De orthopeed daar constateerde aan de hand van alle foto’s dat de heupdysplasie nooit weg is geweest en dat het nu zodanig ernstig is dat hij dit binnenkort wil gaan opereren. Nu nog met een spreidbroek beginnen gaat zeer waarschijnlijk niet werken omdat Danique al ruim 2 is.
Het probleem is dat de heupkom niet goed staat. De kom hoort netjes over de heupkop heen te vallen, maar dat doet het bij Danique niet. Hij zaagt de heupkop dan door en zet dit op de juiste plaats (netjes over de heupkop vallend). Er zal dan een soort gat/gleuf ontstaan bij haar heup en dit zal worden opgevuld met een stuk bot uit het bekken.
Deze operatie gaat maandag 6 februari plaatsvinden in Zwolle. Zolang Danique in het ziekenhuis is, zal ik daar ook zijn. Waarschijnlijk gaat het maar om een paar dagen. Als het goed gaat met Danique mag ze al snel weer naar huis.
Na de operatie moet Danique 6 weken lang van haar navel tot haar enkels in het gips zitten (nou ja, liggen… zitten kan ze bijna niet). Als dit dan klaar is moet ze nog een periode een spreidbroek dragen.
Al met al zal dit een pittige periode worden voor een ondernemende peuter van 2 jaar, maar ook voor ons.
We zijn nu vooral bezig met de praktische dingen regelen zoals alles rondom werk en Marit naar school brengen en weer ophalen. Danique zal waarschijnlijk alleen maar kunnen liggen en dat betekent dat we dus aan huis gebonden zullen zijn.
Als het goed is krijgen we voor de periode dat Danique in het gips zit een hoog/laag (kinder)bed hier beneden staan. Ze kan echt niets en zal dus echt bezig gehouden moeten worden.
Ik heb even overwogen om volledig zorgverlof op te nemen, maar dat gaat ons veel te veel geld kosten + dat ik van 6 weken thuiszitten knettergek ga worden

Mijn werk gaat mijn rooster proberen aan te passen zodat ik door de week geen vroege of slaapdiensten heb. Mijn zusje is elke vrijdag vrij en wil dan wel bijspringen. Zoals het er nu uitziet kan mijn schoonmoeder ook wel 1 middag per week hier komen. Ik denk dat we het grootste probleem dan al hebben opgelost (ik werk nl maar 40%). Voor de uren dat ik toch zou moeten werken, maar wat oppastechnisch niet lukt neem ik zorgverlof op. Het zal dan maar om een paar uurtjes gaan.
Er komt nu even heel veel op ons af. We moeten van alles regelen, voor de dagen dat ik in het ziekenhuis zal zijn, maar ook voor daarna. Ik kan echt niet weg, zelfs niet even naar school om Marit te brengen of te halen.
Gelukkig heb ik een hele lieve vriendin in de buurt. Zij heeft al aangeboden om de keren dat ze zelf niet werkt, te zorgen dat Marit in ieder geval op school komt.
Ik zie enorm tegen deze periode op. Ik denk dat Danique veel bezig gehouden zal moeten worden en dan gaat het huishouden er waarschijnlijk ook bij in schieten. De zorg voor haar zal ik echt helemaal zelf moeten doen. Vooral het tillen zal zwaar zijn, zeker met mijn slechte rug....
Al met al is er veel om over na te denken en te regelen.
Als iemand zich verveelt, kom maar langs, ik ben straks genoeg thuis!