Wanneer kolven?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Chantal
J&J MALEDIVEN

Wanneer kolven?

Bericht door Chantal »

Bij Chris kolfde ik genoeg voor 3 kinderen.. bij Femke heb ik niet hoeven kolven (bijna dan) toen ze zo klein was.
Maar nu, ik weet het niet meer. Mark drinkt gewoon zoveel als ik heb, ik zou niet weten wanneer ik moet kolven.
Ik heb nu 2 x in de ochtend 1 borst gekolfd, maar de rest van de dag was Mark chagrijnig en wilde steeds aan de borst en ik kreeg hem niet in slaap. Volgens mij omdat hij gewoon honger had.
Hij drinkt om de 2,5-3 uur met vaak nog een borst om weer in slaap te vallen.
Dus... wie heeft er tips?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Miep
J&J TEXEL

Re: Wanneer kolven?

Bericht door Miep »

Ik weet niet waarom je wilt kolven? Is het om een voorraadje aan te leggen of wil je de productie op krikken? W (en ook A deed dat) drinkt meestal 1 borst per keer en ik kolfde de eerste maanden vaak 's morgens vroeg omdat er dan te veel tijd tussen de voedingen zat en ik last van stuwing had. Ik heb toen een aardige voorraad opgebouwd. Nu is vraag en aanbod aardig in balans en is dat gelukkig nauwelijks meer nodig. (Behalve vanmorgen want ze heeft van 23:00 tot 8:30 geslapen!). Is dat voor jou ook mogelijk?
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

ik wil een beetje een voorraadje maken voor als ik straks moet werken. en als ik een keertje weg ben. morgen avond heb ik een personeelsfeest van 18-21 uur ongeveer. dan moet jeroen zich wel zien te redden ;)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

ik heb de tip voor je:
zet je wekker 's nachts ongeveer 1,5 uur nadat hij weer in slaap is gevallen 8)

ik weet het eigenlijk niet. Ik heb hier dus ook nog geen voorraad. Als ik nu weg wil dan kolf ik net van te voren. (en ik heb het geluk dat Daan de hele avond slaapt, dus 's avonds weggaan gaat makkelijk hier)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

haha grapjas :D
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Bericht door Pauwtje »

Bij Yanick deed ik het net als Miep. In de ochtend 1 borst kolven, en de ander dronk Yanick. Eventueel dronk hij dan nog na aan de gekolfde borst. Werkte heel goed,
Bij Daniel had ik veel moeite om een voorraadje aan te leggen, omdat Yanick toen ook dronk. Pas toen Daniel naar het kdv ging, kon ik substantieel meer kolven voor een voorraad (maar Daniel dronk dan in het begin ook erg weinig op het kdv, dus ik gaf weinig melk mee, maar kolfde wel de gewone hoeveelheid).
Bij Evy ging het door tijdgebrek niet zo makkelijk. Het was s ochtends gewoon te druk om echt goed te kunnen kolven. Maar op de dagen dat de jongens weg waren en Evy bij mij was, ben ik toch tussen de voedingen door gaan kolven. Dat was 3x per week. Ik merkte wel dat ze dan 'tekort' had in de ochtend, maar dat nam ik voor lief, en later in de middag was ze dan wel weer tevreden.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
marretje

Bericht door marretje »

Even denken...
Ik kolfde altijd na een voeding. Allemaal kleine beetjes, maar samen toch heel wat.
En ben er ook wel eens 's nachts uitgeweest om even te kolven. Ik kolfde altijd snel.
's Morgens kolfde ik vaak als ik voelde dat er spanning op zat.

Mar
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik heb op den duur vooral gekolfd toen ze beter gingen slapen 's nachts. En dan 's ocjtends vlak voordat ze wakker werden. En ben gestopt met kolven toen ze weer vaak wakker werden 's nachts. Als je het kolven even volhoudt, gewoon elke dag 50 cc ofzo past zich dat toch wel weer aan? En anders gaat er binnenkort vast wel iets veranderen in zijn slapen of drinkbehoefte waardoor je op een bepaald moment stuwing hebt. Bij mij was dat misschien wel heel duidelijk toen ik van 2 kinderen 's nachts voeden ineens naar niet voeden 's nachts ging.
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

stuwing heb ik eigenlijk nog niet gehad :?
maar vanochtend om 5.30 (gaap) heeft mark links gedronken en ben ik naar beneden gegaan om rechts te kolven. dat is mijn goede kant zeg maar en er kwam 120 ml uit. best netjes toch? jeroen kan vanavond iig wat geven als het zo uitkomt.
toen ik weer naar boven ging wilde hij wel gelijk weer drinken, dus om 6 uur, 6.30 en 7.30. beetje om en om gedaan.
en nu slaapt hij :)
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Ik deed ook de ene borst drinken, de andere borst kolven en eventueel de gekolfde borst nog na geven.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
wennetje

Bericht door wennetje »

n er kwam 120 ml uit. best netjes toch?
Haha, kun je wel zeggen jah! Daar moest ik echt 2 borsten voor afkolven.
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

erg he, ik vind het gewoon een beetje weinig.. terwijl ik weet dat het niet zo is.
maar bij chris kolfde ik zoveel dat een grote aventfles overstroomde. en dat bijna iedere ochtend!
wennetje

Bericht door wennetje »

Was Chris toen al niet wat ouder? Je productie loopt nog wel op naarmate je jongste groter wordt.
Truus
J&J SANTORINI

Bericht door Truus »

Ik kolfde altijd 's morgens zodra ze weer in slaap was.
Als ze dan weer wakker werd, gaf ik live bv. Maar mocht ik het idee hebben dat ze er niet genoeg aan had, bood ik altijd 50 cc van het gekolfde aan. Wist ik zeker dat ze zoveel had gedronken als ze wilde en dan had ik vaak (in het begin) nog 70 tot 100 cc in te vriezen. En gelijk een oefenmomentje met de fles. ;)
juudje
J&J SANTORINI

Bericht door juudje »

Ik kolfde ook vaak een half uurtje of een uurtje na een voeding. Dan kolfde ik wel 2 borsten en had dan vaak iets van 40 ml. Dat is opzich niet veel maar al die beetjes samen maakte toch weer een voeding en zo kwam het kind niet heel veel te kort. Die 40 ml konden ze wel missen.
Verdernheb ik in de kramwerk wel wat stuwing weg gekolfd en had daardoor al een paar flesjes in de vriezer....maar dat was bij het ene kind wel en bij de andere niet.
Hopelijk lukt het Jeroen vanavond alleen.
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

nou... het is niet helemaal lekker gegaan. mark pakte de fles niet. hij heeft ongeveer 80 ml gedronken en wilde niet in slaap vallen.. dus een vermoeiend avondje voor jeroen.
de groters hebben zichzelf naar bed gebracht, en chris heeft femke een boekje voorgelezen :verliefd:
alleen tandenpoetsen was vergeten :P
dus toen ik thuis kwam kon de melkbar gelijk weer open.. na 15 minuten had mark zich volgedronken en lag hij lekker te slapen :)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

had jij dan helemaal geen contact gehad ondertussen? Kon je wel genieten?
Ik vind 80cc nog aardig wat, maar jammer dat Mark er zelf anders over dacht!
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

mijn mobiel lag naast me toen ik aan het eten was :)
maar ik heb me in kunnen houden om te bellen of smsen, en jeroen heeft niet gebeld omdat hij vond dat ik best wel eens 3 uurtjes van huis weg mocht zijn zonder baby ;)
ja, jammer dat mark er anders over dacht.. dus toch vaker fles proberen.
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar ik kolfde gewoon wanneer hij honger had. Daardoor ging snel mijn productie omhoog, want hij wilde daarna toch drinken. Gemeen he? :lol:
Plaats reactie