slissen
slissen
Nu V incent steeds beter gaat praten, valt me steeds meer op dat hij slist. De s-klank spreekt hij uit met zijn tong tegen zijn voortanden (als je begrijpt wat ik bedoel); hij had sowieso moeite met het leren van de s/z/c, hij liet het lange tijd weg of maakte er een andere letter van (bv. t). Is dat iets dat gaandeweg vanzelf kan verbeteren of moet ik actief iets mee doen (logopedie?) en vanaf welke leeftijd dan? Of afwachten wat ze er op het cb van vinden?
Re: slissen
Bram sliste ook erg, maar de laatste tijd gaat het steeds beter. Je zou even kunnen kijken of hij andere dingen wel goed kan, blazen, uit een rietje drinken etc. De logo's hier hebben van een uitgebreider lijstje 

Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Slissen heeft vaak te maken met slappe mondspieren en verkeerde tongplaatsing. Heeft hij zijn mond vaak open en zie je dan ook zijn tong als hij met mond open zit?
Een logopedist kan je helpen met het versterken van de spieren, daar zit een opbouw in zodat de krachten van lip/wang/Tonga Ieren in balans blijft. Ik zou wel even gaan, vaak duren dit soort dingen niet zo lang, als je eenmaal weet waar je op moet letten...
Een logopedist kan je helpen met het versterken van de spieren, daar zit een opbouw in zodat de krachten van lip/wang/Tonga Ieren in balans blijft. Ik zou wel even gaan, vaak duren dit soort dingen niet zo lang, als je eenmaal weet waar je op moet letten...
Groetjes Diane
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Ik zal daar eens beter op gaan letten. Hij kwijlt wel veel (nog steeds) en heeft zijn mond dan op een 'kiertje' (dat is vooral als hij geconcentreerd bezig is met iets, bv. autootjes laten rijden). Zijn tong zie ik dan niet, maar dat kan ook komen omdat zijn mond niet zo ver open staat. Als hij de s zegt, dan plaatst hij zijn tong aan de onderrand van zijn snijtanden, zodat het puntje van zijn tong een beetje voor zijn tanden uit steekt (als je begrijpt wat ik bedoel).diane76 schreef:Slissen heeft vaak te maken met slappe mondspieren en verkeerde tongplaatsing. Heeft hij zijn mond vaak open en zie je dan ook zijn tong als hij met mond open zit?
Kun je zonder verwijzing naar een logopedist? En is het ook echt al aan te raden bij zo'n jong kind? Hij luistert nog niet echt goed, in de zin van opdrachten uitvoeren, dus ik ben bang dat dat ook zo gaat met oefeningen doen. Verder zijn we net gestart met deeltijdbehandeling ivm enig vermoeden van ASS (nog te onduidelijk om harde diagnose te stellen). Ik heb tijdens de onderzoeken die hier aan vooraf gingen wel het kwijlen aangekaart, maar ze zagen daar op dat moment geen probleem in (slissen had ik toen nog niet zo in de gaten).diane76 schreef:Een logopedist kan je helpen met het versterken van de spieren, daar zit een opbouw in zodat de krachten van lip/wang/Tonga Ieren in balans blijft. Ik zou wel even gaan, vaak duren dit soort dingen niet zo lang, als je eenmaal weet waar je op moet letten...
nee, je moet even langs de huisarts. Hij is vrij jong, maar op zich moet het wel kunnen, mits je een logo hebt die ook echt affiniteit met de kleintjes heeft.
Wat je zelf al kan doen is hem lekker veel met een rietje laten drinken (ook yoghurt en vla, eerst verdunnen en dan steeds dikker laten), blaasspelletjes doen (bellen blazen, watjes blazen, bellen blazen met een rietje in een glas water etc.). Drinkt hij uit een tuitbeker? Dan liever overgaan op een rietjesbeker, gewone beker of bidon. Een tuitbeker lokt een verkeerde tongpositie juist uit.
Wat je zelf al kan doen is hem lekker veel met een rietje laten drinken (ook yoghurt en vla, eerst verdunnen en dan steeds dikker laten), blaasspelletjes doen (bellen blazen, watjes blazen, bellen blazen met een rietje in een glas water etc.). Drinkt hij uit een tuitbeker? Dan liever overgaan op een rietjesbeker, gewone beker of bidon. Een tuitbeker lokt een verkeerde tongpositie juist uit.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Ik zou zeker de hulp inschakelen van logopediste, vooral ook omdat dit niet het enige ´probleem´ is. Jong geleerd, oud gedaan... Zit er bij de dagbehandeling geen logopediste?? (bij die van ons wel, ik dacht dat dit ook vrij standaard was voor een dagbehandeling voor dergelijke jonge kindjes)
Uit een rietje drinken kan hij wel. Yoghurt en vla heb ik nooit geprobeerd. Maar hij drinkt idd vaak uit een tuitbeker; ook op het kdv. Ik wist niet dat dat zo slecht was. Blazen gaat volgens mij nog niet zo goed, meer spugen (wat hij erg leuk vindtmuppet schreef:nee, je moet even langs de huisarts. Hij is vrij jong, maar op zich moet het wel kunnen, mits je een logo hebt die ook echt affiniteit met de kleintjes heeft.

De deeltijdbehandeling is vooral gericht op contact maken via speltherapie (floorplay), maar ik zal eens vragen wat ze van het slissen vinden en of er misschien buiten de reguliere behandeling de mogelijkheid is om bij een logopedist lang te gaan. Ik vermoed dat die daar ook wel werkzaam is.KarinH schreef:Ik zou zeker de hulp inschakelen van logopediste, vooral ook omdat dit niet het enige ´probleem´ is. Jong geleerd, oud gedaan... Zit er bij de dagbehandeling geen logopediste?? (bij die van ons wel, ik dacht dat dit ook vrij standaard was voor een dagbehandeling voor dergelijke jonge kindjes)
Ik zou goed kijken naar hoe Vincent in zijn geheel is. Want het is volgens mij geen losstaand iets, dat kwijlen en slissen.
Bij een normaal kind kan het ook nog normaal zijn om op deze leeftijd te slissen (Maartje doet het ook, en die krijgt bijna dagelijks logopedie
), maar bij Vincent is het denk ik onderdeel van zijn hele problematiek. Dus het liefst zou je naar een logopedist gaan in een multidisciplinair team, die kan het in het kader plaatsen.
Overigens zijn er nieuwe regels voor de logopedist: onder bepaalde omstandigheden mag je meteen de logopedist bellen voor een korte screening (DTL heet dat), maar niet alle verzekeringen vergoeden dat. Als je het precies wilt weten, kun je het beste de logopedist zelf bellen indat geval.
Bij een normaal kind kan het ook nog normaal zijn om op deze leeftijd te slissen (Maartje doet het ook, en die krijgt bijna dagelijks logopedie

Overigens zijn er nieuwe regels voor de logopedist: onder bepaalde omstandigheden mag je meteen de logopedist bellen voor een korte screening (DTL heet dat), maar niet alle verzekeringen vergoeden dat. Als je het precies wilt weten, kun je het beste de logopedist zelf bellen indat geval.
Moeder van Anna (20), Lotte (18), Maartje (16), Roos (13) en Job (12)