Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Ester »

Ik heb even wat andere kijk op de zaak nodig dan alleen mijn eigen. Wie denkt mee?

Famke is nooit de allerbeste slaper geweest, maar nadat ze een jaar werd ging het steeds beter en uiteindelijk sliep ze best wel eens een nacht door. Meestal was ze rond 5 uur een keer wakker, dronk dan bij me, en sliep verder. Dat is de laatste maanden zo.

Nu begon er een week of 3 geleden verandering te komen in haar slaapgedrag. Eerst wilde ze ineens niet meer naar bed gebracht worden door Gertjan 's middags. Dat is nog steeds zo: ze slaapt alleen als ik haar 's middags naar bed breng, ze valt dan in slaap aan de borst. Als ik werk slaapt ze 's middags niet meer. 's avonds ging ze ook ineens moeilijk doen, huilen, niet willen liggen etc. En sinds 2 weken wordt ze structureel om 5 uur 's morgens wakker, maar laat zich dan niet meer terug in haar eigen bed leggen nadat ze gedronken heeft. Tussen ons in slaapt ze meestal ook niet meer. Daarnaast wordt ze ineens 's avonds en 's nachts wakker. Drama dan. Je krijgt haar niet meer terug in bed, zonder dat ze eerst bij mij drinkt. En dan lukte het om 4.00 vanochtend nog niet. Ze heeft tussen ons in toen nog wel een uurtje geslapen, maar daar houdt het dan mee op.

Ze krijgt geen tanden, net alle hoektanden door
Ze is niet ziek of verkouden
We hebben spruw gehad, maar daar leek zij toen geen last van te hebben. Bij mij zijn de klachten over en zij drinkt rustig en vaker dan de laatste tijd. Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft.
Verder is ze jengelig overdag, ik heb echt het idee dat ze moe is, ze slaapt nu ook 's middags aanzienlijk langer dan voorheen (als ik er ben dan...)

Ik zit in dubio: gaan we iets doen om dit te doorbreken of wachten we eens even af hoe het gaat ontwikkelen. Dat laatste is bij mijn kinderen vaak wel de beste oplossing gebleken, achteraf gezien. Maar ik ben er bang voor dat er gewoontes in gaan slijten in het nachtelijk voeden en bij ons in bed slapen. Over 4 maanden heb ik weer een ander kindje te voeden 's nachts, ik zit er niet echt op te wachten dat Famke dan nog van mijn borst afhankelijk is om verder te slapen. Daarnaast begint het ook op te breken dat ik elke dag vanaf 5.00 wakker ben.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8704
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Ilse501 »

Zonder baby op komst zou ik zeggen laten gaan, maar met een baby op komst zou ik wel maatregelen nemen. Nu heb je nog de tijd om ze in te voeren en te laten wennen zonder dat ze het gevoel heeft dat ze 'opzij gezet wordt voor de baby' (weet het even niet anders te omschrijven).
Ze heeft er natuurlijk helemaal de leeftijd voor om een echte 'ik ben 2 en ik zeg nee'-peuter te worden en dan is het juist erg belangrijk dat je heel duidelijk bent in wat wel en niet kan.
Wat zou je nu als eerste willen zien dat anders is? Bijvoorbeeld niet meer afhankelijk van de borst om te slapen? Dan bouw je dat stukje af. 's Nachts gewoon doorslapen tot een normale tijd? Dan richt je je daar op. Hoe je dat soort dingen moet doen, geen idee. Ik kon het hier bij P ieter laten gaan en het lostte bij hem vanzelf op met 2,5 jaar. Maar ja, ik had geen nieuw kleintje op komst. Ik denk dat er hier genoeg zijn met ervaring!
Ik zou wel oppassen met teveel laten slapen overdag, zodat ze 's avonds gewoon kan slapen. Maar ook niet te moe laten worden, want dan lukt het slapen helemaal niet meer.

Sterkte in ieder geval. Dit is niet leuk.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4280
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Ana »

ow nee dat is echt niet tof! ik kijk altijd even snel in Oei ik groei - en die gaat maar tot 1 jaar. maar er staat in het nawoord dat er in elk geval ook nog rond 64 en 75 weken een sprong is. 75 weken is dan ongeveer anderhalf jaar.
Geen idee of je hier iets mee kunt - sterkte in elk geval en ik hoop dat het niet blijvend is.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Kimmie »

herkenbaar! P uck heeft met periodes idd ook meer of minder prblemen met naar bed gaan, door slapen en heel vroeg wakker worden.
Ik heb 'één' ritueel voor het slapen en een 'vaste' aanpak voor als ze wakker is/word... waar natuurlijk wel van afgeweken wordt maar juist in de periode dat ze er een potje van maakt door of een sprongetje, spanning oid dan probeer ik echt terug te gaan naar een vast iets waar ze veiligheid en duidelijkheid vandaan kan halen. Dat werkt meestal wel goed.

Ik heb op een gegeven moment een keus gemaakt dat ik niet meer voed na et naar bed gaan (in bad als laatst) tot het opstaan... tussendoor één keer een slokje water, luier verschonen (ze is snel wakker door een mega natte luier icm kou??) en troosten, bed ritueel en rustig terug leggen in bed.
Tenzij ze ziek is of andere dingen spelen... er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

Hebben jullie beide een zelfde vast bedritueel?
Zou je de keus willen maken om het nachtelijk voeden te stoppen en willen investeren in een andere aanpak?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Miranda »

Het 's middags niet slapen zonder borst herken ik niet, maar wel 's nachts. In september en oktober was Danique werkelijk een drama met slapen. Ze werd structureel rond half 4 wakker en ze was niet meer in bed/slaap te krijgen zonder een slokje drinken bij mij. Wanhopig (en doodmoe)werd ik er van. Ik voedde haar toen nog altijd voor het slapen gaan ('s middags en 's avonds) en daar ben ik als eerste mee gestopt (nadat het al een paar weken zo ging). Ik heb het voeden losgekoppeld van het slapengaan.
Dat is uiteindelijk de doorbraak geweest. Omdat Danique er aan wende om zonder borst weer te gaan slapen kon ze dat ook 's nachts. Manlief is er ook een aantal keren naar toe geweest en ook dat heeft geholpen. Nu kan ik er 's nachts weer rustig naar toe gaan, want ze hoeft niet meer altijd die borst te hebben. Soms geef ik een slokje water als ze wil en anders niets. Als ik dan weer wegloop gaat ze vaak nog wel even gillen. Ik laat dat heel even gaan (nog geen halve minuut), ga dan terug en zeg dan het nu klaar is en dat ze gewoon moet gaan slapen. Lekker instoppen en een kusje zijn dan genoeg om haar weer in slaap te krijgen.

Het was een vermoeiende periode (overdag waren we dan allebei moe, dus kort lontje...) maar het was het investeren meer dan waard. Ze zal vast niet de allerbeste slaper ooit worden, maar ze slaapt in ieder geval weer door. (en afgelopen maandag heeft ze zelfs bij opa en oma geaccepteerd dat oma haar instopte 's nachts!)

Ik hoop dat Famke ook snel wat beter gaat slapen.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Annemarie

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Annemarie »

Moeilijk Ester, zijn jullie er al uit hoe jullie het aan willen gaan aanpakken?

Ik zou kijken wat jullie willen (binnen het haalbare), kijken wat nog niet gaat hoe jullie het willen en dat stap voor stap daar naar toe gaan werken.
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Ester »

Annemarie schreef:Moeilijk Ester, zijn jullie er al uit hoe jullie het aan willen gaan aanpakken?
Het hier opschrijven heeft blijkbaar al geholpen, want vannacht ging het best goed. Makkelijk gaan slapen, 1x wakker om 4 uur, gedronken en daarna tot 6.15 geslapen. Veel beter dan de nachten van afgelopen weken. Ik hoop dat dit een begin is van betere tijden.
We hebben afgesproken het nu even aan te zien. Gertjan is in dit soort dingen wat relaxter. Vast een sprongetje, gaat vanzelf weer over, niet te druk om maken. En elke keer na zo'n periode neem ik me voor er de volgende keer ook zo in te staan, want het ís ook zo. Het gaat 9 van de 10 keer vanzelf over en het druk erom maken kost meer energie dan het ondergaan.
We hebben wel afgesproken dat als ze na de kerst nog zo afhankelijk is van de borst qua verder slapen 's nachts, we daar wat aan gaan doen. Want erover nadenkend is dat wat ik het meest vervelend vind. Haar afhankelijk van mijn borst 's nachts. Vind ik nu nog niet zo erg, maar het vooruitzicht dat er vanaf april dan 2 afhankelijk zijn van mij 's nachts vind ik niet fijn.

Het helpt me altijd enorm om dit soort dingen hier op te schrijven en wat reacties te krijgen. Maakt het makkelijker om eea in perspectief te zien en hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Fijn is dat.
Bedankt voor jullie meedenken. Misschien open ik na de kerst nog eens een draadje, maar ik hoop dat dit zich vanzelf oplost.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6170
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Mamalon »

Nou ik zie dat je er al weer wat relaxter in kan staan, fijn. De afhankelijkheid van de borst herken ik wel, zie mijn nieuwste draadje. Ik zit er ook mee...
Mamalon
monique3

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door monique3 »

Ik borstte Anna-Maria ook vaak in slaap en zij kwam 's nachts ook nog vaak 1 of 2 keer. Ik kon me daar in het begin van de zwangerschap van Andreas ook best druk om maken want ik wilde ook niet 2 kindjes bv geven 's nachts. Nikos is ook wat relaxter in dat soort dingen en zei toen ook 'ach dat zien we nog wel'. En ja hoor toen in zo'n maand of 6 zwanger was, ging mevrouwtje ineens doorslapen!! Super dus. En me om niks druk zittten maken. Dus ik zou idd nog even lekker afwachten en dan als het in jan/feb nog zo is, kun je altijd dan nog kijken wat je stapje voor stapje kunt veranderen. Het deed/doet me altijd goed om hier ook te lezen dat je niet de enige bent met deze problemen.
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Ester »

't is vloeken in de kerk, maar ik heb Famke gisteren 40 minuten laten huilen. Ze werd om 22.45 wakker, huilend. Ik sliep nét, was alleen (gj late dienst) en moest vanmorgen om 5.45 op ivm werk. Heb haar getroost en teruggelegd, accepteerde ze niet. Nogmaals herhaald en toen voelde ik me Gekke Henkie, verkleumd naast haar bed. Ik had er gewoon geen zin in haar op dat tijdstip al bij me in bed te halen. Ze duwt me altijd naar het ranje, pikt m'n kussen in, dus dat zou niet lekker slapen worden voor mij. Dus ik ben weggegaan heb haar laten huilen. En intussen plan bedacht: Teruggaan helpt niet, dan begint het opnieuw wanneer ik weg ben. In mijn bed halen wilde ik niet. Dus afgewacht. En 40 minuten later sliep ze. én ze heeft geslapen tot 6.45, vertelde Gertjan net. Vanavond maar eens samen hebben over hoe we dit verder aan gaan pakken. Want als laten huilen doorslapen en langer slapen betekent, vind ik dat zo gek nog niet.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12736
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Pauline »

Ik heb dat met Maarten ook wel eens gedaan op die leeftijd. Het typische was dat ik dat 2 keer vlak na elkaar (zat 1 a 2 dagen tussen) gedaan heb en dat was een doorbraak. daarna ging het een stuk makkelijker. Ik hou helemaal niet van laten huilen, maar toen was ik op het einde van mijn latijn. Erik was zeilen dus die kon het 's nachts even niet van me overnemen. Met heel veel pijn in mijn hart heb ik hem toen laten huilen.

soms heb je even een doorbraak nodig. Ik hoop dat jij die nu ook snel krijgt. Oh ja, wat bij maarten ook goed hielp was duidelijke afspraken over in zijn eigen bed slapen. Daarnaast heb ik toen met hem afgesproken dat hij een flesje water naast zijn bedje kreeg. gewoon zo'n spa flesje met zo'n drinkdop. drinken 's nachts was dus een slokje water uit zijn flesje, en niet meer mama.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Annemarie

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Annemarie »

Zo werkt het nu eenmaal Ester op een gegeven moment ben je het zat en kun je niet meer en dan kun je op eens dingen die je anders niet kunt. Famke is niet het middelpunt van de wereld, jij en de baby in je buik hebben ook dingen (in dit geval rust) nodig. Dit keer gingen jullie voor. Als ik jou was zou ik het nu ook zo blijven doen, maar ik hoop voor je dat dat niet meer nodig is.

Ik krijg nog altijd een knoop in mijn maag bij zulke draadjes want ik heb het bij Linde ook wel eens gedaan, blijft moeilijk. Maar! we slapen allemaal wel lekker nu, al weer bijna 1 jaar.
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Ester »

En vannacht geslapen vanaf `9.00, ze slaapt nu nog. Ik heb haar geloof ik 1x horen kletsen in de verte.

:D
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12736
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Pauline »

Ester schreef:En vannacht geslapen vanaf `9.00, ze slaapt nu nog. Ik heb haar geloof ik 1x horen kletsen in de verte.

:D
:D
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Truus »

Heerlijk joh. Dat is wel anders wakker worden 's morgens!
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Ester »

En wéér zo'n goede nacht: 18.45 tot 6.30. Wat kan er een boel veranderen in 3 dagen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Nanda »

wauw! wat fijn!! lekker bijtanken!
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6170
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Mamalon »

Oh wat goed Ester. Echt superfijn (dat pept mij ook een beetje op)
Mamalon
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Wie denkt even met me mee: Famke en slapen

Bericht door Miranda »

Wat fijn Ester!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Plaats reactie