartoe werken. Nog even dit en dan gaan we..... etc. Opeens iets moeten doen kan onbegrijpelijk zijn.

Maar soms zit Joris zichzelf vooral heel erg in de weg, vaak aan het eind van de dag of op zaterdagochtend als de moeheid van 2 dagen achtereen kdv eruit komt. Of zoals vanmorgen als hij een slechte nacht heeft gemaakt. In dat geval is zoveel mogelijk meebewegen en creatief zijn de beste remedie want corrigeren komt gewoon niet binnen. Met creatief bedoel ik dan dat ik bijv. gewoon achter hem aan hobbel en tijdens een spelletje of kietelpartij hem aan/uitkleed oid.
Ves

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Ves »

Heel herkenbaar, hier ook zo'n driftkikkertje.
Dat rond het douchen is herkenbaar: hij wil er niet onder uit. Ik heb het opgelost door langzaam van 10 naar 1 terug te tellen (terwijl ik alle speeltjes opruim) en daarna "uit!" te roepen. Vaak helpt hij mee met opruimen. Verschonen was een worsteling (vooral poepluiers), door uit te leggen wat we gaan doen en eerst snel Smurf te verschonen, gaat het nu (meestal) beter, hij zegt zelf "V incent beurt!". Aankleden was ook altijd drama of er achteraan hobbelen, het gaat steeds vaker goed. Maar goed, het blijft met ups en downs gaan, dus ik blijf zoeken naar wat wel en niet werkt. Ik lees geinteresseerd mee met alle tips!
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6813
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door petra1969 »

Ik ben gister meteen begonnen met uitleggen en vooral rustig praten. Een hele mooie ervaring. Zo zit hij bijvoorbeeld altijd in onze keukenkastjes. Ik heb hem gister uitgelegd dat wat daarin zit van papa en mama is. En warempel, hij deed de deurtjes dicht en liep met me naar de woonkamer :shock: Natuurlijk gaat niet alles ineens van een leien dakje. Maar het begin is er. Ik moet er heel erg aan wennen om echt met hem te praten. Op ooghoogte is ook een goede tip. Daar had ik weer eens niet bij stilgestaan :oops: Het verschonen was weer de oude vertrouwde worstelpartij. Maar goed, ik kan natuurlijk niet er vanuit gaan dat alles ineens goed gaat. Bedankt voor de goede tips!!
Mama van Evelien (35), Jojanneke (33), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Nickey

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Nickey »

Hanne schreef:mijn ventje is pas anderhalf nic.
Natuurlijk meid, dat snap ik toch wel? Overigens is een planbord met 1,5 á 2 jaren niet te vroeg hoor, dat kan echt wel werken! Je kijkt ook samen in boekjes en hij herkent het vast!

Hier heb ik rodeo met woorden om Q. ónder de douche te krijgen. Die schijnt nog steeds te denken dat als je 4x per week zwemt en dáar doucht, dat dat dan ruim genoeg is.... :D
Gek... met een zwembroek onder de douche wordt toch ook alles schoon????

Nic.
Hanne

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Hanne »

wat kunnen jongens toch viezeriken zijn. Leander ook altijd zomers. Nee hoor ik hoef me niet te douchen in de ochtend want wij gaan toch straks naar het strand en daar zwem ik in de zee en dat is toch ook water?

ik vind zo'n planbord altijd hartstikke leuk. ik denk dat ik er zelf eentje in elkaar ga freubelen.
Ves

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Ves »

Idee van een planbord spreekt mij ook wel aan. Kan ik ergens voorbeelden vinden, op internet bijvoorbeeld?
Welke activiteiten zet je er in (hoeveel per dag is behapbaar voor een klein kind)? Wat voor pictogrammen gebruik je? en verder nog freubeltips?
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Kimmie »

Ves schreef:Idee van een planbord spreekt mij ook wel aan. Kan ik ergens voorbeelden vinden, op internet bijvoorbeeld?
Welke activiteiten zet je er in (hoeveel per dag is behapbaar voor een klein kind)? Wat voor pictogrammen gebruik je? en verder nog freubeltips?
P uck heeft wat minder vaak driftbuien, maar toch, vaak is het gekoppeld aan onduidelijkheid, vermoeidheid, spanning en wisselingen.
Mede daarom ben ik begonnen met een planbord te maen mbv foto's en picto's. (kijk maar eens in het draadje bij het freubel gebeuren)
Hij is nog niet af maar dit is mijn idee:
De dagen met kleuren aangeven (op internet zijn verschillende voorbeelden en uit werkingen te zien) en dan per activiteit een picto.
Ik heb voor Puck gekozen ongeveer 6-8 picto's per dag te doen omdat ze het ritme van de activiteit en de gesproken taal prima begrijpt maar het overzicht van de dag cq tijd met bijbehorende wisselingen niet overziet.
Bijv nu slapen en daarna boodschappen doen en dan komt oma die haar naar bed brengt. Dan is ze met het nar bed gaan al 'bang' dat ik weg ga en niet meer terug kom bijv) Of de omgangsregeling weergeven op het planbord... idem voor de tijdsplanning.

Er zijn kinderen of andere doelgroepen die per activiteit het overzicht niet hebben omdat ze moeite hebben met de gesproken taal of informatie verwerking. Dan heb je bijv maar één groot planbord nodig voor de dag waarop je uitbeeld wat er op het programma staat en per activiteit een apart bord om de activiteit helemaal uit te beelden.
Bijv. opstaan: uit bed, plas doen, pyama trui/broek uit, ondergoed aan, sokken aan, broek en trui aan, tanden poetsen, haren kammen.... ect. en dan vervolgt naar ontbijten: tafeldekken met bord, beker etc etc etc...

Tis maar net waar de behoefte en de vorm van structuur en inzicht nodig is. Je kan het altijd nog aanpassen als je merkt dat er in een bepaalde setting meer inzicht nodig is... kwestie van foro's maken of meer picto's erbij zoeken.

Ik ben zelf nu bezig met de picto's en foto's uit te zoeken en het planbord klaar te maken voor gebruik! Erg leuk, naast dat het ook gewoon nodig en rpaktisch in gebruik word straks.

Jeetje, beetje lange post geworden... niet de bedoeling je draadje te vervuilen!
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Ves

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door Ves »

He Kim, bedankt voor het delen van je ideeen en ik heb idd je draadje op het freubelforum erbij gezocht!
wennetje

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door wennetje »

@ Petra, wat betreft altijd in keukenkastjes zitten: ik heb Joris een eigen la gegeven. Daar zitten allerlei spulletjes in die met eten/koken te maken hebben (flesje, bakjes, lepeltje, etc) maar ook troepjes die hij daar zelf in doet. Zit een mooie kaart op de voorkant geplakt die ik af en toe weer aanpas aan iets wat hem boeit. Ik kom niet aan zijn la en hij niet aan die van mij. Ik vind het zelf namelijk heel erg gezellig als hij in zijn la gaat rommelen als ik aan het koken ben. Misschien iets waar je ook iets aan hebt?
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6813
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Worstelpartijen en driftbuien

Bericht door petra1969 »

Dankje W endy, ook een heel goede tip. Ik ga eens op zoek naar een leuk plaatje van een auto en plak die op een la. Dan maak ik daar Cay zijn la van. Ik heb hem vanmiddag al meerdere keren uit de keukenkastjes geplukt :roll:
Mama van Evelien (35), Jojanneke (33), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Plaats reactie