Wanneer minder vaak slapen?
Wanneer minder vaak slapen?
J ochem slaapt nu nog 2x overdag, smorgens en smiddags. Nu vraag ik me af wanneer hij over kan/mag/gaat naar 1x overdag slapen. Ik heb deze week nogal wat moeite om hem naar bed te krijgen. Hij doet en oogt wel moe, maar eenmaal in bed is ie klaarwakker en kletst zeker 20 minuten voordat het stil is. Gisterenmiddag heeft ie maar 10 minuten geslapen in de auto, overleggen ging niet. Dus wat deden jullie met de kinderen?
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Re: Wanneer minder vaak slapen?
Het ging hier een beetje natuurlijk, als ik het gevoel had dat het met 1 slaapje kon. Hoe oud ze precies waren weet ik niet meer, weet alleen dat Evonne (aug 2010) alweer een tijdje nog maar 1 keer per dag slaapt (op wat uitzonderingen na, na een slechte nacht slaapt ze soms nog 2 keer).
Je zou eens kunnen proberen om hem 1 keer te laten slapen. Is misschien even uitproberen met het tijdstip. Sander sliep in het begin meestal 's morgens (vanaf 11 uur geloof ik) lang en dan 's middags helemaal niet meer, terwijl Evonne meteen alleen 's middags sliep.
Je zou eens kunnen proberen om hem 1 keer te laten slapen. Is misschien even uitproberen met het tijdstip. Sander sliep in het begin meestal 's morgens (vanaf 11 uur geloof ik) lang en dan 's middags helemaal niet meer, terwijl Evonne meteen alleen 's middags sliep.
Hier hetzelfde verhaal, Isla is een paar maanden na haar eerste verjaardag overgegaan naar 1 slaapje, en dat ging eigenlijk heel natuurlijk. Eerst sliep ze 1 slaapje 's ochtends, en dan aan het eind van de middag nog een slaapje. Ze werd 's ochtends steeds later moe, dus op een gegeven moment ben ik haar een hele vroege lunch gaan geven (11 uur of zo) en daarna op bed gaan leggen voor 1 slaapje. Langzaam is de lunch naar een normalere tijd verschoven, en op dit moment slaapt ze meestal van 1-3. (Alhoewel ze nu nog ligt te pitten, maar ze is ook niet lekker en heeft vannacht niet goed geslapen)
Ik zou het gewoon eens proberen, als je denkt dat hij er aan toe is. Als het niet werkt kun je altijd weer terug naar 2.
Ik zou het gewoon eens proberen, als je denkt dat hij er aan toe is. Als het niet werkt kun je altijd weer terug naar 2.
Anne ging rond het jaar langzaam over naar 1 slaapje.
Het ochtend slaapje werd steeds later, Wat ik nog wel eens deed als de middag wat te lang werd, een flink stuk wandelen. Soms viel ze even in slaap en anders zat ze lekker om zich heen te kijken en ruste dan wat uit. Dan was het einde middag begin van de avond wat gezelliger.
Het ochtend slaapje werd steeds later, Wat ik nog wel eens deed als de middag wat te lang werd, een flink stuk wandelen. Soms viel ze even in slaap en anders zat ze lekker om zich heen te kijken en ruste dan wat uit. Dan was het einde middag begin van de avond wat gezelliger.
Gelukkig, klinkt positief en herkenbaar. Ga morgen maar eens uitstellen met slapen. Lekker spelen na het zwemmen. En dan zien we daarna wel verder. En mocht ie toch in slaap vallen heeft ie t vast nodig
.

ik ben pas geleden van drie naar twee slaapjes gegaan en om precies dezelfde reden als die jij beschrijft: elke keer een klein drama als ze 'moest' slapen. Nu slaapt ze overdag twee keer en valt ze dus elke keer gewoon lief in slaap.
Dus gewoon proberen ja....
Dus gewoon proberen ja....
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Naar bed brengen als hij moe is, dus los van een klok. Kan een tijd nog de ene keer 2 en de andere keer 1 slaapje(s) zijn maar je kind volgen.
Ik zit nu in de fase van de middagslaap laten vallen. Die slaat hij nu geregeld over op het kdv en thuis is het ook nog maar een uurtje. Is ook hetzelfde: naar bed brengen als hij moe is en anders niet (of proberen en er gewoon weer uit halen als het niet lukt).
Ik zit nu in de fase van de middagslaap laten vallen. Die slaat hij nu geregeld over op het kdv en thuis is het ook nog maar een uurtje. Is ook hetzelfde: naar bed brengen als hij moe is en anders niet (of proberen en er gewoon weer uit halen als het niet lukt).
Bij Cay is het ook vanzelf gegaan. Op een gegeven moment werd hij pas rond een uur of half 11 moe. Dat is nog steeds zijn tijd voor het middagslaapje.
Mama van Evelien (36), Jojanneke (34), Sandrina (32), Sarah (20), Elise (19) en Cay (16)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
- marije1977
- J&J SANTORINI
Bij Laurens en Neline stelde ik het slaapje ook steeds verder uit toen ze ongeveer een jaar waren. Alleen op de dag dat we gingen zwemmen gingen ze daarna zo snel mogelijk naar bed, omdat dat zo vermoeiend was. Dus misschien is na het zwemmen niet het handigste moment om het uit te proberen.Charlotte schreef:Gelukkig, klinkt positief en herkenbaar. Ga morgen maar eens uitstellen met slapen. Lekker spelen na het zwemmen. En dan zien we daarna wel verder. En mocht ie toch in slaap vallen heeft ie t vast nodig.
Marije
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
We zijn net terug van het zwemmen en hij wil nu echt niet slapen. Hij zit nu lekker te spelen. We gaan wel op tijd lunchen en dan gaat hij daarna lekker naar bed.
@ marije1977, dank je wel voor de tip. We bekijken het voorpopig gewoon van moment tot moment.
@ marije1977, dank je wel voor de tip. We bekijken het voorpopig gewoon van moment tot moment.
En hoe is het vandaag gegaan Charlotte? is het gelukt met 1 slaapje.
Misschien slaapt hij morgen wel uit......
Misschien slaapt hij morgen wel uit......
Het is goed gegaan. Hij heeft 1x geslapen, maar niet zo lang als ik gedacht had. Aan de andere kant was hij ontzettend vrolijk vanmiddag, maar wilde wel goed op tijd naar bed. Hij ligt er nu al vanaf 19.00u in, terwijl hij normaal tegen 19.30u naar bed ging. Dus we gaan morgen eens merken hoe het dan gaat. Ik ben helaas zelf niet thuis dus ml gaat het ervaren....
Zondag weer meer.
Zondag weer meer.
IK heb echte slaapkoppies. Marit en Danique waren al 16 maanden toen ze van 2 naar 1 slaapje gingen.
En nog zijn het slaapkoppen: door de week gaan ze om 18:45 naar bed en ik moet ze 's morgens om 7:10 wakker maken. Op vrije dagen en in het weekend slapen ze rustig tot 8 uur.... (Morgen zal het nog wel later zijn, ze zijn vanavond later naar bed gegaan)
En nog zijn het slaapkoppen: door de week gaan ze om 18:45 naar bed en ik moet ze 's morgens om 7:10 wakker maken. Op vrije dagen en in het weekend slapen ze rustig tot 8 uur.... (Morgen zal het nog wel later zijn, ze zijn vanavond later naar bed gegaan)
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

- LauramvAnneenLisa
- J&J MAURITIUS
hier bij Lisa en iris rond 9 maanden (anne was ouder maar ik weet niet meer hoe oud).
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Silke ging met een maand of 10 naar 1 slaapje overdag.
Vond ik wel prettig, want dan deed ze ook echt een goed en langer slaapje en je dag is niet zo opgebroken.
Ze is nu net gestopt met het middagslaapje, dat heb ik in mijn eigen belang zo lang mogelijk proberen te rekken maar nu zit het er echt niet meer in.
Meike doet nu nog 2 slaapjes overdag, ze valt gewoon in slaap als we `s ochtends op pad gaan en een middagslaap dan nog.
Vond ik wel prettig, want dan deed ze ook echt een goed en langer slaapje en je dag is niet zo opgebroken.
Ze is nu net gestopt met het middagslaapje, dat heb ik in mijn eigen belang zo lang mogelijk proberen te rekken maar nu zit het er echt niet meer in.
Meike doet nu nog 2 slaapjes overdag, ze valt gewoon in slaap als we `s ochtends op pad gaan en een middagslaap dan nog.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
J ochem moet duidelijk nog wennen aan zijn nieuwe ritme.... Vandaag niet geslapen, ja 10 minuten hier en 10 minuten daar. Dat kan hij echt nog niet hebben, dus vroeg naar bed, morgen zal hij wel vroeg wakker zijn
En dan nog maar eens proberen morgen, we gaan het zien.... Misschien ook niet de beste maand om te wisselen...

Tja, ach sjoerd gaat nu van 1 naar geen slaapje. Om kwart voor 6 vanavond hoorde ik wat gemopper uit de speelhoek. Toen ik vroeg wat er was zei hij: naar bedje toehoe. Dus fles gemaakt en naar bed. Erik is nog bij hem wezen kijken en hij was met de fles nog aan zijn lippen in slaap gevallen... Ik ben benieuwd hoe vroeg hij morgen wakker isCharlotte schreef:J ochem moet duidelijk nog wennen aan zijn nieuwe ritme.... Vandaag niet geslapen, ja 10 minuten hier en 10 minuten daar. Dat kan hij echt nog niet hebben, dus vroeg naar bed, morgen zal hij wel vroeg wakker zijnEn dan nog maar eens proberen morgen, we gaan het zien.... Misschien ook niet de beste maand om te wisselen...

Dit soort overgangen zijn vooral uitproberen. Voor hetzelfde geld breng je hem volgende week weer 2 keer naar bed op een dag.
Succes met uitproberen.
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)
En Pien, hoe vroeg was die van jou wakker????? J ochem was om 6 uur wakker. Ga straks lekker een stuk met m lopen, rust ie ook uit en ben ik lekker buiten.
Uh, 5 uurCharlotte schreef:En Pien, hoe vroeg was die van jou wakker????? J ochem was om 6 uur wakker. Ga straks lekker een stuk met m lopen, rust ie ook uit en ben ik lekker buiten.

Daarna gelukkig nog wel even in bed gekregen. Hij is nu op maarten zijn kamer met de knuffels ah spelen. Wij zijn net wakker...
P auline, mama van M@arten (19) en Sj0erd (16)