ik ben blij met alle reacties die ik lees. Ik zal proberen wat te beantwoorden.
Overleg met het CB had ik al. Zij gaf inderdaad aan dat ik hem veel meer direct en korter, voor hem begrijpbaar in elk geval, moest vertellen wat we gingen doen. Hem de tijd geven om over een opdracht oid na te denken en het één en het ander aanelkaar te koppelen. Die chocopasta voorbeeld heb ik inderdaad ookal meegemaakt in de winkel, maar dan met iets anders wat ze niet hadden. Mén, wat een drama en tevens vond ik het heel zielig..
Maar het hele korte; na het broodje opeten gaan we..of als mijn koffie op is dan..En dat helpt wel enigzins.
Op de kdv en bij de oppas vinden ze het juist zo'n lief jochie, zo vertederend met de kleintjes en bij de oppas zorgt ie nooit voor problemen, dat is maar 2 keer voor gevallen, en hij luisterd zo goed

Oppas is het wel opgevallen met bv de jas op bepaalde manier aandoen evenals de schoenen en kan ie flippen bij 'nieuwe' dingen. Niks is leuk behalve als het er een poosje staat en gewend is. Nu bv een sneeuwpop die danst en muziek maakt. De 1e keer schreeuwde ie moord&brand, handen voor de oren en rilde het uit. Sneeuwpop staat er een paar dagen en nu is het goed en speelt ie dat ding eindeloos af(joehee

)
Maar heeft dit ook gehad met sneeuw, zand, gras, bladeren waar je doorheen kan en mag rennen, en wind.
Mét laarzen mag je door de plassen maar als je met schoenen per ongeluk door een plas moet, mén, gáán we weer..
Als baby was hij inderdaad ook een huilbaby, wat ik nooit als zodanig heb herkent want hij sliep 's nachts wel

..En als baby gewoon al heel 'vast' in structuur.
Met dwangmatige trekjes probeer ik ook geen aandacht aan te geven maar ik kan het niet altijd negeren, en dan vind ik de driftbui wel weer te verklaren.
En ik neem zijn uitingen wel serieus, dat vind ik ook belangrijk en herhaal ik keer op keer ook hoe hij kan reageren ipv te stieren en woest te worden. Nu zegt hij ook 'vind ik niet leuk', dat scheelt weer. Zegt hij wel dat hij boos is of verdrietig, of boos op mij of boos omdat ie verdrietig is(zó schattig)
Frustratie is ook wat ik denk. Altijd al dacht. Hij is goed in spreken en kenbaar maken wat hij wil of niet wil, ik vind ook belangrijk dat zijn stem/mening telt omdat dat bij ons thuis ook niet altijd zo was. Het stukje van belonen weet ik niet. Ik ben niet uitbundig, ook niet als hij supertrots vertelt wat hij gedaan heeft, maar ik zeg wel 'dat is goed van je' op en 'normale' toon zeg maar. Maar ook dat lijdt tot een woede-uitbarsting..
Ach, hij heeft een gebruiksaanwijzing en als je die kent valt het wel mee en soms weet ik even niet meer waar die ligt
De wijkverpleegkundige had het voor een half jaar terug over zo'n video-opname-iets(naam vergeten). Ik had het al een keer voorbij zien komen hier..Weet nog niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.
Ik was benieuwd hoe jullie erover dachten en heeft het ook gewoon erg veel te maken met hoe ik mij voel natuurlijk. Maar is het wel een energievretertje haha. Dank jullie voor de reacties!
Oja, oogcontact is wel goed, dat maakt ie wel. Hij zit wat dat aangaat niet in een eigen wereld.