Ik heb heel veel nagedacht aan de hand van jullie reacties. Ik zie nog zeker wel wat verbeterpunten. Nog even wat reacties op jullie berichtjes:
- Tomás gaat 1 dag in de week naar het kdv en 1 dag in de week is hij bij oma samen met mijn nichtje van 3,5. Dat is echt zijn maatje. Ze zijn aan elkaar gewaagd en kunnen daarom heel goed samen spelen. Hij vind de dag bij oma dan ook geweldig. Bij het kdv gaat het wisselend, dan vindt het leuk, dan is het huilen om erheen te gaan. Als ze veel buitenspelen dan heeft hij het erg naar zijn zin. Hij ging eerst 2 dagen, maar vanwege het huilen en niet willen gaan, gaat hij nu nog maar 1. In april als Sara ook gaat, willen we het weer 2 dagen proberen.
- Hij is nu dus 2 dagen met mij en 1 dag met papa. Het gedrag dat hij bij mij toont, toont hij ook als papa thuis is. Het is dus niet alleen een reactie op mij. Of het echt een uiting van frustatie of speels gedrag is kan ik moeilijk pijlen. Hij is erg van het onderzoeken en testen, wellicht is het voor hem een manier om te proberen wat er gebeurt als hij bepaalde dingen doet. Ik ga er op letten om te proberen te achterhalen wanneer bepaald gedrag nu precies plaatsvindt en wat er aan vooraf ging. Ik hoop zo erachter te komen waar het nu aan ligt.
- De tip van meer 1 op 1 aandacht ga ik zeker inpassen. Ik doe wel dingen met hem, maar ik meot eerlijk bekennen dat het vaak iets tussendoor is, terwijl ik met mijn hoofd bij andere dingen ben. Hij doorziet dat snel en zegt ook vaak dingen als "mama ik praat tegen jou".

Ik ga nu voortaan, als Sara in bed ligt, iets leuks met hem doen. Woensdag heb ik met hem samen geverfd. Dit ging erg goed. Omdat Sara dan slaapt, heb ik ook alle tijd voor hem.
- Daarnaast merk ik dat hij zich regelmatig verveeld. Het speelgoed wat hij heeft prikkelt hem niet meer genoeg en hij heeft meer uitdaging nodig. Hij is nu erg bezig met cijfers, letters en de klok/tijden. Hij vindt het ook erg leuk om hierover te leren. Zo liepen we gisteren buiten en viel het hem op dat er buiten ook veel letters en cijfers te vinden zijn. We hebben er een spelletje van gemaakt om deze te zoeken. Hij vond het geweldig. Dit doe ik ook binnen met hem. Ik merk dat hij hier helemaal van opleeft. Ik heb nu wat moeilijker speelgoed gekocht en hoop dat hij zich daarmee minder snel zal vervelen.
- Ook heb ik gemerkt dat wij iets strakker regels moeten gaan hanteren. Wij zijn beide niet van het autoritair ouderschap en omdat Tomás zoveel zelf kan en wil, geven wij hem veel vrijheid. Misschien wel teveel en zijn wij niet duidelijk genoeg in wanneer en welk gedrag niet geaccepteerd wordt. Ik denk dat wij net iets teveel met hem onderhandelen. We zijn wel consequent in wat we zeggen (dus nee blijft nee), maar ik denk iets minder over verschillende situaties. Ik merk dat hij bijv de ene keer alleen maar eten hoeft te proeven, en de andere keer moet hij zijn 5 happen eten. Ik weet wel waarom dat zo is, maar voor hem is dit niet duidelijk genoeg denk ik. Hier moeten we dus iets aan gaan doen. Of in ieder geval het proberen. Ik heb daarom bedacht dat we een lijst gaan maken met regels die wij belangrijk vinden en waar hij (en wij

) ons aan moeten houden. Heel basic, zoals niet slaan, gooien, etc. Dan is het voor onszelf ook een soort reminder dat we in bepaalde situaties op een bepaalde manier moeten optreden.
Ik hoop dat we hiermee een eind komen. Gisteren had ik in ieder geval een erg goede dag met hem. Dat was trouwens wel over toen papa thuis kwam

. Maar goed, het zal wel even tijd kosten. Volgende week ga ik weer met Sara naar het cb, ik zal dan even informeren wat voor hulp/tips zij nog kunnen geven.