De titel echt het eigenlijk al.
Hoe hebben jullie het speentje afgebouw/weg gegooit of ritueel weggegeven?
Ze is van de week door een tante van ml naar bed gebracht en zij was het speentje vergeten te geven. En die nacht werd ze pas om 5 uur wakker en wilde haar speentje! Dus ik denk dat dit wel het moment is op het te gaan proberen. Maar ja hoe gaan we dat aanpakken?
Hoe speentje afbouwen.
Re: Hoe speentje afbouwen.
Ik begon ermee om het speentje nog wel bij het inslapen te geven, maar als ik zelf naar bed ging haalde ik het weg. Zo leerde ze 's nachts alvast om zonder speen in slaap te komen. Uiteindelijk was de overgang naar helemaal zonder speen toen niet zo groot. Succes ermee!
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Hier gaat het inslapen zonder speen niet zo moeilijk, maar het doorslapen. Net zonder speen naar bed gebracht, na 3 kwatier werd ze wakker en heb ik de speen gegeven en haar weer inslaap gewiegd (
zze mag dat wel dik 1,5 jaar zijn maar dat vind ze soms nog zo fijn).

Daniel had rond zijn 2e verjaardag heel erg last van zijn mondje (ontstoken tandvlees, aften). Dat was voor ons het moment. Wij hadden geluk, Daniel had zijn speen vooral nodig bij het inslapen. De eerste avond hebben we er wat moeite mee gehad, het eerste middagslaapje ook, maar de 2e avond ging al beter en daarna heeft hij er niet meer naar gevraagd. Maar doorslapen hadden we er gelukkig geen last van. Wat dat betreft kan ik je niet echt helpen. Maar ik zou het nu gewoon doorpakken, een paar nachten doorzetten en hopen dat het dan vanzelf beter gaat. Ik hoor zo vaak verhalen van moeders dat het stoppen met de speen ze uiteindelijk 100% mee is gevallen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Bram was 2,5 en had zijn speen kwijt gemaakt. Ik had nog wel een reserve maar dat wist hij niet dus ik vond het wel een mooi moment. Ging vrijwel probleemloos!
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Jullie antwoorden geven me het schopje dat ik nodig heb. Morgen gaat de speen de deur uit.
Ik heb samen het speentje weggegooid (eerst even kapot geknipt
, zodat ik een 'legitieme' reden had om weg te gooien), gezegd dat ze grote meid was en dat ze morgen een cadeautje zou krijgen als ze zonder huilen ging slapen. Zo gezegd, zo gedaan. Nog wel een aantal keer naar gevraagd en dan zei ik: is kapot, weet je nog? Hebben we weggegooid. En dat accepteerde ze.
Ging vrij soepel dus
... (ze was net 2 jaar)

Ging vrij soepel dus

S_tijn heb ik op een bepaald moment 's middags zonder speen neergelegd en hij viel direct in slaap. 's Avonds weer geprobeerd, geen succes. De dag er na weer hetzelfde en na een aantal dagen ging het ook 's nachts zonder problemen. Het is eigenlijk boven verwachting makkelijk gegaan.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)