vriendin heeft bv problemen. Tips?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

vriendin heeft bv problemen. Tips?

Bericht door mama van b en c »

Mijn vriendin is afgelopen maandag bevallen.

Haar oudste was prematuur geboren en heeft ze nooit aan de borst gekregen. Ze heeft 12 weken full time gekolft voor hem.

Nu wilde ze weer bv geven. Ze is nu bevallen bij 39 weken. Het kleintje is een natuur talent, haar kraamhulp is haar eigen zus, die gelukkig ook wel echt pro bv is.

Nu heeft ze al die tijd pijn bij het voeden en nu ook flinke kloven. Volgens mij is dat altijd een aanleg probleem toch? Net deed het haar zo pijn dat ze een flesje hebben gegeven (ik vrees met kv maar dat weet ik niet zeker)

De verloskundige heeft gister een tepelhoedje geadviseerd, volgens mij is dat niet de oplossing en haar zus en zij zelf staan er ook niet zo achter.

Ze geeft aan dat ze er van baalt maar niet wil tobben. Ik heb haar geadviseerd om in ieder geval een lactatiekundige te overwegen zodat ze in ieder geval alles geprobeerd heeft voordat ze opgeeft. Nu hebben ze nog een keer extra de verloskundige laten komen om mee te kijken. Maar ik weet nog niet wat die gezegd heeft.

Iemand nog tips???
wennetje

Re: vriendin heeft bv problemen. Tips?

Bericht door wennetje »

Ik weet niet beter dan dat kloven in het begin erbij kunnen horen en niet direct hoeven duiden op verkeerd aanleggen. Ik kreeg ze zelfs behoorlijk bij het kolven (ook prematuur kind). Was na een week ongeveer over. Goed drogen aan lucht, iets als lanoline erop smeren.
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

wennetje schreef:Ik weet niet beter dan dat kloven in het begin erbij kunnen horen en niet direct hoeven duiden op verkeerd aanleggen. Ik kreeg ze zelfs behoorlijk bij het kolven (ook prematuur kind). Was na een week ongeveer over. Goed drogen aan lucht, iets als lanoline erop smeren.
Niet waar. Kloven komen door verkeerd aanleggen of door spruw. Ik zou niet meteen met een tepelhoedje beginnen. Zeker niet zonder eerst een laktatiekundige geraadpleegd te hebben. Dat zou nu de eerste stap moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Pauline op wo nov 23, 2011 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

een lactatiekundige lijkt me idd een heel goed idee!
Mother mates hebben de pijn bij mij in de kraamtijd van levi verzacht toen ik kloven had.

hopelijk kan ze goede tips krijgen want het is wel zwaar hoor elke keer met pijn voeden!
Sietske

Bericht door Sietske »

Kloven horen er zeker niet bij in de kraamtijd en zijn eigenlijk altijd gevolg van verkeerd aanleggen (of zoals Pauline aangeeft spruw). Soms kan het echt lijken alsof het aanleggen perfect gaat maar kan een aanpassing van enkele millimeters echt een wereld van verschil maken. dat is vanachter de computer of aan de telefoon nauwelijks te beoordelen dus ik zou je vriendin echt aanraden om een lactatiekundige te laten komen. Als de kosten haar tegenhouden kun je haar uitleggen dat kv ook een boel geld kost. Als ze met één consult kan zorgen dat de bv goed gaat waardoor ze het voeden vol kan houden, bespaart ze zich dus een hoop geld.
wennetje

Bericht door wennetje »

Niet waar. Kloven komen door verkeerd aanleggen of door spruw.
Hoe verklaren jullie dan kloven bij kolven? Die na een paar dagen vanzelf weg gingen zonder iets te veranderen aan het kolven?
Sietske

Bericht door Sietske »

wennetje schreef:
Niet waar. Kloven komen door verkeerd aanleggen of door spruw.
Hoe verklaren jullie dan kloven bij kolven? Die na een paar dagen vanzelf weg gingen zonder iets te veranderen aan het kolven?
Ook bij kolven kun je een verkeerde techniek gebruiken. Het borstschild kan bijvoorbeeld te klein zijn waardoor je wrijving krijgt, of de kolf is een (paar) keer niet helemaal recht op de borst geplaatst waardoor de tepel tegen het plastivc is gaan schuren met kloven tot gevolg.
wennetje

Bericht door wennetje »

Zo zie je maar hoeveel mensen er zich in de zorg met bv bezig houden en er weinig vanaf weten. Dit was wat de verloskundige die de nacontrole deed me vertelde.
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

wennetje schreef:Zo zie je maar hoeveel mensen er zich in de zorg met bv bezig houden en er weinig vanaf weten. Dit was wat de verloskundige die de nacontrole deed me vertelde.
Ja, helaas is dat het geval. Misschien zou het helpen als ze dit soort dingen wel zouden weten. Goede voorlichting scheelt de helft. Ik denk dat dan wellicht minder dames zouden stoppen. Ook is het goed om juist bij problemen in de kraamtijd snel een lactatiekundige te raadplegen. Zij kan namelijk langskomen en meekijken. Als je goed aanlegt heb je het grootste gedeelte van de BV problemen al opgelost/ voorkomen.
mama van b en c

Re: vriendin heeft bv problemen. Tips? *update*

Ze heeft zo'n kapotte tepels dat ze enorm bloeden. zo erg dat de kleine de afgekolfde melk nu niet mag drinken.

Ze heeft erg last van exceem. Niet bij haar borst maar volgens de verloskundige zie je dan wel vaker dit soort problemen. Heeft te maken met erg dunne huid. De verloskundige heeft erge twijfel of ze ooit zonder kloven kan voeden. Ik hoop zo dat ze een lactatiekundige in schakelt maar ze laat de moed een beetje zakken. Ze wil in ieder geval niet weer full time kolven. Nu doet ze dat dus wel en haar kindje krijgt nu dus kv omdat er zoveel bloed inzit.
Kristel
J&J SANTORINI

Bericht door Kristel »

Dat is toch ook onzin, dat je je kindje niet mag voeden als je bloedt? Ik heb Tosca in iedergeval wel gewoon gevoed, ook toen ik bloedde. Je melk wordt toch ook uit bloed gemaakt?

Een lk inschakelen lijkt me de enige oplossing nu. Iemand met echt verstand van bv.
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

je kan gewoon voeden, ook als het bloed.

Stuur deze link anders naar haar door: http://www.nvlborstvoeding.nl/particuli ... tiekundige
mama van b en c

Het is puur bloed wat ze kolft en de kleine wordt er erg misselijk van. Ik heb de link doorgestuurd
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Kristel schreef:Dat is toch ook onzin, dat je je kindje niet mag voeden als je bloedt? Ik heb Tosca in iedergeval wel gewoon gevoed, ook toen ik bloedde. Je melk wordt toch ook uit bloed gemaakt?

Een lk inschakelen lijkt me de enige oplossing nu. Iemand met echt verstand van bv.
Ik heb Levi toen ook niet mogen voeden, sowieso omdat hij heel misselijk werd van het bloed en dus elke keer overgaf. Ik moest kolven, het eerste beetje met bloed weggooien en de rest kon ik hem dan met een flesje geven.
Daarbij hebben we toen heel bewust rustig en netjes gekolfd zodat de boel bij mij snel genezen zou. Daarna even met tepelhoedje gevoed en daarna zonder. Maar ook hierin kan ik me voorstellen dat per verloskundige/kraamverzorgster verschillende adviezen gegeven worden.

Het enige is inderdaad een lk inschakelen. Het is een pittige weg, maar hopelijk kan ze er doorheen zien!
mama van b en c

Helaas, ik denk dat ze het opgeeft.
Ze heeft geen hoop dat het goed komt.

Ik vind het zo jammer maar vooral ook zo moeilijk dat iemand niet eens de moeite neemt om alles te proberen, zoals een lactatiekundige laten komen, maar ja ze moet toch zelf beslissen.

Maar zucht wat zal ik mijn tong moeten af bijten de komende tijd, argh
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Waarom dan toch niet even met tepelhoedje. Ik ben blij dat ik dat toen gedaan heb. En het liefst had ik nog eerder een lk erbij gehad. Maar goed sommige mensen geven sneller op als andere. Prima ieder zijn keus natuurlijk. Hopelijk besluit ze toch nog een lk in te schakelen.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
mama van b en c

Ik weet het ook niet

Ze is gewoon niet zo gemotiveerd denk ik,

En ik weet nu al weer hoe dat gaat met die kv. Heel bang om te veel te geven en een te dikke baby te krijgen, alles op uur en tijd daardoor dus regelmatig een hongerige baby die nog moet wachten om dat het nog geen tijd is. Ze heeft zelf exceem, oudste had verdenking KMA.

zucht...

Ze is mijn beste vriendin maar dit past zo niet bij mij!
Chabeli

Bericht door Chabeli »

oh wat rot. Ik kan me voorstellen dat je je in moet houden om er niets van te zeggen. Toch, ook heb ik wel begrip voor haar. Toen ik met zóveel pijn zat te voeden...ik ging er bijna aan onderdoor. Ik ben achteraf blij dat ik door heb gezet, maar ik had net zo goed kunnen hebben gekozen om te stoppen. Als dan anderen in mijn omgeving zo over mij hadden gedacht...oei, dat had toch wel heel pijnlijk geweest. Als ze zoveel bloed kolft, zal ze ook echt heel veel pijn hebben. Jammer dat ze geen lk laat komen, maar ja, al die hormonen die door je lijf gieren....
Thommy
J&J MAURITIUS

Bericht door Thommy »

mama van b en c schreef:Ze is gewoon niet zo gemotiveerd denk ik,
Als dat zo is, kun je l*llen als Brugman....
Een lk inschakelen kost niet veel moeite, dat kan de kraamzorg zelfs voor je doen. En een tepelhoedje is ook een optie. Ik heb er ook een tijdje een gebruikt en ben dit na een aantal weken gaan opbouwen. Maar de belangrijkste vraag is inderdaad; hoe graag wil ze dit. Heb je haar dit al eens op de man af gevraagd?
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
mama van b en c

Als dan anderen in mijn omgeving zo over mij hadden gedacht...oei, dat had toch wel heel pijnlijk geweest.
Wat bedoel je hiermee

Ik begrijp haar keuze best. Het lijkt me vreselijk als alles zo kapot is. Maar ze heeft zo veel vertrouwen in haar kraam hulp (is haar zus) dat ze daardoor geen vertrouwen heeft in een lactatiekundige. Maar een lactatiekundige heeft toch meer verstand van probleem gevallen.

Ik heb me er maar bij neer gelegd maar vindt het gewoon heel jammer. Ze heeft ook geen steun van haar man en dat in combi met die pijn en helemaal op haar zus vertrouwen maakt haar keus ook wel enigzins begrijpelijk maar dat iemand niet iets meer wil proberen in de eerste week stelt me toch wel enigzins teleur. Maar goed, wie ben ik? ik sta niet in haar schoenen en kan en wil niet voor haar beslissen. ik denk dat ik mijn best heb gedaan en met kv worden ze ook wel groot.
Chabeli

Bericht door Chabeli »

mama van b en c schreef:
Als dan anderen in mijn omgeving zo over mij hadden gedacht...oei, dat had toch wel heel pijnlijk geweest.
Wat bedoel je hiermee

\.
Ik doel hiermee op de opmerkingen (niet alleen door jou hoor) die zijn gemaakt met betrekking tot motivatie en dat sommige mensen sneller opgeven dan anderen. We kunnen niet weten hoeveel pijn, stress etc iemand heeft, dus kun je ook niet oordelen hoe gemotiveerd iemand is, of of iemand snel opgeeft of niet. Het klinkt als behoorlijk heftig en pijnlijk en als je net bent bevallen heb je het al best zwaar, dus ik vind het niet zo gek dat ze die keuze maakt. Los van of het mijn keuze zou zijn geweest.
marincke

Bericht door marincke »

Mocht ze wel willen blijven voeden, is er gekeken of het kindje geen te korte tongriem heeft. Dat was bij mijn tweede de oorzaak van kloofjes. Dan kun je nog zo goed aanleggen, maar dan wil het gewoon niet.
mama van b en c

Dat laatste zal ik nog eens navragen, dat weet ik niet.

Ik ben net nog even bij haar geweest. Ze kolft nu 3 keer per dag als de oudste slaapt dus ze geeft toch nog 3 keer bv. dat vind ik eigenlijk heel bijzonder want ze had gezegd dat ze dat echt niet meer wilde dat kolven. Ze heeft dan ook geen pijn ondanks de kapotte tepels.

Die tongriem ga ik nog navragen
Plaats reactie