Borstvoedingsvraag.
Borstvoedingsvraag.
Mijn zusje is 25 oktober bevallen van een zoontje L ars. Ze geeft borstvoeding maar nu is het probleem dat L ars niet groeit en er dagen zijn dat hij soms iets afvalt. Hij woog bij de geboorte 3865 gr zijn laagste gewicht was 3620 gram.Dag 3 en 4 groeide hij tot 3820 gram, daarna is het afvallen weer begonnen. Nu weegt hij 3740 gram, Hij is al nagekeken door de kinderarts en er is zo ver te zien niets met het ventje aan de hand. Nu heb ik haar geadviseerd om voor en na de voeding te wegen en bleek dat hij te weinig binnen kreeg. Zo'n 40 cc per voeding. Nu heb ik het volgende geadviseerd en dat doet ze sinds donderdag. Om de 2 uur voeden, na de voeding kolven wat er dan gekolfd wordt geven we bij eventueel geven we ook nog wat kunstvoeding bij. Hebben jullie nog meer tips wat we kunnen doen om de productie op te krikken?
Alvast bedankt,
Fransje
Alvast bedankt,
Fransje
- channiemam
- J&J HAWAII
Re: Borstvoedingsvraag.
Gelijk een lactatiekundige bellen! En cb er hier van het forum.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no one
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
I don't need no one
To tell me about heaven
And i believe. (live)
inderdaad, lactatiekundige! niet langer zelf zo doorgaan
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
- channiemam
- J&J HAWAII
Marincke zou ik even pben. Zj is VBN er in geloof ter apel dus vlak bij Emmen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no one
To tell me about heaven
And i believe. (live)
I don't need no one
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Ik sluit me aan bij mijn voorgangsters. Dit soort zaken zijn heel complex om schriftelijk te bespreken, en zeker als je niet direct met de moeder kunt communiceren. Dus laat haar telefonisch contact zoeken met een VBN'er of Lactatiekundige.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Helaas dat heb ik al geadviseerd maar dat lijkt ze niet te willen. Heb haar telefoonnummers gegeven van een lactatiekundige bij ons in de buurt. Maar die heeft ze nog niet gebeld. Dan lijkt het erop dat ik niet veel meer kan doen voor haar dan wat helpen in het huishouden.
Waarom wil ze geen lactatiekundige bellen? Ziet ze er tegenop om te bellen? Zou ze het fijn vinden als jij de lactatiekundige belt om een afspraak voor haar te maken? En als jij er evt. bij bent als de lactatiekundige komt? Misschien kun je haar op die manier (mentaal) ondersteunen. Of samen met haar bespreken hoe ze het graag zou willen. Uit je (korte) verhaal maak ik op dat ze op zich gemotiveerd is om bv te (blijven) geven. Het zou jammer zijn als dat niet lukt omdat ze geen professionele hulp heeft gezocht. Ook voor haar kindje lijkt dat me goed, want hij blijft nog steeds onder zijn geboortegewicht, begrijp ik. Lijkt me geen goed teken.
Ik merk wel vaker dat voor veel vrouwen de stap om een lk te bellen groot is. Ik weet niet waarom. Ik probeer het soms zo te brengen: als je last van een kies hebt, ga je naar de tandarts. Als je ziek bent, ga je naar de huisarts. Als je een probleem met de bv hebt, ga je naar een lactatiekundige.
Succes. Het lijkt me lastig om van de zijlijn toe te moeten kijken.
Succes. Het lijkt me lastig om van de zijlijn toe te moeten kijken.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Misschien ziet ze tegen de kosten van een lk op? Wel is het belangrijk dat er snel hulp komt. Zeker in het belang van het kindje!
Ik kan als VBN-er met puur deze info nog niet zoveel. Ik wil graag meer weten, en dan het liefst van mama zelf. Ze mag mij bellen op 06-27846466. Dat is mijn VBN nummer.
Groeten, Marincke
cp Nieuw Buinen, Drenthe
Ik kan als VBN-er met puur deze info nog niet zoveel. Ik wil graag meer weten, en dan het liefst van mama zelf. Ze mag mij bellen op 06-27846466. Dat is mijn VBN nummer.
Groeten, Marincke
cp Nieuw Buinen, Drenthe
Marincke bedankt voor je PB ik heb je al even geantwoord. Vanmiddag ben ik bij mijn zusje langs geweest. Heb wat huishoudelijk werk voor haar gedaan en geholpen met aanleggen, aangezien ik in de kraamzorg heb gewerkt weet ik er wel iets van, maar ben uiteraard geen lactatiekundige. Heb haar nogmaals gezegd dat ze ook een lactatiekundige kan bellen of iemand van de VBN. Had toen de PB van Marincke nog niet gekregen maar zal haar vanavond ook nog het nummer van haar geven. Wat wel positief is is dat hij vanmorgen 10 gram was gegroeid. Iedereen bedankt voor de reacties.
Wat een bekend verhaal
dat overkwam mij vorig jaar....
Je advies was ook het advies van de LK maar eerst moest wel gekeken worden of het niet een aanlegprobleem was.
Compressie tijdens het voeden.
Vaak aanleggen
veel korte keertjes kolven
Uiteindlijk ben ik op advies domperidom gaan slikken maar dat was wel een stap later....en het is geen 100% borstvoeding geworden wat mijn ideaal was...
Janiek drinkt nog steeds bij me maar heeft de fles vaarwel gezegd

Je advies was ook het advies van de LK maar eerst moest wel gekeken worden of het niet een aanlegprobleem was.
Compressie tijdens het voeden.
Vaak aanleggen
veel korte keertjes kolven
Uiteindlijk ben ik op advies domperidom gaan slikken maar dat was wel een stap later....en het is geen 100% borstvoeding geworden wat mijn ideaal was...
Janiek drinkt nog steeds bij me maar heeft de fles vaarwel gezegd

Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Hermien, Wat fijn dat je nog steeds borstvoeding geeft, dat gun ik mijn zusje ook. Maar zoals het nu gaat zie ik dat niet zitten. Ben er vanavond geweest en heb het nummer van Marincke door gegeven. Ze wil wel borstvoeding geven maar helaas geen combinatie van Borst en Fles. Wel zoals nu om hem aan het groeien te krijgen. Maar niet voor een hele lange periode.
Ze zit nog in de eerste 6 weken, alles wat nu gedaan wordt geeft kans op een fijne lange bv periode. Alles wat nu niet gedaan wordt kan deze in de weg staan. Aanleggen en nakolven, minimaal 8x, liefst vaker, desnoods een combinatie met clusterkolven, dan is de kans heel groot dat die fles er snel genoeg weer af kan. Wat is haar bezwaar tegen een LK?
Ze ziet er denk ik tegen op om zelf te bellen, plus dat haar partner voor mijn gevoel meer voor de fles is. Die maakt opmerkingen dat het kolven er toch niet uit ziet, en als ze fles geeft dat ze dan elk een nacht door kunnen slapen enz. Dat is uiteraard niet erg motiverend.
Maar ik heb haar het nummer van Marincke gegeven en ze heeft vanmorgen gebeld! dus ik ben benieuwd.
Maar ik heb haar het nummer van Marincke gegeven en ze heeft vanmorgen gebeld! dus ik ben benieuwd.
Ze heeft me idd gebeld! Ik gooi alles nog even bij ons in de VBN-groep. Want sommige dingen vind ik wat tegenstrijdig, waardoor ik twijfel over wat nu het beste is in haar geval.
Bezoek van LK heb ik ook al even genoemd.
Bezoek van LK heb ik ook al even genoemd.