twijfel, wel of niet over naar autostoel groep 2-3

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Pauline
J&J MALEDIVEN

twijfel, wel of niet over naar autostoel groep 2-3

Bericht door Pauline »

Sjoerd is nu 16 kilo en ongeveer 96 cm lang. Als ik op http://www.autokinderzitjes.nl kijk, krijg ik dan het advies om over te gaan naar een autostoel groep 2-3. Bij Maarten gingen we pas over toen hij 3,5 jaar was. Nou is Sjoerd wel veel groter (op deze leeftijd) dan Maarten toen hij ruim 2,5 jaar was. maar is het niet te vroeg? Ik las ergens dat een criterium is, dat zijn als de bovenkant van zijn oren boven de hoofdsteun uitkomt dat het dan tijd is om over te stappen naar een groep 2-3. En dat is nu het geval bij Sjoerd.

Alle argumenten dus om wel over te stappen. Maar voor mijn gevoel is het nog zo vroeg....

Heeft er iemand tips in deze? Ik twijfel heel erg vanwege mijn gevoel...
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
wennetje

Re: twijfel, wel of niet over naar autostoel groep 2-3

Bericht door wennetje »

Stoeltjes worden gemaakt op basis van lengte en gewicht, niet op basis van leeftijd. Ik zou dus overstappen.
Corina
J&J SANTORINI

Bericht door Corina »

bertrik was ook 2 toen hij naar autostoeltje 2-3 ging. Hij was idd net 2 en anders paste het ook niet met de maxicosi in de auto, dus het 'moest' eigenlijk ook gewoon, maar hij kon het ook hebben omdat hij zo groot was en zwaar als een 3-jarige. het is idd je gevoel, maar qua lengte/gewicht kan hij het prima aan.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Het klinkt inderdaad vroeg.
Geen idee wat Mirjam weegt, maar ik denk rond de 15 kilo.
Qua lengte is ze niet zo lang als Sjoerd. Vilgens mij komt ze nog niet met d'r oren boven de steun uit. Ik zal er eens op letten.
Mirjam zit dus nog gewoon in een 1.
Maar ik denk zomaar dat we de andere meiden wel eerder in een 2 hadden. Want wij hebben geen dubbele 1 gehad. En de meiden gingen met zo'n 13 maanden over van 0 naar 1.
Op een verhoger pas vanaf 4. hoewel Mirjam bij mijn schoonzusje wel met de verhoger mee gaat en daar heb ik geen problemen mee.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Kristel
J&J SANTORINI

Bericht door Kristel »

Ik heb begrepen dat je ook moet kijken naar de gordels. Als die van achter de rug over de schouders gaan lopen, moet je over. Dan is het niet meer veilig.
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

overstappen

Als zijn hoofd er boven uit begint te komen is het niet meer veilig. Als hij 15 kg weegt kan hij veilig in de vervolg stoel (dat vertelde ze mij bij de prenatal in ieder geval)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Met dat gewicht lijkt me inderdaad dat hij wel over kan. Ben verbaasd dat hij in de lengte niet meer past. Marrit is net zo lang (misschien nog wat langer), en die past nog ruim. Nu weegt ze ook pas 13kg, dus ze moet voorlopig ook wel. Maar hoe zou je dat dan moeten doen als Sjoerd lichter was maar wel die lengte, dan zou het niet meer passen, maar zou hij ook nog niet in een groep 2 kunnen?
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
niekje
J&J SANTORINI

Bericht door niekje »

Jasper is ook over gegaan naar de stoel 2-3 toen hij 2,5 jaar was, hij was toen 15 kilo en de autoritjes waren ook niet meer prettig omdat hij steeds alles bij elkaar huilde omdat hij een hekel kreeg aan die stoel.....

Nadeel is wel dat hij bij de gordels kan nu en al gaan we maar stilstaan om te tanken of zo dan klikt hij deze al los, gelukkig niet voor een stoplicht, hij doet het alleen als iemand uitstapt..... :roll:

Groetjes nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Marije
J&J TEXEL

Bericht door Marije »

Wat heb je dan voor stoel? Joris is 18 kilo en 104 cm en die past nog makkelijk in zijn maxi cosi tobi.
Ik heb hem ook liever zo lang mogelijk in de 5-puntsgordel. We zijn nu een road trip aan het maken met mijn ouders en de kinderen zitten op de derde rij waar alleen booster seats (wel met rugleuning) passen en dat gaat op zich prima, maar ik vind het toch minder fijn qua veiligheid.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Welk gevoel houd je tegen? Dat het niet veilig is of snif mijn kleine vent uit zijn ledikant en nu ook uit zijn autostoel :wink: ?

Thijs was op een gegeven moment veel te lang voor deze stoel, maar nog steeds geen 15 kilo, heb hem toen toch maar over gedaan naar de volgende stoel.
Mieke

Bericht door Mieke »

Bij ons zitten ze juist lang in de nummer 1 stoel.
Jon@than was bijna 4 toen hij overging en Lisanne is pas over gegaan toen ze 4,5 was.
R uben zit nu nog in de nummer 1 stoel, en dat zal ook nog wel even blijven.
Nu hebben wij ook wel licht gewichtjes, maar Lis@nne is wel lang voor haar leeftijd.
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

Marije schreef:Wat heb je dan voor stoel? Joris is 18 kilo en 104 cm en die past nog makkelijk in zijn maxi cosi tobi.
Ik heb hem ook liever zo lang mogelijk in de 5-puntsgordel. We zijn nu een road trip aan het maken met mijn ouders en de kinderen zitten op de derde rij waar alleen booster seats (wel met rugleuning) passen en dat gaat op zich prima, maar ik vind het toch minder fijn qua veiligheid.
Tja, Ik kijk nu naar een romer king van 7 jaar oud. In mijn auto zit een maxicosi (geen idee welk model) van ongeveer 10 jaar oud.
Mijn ervaring is dat de nieuwere modellen iets groter zijn. Misschien dat dat ook wel de reden is dat hij er sneller uitgegroeid is. Mijn nichtje heeft in dezelfde stoel tot ruim 4 jaar gezeten. Maarten tot 3,5. Sjoerd is echt groter dan mn nichtje en Maarten (uitgegaan van 2,5 jaar). Sjoerd draagt ook kleding en schoenen die Maarten vorig jaar nog aan had...
annemarie schreef:Welk gevoel houd je tegen? Dat het niet veilig is of snif mijn kleine vent uit zijn ledikant en nu ook uit zijn autostoel ?
Ja, goede vraag....ik weet het eigenlijk niet. :D
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS

Bericht door JasmijnLinde »

Linde zit af en toe in de stoel van Jasmijn maar zij maakt heel vaak zelf de gordel los. Dat vind ik dus gevaarlijk. Ik zeg haar wel dat het niet mag, maar toch doe ze het dan.

Maar goed, als jij denkt dat hij te groot is voor deze stoel dan zal is het veiliger om naar een grotere stoel te gaan.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Wij zijn stoel wezen kopen voor M icah toen hij ongeveer 2,5 was (iets jonger nog) hij was ongeveer 1 m (iets kleiner nog). In de winkel werd toen gezegd dat 1 m wel de minimale lengte is. De verkoper dacht dat hij nog te klein was maar bij passen bleek dat het prima kon. Hij was wel 16/17 kg.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Laurens heeft tot 3 jaar en 4 maanden in de kleinere stoel gezeten, maar Neline is kort nadat ze 3 werd overgegaan. Wat haar hoofd betreft paste het nog prima, maar de gordels duwden haar helemaal in elkaar (kwamen dus ook vanachter haar rug vandaan) waardoor ze echt niet meer goed en lekker zat. De stoel met de vijfpuntsgordel geeft een veiliger gevoel, maar als ze te groot worden lijkt het me toch veiliger om over te stappen naar een grotere stoel.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

nou ik heb vanmiddag de autostoel van Sjoerd uit de auto gehaald. Sjoerd op Maarten zijn romer kid gezet en Maarten op de reserve verhoger. Voor korte stukjes is dit goed, maar bij de langere stukken wil ik Maarten ook in een 2-3 stoel hebben ipv alleen een verhoger. Sjoerd zat prinsheerlijk op de romer Kid. Hij paste er goed in. De hoofdsteun zit niet eens op de laagste stand :shock: . Sjoerd is echt een stuk groter dan Maarten. Maarten moest in het begin echt de hoofdsteun op de laagste stand :roll: en toen was hij al 3,5 jaar ;). Sjoerd wordt pas eind maart 3 jaar...
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

R uben zit ook al regelmatig op de stoel van W essel. Dan eigenlijk alleen de kortere stukken. Anders zit hij in zijn eigen stoel. Bij mij speelt het puntje veiligheid ook nog wel. Naast dat R uben gewoon goed vastzit in zijn eigen stoel kan hij bij de stoel van W essel ook gaan rondkruipen ,, uit de gordels dan he :D . (nog niet gedaan trouwens) Toch denk ik dat R uben sneller een nieuwe stoel krijgt dan W essel destijds. Die was 3,5. Zo lang ga ik dat niet meer redden bij R uben hoor.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
KarinH

Bericht door KarinH »

We hebben Christian over gedaan toen hij ruim 2,5 jaar was (18 kg en 97-98 cm). We hadden echt het gevoel dat we hem (met zijn brede schouders) zeer ongemakkelijk in zijn maxi cosi tobi propten, hij was gewoon te breed, zeker als hij dan ook nog een jas aanhad! Kregen riempje moeilijk dicht en hij stampte met zijn voeten flink tegen stoel van bestuurder...

Eenmaal in de winkel bleek dat hij qua gewicht al eerder over had gekund. Hij zat duidelijk stukken comfortabeler in de andere stoel en een paar maanden later zijn we de tobi gaan gebruiken voor Eveline.

Maar als er een 5 punts-gordel stoeltje voor zijn formaat/gewicht zou zijn, dan zou dat zeker mijn voorkeur hebben gehad!! Zeker in het begin ontsnapte hij vaak uit de gordel, bleef slecht op zijn plek zitten en vanwege zijn autisme viel hij hier ook heel moeilijk in te corrigeren. Autoritjes gaven hierdoor altijd veel gedoe :roll: ...

Succes met je keuze!
Mara
J&J HAWAII

Bericht door Mara »

Leeftijd zegt idd. niets.
Onze M aarten is 3,5 en is nog lang niet toe aan de volgende...hij weegt 13-14 kg en is 94 cm.

Als je het probeert, merk je het gelijk idd.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Hoi,

Hier zitten de oudste twee nog in een 1 stoel en de jongste nog in een babystoel. Misschien toch eens aanpassen! Ze zijn trouwens allebei rond de 16 kilo.

Nu moet ik er bij zeggen dat de oudste twee ook nog wel eens in de babystoel zitten in de bakfiets, als ze in hun eentje mee zijn, als een soort troon :-). Maar dat is wel iets krap bij de schouders.

Groetjes,
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

Slaapt Sjoerd nog regelmatig in de auto? Ik merk bij Yara (en 'vroeger' ook bij Milou) dat de 2/3 stoel minder steun geeft bij slapen, zo'n bungelend hoofd. Op vakantie hadden wij om die reden bewust de kleinere stoel. En ook mijn ouders hebben nog geen 2/3 stoel voor Yara, omdat ze daar altijd nog in de auto in slaap valt.

Ik rij met Yara voornamelijk van en naar school en dan slaapt ze niet, dus dan is de 2/3 stoel prima. Maar langere stukken waarbij ze gaat slapen gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar de stoel ervoor.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Plaats reactie