Bijvoeding en borstvoeding

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Chabeli

Bijvoeding en borstvoeding

Bericht door Chabeli »

We zijn nu een maandje bezig met bijvoeden en het gaat op zich hartstikke goed. Alleen nu vroeg ik me af of ze wel genoeg vocht binnenkrijgt zo. Tomás kreeg toen al geen borstvoeding meer, dus ik weet niet zo goed hoe ik het nu moet doen. Hebben jullie iets van een dagindeling/ritme voor het geven van voeding? En kunnen jullie meekijken of ze zo genoeg vocht binnenkrijgt?

Onze dag ziet er nu zo ongeveer uit:

1 nachtvoeding tussen 3 en 5 uur
Rond half 7 de eerste bv
Tussen 9 - 10 uur krijgt ze wat fruit, soms ook bv
Tussen 12 - 13 uur bv, soms broodkorstje
Ergens tussendoor een stuk rijstwafel en wat bv
Rond 17 warme hap (groente, evt met aardappel)
Rond 19 uur bv

Hmm zo te lezen krijgt ze nog best wel wat bv, al zijn het niet meer hele voedingen meer. Doen we het goed zo, of zou ik nog wat water of thee tussendoor moeten geven?

Tips zijn van harte welkom! :)

Oh ja en vanaf welke leeftijd kun je ook een boterham geven?
Truus
J&J SANTORINI

Re: Bijvoeding en borstvoeding

Bericht door Truus »

Hier qua ritme ongeveer hetzelfde. Na fruit en groente bied ik wel standaard nog bv aan. Ze drinkt meestal 6 keer overdag en soms 1 keer 's nachts.
Zolang je gewoon regelmatig aanbiedt en als ze wil drinken, dit gewoon doet, zit het wel goed met haar vocht.
Brood kun je met 6 maand met een korst beginnen. Sinds ruim een week lust L.otta meer dan dat en krijgt ze een heel broodje aangeboden.
Als ik twijfel wat ze ook alweer wel en niet mag, kijk ik altijd even naar hrt voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes. Bijv. Op borstvoeding.com
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

ow fijn dit draadje. ik wilde zelf iets in dezelfde strekking posten want ook ik ben onzeker. (eigenlijk eerder omdat ik denk dat ik teveel bv geef en dat we een beetje daarin blijven hangen / maar ook heb ik dezelfde vraag over extra vocht) Ik lees even mee en eventueel maak ik alsnog een eigen draadje.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
wennetje

Bericht door wennetje »

Geven wanneer ze wil, dat is de hele boodschap. Je hoeft nu echt nog geen water oid te gaan geven. Het is BIJvoeding dus bv is nog even nummer 1. Dus zolang jij voedt op verzoek en daar tussendoor de bijvoeding geeft is het bijna per definitie goed.
Je kind gaat zelf de komende maanden steeds meer BIJvoeding nemen en daarmee schuift BV vanzelf meer naar de achtergrond. Ik ben pas ander drinken gaan geven vanaf een maand of 9 meen ik.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

ik geloof zelfs dat het ( nu nog) slecht is voor je productie om ander vocht dan bv te geven.
En te veel kan niet hoor.
Meike is ook lekker aan het smikkelen, gaat steeds beter en steeds meer, en ik geef bv op verzoek, meestal is dat voor en na haar slaapjes, voor we weggaan en `s nachts en als ik denk dat ze tussen die momenten door nog wil geef ik dat.
Brood kan vanaf 7 maanden, maar echte boterhammen met beleg hoeven dat nog niet te zijn.
Beetje brood, ik doe er nu wel wat roomboter op. Eerst spuugde ze het steeds uit, maar nu gaat er toch echt wat naar binnen.
Zo leuk om te zien allemaal!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
KarinH

Bericht door KarinH »

Zolang je BV op verzoek blijft geven, dan is al het andere BIJzaak.
Ik ben pas ander vocht gaan geven met 10-11 maanden, water bij de vaste eetmomenten (boterham, fruit, warme maaltijd e.d.)
Qua brood ben ik gaan geven (met beetje boter) vanaf 7 maanden, maar Eveline wilde eigenlijk nooit. Vanaf 11 maanden ook wat dun beleg erbij (appelstroop e.d.), maar Eveline had het niet zo op brood, die at er nauwelijks van. Ze is het pas echt gaan eten toen ik stopte met BV met 2 jaar :D , was dus gewoon een kwestie van voorkeur.

(maar ik herken je onzekerheid, hoor, had ik ook helemaal last van, Christian had toen ook allang geen BV meer)

Succes!
mijadja

Bericht door mijadja »

Het is voor mij even weer ophalen, lijkt zolang geleden. Hier tot bijna 1,5jr bv gegeven. Vanaf 6mnd broodkorstje, warme hap uitproberen maar nog geen 'echte' voedingen. Na hevige reactie qua eczeem brood achterwege gelaten en die pas met 9 mnd gegeven. Vocht deed ik eigenlijk om gewoon uit te proberen, in een fles of tuitbeker en dan gewoon water. Thuis gaf ik bv wanneer nodig en bij de oppas met warm weer extra. Volgens mij was het vanaf een jaar hier dat hij vocht kreeg in de vorm van drinken, zoals thee/melk/diksap/water..En zolang er nog goede plasluiers waren hier wist ik dat het met dat vocht wel goed zat..
Plaats reactie