hoe boosheid uiten?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monique3

hoe boosheid uiten?

Bericht door monique3 »

Anna-Maria kan de laatste tijd nog wel eens heel boos worden en dan slaat ze haar broertje, of mij. Of ze gaat alles wegsmijten waarmee te speelde. Of ze gaat heel hard huilen. Allemaal niet zo leuk vind ik zelf, vooral de eerste twee. Maar als ik dan met haar praat, dan weet ik niet wat ik tegen haar moet zeggen. Ik wil niet alleen negatief zijn: nee, niet dit doen, niet dat doen, maar juist zeggen wat ze wel kan doen.
Dus hoe uit je je boosheid correct? Iemand een idee?
Marjo

Re: hoe boosheid uiten?

Bericht door Marjo »

Ik vertel aan I ris wat ze wel mag doen en dat boos zijn mag. Ik geef haar een kussen om op te slaan oid, of ik vertel dat ze mag zeggen dat ze boos is of dat ze even op de gang of buiten mag gillen.
Laatst ging ze vanzelf naar de gang om te schreeuwen. Was eenmalig maar ik stond er wel van te kijken.
Mara
J&J HAWAII

Bericht door Mara »

Tegen Es vertel ik dat ik haar zo niet kan verstaan en niet kan helpen.
Vertel eens wat er is zonder te gillen (of slaan e.d.) zodat ik je kan helpen en we samen een plan kunnen maken.
Gillen en slaan dat snap ik niet/snappen mensen niet.
Als ze zeurt of boos doet omdat ze haar zin niet krijgt, dan vertel ik haar dat dat zeker niet helpt en ze even op de gang verder mag gaan.

Ik benoem het ook vaak: je bent boos/verdrietig en ik wil je helpen, maar zo kan ik je niet verstaan, vertel het eens zonder te gillen, huilen ed. Als ze doorgaat, mag ze even op de gang uitrazen en terug komen als ze weer rustig is.
Herhalen herhalen herhalen.

Hier is het al een beetje geland inmiddels.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
monika
J&J MALEDIVEN

Bericht door monika »

Misschien woorden vinden voor wat ze zou willen.

'Het lukt niet'
'stomme .... spel'
'ik wil dit niet'

Maar soms is het ook heel fijn om even "Aaaargghh' te mogen roepen. Is er een vorm die ze wel mag roepen in de kamer?
mv J ('04) en N ('12)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Misschien wel je grens stellen bij het slaan en gooien en het huilen dan wel accepteren, zodat ze die mogelijkheid om zich te uiten kan gebruiken. Vind ik op zich nog niet zo`n heel slechte manier om boosheid te uiten voor een 3 jarige...
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Plaats reactie