Morgen naar het oogziekenhuis

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Claudiac

Morgen naar het oogziekenhuis

Bericht door Claudiac »

en ik verwacht dat Isk@nder ook een brilletje moet... Zijn we straks in de meerderheid thuis!
Ik moet niet z'n zonnebril vergeten ivm de druppeltjes.

Groeten,
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Re: Morgen naar het oogziekenhuis

Bericht door MarietteD »

Succes morgen! Met een 3-jarige is het nog best een worsteling met die druppeltjes, herinner ik me ... Ik heb trouwens bij V incent nooit een zonnebril meegenomen. Hij had van de druppels op zich geen last, meer het moment dat ze erin werden gedaan.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Claudiac

Bericht door Claudiac »

't Viel tegen, ik moet over twee maanden weer en dan zelf eerst druppelen. Maar hij had wel significant minder zicht dan dat hoort met z'n rechter oog. Maar dat wisten we al.

Nu ben ik dus:
- 3x consultatiebureau (ze wilden het een paar keer checken)
- 1x huisarts voor een verwijsbrief (3 kwartier wachten met 3 kids op zo'n stomme brief)
- controle bij het oogziekenhuis, zo'n beetje dezelfde test als het consultatiebureau
Dus een half jaar verder en eigenlijk weet ik nog niets meer.

Ik vind dat eigenlijk wel een hoop bureaucratie en kostbaar. Dat moet toch ook handiger kunnen. Vooral omdat z'n zus ook een bril heeft.

Nou ja, we zijn weer een stapje verder.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

oh baleen zeg. het is al zo'n onderneming met een kind en dan ben je er nu nog steeds niet. en dan nog eens twee manden wachten is best lang. waarom moet je eigenlijk nog een keer komen? konden ze het niet goed zien?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Mieke

Bericht door Mieke »

Vervelend dat het niet zo goed ging, en nu ben je niet veel wijzer geworden.
Ik vind het altijd zo'n gedoe, dat ziekenhuis, vaak lang wachten, lange wachttijden.
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Mare schreef:oh baleen zeg. het is al zo'n onderneming met een kind en dan ben je er nu nog steeds niet. en dan nog eens twee manden wachten is best lang. waarom moet je eigenlijk nog een keer komen? konden ze het niet goed zien?
Nee hoor, ze gaan nu pas beginnen. De eerste keer was eigenlijk dezelfde test als bij het CB. Bij Evel1ne, die zit in een ander ziekenhuis, deden ze wel meteen een druppeltjestest. Maar in het oogziekenhuis gebruiken ze bij jonge kinderen andere druppels die ik zelf 2 dagen van tevoren in zijn ogen moet druppelen.

Nou ja, hij vond het gelukkig leuk.
maaike
J&J TEXEL

Bericht door maaike »

Claudiac schreef:'t Viel tegen, ik moet over twee maanden weer en dan zelf eerst druppelen. Maar hij had wel significant minder zicht dan dat hoort met z'n rechter oog. Maar dat wisten we al.

Nu ben ik dus:
- 3x consultatiebureau (ze wilden het een paar keer checken)
- 1x huisarts voor een verwijsbrief (3 kwartier wachten met 3 kids op zo'n stomme brief)
- controle bij het oogziekenhuis, zo'n beetje dezelfde test als het consultatiebureau
Dus een half jaar verder en eigenlijk weet ik nog niets meer.

Ik vind dat eigenlijk wel een hoop bureaucratie en kostbaar. Dat moet toch ook handiger kunnen. Vooral omdat z'n zus ook een bril heeft.

Nou ja, we zijn weer een stapje verder.

bij ons ging het wel wat sneller hoor
al waren wij niet in het oogziekenhuis zelf, maar bij hun poli in het sfg
ik heb de ha gewoon overgeslagen, kreeg van de cb-arts na 2x ogentest daar (3.6 en 3.9/10mnd) een verwijsbrief
de orthoptist had zoals de cd-arts al zei een lange wachttijd (2mnd), omdat we midden ind e zomervakantie uitkwamen waren we uiteindelijk 3 mnd na doorwerwijzing bij de orthoptist
zij wilde ons na de ogentest terug zien en plande een afspraak tussendoor in haar agenda omdat ze 3 weken later te laat vond
dus een week later terug na thuis druppelen (dat was echt geen feest...) en vervolgens naar huis met een recept voor een bril
ruim 2 weken na het eerste orthoptist bezoek had ze dus een bril

toevallig zijn we net vorige week terug geweest om te kijken of de bril goed was en of afplakken nodig zou zijn
gelukkig hoeft dat maar 2 uur per dag.

eigenlijk vind ik nog 2 mnd wachten best lang als hij echt niet goed kan zien
heeft hij last van zijn slechte zicht
(wij merkten het eigenlijk pas toen we er goed op gingen letten na de 2e cb-test)
maaike mv 3 jongens en een meisje
KarinH

Bericht door KarinH »

He bah, dat is balen, dat gewacht! Suf eigenlijk ook, als er al oogafwijkingen in gezin voorkomen, dan is de kans dat er iets is toch wel reeel, he?

Wij zijn 2 keer bij CB geweest (met 3 maanden tussenpoze), toen kreeg ik zelf de keuze: nog een keer CB of direct naar oogarts. Ik dacht, niet langer modderen dan nodig, wil weten of het goed zit! Verwijsbriefje van huisarts was zo gepiept en afspraak kinderspreekuur van oogheelkunde (Academisch ziekenhuis) was een maand later. Was een hele bezoeking met hem (vanwege autisme), ze hebben snel gedruppeld, even wacht tot ingewerkt en daarna meteen weer onderzoek, waaruit bleek dat het goed was (voor dit moment, zal wel eind basisschool waarschijnlijk min-afwijking krijgen en dan bril nodig hebben), dus klaar! Wat jammer dat ze het bij jou niet in 1 keer konden/wilden doen en dan pas 2 (!) maanden later terugkomen... Zoals ik al zei: balen...
Claudiac

Bericht door Claudiac »

maaike schreef:
Joh, ik wist niet dat ze een poli hebben in het SFG! Dat is namelijk vlak bij mij. De huisarts zei dat ze bij het sfg minder goed waren, maar dat kan ik me dan niet voorstellen.

Ga ik maar eens achteraan.

Groeten, Claudia
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Nu ik het lees, denk ik oh ja zo ging het. Neline loopt namelijk ook bij het oogziekenhuis. Ze gebruiken daar sterkere oogdruppels dan normaal en die moet je al twee dagen van tevoren beginnen. Die oogdruppels mag je normaal pas gebruiken vanaf 6 jaar (de apotheek heeft wel drie keer gevraagd of het echt goed was) en dan kan ik me wel voorstellen dat ze het kind eerst willen zien voordat ze zomaar een recept opsturen. Bij Neline was het eerste onderzoek trouwens wel veel uitgebreider dan bij het cb, maar misschien is dat ook omdat zij scheel ziet. Er werd bij haar ook gecontroleerd of haar ogen nog wel goed samenwerkten. Helaas was dit nauwelijks nog het geval en moet ze op 15 februari aan haar oogspiertjes worden geopereerd.

Stel je trouwens niet teveel voor bij de volgende afspraak. Ik neem aan dat die afspraak dan bij de oogarts is? Wij stonden binnen twee minuten weer buiten. Er is met een lampje in haar ogen gekeken en er werd een lineaal met glaasjes op verschillende sterktes voor haar ogen gehouden om de sterkte voor haar bril te bepalen. Daarna konden bij de assistente het recept voor de bril ophalen. Ik heb toen ruim drie uur in de auto gezeten (heen en terug in de spits) voor 2 minuten bij de arts.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

zeker heel irritant. vooral de brief van de ha. waarom mag het cb wel constateren maar niets doen. gelukkig doet onze ha niet moeilijk en kan je een verwijzing afhalen als je van cb komt.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
LindaJager
J&J MALEDIVEN

Bericht door LindaJager »

Wat omslachtig allemaal!
Lucas heeft met 4 jaar een bril gekregen en omdat een + afwijking erfelijk is zijn de andere 2 met 2 jaar ook meteen onder controle gekomen bij de orthoptist.Het ging bij Lucas ook via het cb en toen ik de ha belde maakte hij een verwijsbrief klaar die ik later zo bij de assistente op kon halen. Het duurde wel lang voordat ik bij de orthoptist terecht kon maar er werd direct gedruppeld, na onderzoeken zoals dat zijn ogen wel samenwerkten ed. En daarna meteen even naar de oogarts voor controle.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
maaike
J&J TEXEL

Bericht door maaike »

Claudiac schreef:
maaike schreef:
Joh, ik wist niet dat ze een poli hebben in het SFG! Dat is namelijk vlak bij mij. De huisarts zei dat ze bij het sfg minder goed waren, maar dat kan ik me dan niet voorstellen.

Ga ik maar eens achteraan.

Groeten, Claudia
ik ben er heel tevreden over
onze orthoptiste is echt heel fijn en doortastend!
en voor mij is het ook een stuk beter te doen dan het oogziekenhuis zelf (midden in de stad)

dit staat er op de website
"Om u de beste zorg te geven werkt de polikliniek Oogheelkunde van het Sint Franciscus Gasthuis samen met het Oogzorgnetwerk. Het Oogzorgnetwerk is een initiatief van Het Oogziekenhuis Rotterdam. Hierdoor wordt expertise en kennis op het gebied van oogzorg gegarandeerd. Met succes, want in 2011 werd het Sint Franciscus Gasthuis door de Consumentenbond uitgeroepen tot 'koploper' in het leveren van zorg bij staar in Zuid-Holland. Dit betekent dat we hiermee aan alle getoetste criteria voldoen samen met zeventien andere ziekenhuizen in Nederland. "
maaike
J&J TEXEL

Bericht door maaike »

marije1977 schreef:Stel je trouwens niet teveel voor bij de volgende afspraak. Ik neem aan dat die afspraak dan bij de oogarts is? Wij stonden binnen twee minuten weer buiten. Er is met een lampje in haar ogen gekeken en er werd een lineaal met glaasjes op verschillende sterktes voor haar ogen gehouden om de sterkte voor haar bril te bepalen. Daarna konden bij de assistente het recept voor de bril ophalen. Ik heb toen ruim drie uur in de auto gezeten (heen en terug in de spits) voor 2 minuten bij de arts.
Ook dit was bij ons (in het sfg dus) niet zo
de orthoptiste neemt elke keer echt ruim de tijd
voor testjes, een praatje, uitleg
ze schreef ook zelf het recept voor de opticien

daarna moesten we ook nog wel heel even naar de oogarts zelf zodat hij even kon kijken of er geen afwijkingen te zien waren in haar oog (de pupillen stonden immers wijd open, dus makkelijk te zien dan)
daar waren we wel zo klaar
maaike
J&J TEXEL

Bericht door maaike »

jikke schreef:zeker heel irritant. vooral de brief van de ha. waarom mag het cb wel constateren maar niets doen. gelukkig doet onze ha niet moeilijk en kan je een verwijzing afhalen als je van cb komt.
ik kreeg gewoon van de cb-arts een doorverwijzing
ben niet ook nog bij de ha geweest...
Claudiac

Bericht door Claudiac »

maaike schreef:
jikke schreef:zeker heel irritant. vooral de brief van de ha. waarom mag het cb wel constateren maar niets doen. gelukkig doet onze ha niet moeilijk en kan je een verwijzing afhalen als je van cb komt.
ik kreeg gewoon van de cb-arts een doorverwijzing
ben niet ook nog bij de ha geweest...
Dat doen ze bij ons CB niet. Die willen een duidelijke scheiding en geven aan dat ze niet voor medische zaken zijn. Dus je krijgt dan alleen een brief voor de huisarts. En de huisarts wilde dit via een consult doen, en niet alleen de verwijsbrief via de assistente. Niet dat hij daadwerkelijk een test deed hoor... daar had hij geen tijd voor. We stonden zo weer buiten.

Nou, ik ben benieuwd over het volgende consult. Bij Evel1ne loop ik in het Erasmus, daar waren ze wel geduldig en dat gaat ook prima. Daar hebben ze nu een opnamestop dus daar kon ik niet terecht.

Toch maar sfg bellen zodat ze op een gegeven moment tegelijk kunnen.
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

maaike schreef:
marije1977 schreef:Stel je trouwens niet teveel voor bij de volgende afspraak. Ik neem aan dat die afspraak dan bij de oogarts is? Wij stonden binnen twee minuten weer buiten. Er is met een lampje in haar ogen gekeken en er werd een lineaal met glaasjes op verschillende sterktes voor haar ogen gehouden om de sterkte voor haar bril te bepalen. Daarna konden bij de assistente het recept voor de bril ophalen. Ik heb toen ruim drie uur in de auto gezeten (heen en terug in de spits) voor 2 minuten bij de arts.
Ook dit was bij ons (in het sfg dus) niet zo
de orthoptiste neemt elke keer echt ruim de tijd
voor testjes, een praatje, uitleg
ze schreef ook zelf het recept voor de opticien

daarna moesten we ook nog wel heel even naar de oogarts zelf zodat hij even kon kijken of er geen afwijkingen te zien waren in haar oog (de pupillen stonden immers wijd open, dus makkelijk te zien dan)
daar waren we wel zo klaar
De orthoptiste nam bij ons ook elke keer uitgebreid de tijd om alles uit te leggen hoor. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel tevreden ben over het oogziekenhuis. Ik ben vanuit een streekziekenhuis juist overgestapt naar het oogziekenhuis omdat ik niet tevreden was over het streekziekenhuis. In het streekziekenhuis moest Neline ook apart terugkomen voor een oogmeting, maar de afspraak met de oogarts werd dan wel aansluitend gemaakt. Ik merk wel dat de tests bij het oogziekenhuis veel uitgebreider is en de uitleg ook. Bij het streekziekenhuis kreeg ik alleen te horen dat het niet goed ging en de ene keer moesten we meer afplakken en de keer erna juist weer minder. Na een jaar was ik het zat en ben ik overgestapt. De laatste keer begonnen ze nog ineens over opereren. Wij moesten daar maar eens over nadenken. En zonder verdere informatie werd ik weer naar buiten begeleid (in het streekziekenhuis dus).
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Plaats reactie