samen slapen met een baby

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Pauwtje
J&J MAURITIUS

samen slapen met een baby

Bericht door Pauwtje »

Ik heb wat praktische vragen aan de moeders die samen slapen met hun baby. Ligt de baby dan de hele nacht tegen je aan, of ligt de baby wat verder weg? Lig je samen onder een deken? Gaat de baby zelf drinken s nachts, en lig je dan zelf dus met blote borsten? Laat je de bay telkens van dezelfde borst drinken, of wissel je snachts ook van kant? Slaap je zelf echt goed, of doe je het meer omdat je op deze manier minder slecht slaapt dan wanneer je niet samen slaapt?
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Denise

Re: samen slapen met een baby

Bericht door Denise »

Roan lag vaak tussen de kussens aan het hoofdeind, op de dekens in een slaapzakje.
Ik sliep wel gewoon in nachthemd, ook vanwege lekken enzo :roll: maar dan wel eentje die ik gemakkelijk opzij kon doen om aan te leggen.
Ik hoefde altijd maar één borst per voeding te geven.
Ik sliep altijd redelijk, maar ik ben zowiezo een lichte slaper als mijn kinderen nog klein zijn, maar het maakte voor mij niet uit of hij naast mij in bed of naast mij in de wieg sliep.
Het grootste voordeel voor mij was dat ik minder wakker hoefde te worden om nachtvoedingen te geven en dus sneller weer insliep.
Ook was de wieg niet geschikt om tot co sleeper te maken en voor een ledikant was geen ruimte dus dit was de weg met de minste weerstand.
Kristel
J&J SANTORINI

Bericht door Kristel »

In het begin had ik wel een hemd aan, en wisselden ik ook van kant. Tosca en Abel lagen dus wisselend links en rechts van mij. Tosca lag (en ligt) het liefst tegen me aan, al vanaf dag 1. Abel slaapt ook prima als hij van me vandaan ligt. Die schuif ik na het drinken weer opzij. Als ik tenminste niet tijdens het voeden in slaap gevallen ben.
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
michelle
J&J SANTORINI

Bericht door michelle »

Jasmijn gaat rond 20:00 naar haar wiegje op haar eigen kamer. Wanneer ze wakker worden, meestal tussen 01:00 en 03:00 neem ik haar bij ons. Ik trek een pyjamajasje aan over mijn nachthemd, en dat nachthemd trek ik naar beneden over mijn borst heen (nachthemd ziet er van boven uit als een hemdje). Wanneer ik voed ligt 1 arm boven de deken vandaar het pyjamajasje. Ik trek het dekbed schuin zodat ik er wel onder lig maar Jasmijn alleen met haar benen. Dot is het slechtste deel van het samenslapen want eigenlijk mag het niet een dekbed. Maar ik slaap niet zonder dekbed... Jasmijn drinkt 1 borst per keer. Wanneer ze weer wakker wordt om te drinken draai ik meestal om voor de andere kant en schuif Jasmijn dan dus op. Maar soms heb ik daar geen zin in en geef ik de 'verkeerde' borst op de 'verkeerde' zij. Dat gaat prima, maar is net wat minder comfortabel. Tijdens het drinken vallen we allebei in slaap.

Ik vind het echt heerlijk zo, ik mis amper slaap zo.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

Pauwtje schreef:Ik heb wat praktische vragen aan de moeders die samen slapen met hun baby.

Ligt de baby dan de hele nacht tegen je aan, of ligt de baby wat verder weg?
D äphny ligt het liefste tegen me aan. Zodra ik haar weg leg(de) werd ze ook wakker

Lig je samen onder een deken?
Geheel tegen de adviezen in ligt ze inderdaad bij mij onder de dekens. Toch voel ik me daar zelf het meest prettig bij. W essel sliep ook gewoon bij mij onder de dekens. R uben heeft trouwens nooit goed bij ons in bed geslapen
Gaat de baby zelf drinken s nachts, en lig je dan zelf dus met blote borsten?
Laat je de bay telkens van dezelfde borst drinken, of wissel je snachts ook van kant?
Ik laat ze inderdaad aan dezelfde borst liggen, omdat manlief niet in de gaten heeft dat ze s'nachts wakker worden liggen ze altijd links van mij en heb ik een bedhekje aangeschaft. Meestal val ik in slaap en heb ik dus mijn shirt omhoog geschoven. Mevrouw doet dan echt aan zelfbediening. Soms merk ik dat ze gaat drinken, meestal niet
Slaap je zelf echt goed, of doe je het meer omdat je op deze manier minder slecht slaapt dan wanneer je niet samen slaapt?
Ja, ik slaap dan echt goed. Behalve dan wanneer ze erg onrustig is. Zoals vanacht. Ze ging liggen bijten, dus ja, daar wordt ik wel wakker van.

Moet ik trouwens wel even melden dat het de laatste tijd heel goed gaat met slapen. Ze slaapt goed in in de dr eigen bedje en alleen als er wat is wordt ze wakker. Nu zijn de waterpokken doorgebroken, dus het zullen wel weer een paar nachten onrust zijn.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
wennetje

Bericht door wennetje »

Chabeli

Bericht door Chabeli »

Sara begint ook de nacht in haar eigen bed, zodra ze wakker wordt neem ik haar bij ons in bed. Ik heb de zijkant van een oude ledikant aan mijn kant vastgemaakt, zodat ze er niet uit kan vallen. Ik slaap met een hemd en shirt; het shirt kan ik dan zo omhoog schuiven en dan lig ik niet helemaal bloot in deze kou :) . Soms drinkt ze een borst, maar mmeestal wel twee. Ik leg haar eerst tussen ons in en voedt haar aan die kant, daarna leg ik haar aan de zijkant om verder te slapen. Soms ligt ze tegen me aan, maar meestal niet. Ze ligt onder een eigen dekentje, ik vind het dekbed iets te warm voor haar. Als mijn borst bloot ligt omdat ik in slaap ben gevallen is het wel self-service.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

Meike ligt vlak bij 1 van ons omdat ze meestal wel iemand wil voelen ( handje vast, arm over haar heen).
Ze gaat niet zelf drinken en drinkt sowieso beter als ik zit dus ik voed haar zittend.
Het samen slapen is echt om te slapen. Als we dat niet doen huilt ze heel veel en wordt om de haverklap wakker. Echt optimaal slaapt het niet maar dus beter dan in haar eigen bed.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
michelle
J&J SANTORINI

Bericht door michelle »

Een bedhekje? Waar kun je dat kopen?
Kristel
J&J SANTORINI

Bericht door Kristel »

michelle schreef:Een bedhekje? Waar kun je dat kopen?
Die van ons komen bij de prenatal vandaan. Bevallen prima!
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
michelle
J&J SANTORINI

Bericht door michelle »

Bedoel je deze: http://www.prenatal.nl/shop/Slapen-Juni ... =&id=71236

En gaat dat dan onder het matras? Is dat stevig genoeg?
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

J0ele begint ook gewoon in haar eigen bed, dat is op t moment een campingbedje op onze slaapkamer.
voor ik zelf ga slapen, voed ik haar nog, ze wordt dan ook automatisch al een beetje wakker. Soms te wakker, dan lukt het me niet meer om haar terug te leggen in het bedje. Het grootste punt is denk ik dat ik dan zelf geen zin en energie meer heb om te wachten tot ze slaapt (eerder kan ik haar niet neerleggen) In dat geval neem ik haar naast me in bed. ze ligt op mijn mans plek, die kant van het bed is dichtgemaakt, kan ze niet afvallen, ze heeft een eigen deken (twee dekens momenteel, geen dekbed - in het campingbedje heb ik weer wel een dekbedje dus tja)
Als ze s nachts wakker wordt, neem ik haar vaak bij me.
Ze ligt niet tegen me aan en slaapt als een roos naast me. soms zoekt ze me met haar handje, maar meestal is het al genoeg dat ze daar mag slapen.
Ik ga altijd zitten om te voeden, dus geen zelfbediening.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
wennetje

Bericht door wennetje »

Ik zag deze eens: http://www.beanproducts.com/mm5/merchan ... tyProducts leek mij wel heel fijn.
marincke

Bericht door marincke »

Eén van mijn VBN collega's heeft net een boekje over samenslapen vertaald en uitgegeven. Daar worden ook al je vragen in beantwoordt. Als je lid van de VBN bent, kun je hem (gratis) lenen van de bieb. Hier vind je wat meer info over het boekje: http://www.borstvoedingscentrumpantarhe ... lform.html
In dit boekje staan ook veilige houdingen afgebeeld.

Mijn persoonlijke antwoorden: Ik slaap nu voor de derde keer met een baby/kind in ons bed. Mijn man merkt niet eens dat er een kindje ligt. Hij hoort ze ook bijna nooit, of ze moeten echt hard huilen (bijv. als ze ziek zijn).
De baby huilt vrijwel nooit, omdat ik al wakker word zodra zij beginnen te draaien. Dan leg ik het kindje naar de andere kant en ga voeden. Tijdens het voeden val ik alweer in slaap. Heel soms word ik dan een poosje later wakker en blijkt ze nog steeds aan mijn borst te liggen. Anders laat ze vanzelf los. Alle drie sliepen het beste dicht tegen mij aan. Ze liggen bij mij onder het dekbed, maar ik hem mijn arm over de deken en over hun heupen. De deken komt dan nooit hoger dan tot aan hun oksels.
Zodra ze dus wakker wordt 's nachts wissel ik van borst. Ik wissel niet meer tijdens die voeding.

Ik slaap zelf beter met baby in bed, dan als de baby in het ledikantje naast me slaapt. Mijn man hoort de kleine ook nooit, dus die slaapt op deze manier ook het beste. 's Avonds leg ik haar wel eerst in haar eigen ledikant, omdat ik het niet veilig genoeg vind om haar op ons bed te laten slapen als we er niet bij zijn. Onze oudste is namelijk ooit eens óver een uitvalbeveiliging weten te komen. Dus vanaf het moment dat ze beginnen te rollen leg ik ze in hun eigen ledikantje als ik er niet bij lig.

Oh ja en je vraag over zelf bloot liggen... Ik val dus tijdens het voeden in slaap. Gevolg is idd dat ik met 1 blote borst lig. Ik slaap in een T-shirt en trek die omhoog. Ik hou de borst waar ik niet mee voed dan bedekt onder het shirt, de andere ligt bloot. Soms is die dus wel wat koud als ik na een puur uur weer wakker word, maar ik heb er zelf geen last van. Ik word ook niet wakker omdat ik het koud heb ofzo.
Mv2jongens

Bericht door Mv2jongens »

hier sliepen ze beide de eerste 2 weken het liefst op mij (oh, wat lang geleden en wat koesterde ik die momenten, had ik alle tijd voor want ik sliep dan erg licht)

daarna sliepen ze beide tussen ons in, onder de deken. l ucas wilde altijd tegen me aan en t hijmen lag het liefste los.

bij l ucas hadden we een wieg in onze kamer waar hij de avond in begon, maar bij de eerste nachtvoeding kwam hii tussen ons in, ik voedde liggend en sliep half door.

bij t heb ik nooit liggend gevoed, dus altijd even wakker maar kon toch snel doorslapen. omdat hij losliggen wel prettig vond hebben we een peuterbed bij de ikea gekicht, waar we een kant met spijlen (lage spijlen, want peuter/kleuterbed) van loslieten en dit was even hoog als ons bed, dus toen lag hij naast me. inmiddels ligt hij in datzelfde bed in.zn eigen kamer.
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

moet alleen wel zeggen na weer een redelijk slechte nacht dat het samen slapen dus ook steeds minder garantie is voor goed uitgerust zijn .....
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Wij begonnen met een wigje naast het bed, maar daar heeft David amper in geslapen. Dus als baby lag hij eigenlijk altijd bovenop mij. Ivm zijn reflux hebben we in het begin zelfs zittend geslapen met David op mijn arm. David slaapt het liefst wel in mijn arm en elke cm tussen ons was al teveel.

Hij lag meestal tussen ons in en vaak gewoon onder mijn deken. Maar David accepteerde eigenlijk geen deken, dus meestal warmde hij zich aan mij op of lagen alleen zijn beentjes onder mijn deken.

Toen hij ouder, groter en beweeglijker werd hebben wij een kant van zijn ledikant eruit gehaald en dan de ledikant aan ons bed vastgemaakt als cosleeper.

Ik draag altijd een t-shirt en trek die gewoon omhoog. Als baby heeft hij zich niet echt zelf bediend, maar lag eigenlijk constant aan de borst.

Hier was samen slapen de enige mogelijkheid om überhaupt te kunnen slapen. Ik was en ben nog steeds niet uitgerust, maar op deze manier konden wij ten minste een beetje slapen ipv de hele nacht wakker zijn.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Dekens hadden we niet bij Marrit was het warm genoeg in India (en Wytse sliep beter in zijn eigen bed/wieg, of anders tussen ons in, hoog in het bed, met onze kussens helemaal naar de zijkant geschoven). Zij lag (en ligt) het lieft tegen mij of mijn man aan. Wat drinken betreft wisselde ik wel af, ze dronk wel vaak, maar zeker niet continue. Ik had een rekje aan 'mijn' zijkant van het bed, dus ze lag vaak daar, of dus tussen ons in. Als mijn man er dan niet was 's nachts verving ik hem door wat kussens.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Plaats reactie