mark is nog maar 5 dagen oud, maar sinds gister heeft hij al een clusteravond, en vanavond weer.. van 18 tot 22 uur of zo wil hij aan de borst. en dat doet pijn ondertussen!
na elke borst smeer ik er snel wat bepanthen op, laat het aan de lucht drogen tot ie er een klein uurtje later weer aan hangt.
wel goed voor de borstvoeding natuurlijk. hoe krijg ik het minst snel pijnlijke tepels? hij ligt goed, het is gewoon dat mijn tepels nog niet gewend zijn aan zoveel geweld in 1 x
speentje spuugt hij uit, maar goed.. liever ook geen speen natuurlijk.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Wat fijn dat hij de borst helemaal gevonden heeft maar wel vervelend als je er last van krijgt. Was je de bepanthen er weer af voordat je gaat voeden? Volgens mijn kraamverzorgster waren de inzichten inmiddels veranderd en mag je het niet laten zitten voor een voeding. Ik had last van kloofjes en bij mij hielp zalf van medela (in een geel tubetje, ik ben de naam even kwijt) heel goed.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Mijn zusje en een kennis hadden pasgeleden allebei Lansinoh. Voordat het ienimini tubetje leeg was, waren de kloofjes weg. Ze waren er allebei erg enthousiast over.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Ik zou toch even goed opletten of hij goed ligt Chantal. Zeker wanneer je uren achter elkaar bezig bent met voeden is de kans groot dat je Mark laat zakken gedurende de voeding. Hij hapt dan weliswaar keurig aan als hij begint te drinken maar gaande weg de voeding zakt hij naar beneden waardoor hij aan de tepel gaat hangen. Zorg ervoor dat je heel erg goed gesteund zit met kussens zodat Mark de gehele voeding (hoe lang die ook duurt) in dezelfde positie ten opzichte van de borst kan blijven liggen.
Kloofjes ontstaan eigenlijk altijd doordat de tepel niet op de juiste manier in de mond ligt.
Verder je tepels goed laten drogen aan de lucht en eventueel af en toe een half uurtje met blote borsten rondlopen (gordijnen dicht en deur op slot ) zodat je tepels letterlijk wat lucht krijgen.
Succes ermee. Wel super hoor, dat hij nu al zo goed weet waar hij moet zijn voor voeding, troost en geborgenheid
purolan!! Dat was mijn middel om de kloven te laten genezen en om ze te voorkomen nadien.
Tegen de pijn nu is het denk ik ook echt weer wennen aan het drinken ed. Misschien kan je de voedingen als hij het 'pikt' wat inkorten dat als hij 'sabbelt' en dus niet actief drinkt hem dan afkoppelen. Zo hebben jou borsten/tepels wat meer rust.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
nou, gisteravond gedronken tot 22.30 uur, daarna zijn we allebei heerlijk gaan slapen tot....... 3 uur!
toen weer 2 borsten gedronken. om half 7 was chris wakker geworden en hoorde ik mark ook wat geluidjes maken.
dus ik dacht, weer drinken en weer slapen. maar mark wilde niet. uurtje samen geslapen en om half 8 wilde bij pas weer drinken.
lekkere nacht gehad dus.
ik lig toch alleen maar op mijn rug te slapen, en ik lek nog niet dus lekker zonder bh geslapen. tepels zijn niet zo heel pijnlijk meer.
alleen die eerste 10 seconden, maar dat schijnt zo te horen toch?
ik ga deze namen van zalfjes in ieder geval onthouden voor als het echt uit de hand gaat lopen.
bedankt!
Ook bij mij was het voeden in de kraamweek pijnlijk inclusief tepelkloven. Terwijl ze alledrie echt goed aangelegd waren. Bij mij moesten mijn tepels een soort van harden. Nadat deze kloofjes weg waren heb ik nooit meer kloven gehad. Pijnlijke tepels heb ik soms nog wel. Zeker na een nacht als vanacht. Bijna ieder uur heeft madamme gewisseld van borst.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Ja hier ook hoor, die pijnlijke tepels horen er eerst echt nog wel bij. En als het na tien seconden over is
dan lijkt me dat ook normaal. Dat wordt gewoon steeds wel beter. Maar jullie hebben dus al een lekker nachtje
gehad, heerlijk hoor.
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
het gaat ondertussen al veel beter! lekker veel aan de lucht laten drogen, af en toe een dun laagje bepanthen en het ergste korstje is er vanaf.
ik geef gewoon toe aan het clusteren, want de rest van de nacht gaat prima zo om de 3-4 uur, ik klaag dus niet meer hoor!
maar zal het draadje wel onthouden voor als ik het wel nodig heb.. hoop het niet natuurlijk