Hier is het meestal rond een uur of 8 dat L.otta moe wordt. Dan neem ik uitgebreid de tijd om lekker te voeden en te knuffelen op de bank beneden. Ongeveer een halfuur. Dan gaan we naar boven. Kleertjes uit, luiertje verschonen. In het halfduister, want M.irre slaapt daar ook.
Dan voor de spiegel staan we samen, zing ik wat slaapliedjes, heerlijk knuffel-genietmomentje. Zie je haar ook echt stralen. Beetje wiegen erbij.
Dan leg ik haar in de slaapzak in haar bedje. Praat tegen haar. Dat ze lekker mag gaan slapen. Dat ik hoop dar ze mooi gaat dromen etc. Slaapzak dicht, dekentje met veel zorg over haar heen. Nog een laatste praatje. Kusje, knuffel.
Muziekje aan en dan weglopen. 'welterusten, tot morgen!' Vaak zeg ik bijv. nog hoe lief ik haar vind.
Deur dicht.
Dat is ons ritueel eigenlijk wel. Hier werkt het gelukkig goed.
En als ze dus begint te huilen (af en toe), laat ik dat eventjes gaan. 9 vd 10 keer stopt ze nl al zodra de deur dicht zit. Uiteindelijk ben ik dan rond een uur of 9 weer beneden. Dus ik ben ook wel een uur ermee bezig. Maar zie dat niet negatief. Hoort voor mij bij rustig de dag afsluiten met je kleintje. M.irres ritueel nemen we ook uitgebreid de tijd voor, halfuur ongeveer.
Bij beide dames nooit 'strijd' gehad bij het naar bed gaan. Gaat altijd relaxed.
Maar misschien hebben wij gewoon geluk.