tuberculose vaccinatie
- LauramvAnneenLisa
- J&J MAURITIUS
tuberculose vaccinatie
vanwege mijn geboorteland kan ik iris laten vaccineren tegen tuberculose. Nu ga ik daar nooit heen (oeganda), dus in die zin loopt ze geen risico. Maar schiedam is behoorlijk multicultureel, een ook de buurt waarin we wonen en de scholen.
Maar ik tweifel omdat ik meen dat het best een zware vaccinatie is, qua bijwerkingen ed. Weet iemand er iets van toevallig?
Maar ik tweifel omdat ik meen dat het best een zware vaccinatie is, qua bijwerkingen ed. Weet iemand er iets van toevallig?
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Re: tuberculose vaccinatie
geen idee over de bijwerkingen. wel weet ik dat op de tu delft de afgelopen jaren al 2 keer een uitbraak is geweest. komt toch dichtbij vind ik dan.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Mijn dochtertje heeft deze op haar geboortedag gekregen. Pas enkele weken later kwam op de plek van die vaccinatie een soort puist (klinkt beetje vies) en dat heeft heel lang aangemodderd. Het laat een litteken op de bovenarm achter.
Ik kan niets zeggen over de bijwerkingen omdat dat nogal lastig te meten is als je kindje net geboren is.
In Bosnie komt tbc voor vandaar dat iedereen hem hier krijgt als kind. Ik vraag me nu ineens af waarom ik er geen heb.
Ik kan niets zeggen over de bijwerkingen omdat dat nogal lastig te meten is als je kindje net geboren is.
In Bosnie komt tbc voor vandaar dat iedereen hem hier krijgt als kind. Ik vraag me nu ineens af waarom ik er geen heb.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
- LauramvAnneenLisa
- J&J MAURITIUS
waarschijnlijk omdat de werking van dit vaccin voor volwassenen nog minder is dan voor kinderen. Maar vraag het anders even na, misschien zijn ze je vergeten.Ana schreef:Mijn dochtertje heeft deze op haar geboortedag gekregen. Pas enkele weken later kwam op de plek van die vaccinatie een soort puist (klinkt beetje vies) en dat heeft heel lang aangemodderd. Het laat een litteken op de bovenarm achter.
Onze kinderen hebben ze begin dit jaar gehad. Ze kregen op maandag een soort test vloeistof ingespoten en op donderdag moesten we terug voor de echte prik. Dit was NIET leuk, dat zei de mevrouw ook. Er mocht gehuild worden
Met een paar weken zou het litteken (idd beetje puistje-achtig) opdrogen tot een "echt" litteken maar dat heeft bij mijn beide kinderen echt wel 2 maanden geduurd. Nu hebben ze allebei zo'n plekje op de bovenarm.
Maar de prik an sich is écht heel gemeen. Wij hebben geen last gehad van bijwerkingen.

Met een paar weken zou het litteken (idd beetje puistje-achtig) opdrogen tot een "echt" litteken maar dat heeft bij mijn beide kinderen echt wel 2 maanden geduurd. Nu hebben ze allebei zo'n plekje op de bovenarm.
Maar de prik an sich is écht heel gemeen. Wij hebben geen last gehad van bijwerkingen.
Mama van Soufian (17-11-2005) en Yasmine (17-04-2009)
Everything is going to be ok in the end, if it's not ok, it's not the end........
Everything is going to be ok in the end, if it's not ok, it's not the end........
Toen ik hierheen ging had ik besloten om er geen te nemen, het risico dat je ermee in aanraking komt is klein. En toen was het niet het plan dat ik hier zolang zou blijven.LauramvAnneenLisa schreef:waarschijnlijk omdat de werking van dit vaccin voor volwassenen nog minder is dan voor kinderen. Maar vraag het anders even na, misschien zijn ze je vergeten.Ana schreef:
Er moet open tbc voorkomen wil je evt bestemd kunnen worden en dan nog gefet de vaccinatie geen garantie.
Ik zou de GGZ eens bellen.
Persoonlijk vind ik een multi culti samenleving niet een argument om meteen JA te zeggen tegen dergelijke vaccinatie.
Ik heb de vacc 6jr geleden gehaald omdat ik voor een periode van een half jaar voor stage naar Kenia ging en dus in aanraking kwam met zieke mensen met mogelijke (open)TBC. Toen gaf het me rust, nu weet ik niet of ik m nogmaals zou nemen.
Vroeger kregen hier alle kinderen een vacc.
Wat hebben je oudste 2? Hoe hebben jullie toen de keus gemaakt?
Ik zou de GGZ eens bellen.
Persoonlijk vind ik een multi culti samenleving niet een argument om meteen JA te zeggen tegen dergelijke vaccinatie.
Ik heb de vacc 6jr geleden gehaald omdat ik voor een periode van een half jaar voor stage naar Kenia ging en dus in aanraking kwam met zieke mensen met mogelijke (open)TBC. Toen gaf het me rust, nu weet ik niet of ik m nogmaals zou nemen.
Vroeger kregen hier alle kinderen een vacc.
Wat hebben je oudste 2? Hoe hebben jullie toen de keus gemaakt?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
- LauramvAnneenLisa
- J&J MAURITIUS
het is nieuw beleid dat dit aangeboden wordt dus bij de oudsten speelde het niet. Bij hen was wel de Hepatits B extra, dat heb ik wel gedaan. Binnenkort wordt die overigens standaard opgenomen.
- mama talla
- J&J HAWAII
Nathan heeft wel een BCG-vaccinatie gekregen omdat we naar Kameroen gingen. Hij heeft er idd een plek van gekregen op zijn bovenarm, nadat hij eerst een ontsteking had gehad. maar dat is normaal. Nadeel van de vaccinatie is dat je daarna nooit meer een mantoux kunt krijgen om te kijken of je tbc hebt, maar altijd een rontgenfoto.
De bescherming is niet volledig.
Als ik voor dezelfde keuze als jij gesteld zou worden zou ik het niet doen.
Groetjes Jikke
De bescherming is niet volledig.
Als ik voor dezelfde keuze als jij gesteld zou worden zou ik het niet doen.
Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (28), Orland (25) en Melvin (23)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (28), Orland (25) en Melvin (23)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
dat is wel fijne info wat mijzelf betreft. als er hier open tbc is dan horen we dat snel genoeg. maar dat heb ik in al die jaren nog niet meegemaakt.
Wij kregen hem wel toen we naar India verhuisden, was volgens de GGD echt noodzakelijk. Maar kwam er later achter dat de meeste volwassen expats hem niet hadden gehad.LauramvAnneenLisa schreef:waarschijnlijk omdat de werking van dit vaccin voor volwassenen nog minder is dan voor kinderen. Maar vraag het anders even na, misschien zijn ze je vergeten.Ana schreef:Mijn dochtertje heeft deze op haar geboortedag gekregen. Pas enkele weken later kwam op de plek van die vaccinatie een soort puist (klinkt beetje vies) en dat heeft heel lang aangemodderd. Het laat een litteken op de bovenarm achter.
Laatst gewijzigd door Hemmie op do nov 03, 2011 6:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Wytse (en wij) hebben hem in 2007 gehad, Wytse was toen ruim 1. Bij hem de bult pas na een maand of 2 open, hij heeft er weinig last van gehad, binnen 2 weken was het volgens mij weer zo goed als dicht. Ik vond voor hem de mantoux die je vooraf krijgt nog het vervelendst. Litteken is wel een redelijk opvallend putje, maar daar kan ik niet zo heel erg mee zitten. Marrit heeft hem een week na haar geboorte gehad, zonder mantoux gelukkig. Bij haar is het nooit open gegaan, het is nu een onopvallend klein wit (zij wordt snel bruin, anders zou het denk ik niet eens opvallen) deukje. Ook nooit last van gehad dus. Mijn man en ik hadden overigens een stuk meer last van de 'ontsteking', ook echt lang, ik heb het idee dat je die vaccinatie maar beter zo jong mogelijk kunt krijgen. Ik ken meerdere kinderen die hem bij de geboorte kregen en waarbij het nauwelijks open ging, dus ook nauwelijks een litteken. Maar goed, in Nederland doen ze dat volgens mij niet, en daar heb je nu ook niets meer aan
Nog over het feit dat je nooit meer de mantoux kan doen, dat werd ons ook verteld, maar klopt dus niet helemaal. In India moest Wytse verplicht weer de mantoux doen voordat hij naar school mocht, volgens de arts daar konden ze echt wel het verschil zien tussen een reactie door de vaccinatie, en een echte TBC reactie. Heb inmiddels vaker gehoord dat ze die mantoux toch nog wel doen, dus hoe het nu precies zit, ik weet het niet.
Ik zou het zelf in jullie situatie niet doen denk ik, het risico besmet te worden is voor haar net zo klein als voor alle andere kinderen in Nederland, die ook niet worden ingeent. Op deze leeftijd kan het toch best een vervelende ontsteking en ontsierend litteken worden, ik denk niet dat ik dat er voor over zou hebben.

Nog over het feit dat je nooit meer de mantoux kan doen, dat werd ons ook verteld, maar klopt dus niet helemaal. In India moest Wytse verplicht weer de mantoux doen voordat hij naar school mocht, volgens de arts daar konden ze echt wel het verschil zien tussen een reactie door de vaccinatie, en een echte TBC reactie. Heb inmiddels vaker gehoord dat ze die mantoux toch nog wel doen, dus hoe het nu precies zit, ik weet het niet.
Ik zou het zelf in jullie situatie niet doen denk ik, het risico besmet te worden is voor haar net zo klein als voor alle andere kinderen in Nederland, die ook niet worden ingeent. Op deze leeftijd kan het toch best een vervelende ontsteking en ontsierend litteken worden, ik denk niet dat ik dat er voor over zou hebben.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Ik woon ook in een behoorlijk multicultureel deel van de stad, Joris gaat naar een behoorlijk multicultureel kdv maar dat alleen is geen reden voor vaccinatie. Dus als jij niet geregeld naar Oeganda gaat (want dat is de reden dat ze het aanbieden), waarom zou je dan sowieso een vaccinatie overwegen?